Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 11.04 is uit!  (gelezen 48804 keer)

DarkEra

  • Gast
Re: Ubuntu 11.04 is uit!
« Reactie #200 Gepost op: 2011/04/30, 00:25:02 »
Het is zo te zien bij elke versie dat er bij de ene problemen zijn en bij de andere niet. Hardware wat niet mee werkt of een der wat. Zo dacht ik op de laptop eens fijn Xubuntu 11.04 te draaien daar ik 'm goed vond, nu opeens na een dag plug ik de externe hdd erin...... er gebeurde totaal niets... de andere portable externe hdd aangesloten, weer gebeurde er totaal niets. Tja... USB Sticky even proberen..... ook niets.

Nergens verschijnt er op het bureaublad een icoontje, in de menu's is niks te zien.  ???

Dan maar even kijken hoe het gaat op mijn netbookje. Warempel het blijkt gewoon te werken.  :o :)

Kinderziektes heeft elk net nieuw uitgegeven besturings systeem als het vrijgegeven wordt. Dat is niks nieuws. Dus ik laat nu op m'n netbook Xubuntu gewoon staan en zal voorlopig iets anders op de laptop zetten. De laptop is immers mijn "werk" systeem.

Ik zal morgen eens kijken of ik ofwel weer Debian 6 erop ga zetten of anders Xubuntu 10.04 LTS. :)

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Ubuntu 11.04 is uit!
« Reactie #201 Gepost op: 2011/04/30, 00:41:49 »
Allez mensen, het is een tussenversie hè, en dan ook nog net uit. Teleurstellingen en gejuich zullen beide opvlammen.

Een huishoudelijke mededeling: mochten er problemen optreden, gaarne dit in de gewone forumboards posten, het is nl. vanaf vandaag gisteren geen testversie meer.
En we zullen met z'n allen trachten de oprispingen te verhelpen  ;)

Ik heb gisteren besloten om op al mijn pc's minimaal een LTS versie te hebben. Yup, dat moet ik nog eens bijwerken. Gewoon, opdat er tenminste één versie gewoon werkt, en omdat het kan. Gewoon een gedachte. Doe ermee wat u wilt, binnen de grenzen van het betamelijke, maar ik wou de gedachte wel delen  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline tigger

  • Lid
Re: Ubuntu 11.04 is uit!
« Reactie #202 Gepost op: 2011/04/30, 09:32:44 »
@Cumulus007: beetje hard oordeel over een versie die net een dag oud is.... Uiteraard heeft die nog kinderziektes.  :P

Na de gebruikelijke twee maanden zijn de ergste fouten er ongetwijfeld uit, zoals altijd.  :)

Waarom worden er dan beta's uitgebracht? Die moeten de ergste kinderziektes er uithalen.

Twee maanden en dan nog eens 4 maanden en de ellende begint weer opnieuw. Tenminste dat is de realiteit met een 6-maandelijkse product-cycle.
LPI-1, NCLA, RHCE, RHCVA

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu 11.04 is uit!
« Reactie #203 Gepost op: 2011/04/30, 09:55:36 »
Wat die zes maandelijkse distro´s betreft heb je volkomen gelijk dat is gewoon shit en weerhoud vele Windows gebruikers tegen.
Gisteren zei mijn buurman nog toen hij mee keek naar de nieuwe Xubuntu ,allee Tom alweer een nieuwe (niet verplichte) uitgave ik gebruik nog altijd XP tsja daar sta je dan.
Maar Canonical wikt en weegt en beslist ,niets meer en niets minder.
En mijn buurman gebruikt ook de nieuwe FF en libreoffice die klikt gewoon op zijn tapje om te zien of er een update is of niet.
Maar dat gaat niet bij ubuntu aangezien die daar zelf voor zorgen ,heeft wel één voordeel security.
Er zijn hier al zoveel discussies over geweest op het forum dus heeft het niet veel zin daarover verder te spreken.
En wat asphyxia  zegt klopt ook ik gebruik ook nog nevenbei een LTS versie om op zeker te spelen alleen jammer dat je dan met tamelijk oude progjes werkt.
Maar ze werken tenminste. :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Ubuntu 11.04 is uit!
« Reactie #204 Gepost op: 2011/04/30, 10:10:06 »
die zesmaandelikse uitgaves hebben wel gezorgd voor vele innovatieve dingen:
- compiz/desktop effecten
- veilgheid:
 a ecryptfs
 b homemap versleuteling
 c standaard default apparmor profielen
 d etc
En ook aardig stabiele LTS versies die echt af zijn.
Ik hoop echter niet dat canon. op 1 paard wedt: unity, want dan zouden we veel klanten kunnen verliezen
aan gnome 3 derivaten als Mint, Fedora. Unity is voor mij een doolhof.
Zelf ga ik over op xubuntu.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/30, 11:04:55 door leoquant »

Re: Ubuntu 11.04 is uit!
« Reactie #205 Gepost op: 2011/04/30, 10:29:53 »
die zesmaandelikse uitgaves hebben wel gezorgd voor vele innovatieve dingen:
- compiz/desktop effecten
- veilgheid:
 a ecryptfs
 b homemap versleuteling
 c standaard default apparmor profielen
 d etc
En ook aardig stabiele LTS versies die echt af zijn.
Ik hoop echter niet dat canon. niet op 1 paard wedt: unity, want dan zouden we veel klanten kunnen verliezen
aan gnome 3 derivaten als Mint, Fedora. Unity is voor mij een doolhof.
Zelf ga ik over op xubuntu.

+1 Ik ga voorlopig ook maar met Xubuntu verder. Wat kleine dingetjes, maar het werkt verder echt super, duidelijk en snel (Misschien dat ik op een laptop nog Kubuntu zet).

Gnome 2 is verworden tot een toekomstloze variant (helaas!)




'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 11.04 is uit!
« Reactie #206 Gepost op: 2011/04/30, 11:03:34 »
Twee maanden en dan nog eens 4 maanden en de ellende begint weer opnieuw. Tenminste dat is de realiteit met een 6-maandelijkse product-cycle.

Niks ellende. Je kunt een tussenversie als 11.04 anderhalf jaar veilig blijven gebruiken, en een LTS-versie zelfs 3 jaar. Er is geen enkele noodzaak om elk half jaar over te stappen. Als je 't helemaal veilig en soepel wil houden, dan stap je over van LTS naar LTS, en wel van eerste puntversie naar eerste puntversie (bijvoorbeeld 10.04.1 naar 12.04.1).

Elke zes maanden overstappen doe je, als je zin hebt in het nieuwste van 't nieuwste. Daar betaal je dan wel een prijs voor, in die zin dat je meer kans hebt om tegen fouten aan te lopen. Maar dan moet je daar ook niet over gaan lopen mauwen....  :)

De zesmaandelijkse productiecyclus levert een product op, dat bij eerste verschijning redelijk stabiel draait op de meeste ijzerwaar. Een hele prestatie, gezien de beperkte mankracht en middelen van Canonical. In de eerste twee maanden wordt de kwaliteit nog flink verhoogd, doordat ineens miljoenen mensen het gaan gebruiken en er veel Launchpadmeldingen worden gedaan.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/30, 11:07:26 door Pjotr »

DarkEra

  • Gast
Re: Ubuntu 11.04 is uit!
« Reactie #207 Gepost op: 2011/04/30, 11:39:11 »
Wat die zes maandelijkse distro´s betreft heb je volkomen gelijk dat is gewoon shit en weerhoud vele Windows gebruikers tegen.
Gisteren zei mijn buurman nog toen hij mee keek naar de nieuwe Xubuntu ,allee Tom alweer een nieuwe (niet verplichte) uitgave ik gebruik nog altijd XP tsja daar sta je dan.

Als je nu een rolling release had dan had je kunnen zeggen tegen je buurman:"Jij moet verplicht overstappen in 2014 naar een andere Windows wat je een hoop geld gaat kosten, ik hoef niets meer te doen of te betalen." :D

Nou ja.... betalen hoeven we zowiezo niks, Ubuntu en varianten zijn vrij verkrijgbaar. Maar ik denk dat je buurman straks degene is die staat te kijken. Of een nieuwe Windows aanschaffen of een heel nieuwe PC omdat deze bijvoorbeeld de nieuwste windows niet aan kan.  ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/04/30, 11:40:42 door DarkEra »

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu 11.04 is uit!
« Reactie #208 Gepost op: 2011/04/30, 11:45:40 »
Zal wel een nieuwe PC zijn want die is 7 en jaren oud. :D
Rolling release is prachtig maar ook niet 100% zeker wat stabiliteit aan betreft ,met een LTS heb je normaal drie jaar zekerheid.
Zelfs met een ongelukkige kernel update want via upstartmanager gebruik je gewoon de oudere waar wel alles mee ging (of Mint).
Maar ik persoonlijk maak mij er niet zo druk meer om. :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: Ubuntu 11.04 is uit!
« Reactie #209 Gepost op: 2011/04/30, 11:49:59 »

Maar ik denk dat je buurman straks degene is die staat te kijken. Of een nieuwe Windows aanschaffen of een heel nieuwe PC omdat deze bijvoorbeeld de nieuwste windows niet aan kan.  ;)


nee hoor die staat helemaal niet kijken, hij gaat gewoon doen wat hij altijd doet ... een nieuwe Windows kopen en indien nodig ook een nieuwe pc, net zoals Apple mensen naar de winkel hollen als er iets nieuws uitkomt en zonder na te denken 2 keer zoveel betalen als nodig is.

gewoon twee heel sterke bedrijven dus waar Linux niet tegen aan moet schoppen maar van moet leren

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 11.04 is uit!
« Reactie #210 Gepost op: 2011/04/30, 11:56:58 »
gewoon twee heel sterke bedrijven dus waar Linux niet tegen aan moet schoppen maar van moet leren

Hopelijk toch niet: als een Linuxdistributie zich net zo zou gaan gedragen als Microsoft en Apple, dan ben ik meteen weg bij die distro. Vertrokken naar een andere.  :evil:

Dan maar 1% marktaandeel op de bureaucomputer, zoals nu.... Beter dat dan de afpersingstechnieken van Microsoft en de gouden tralies van Apple.

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: Ubuntu 11.04 is uit!
« Reactie #211 Gepost op: 2011/04/30, 12:01:26 »
leren is iets anders dan geheel overnemen Pjotr

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 11.04 is uit!
« Reactie #212 Gepost op: 2011/04/30, 12:08:56 »
leren is iets anders dan geheel overnemen Pjotr

Hoe zie je dat dan voor je? Je kunt niet zomaar het verdienmodel (Microsoft: afpersing, Apple: gouden tralies) lospeuteren van de rest van de bedrijfsactiviteiten. Dat is wel eventjes de financiële drager voor die bedrijven!

Linux kiest ervoor, om relatief "schoon" gefinancierd te worden. Daardoor heeft Linux veel minder middelen, en leunt ze sterk op de inzet van vrijwilligers (de gemeenschap) en veel minder op betaalde beroepskrachten. Versplintering hoort daar ook bij.

Vrijheid en openheid hebben nu eenmaal hun prijs. Mij hoor je daar niet over klagen.  :)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Ubuntu 11.04 is uit!
« Reactie #213 Gepost op: 2011/04/30, 12:52:20 »
Misschien reclame gaan maken in plaats van op andere systemen te gaan lijken.
Gebruik Microsoft en Apple als voorbeeld met hoe ze reclame maken. Ze zorgen er ook voor dat ze overal te zien zijn. Doe dat ook met Linux (Ubuntu).
Ga bijvoorbeeld met een groep bij de wereld draait door zitten met t-shirts met Linux er op.
Als je iedere aflevering een paar mensen hebt zitten en dat hoeven niet iedere keer dezelfde te zijn maar wel dezelfde shirts, dan trek je wel de aandacht.
Dan kun je er op wachten dat ze gaan vragen wat het betekend.
Als je dit bij zo veel mogelijk tv programma's doet, dan maak je denk ik wel indruk.
Het gaat op een gegeven moment opvallen.
Plak overal Ubuntu stikkers op.
Dat is net zo iets als Loesje. Niemand wist wat het wast en het trok de aandacht.
Doe zo iets met Ubuntu en houd het wazig.
Maak een leuke tekst en zet er in plaats Loesje, Ubuntu onder.
Lijkt mij zelfs leuk om te zien wat mensen bedenken als teksten. :)

Re: Ubuntu 11.04 is uit!
« Reactie #214 Gepost op: 2011/04/30, 15:25:13 »
Edit: Ik las per ongeluk "modellen", in plaats van "middelen".
Sorry! (ーωー.)

Re: Ubuntu 11.04 is uit!
« Reactie #215 Gepost op: 2011/04/30, 15:59:26 »
Werkt fantastisch, alleen ik mis dat leuke Wobble effect....of kijk ik er glorieus erover heen?
There are no stupid questions, just stupid people.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Ubuntu 11.04 is uit!
« Reactie #216 Gepost op: 2011/04/30, 16:02:13 »
je moet CompizConfigugration nog extra installeren.
Daarna staat het er bij.

Offline jolo

  • Lid
Re: Ubuntu 11.04 is uit!
« Reactie #217 Gepost op: 2011/04/30, 16:06:05 »
Als ik m'n laptop dichtklap en dan weer open doe, wil het beeld wel eens hangen. De muis kan ik nog wel bewegen (GMA 4500MHD). PulseAudio wordt hier de hele tijd afgesloten als ik bijv. een Flash-animatie start of een stream met Banshee afspeel.
Dat kan verschillen per laptop. Op de laptop uit mijn onderschrift, lijkt dit wel goed te werken. Alhoewel ik niet weet hoeveel keer je laptop hebt dichtgeklapt. Flash-animatie en muziek CD in Banshee werkt hier goed. Dus met PulseAudio.

  Je kunt een tussenversie als 11.04 anderhalf jaar veilig blijven gebruiken, en een LTS-versie zelfs 3 jaar. Er is geen enkele noodzaak om elk half jaar over te stappen.
Dat hangt af van je hardware. Als deze niet meer voldoende wordt ondersteund door de recentste LTS versie, dan kun je ofwel overstappen naar de nieuwste reguliere versie, ofwel de kernel versie via vlieg- en kunstwerk up-to-date houden.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Ubuntu 11.04 is uit!
« Reactie #218 Gepost op: 2011/04/30, 16:42:43 »
Ik heb de hele avond Ubuntu zitten upgraden, en het is nu een Bubuntu (Bricked Ubuntu) geworden.
Eerste start = Blauwe scherm.
Overige start = Zwart scherm met een knipperende cursor.

Ge...wel...dig! ><

Re: Ubuntu 11.04 is uit!
« Reactie #219 Gepost op: 2011/04/30, 16:49:22 »
Ik heb de hele avond Ubuntu zitten upgraden, en het is nu een Bubuntu (Bricked Ubuntu) geworden.
Eerste start = Blauwe scherm.
Overige start = Zwart scherm met een knipperende cursor.

Ge...wel...dig! ><

Blauw scherm in Ubuntu, hoe krijg je dat voor elkaar? Paarse schermen of zwarte schermen ken ik wel maar blauwe heb ik nog niet mogen aanschouwen.

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: Ubuntu 11.04 is uit!
« Reactie #220 Gepost op: 2011/04/30, 16:53:15 »
Ik heb de hele avond Ubuntu zitten upgraden, en het is nu een Bubuntu (Bricked Ubuntu) geworden.
Eerste start = Blauwe scherm.
Overige start = Zwart scherm met een knipperende cursor.

Ge...wel...dig! ><

Blauw scherm in Ubuntu, hoe krijg je dat voor elkaar? Paarse schermen of zwarte schermen ken ik wel maar blauwe heb ik nog niet mogen aanschouwen.

het beste van twee werelden  :rolleyes:

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Ubuntu 11.04 is uit!
« Reactie #221 Gepost op: 2011/04/30, 16:59:07 »
Blauw scherm, wie is er niet groot mee geworden. XD

Offline h2o

  • Lid
Re: Ubuntu 11.04 is uit!
« Reactie #222 Gepost op: 2011/04/30, 17:04:22 »
Voor de mensen die op Xubuntu over willen gaan: Je kunt ook een kale Ubuntu installeren en dan alleen xorg, gdm, xfce4 xfce4-goodies en synaptic installeren. Dan kun je later zelf programma's installeren die je echt nodig hebt. Ik meen dat hier op het forum wel eens de term blokkendoos verschijnt. Daar staat een en ander beschreven.
Een zelf geïnstalleerde XFCE4 is vele malen sneller dan het officiële Xubuntu. Dan draai je eigenlijk een gestripte versie hiervan.

Op mijn Debian systeem draait iets dergelijks:

Citaat
aptitude install xorg gdm synaptic apt-xapian-index software-properties-gtk desktop-base apt-show-versions xterm xscreensaver cups-pdf system-config-printer hplip hpijs sane-utils gnome-system-tools gnome-menus gnome-themes iceweasel iceweasel-l10n-nl sqlite3 icedove icedove-l10n-nl calendar-google-provider iceowl-extension calendar-timezones rox-filer links xfonts-terminus file-roller gdebi pdftk ntp htop ssh sshfs rsync preload qt3-qtconfig qt4-qtconfig gnome-colors openbox obmenu obconf lxpanel lxappearance xcompmgr nitrogen hardinfo gdeskcal gparted ntfsprogs dosfstools remmina remmina-xfce remmina-plugin-rdp remmina-plugin-vnc grandr unzip unrar xfce4 xfce4-goodies xfce4-mixer xfce4-terminal xfce4-xfapplet-plugin gnome-applets metacity-themes gtk2-engines gtk2-engines-xfce xscreensaver-data-extra xfce4-power-manager xfce4-icon-theme xfwm4-themes thunar gamin xfce4-terminal mousepad gedit gedit-plugins

Voor iceweasel moet je lezen firefox, voor icedove moet je lezen thunderbird en voor iceowl moet je lezen firebird. Bij dit lijstje krijg je ook Openbox, dus dat kun je weglaten.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: Ubuntu 11.04 is uit!
« Reactie #223 Gepost op: 2011/04/30, 19:44:21 »
je hebt wel een punt, ik heb gemerkt dat Ubuntu 10.04 sneller is dan Xubuntu 11.04 maar een echt probleem is het niet bovendien houd ik wel van luxe

DarkEra

  • Gast
Re: Ubuntu 11.04 is uit!
« Reactie #224 Gepost op: 2011/04/30, 20:21:56 »
Voor iceweasel moet je lezen firefox, voor icedove moet je lezen thunderbird en voor iceowl moet je lezen firebird.

Iceowl = Sunbird, niet Firebird. ;)

Citaat
Iceowl is a calendar application distributed by the Debian project. It is based on Mozilla Sunbird...

http://en.wikipedia.org/wiki/Mozilla_Corporation_software_rebranded_by_the_Debian_project
« Laatst bewerkt op: 2011/04/30, 20:25:16 door DarkEra »