Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: windows prog. installeren via Wine  (gelezen 2311 keer)

Offline Atwist

  • Lid
windows prog. installeren via Wine
« Gepost op: 2015/01/11, 12:02:05 »
Hallo

Kan ik via "WINE" MS office 2007 installeren, ik weer nu al een tijd met Linux Kubuntu en voor mijn spreadsheets gebruik ik WPS dit na volle tevredenheid.
Maar nu moet ik voor bepaalde sheets VBA gebruiken en dit wil niet met WPS dus dacht ik, ik installeer "WINE" en zet MS office 2007 erop maar op een of andere manier lukt mij dit niet doe ik iets verkeerd .
Andreas                       Ik ben blij dat ik Linux Mint 17.2 heb leren kennen

Mijn excuus voor de vele Windows termen, moet nog leren Linux denken.

Re: windows prog. installeren via Wine
« Reactie #1 Gepost op: 2015/01/11, 19:04:11 »
Oude versies van office schijnen beter te werken dan nieuwe, het is dan beter om Win te installeren in een Virtuele box en daarin office.

Heb je hier wat aan?

http://www.howtogeek.com/171565/how-to-install-microsoft-office-on-linux/
« Laatst bewerkt op: 2015/01/11, 19:09:14 door Eucalypta »


Offline Atwist

  • Lid
Re: windows prog. installeren via Wine
« Reactie #3 Gepost op: 2015/01/12, 13:30:36 »
Inderdaad 2003 ipv 2007 draai wel behalve het VBA

Krijg de melding "het onderdeel is niet juist geregistreerd" Weet niet wat ik hier aan kan doen.
Andreas                       Ik ben blij dat ik Linux Mint 17.2 heb leren kennen

Mijn excuus voor de vele Windows termen, moet nog leren Linux denken.

Re: windows prog. installeren via Wine
« Reactie #4 Gepost op: 2015/01/13, 22:05:11 »
Ik wil nu GreenShot en Snagit installeren via Wine, maar dat lukt niet. Ben ik nu gedwongen om een Windows versie te installeren in Wine en daarin deze programma´s? Of kan dat ook zonder Windows? Welke Win-versie? Kan WinXP volstaan?
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: windows prog. installeren via Wine
« Reactie #5 Gepost op: 2015/01/13, 22:06:36 »
Je kunt de moeite doen om office met Wine te installeren, maar een kleine virtuele machine met Windows lijkt me een makkelijkere optie.
Maar goed, dat ben ik  :P
Je zou ook kunnen afzien van Office en over kunnen stappen naar LibreOffice. Dan kun je immers ook alle Office bestanden beheren in hun oorspronkelijke bestandsvesie.
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline Atwist

  • Lid
Re: windows prog. installeren via Wine
« Reactie #6 Gepost op: 2015/01/14, 08:58:55 »
LibreOffice kent geen VBA MicroSoft heeft het alleen recht.
Daarom is het voor mij geen optie om op LibreOffice over te stappen, en dan nog heb ik WPS en die vind ik een stuk beter dan Libre.
Andreas                       Ik ben blij dat ik Linux Mint 17.2 heb leren kennen

Mijn excuus voor de vele Windows termen, moet nog leren Linux denken.

Re: windows prog. installeren via Wine
« Reactie #7 Gepost op: 2015/01/14, 09:39:03 »
LibreOffice kent geen VBA MicroSoft heeft het alleen recht.
Daarom is het voor mij geen optie om op LibreOffice over te stappen, en dan nog heb ik WPS en die vind ik een stuk beter dan Libre.
Ja, Microsoft is veel te protectionistisch, bovendien moet je veel te veel betalen voor Wat is WPS?
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: windows prog. installeren via Wine
« Reactie #8 Gepost op: 2015/01/14, 09:40:12 »
LibreOffice kent geen VBA MicroSoft heeft het alleen recht.
Daarom is het voor mij geen optie om op LibreOffice over te stappen, en dan nog heb ik WPS en die vind ik een stuk beter dan Libre.
Ja, Microsoft is veel te protectionistisch, bovendien moet je veel te veel betalen voor Microsoft. Zeker wat VPA betreft. Wat is WPS?
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline sidonia

  • Lid
Re: windows prog. installeren via Wine
« Reactie #9 Gepost op: 2015/01/14, 09:44:32 »
Hoi, ik dacht ook dat ik met wine uit de brand was, en mijn benodigde Windows programmaatjes kon draaien.

Dit werkt echter maar ten dele. Uiteindelijk is mijn oplossing geweest, om een Windows XP versie te installeren (Windows XP is voor mij voldoende, niet zo groot en lekker snel) in virtualbox.

Dit was en is voor mij gewoon de beste oplossing.

Re: windows prog. installeren via Wine
« Reactie #10 Gepost op: 2015/01/14, 09:45:50 »
Hoi, ik dacht ook dat ik met wine uit de brand was, en mijn benodigde Windows programmaatjes kon draaien.

Dit werkt echter maar ten dele. Uiteindelijk is mijn oplossing geweest, om een Windows XP versie te installeren (Windows XP is voor mij voldoende, niet zo groot en lekker snel) in virtualbox.

Dit was en is voor mij gewoon de beste oplossing.
Bedankt voor je bericht. Virtualbox is toch Wine?
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline Atwist

  • Lid
Re: windows prog. installeren via Wine
« Reactie #11 Gepost op: 2015/01/14, 11:18:43 »
WPS is ook een Office pakket ook gratis en werkt tevens ook op tablet en smartfoon.
Wine is geen virtualbox alleen een programma met een paar windows .dll om windows programma's te starten en te laten draaien.
VM Virtualbox is een echte virtualbox hier in kun je een windows of een andere OS te installeren, dus een extra PC in Linux.
Andreas                       Ik ben blij dat ik Linux Mint 17.2 heb leren kennen

Mijn excuus voor de vele Windows termen, moet nog leren Linux denken.

Offline sidonia

  • Lid
Re: windows prog. installeren via Wine
« Reactie #12 Gepost op: 2015/01/14, 11:58:12 »
@Johan Joost

Nee, virtualbox is niet hetzelfde als wine.

Wine is een programma waarin je een aantal (niet alle) Windows programma' s kunt draaien.

Virtualbox is een programma, waar je een ander operating systeem in kunt installeren.
Dus ik heb in virtualbox Windows Xp geïnstalleerd, en als ik dat opstart, werk ik dus met Windows, net alsof je gewoon in Windows bent opgestart.


Offline koos4401

  • Lid
Re: windows prog. installeren via Wine
« Reactie #13 Gepost op: 2015/01/14, 12:00:04 »
Voor WPS: http://www.wps.com/about-us/
Lijkt op het aloude en bijna vergeten WP(5 :'()
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: windows prog. installeren via Wine
« Reactie #14 Gepost op: 2015/01/14, 12:01:09 »
LibreOffice kent geen VBA MicroSoft heeft het alleen recht.

MS heeft niet het alleenrecht op VBA, maar biedt wél de meeste complete ondersteuning.

Re: windows prog. installeren via Wine
« Reactie #15 Gepost op: 2015/01/14, 12:07:31 »
Dus ik heb in virtualbox Windows Xp geïnstalleerd, en als ik dat opstart, werk ik dus met Windows, net alsof je gewoon in Windows bent opgestart.

Vraagje tussendoor.
XP onder linux? Dus met de veiligheidsaspecten van linux?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline sidonia

  • Lid
Re: windows prog. installeren via Wine
« Reactie #16 Gepost op: 2015/01/14, 13:24:07 »
Als ik een virus of spyware heb, komt dat alleen maar in Windows XP terecht. Maar bj hetgeen ik doe, heb ik verder geen netwerkverbinding nodig, dus die heb ik bij Windows XP uitgeschakeld.

Mocht ik het toch nodig hebben, dan kan ik altijd even de netwerkverbinding inschakelen. Maar zoals ik al zei, ik heb dat niet nodig, voor de programma' s welke ik gebruik onder Windows.

Verder, is het heel gemakkelijk, om een kopie van je virtual machine te maken, en bij problemen even terug te zetten.

Offline Henkp

  • Lid
Re: windows prog. installeren via Wine
« Reactie #17 Gepost op: 2015/01/14, 15:14:46 »
@Johan Joost

Nee, virtualbox is niet hetzelfde als wine.

Wine is een programma waarin je een aantal (niet alle) Windows programma' s kunt draaien.

Virtualbox is een programma, waar je een ander operating systeem in kunt installeren.
Dus ik heb in virtualbox Windows Xp geïnstalleerd, en als ik dat opstart, werk ik dus met Windows, net alsof je gewoon in Windows bent opgestart.

Even een vraagje tussendoor, hoe in stalleer je een virtual machine? of een goede handleiding, daar over.
Ik ben wel wat gewend, maar hier kom ik tot nu toe nog niet uit.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: windows prog. installeren via Wine
« Reactie #18 Gepost op: 2015/01/14, 15:19:07 »
Even een vraagje tussendoor, hoe in stalleer je een virtual machine?
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/VirtualBox
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Henkp

  • Lid
Re: windows prog. installeren via Wine
« Reactie #19 Gepost op: 2015/01/14, 15:30:31 »
Even een vraagje tussendoor, hoe in stalleer je een virtual machine?
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/VirtualBox

Vriendelijk bedankt, voor deze hyperlink. Ik ga er mee aan de slag!  =D

Offline sidonia

  • Lid
Re: windows prog. installeren via Wine
« Reactie #20 Gepost op: 2015/01/14, 15:49:43 »
@Buzzin,

Het is voor mij niet beter om een nieuwere versie te installeren.
Windows XP voldoet voorr mij, en is stukken kleiner en sneller dan Windows 7 of Windows 8.1 (heb ik ook beide geïnstalleerd gehad), maar vanwege de snelheid en de benodigde diskruimte heb ik voor mijzelf besloten, dat Windows XP voldoet voor hetgeen ik doe.
Maar dat moet ieder voor zich uitmaken natuurlijk.

Re: windows prog. installeren via Wine
« Reactie #21 Gepost op: 2015/01/14, 15:54:38 »
@Johan Joost

Nee, virtualbox is niet hetzelfde als wine.

Wine is een programma waarin je een aantal (niet alle) Windows programma' s kunt draaien.

Virtualbox is een programma, waar je een ander operating systeem in kunt installeren.
Dus ik heb in virtualbox Windows Xp geïnstalleerd, en als ik dat opstart, werk ik dus met Windows, net alsof je gewoon in Windows bent opgestart.
Ja ik heb de Gnome box al geinstalleerd, alleen emmert het nu om de registratiecode van WinXP die ik niet meer heb. ;-(
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: windows prog. installeren via Wine
« Reactie #22 Gepost op: 2015/01/14, 17:15:14 »
Even een vraagje tussendoor, hoe in stalleer je een virtual machine? of een goede handleiding, daar over.
Ik ben wel wat gewend, maar hier kom ik tot nu toe nog niet uit.

http://www.kevinvermassen.be/2014/04/19/ubuntu-14-04-in-virtualbox/

Offline Henkp

  • Lid
Re: windows prog. installeren via Wine
« Reactie #23 Gepost op: 2015/01/14, 17:26:55 »
Even een vraagje tussendoor, hoe in stalleer je een virtual machine? of een goede handleiding, daar over.
Ik ben wel wat gewend, maar hier kom ik tot nu toe nog niet uit.

http://www.kevinvermassen.be/2014/04/19/ubuntu-14-04-in-virtualbox/

Vriendelijk bedankt, dat ziet er heel goed uit. Moet zo wel lukken!  =D

Offline Henkp

  • Lid
Re: windows prog. installeren via Wine
« Reactie #24 Gepost op: 2015/01/16, 14:54:37 »
De installatie is gelukt. Maar ik zit nu met een probleem als ik Windows 7 Prof draai, dan kan ik niet bij mijn USB-sticks komen daar hij ze domweg niet ziet.
Ik heb in de Virtualbox alle 2 de USB aangevinkt en daarna op gestart, maar hij ziet de usb nog steeds niet.

Wat doe ik verkeerd?, of  hoe krijg ik dat werkend.

Bij voorbaat vriendelijke dank,
Henk