Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Name resolving ipv ip binnen een netwerk  (gelezen 3177 keer)

johan_tre

  • Gast
Name resolving ipv ip binnen een netwerk
« Gepost op: 2008/11/09, 16:13:39 »
Hi iedereen,

Ik weet niet goed waarop te zoeken met google; dus terug probeer ik via dit forum.   (dynamic IP resolving name linux levert niet zoveel op)

Mijn vraag is eigenlijk vrij simpel, alleen kom ik er niet toe de juiste info te vinden:

In windows is het mogelijk binnen een netwerkje (workgroup) een machine te vinden op basis van zijn naam.  (en niet zijn IP)
Meer specifiek is het configureren van settings van soft op basis van IP geen goede keuze als je weet dat binnen dit netwerkje dynamic IP's toegekent worden.

Reden:
Ik wou met Synergy tussen een ubuntu en een winXP bak switchen.
Tussen 2 Windows machines geen probleem, ik kan op naam configureren om de keyboard&mouse-host te vinden.
Bij Linux echter moet ik het IP gebruiken om het aan de praat te krijgen.

Ik lees veel over allerlei config filetjes maar die zijn steeds op resolving van een naam op basis van een vast IP gebaseerd.  

Weet iemand hoe ik dit aanpak in KUbuntu?  
Ik kan me moeilijk voorstellen dat Linux niet gemaakt is voor dynamic IP :D  

Thx in advance !!

Name resolving ipv ip binnen een netwerk
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/09, 18:09:41 »
Avahi doet volgens mij wat je zoekt (bij OS-X heet het trouwens 'Bonjour', en is gebaseerd op dezelfde standaard, zeroconf). Ik heb het zelf nooit echt aan de praat gekregen. Ik moet wel zeggen dat ik ook niet echt veel werk in heb gestoken want ik heb liever simpele statische ip adressen op m'n thuisnetwerk. Je kunt statisch en dhcp ook combineren .Voor een paar mac adressen reserveer je dan een statisch ipadres.

Offline siegi

  • Lid
Name resolving ipv ip binnen een netwerk
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/09, 18:17:16 »
Tussen mijn linux computers gebruik ik gewoon hostname.local en dit werkt idd via avahi. En normaal als je samba draait dan kan windows ook gewoon je hostname zien in een domein.

johan_tre

  • Gast
Name resolving ipv ip binnen een netwerk
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/09, 20:18:41 »
Hi hallo,

dankjewel voor de snelle reactie.

hier raak ik evenwel  niet uit...
Ik heb met adept installer  "Avahi Zeroconf Browser" geinstalleerd.  
Is dit wat ik moest hebben?  Ik kan me moeilijk voorstellen dat de installatie van iets wat de functionaliteit van een browser heeft, ook er nog's voor zorgt dat binnen Linux plots hostnames automatisch omgezet worden naar ip adressen?  
Of is erbij dan ook een soort service geinstalleerd?

Ik zoek eigenlijk een manier om in mijn Synergy (en op ook nog veel andere plaatsen) een naam op te geven van de keyb.&mouse-host ipv zijn ip adres.
Soort van name resolving dus.

Oja; mijn Windows bak vind ik niet terug met Avahi.

Offline siegi

  • Lid
Name resolving ipv ip binnen een netwerk
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/09, 20:43:38 »
avahi-daemon is standaard geinstalleerd op ubuntu. Dus dat pakketje dat je juist geinstalleerd hebt is niet nodig. Dit programma werkt voor zover ik weet alleen tussen linux computers en mac's.
Ik gok alleen niet dat windows hiermee kan werken.
Windows ziet je  ubuntu computer wel na het installeren van samba bijv.

Waarom lijken vaste ip adressen je eigenlijk moeilijk, je kan bijv ook de lease time van de dhcp server in de router instellen.

johan_tre

  • Gast
Name resolving ipv ip binnen een netwerk
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/09, 21:00:43 »
De IP's op zich zijn niet zo het probleem; het zijn de gevolgen ervan:

Vaste IP's leiden me tot her-en-der vaste IP's die overal verweven zitten in setting files van andere applicaties...  ->   Configuratie hell zou ik zo zeggen :)

Dus ik begrijp hieruit dat het niet mogelijk is op basis van een naam de ip te krijgen van een windows bak ?  
Wel héél jammer...         Ik kan het bijna niet geloven zelfs...
Dat zou willen zeggen dat dit slechts mogelijk is wanneer die name resolving geimplementeerd zou zijn in de applicatie waar je dat nodig zou hebben?
(zoals samba sharing, specifiek om file sharing te doen)
In mijn geval moet slechts kunnen refereren naar een machien, en niet omdat ik wil files gaan sharen, gewoon naartoe te referenen, omdat ik weet dat daar een service draait, die ik wil bereiken.

'tIs precies moeilijker dan ik dacht. Geen wonder dat er ik er weinig van vond op het net :)

Toch vind ik raar dat windows daar dan zo moeiteloos in slaagt?


Bedankt voor de reactie.  
Ik ben er in elk geval wijzer uit geworden, voor mocht 'k ooit een 2e Linux box plaatsen.

Offline siegi

  • Lid
Name resolving ipv ip binnen een netwerk
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/09, 22:23:38 »
linux to linux slaagt daar ook moeiteloos in. Dus lijkt het me geen argument dat windows het wel kan.
In mijn netwerk benader ik de computers gewone met computer.local :)

Het zal wel mogelijk zijn in linux, maar ik heb er geen ervaring mee, ik gebruik namelijk alleen linux netwerken, en soms een beetje samba om iets te sharen met de windows gebruikers.

Name resolving ipv ip binnen een netwerk
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/10, 08:39:19 »
Citaat van: johan_tre
Vaste IP's leiden me tot her-en-der vaste IP's die overal verweven zitten in setting files van andere applicaties...  ->   Configuratie hell zou ik zo zeggen :)
.
Je kunt ook een eigen dns server opzetten voor je lokale netwerk, of de hosts bestanden van je machines aanpasssen, je hoeft dan  niet per applicatie dingen aan te passen  bij wijzigingen van ipadres.

Verder heeft niemand gezegd dat zeroconf niet met windows zou kunnen werken. Heb je al eens gezocht op zeroconf/avahi/bonjour icm windows?

johan_tre

  • Gast
Name resolving ipv ip binnen een netwerk
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/10, 13:40:43 »
Ah...

ik dacht al dat zoiets ook op een linux moest bestaan.
Die "hosts" bestanden, wat is het equivalent in Linux, en waar staat die juist?

Thx.

PS: Vast ip is te overwegen, omdat na verloop van tijd de linux box een vast draaiende machine zal zijn. Maar daarvoor is nog wel wat werk nodig, voor ik die stap kan gaan zetten.
(Virtual box gedaan krijgen met usb lijkt zo eenduidig niet.  Maar daar moet ik nog's op zoeken.)

Name resolving ipv ip binnen een netwerk
« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/10, 13:49:51 »
Citaat van: johan_tre
Ah...

ik dacht al dat zoiets ook op een linux moest bestaan.
Die "hosts" bestanden, wat is het equivalent in Linux, en waar staat die juist?
/etc/hosts

Offline rja

  • Lid
Name resolving ipv ip binnen een netwerk
« Reactie #10 Gepost op: 2008/11/10, 14:00:00 »
Citaat van: johan_tre
Ah...

ik dacht al dat zoiets ook op een linux moest bestaan.
Die "hosts" bestanden, wat is het equivalent in Linux, en waar staat die juist?

Thx.

PS: Vast ip is te overwegen, omdat na verloop van tijd de linux box een vast draaiende machine zal zijn. Maar daarvoor is nog wel wat werk nodig, voor ik die stap kan gaan zetten.
(Virtual box gedaan krijgen met usb lijkt zo eenduidig niet.  Maar daar moet ik nog's op zoeken.)
Je hebt ook routers, waar je ip nummers op mac adres - uniek adres van de netwerk kaart - kunt uitdelen.

Dan worden de ip adressen via een dhcp toegekend, maar ze zijn ze toch vast, omdat het mac adres van de netwerk kaart niet veranderd - niet helemaal waar, onder Linux kun je die wel veranderen.

johan_tre

  • Gast
Name resolving ipv ip binnen een netwerk
« Reactie #11 Gepost op: 2008/11/10, 14:04:00 »
Thanks!

Dit was de redirectie die ik nodig had.  Works like a charm.
Op die manier kan ik altijd refereren naar dezelfde naam, en heb ik maar één aanpassing te doen.

Die DNS oplossing: kan dit ook werken in windows work groups?   Of moet dat ook met aanmelding bij een server en dat soort overhead zijn?

Offline rja

  • Lid
Name resolving ipv ip binnen een netwerk
« Reactie #12 Gepost op: 2008/11/10, 14:25:26 »
Citaat van: johan_tre
Thanks!

Dit was de redirectie die ik nodig had.  Works like a charm.
Op die manier kan ik altijd refereren naar dezelfde naam, en heb ik maar één aanpassing te doen.

Die DNS oplossing: kan dit ook werken in windows work groups?   Of moet dat ook met aanmelding bij een server en dat soort overhead zijn?
Ik snap je niet.

Ik zou alle vaste computers de ip nummer vast maken via mac adres op de router

Dan kun je computers in de hosts tabel zetten, dan heb je geen probleem meer met verbinden via samba of een andere programma.

Je kunt ook een dns server met dynamische updates de lucht in trappen, maar daarvoor moet je wel iets meer doen.

Name resolving ipv ip binnen een netwerk
« Reactie #13 Gepost op: 2008/11/10, 14:33:44 »
Citaat van: johan_tre
Thanks!
Die DNS oplossing: kan dit ook werken in windows work groups?   Of moet dat ook met aanmelding bij een server en dat soort overhead zijn?
een dns server werkt simpel gezegd als een hosts file maar dan voor alle computers die die server als dns server ingesteld hebben. Sommige routers kun je als dns server gebruiken. Ik zou hier alleen aan beginnen als statische ip adressen en hosts files niet genoeg zijn. DNS staat los van workgroups en is niet afhankelijk van je besturingssysteem.

johan_tre

  • Gast
Name resolving ipv ip binnen een netwerk
« Reactie #14 Gepost op: 2008/11/10, 15:43:09 »
Nog een aanhangseltje voor als het enkel over filesharing gaat:

Via dolphin kan je rechtsreeks de machines vinden die op je netwerk zitten.   Is den een Avahi browser hierin verwerkt ofzo?

In ieder geval:
Linux, Windows, whatever...  Dolphin ziet ze staan, en het is mogelijk in één handomdraai er een folder naartoe te mappen.

Name resolving ipv ip binnen een netwerk
« Reactie #15 Gepost op: 2008/11/10, 16:13:12 »
Citaat van: johan_tre
Nog een aanhangseltje voor als het enkel over filesharing gaat:

Via dolphin kan je rechtsreeks de machines vinden die op je netwerk zitten.   Is den een Avahi browser hierin verwerkt ofzo?

In ieder geval:
Linux, Windows, whatever...  Dolphin ziet ze staan, en het is mogelijk in één handomdraai er een folder naartoe te mappen.
Dolphin maakt in dat geval denk ik gebruik van Samba (SMB protocol) voor file-sharen. Het resolven van domeinnamen gebeurt bij SMB volgens mij standaard niet via dns maar via een ander mechanisme, NetBIOS.

johan_tre

  • Gast
Name resolving ipv ip binnen een netwerk
« Reactie #16 Gepost op: 2008/11/10, 17:30:37 »
ah tiens...  (dit is e beetje off topic)
ik heb eigenlijk nooit echt goed geweten wat netbui vroeger bij de protocollen stond te doen in windows.

Nu dus niet meer, enkel nog:
tcp/ip,
Qos pakket planner,
bestands & printer deling,
Client for ms networks.

Interessant is dat Netbios hier niet bij staat. Het wordt in XP niet meer standaard geinstalleerd.
Dus XP doet het dan op een ander manier.

OOK interessant is dat het smb protocol (ik neem aan dat dit samba zal zijn) over Netbios draait.
Linux maakt hiervan gebruik, wanneer het over het netwerk gaat snuffelen om machines weer te vinden, bij het zoeken naar samba shares.

Ik vraag me af waarom we ergens anders op het linux platform dit niet rechtsreeks kan, zonder /etc/hosts file?  (ik heb het geprobeerd, zonder succes)

Betekent dit dat, als ik in linux iets ontwikkel, en ik wil op basis van de naam een machine terugvinden in windows netwerken, dat dit ik de implementatie hiervan zélf moet voorzien?!
Kan ik moeilijk geloven eerlijk gezegd.

In elk geval bedankt voor de info.   Ze brengt mij (en waarschijnlijk ook gelijk zoekenden) kennis  bij.