Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: DD commando  (gelezen 2575 keer)

DD commando
« Gepost op: 2019/04/26, 14:57:22 »
Lezend over het dd commando in de terminal als zeer veelzijdig te gebruiken wil ik graag met dit commando een systeembestand maken van mijn Xubuntu schijf en laten opslaan op een externe usb schijf.
De terminal zegt met de opdracht  lsblk dat dezeXubuntu schijf is: sda1
De externe usb schijf is: sde5

Als ik nu in de terminal het volgende commando opgeef, gaat alles dan goed?

sudo dd if = / dev / sda1 van = / dev / sde5
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

nahjo

  • Gast
Re: DD commando
« Reactie #1 Gepost op: 2019/04/26, 16:35:24 »
Lezend over het dd commando in de terminal als zeer veelzijdig te gebruiken wil ik graag met dit commando een systeembestand maken van mijn Xubuntu schijf en laten opslaan op een externe usb schijf.
De terminal zegt met de opdracht  lsblk dat dezeXubuntu schijf is: sda1
De externe usb schijf is: sde5

Als ik nu in de terminal het volgende commando opgeef, gaat alles dan goed?

sudo dd if = / dev / sda1 van = / dev / sde5

NEE !

Offline koos4401

  • Lid
Re: DD commando
« Reactie #2 Gepost op: 2019/04/26, 17:01:45 »
Los van alle JA/NEE, dat is zonder uitleg niet te beoordelen:
sudo dd if = / dev / sda1 van = / dev / sde5
is altijd fout; na de forward-slash géén spatie. Ook verder is er rijkelijk met spaties gestrooid. Dus

sudo dd if=/dev/sda1 of=/dev/sde5
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: DD commando
« Reactie #3 Gepost op: 2019/04/26, 17:07:44 »
Die spaties en komma's  komen waarschijnlijk door mijn kopieer en plakwerk en letteraanpassingen.
Als dit wel goed is: sudo dd if = / dev / sda1 van = / dev / sde5
Gooi ik dat in de Terminal als er geen tegengeluiden komen.
Aan alleen NEE heb ik natuurlijk niks, daar leer ik niks van.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline bart85

  • Lid
Re: DD commando
« Reactie #4 Gepost op: 2019/04/26, 17:18:08 »
Pas wel op met wat je met dd doet. Voordat je weet schrijf je het naar een verkeerde partitie
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Offline vanadium

  • Lid
Re: DD commando
« Reactie #5 Gepost op: 2019/04/26, 17:29:04 »
Levensgevaarlijk commando als je niet exact weet wat je doet. Op dit ogenblik weet je dat duidelijk nog niet voldoende: afblijven!

Re: DD commando
« Reactie #6 Gepost op: 2019/04/26, 17:29:27 »
Als ik dit commando geef controleer ik de letters altijd eerst met gparted
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

nahjo

  • Gast
Re: DD commando
« Reactie #7 Gepost op: 2019/04/26, 18:02:02 »
Voor onervaren linuxers  stay away from dd,gparted,bleachbit en grub customizer.
Echt waar geloof mij blijf er van af!

gr. Johan

Offline koos4401

  • Lid
Re: DD commando
« Reactie #8 Gepost op: 2019/04/26, 19:35:44 »
nahjo heeft gelijk && jouw post (#3) bevat nog steeds spatiefouten.
Edit / Aaavulling; if= inputfile of= outputfile dus géén van svp!!
« Laatst bewerkt op: 2019/04/26, 19:37:23 door koos4401 »
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: DD commando
« Reactie #9 Gepost op: 2019/04/26, 20:40:29 »
Ik zal er niet meer naar vragen.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline jan11000

  • Lid
Re: DD commando
« Reactie #10 Gepost op: 2019/04/26, 21:05:29 »
Een kopie maken zou ik wel niet doen van een werkend linux systeem,
dwz, maak een bootable linux op een usb stick, en boot van deze usb stick, en maak dan een kopie.

Zelf heb ik op een usb stick een linux geïnstalleerd,
dus nu kun je alle software installeren en gebruiken.
Bijv dd, daar heb je 2 grafische schermen(gui) programma' s voor, deze kun je via google vinden.
Dan kun je dd gebruiken met grafische scherm, vanaf een bootable usb stick, en dus een goede backup maken.

Voor een backup maken, heb je ook andere bootable usb sticks, die vaak gemakkelijk werken, google hier op.

Offline aartje

  • Lid
Re: DD commando
« Reactie #11 Gepost op: 2019/04/26, 23:06:27 »
Ik zou niet naar een diskdevice(partitie)  dd 'en maar naar een bestand op je
gemounte externe partitie, dan loop je minder risico op fatale fouten wat de keuze van je
output-device betreft  Verder moet je je blockgrootte wat groter maken, anders
duurt het te lang.

Zoiets dus :

sudo dd if=/dev/sda1 of=/media/pietje/gemounte_partititie/sda1_backup bs=10M

(andersom : sudo dd if=/media/pietje/gemounte_partititie/sda1_backup bs=10M  > /dev/sda1 )

Hierbij is /media/pietje/gemounte_partititie de door jou te kiezen bestandnaam
en 10M geeft een blockgrootte aan van 10M, anders doet hij alles met blockjes
van 512 byte en dat duurt veel langer.

Ook zou je het door een compressor kunnen halen, dus zoiets als:

sudo dd if=/dev/sda1 bs=10M | gzip > /media/pietje/gemounte_partititie/sda1_backup.gz

(andersom:  cat  /media/pietje/gemounte_partititie/sda1_backup.gz | gunzip -c > /dev/sda1 )

PS. Ik heb zo in de grijze oudheid backups gemaakt, maar tegenwoordig gebruik ik daar Clonezilla
voor, dat vind ik veel handiger.
« Laatst bewerkt op: 2019/04/27, 08:58:12 door aartje »

Offline vanadium

  • Lid
Re: DD commando
« Reactie #12 Gepost op: 2019/04/27, 08:35:55 »
Ik zal er niet meer naar vragen.
Trek je maar niet te veel aan van de eerder felle reacties in deze  ;). Zelf maak ik nooit of nimmer een reservekopie van mijn systeem. Ik steek mijn energie veel liever in het maken van een reservekopie van wat echt telt: je persoonlijke data.

De backup van je besturingssysteem veroudert zeer vlug. Voor die zeldzame keer  (als je er niet met dd opzit, tenminste  :evil:) dat je besturingssysteem breekt, dan download en herinstalleer je het in een mum van tijd. Als je harde schijf breekt, en je hebt geen reservekopie van je persoonlijke gegevens, dan ben je die onherroepelijk kwijt. Documenten, vakantieherinneringen, ...

Offline aartje

  • Lid
Re: DD commando
« Reactie #13 Gepost op: 2019/04/27, 08:52:35 »
Ik ben het eigenlijk geheel eens met vanadium. Ik vind het toch wel makkelijk om
als je bezig bent met een nieuwe installatie van je systeem regelmatig backups
te maken van je root-filesysteem (en eventueel je aparte partitie waar je home-directory
op staat).  Dat doe ik dan met Clonezilla. Maar als je systeem in een stabiele toestand
komt (je hebt alles ge-installeerd wat je nodig hebt) doe ik dat nog maar 1 keer per twee
maanden of zo. Een root-partitie redden dmv van Clonezilla is toch wel een stuk
makkelijker dan een geheel nieuwe installatie.

Mijn persoonlijke data backup ik daarna wel iedere maand geheel en iedere dag incrementeel
met een ander programma (dump), behalve foto's ed. die zet ik af en toe op een CD of DVD
« Laatst bewerkt op: 2019/04/27, 08:55:27 door aartje »

Offline jan11000

  • Lid
Re: DD commando
« Reactie #14 Gepost op: 2019/04/27, 09:05:22 »
Ik ben het eigenlijk geheel eens met vanadium. Ik vind het toch wel makkelijk om
als je bezig bent met een nieuwe installatie van je systeem regelmatig backups
te maken van je root-filesysteem
Hier heb je software voor(naam ben ik kwijt), die dit automatisch doet, kost wel harde schijf ruimte.
Je kunt meerdere keren een backup maken om daar na toe te springen, dus terug in de tijd, voor je update die mislukt is.

(En voor de toekomst, als ZFS file systeem in de root komt van linux, kun je dit via ZFS doen, dus terug in de tijd springen als een update fout gaat.)

Offline vanadium

  • Lid
Re: DD commando
« Reactie #15 Gepost op: 2019/04/27, 09:38:34 »
Voor systeembackup komt Linux Mint tegenwoordig standaard met Timeshift. Als je het echt nodig/nuttig vindt om ook je systeem te backuppen, dan is dat zeker het bekijken waard.

Maar doe dit enkel *nadat* je een goede backupstrategie hebt voor je persoonlijke data. Zoals aartje aangeeft, minstens dagelijks een incrementele backup.

Re: DD commando
« Reactie #16 Gepost op: 2019/04/27, 11:15:15 »
Dank voor alle - al dan niet felle- reacties.
Ik probeer te begrijpen (lukt niet) hoe de verschillende backup methoden werken al dan niet met commando's.
Mogelijk ben ik verwend door snel en simpel met Acronis True Image backups weg te schrijven naar een externe schijf en bij calamiteiten (je systeem in de vernieling helpen)  terug te zetten:
Opstarten met de herstel CD, opdracht tot terug plaatsen en klaar was je.
Kon je weer verder met waar je gebleven was.

TimeShift komt daarbij nog het beste in de buurt en CloneZilla waarschijnlijk ook, maar ik heb de uitleg hiervan nooit begrepen: er bestaat geen goede NL -stap voor stap- handleiding.
Als ik dat programma onder de knie krijg, schrijf ik hem zelf.
Al mijn vragen en probeersels beschouw ik als experimentele kunst, simpelweg omdat goede documentatie niet voorhanden is.
Dat mijn systeem dan soms in de vernieling ligt is niet erg.
Xubuntu is binnen 15 minuten opnieuw geïnstalleerd en wat belangrijk is, is allang weggeschreven naar de externe schijf.

Ik begrijp dat mensen behulpzaam willen zijn door te antwoorden met NEE en NIET DOEN maar het waarom en wat de gevolgen zijn en hoe je het dan wél goed kunt doen ontbreekt.
Misschien moet ik mijn verwachtingen bijstellen. Is ook goed  ;)
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline DeBaas

  • Lid
Re: DD commando
« Reactie #17 Gepost op: 2019/04/27, 11:32:35 »
Verdiep je in bijvoorbeeld timeshift voor het maken van back-ups.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline vanadium

  • Lid
Re: DD commando
« Reactie #18 Gepost op: 2019/04/27, 11:38:24 »
Ik begrijp dat mensen behulpzaam willen zijn door te antwoorden met NEE en NIET DOEN maar het waarom en wat de gevolgen zijn en hoe je het dan wél goed kunt doen ontbreekt.
Misschien moet ik mijn verwachtingen bijstellen. Is ook goed  ;)
Willen we ook, maar het punt is ook dat je voor bepaalde technische vragen ook al een voldoende technische achtergrond moet hebben. Uit de manier waarop je deze vraag stelt, blijkt duidelijk dat je nog geen enkel inzicht hebt in de terminal, terminal commando's, bestandsverwijzingen, enz. Zolang je daar geen basisinzichten over hebt, blijf je beter van die meer gevorderde aspecten weg, en moet je niet wensen dat wij dan commandolijnen brouwen die je toch (nog) niet begrijpt.

Welkom met vragen over dd, maar je moet eerst wat meer je huiswerk gemaakt hebben. Je hebt interesse: lees eens iets erover. Al tien jaar oud, maar nog steeds even actueel voor wat betreft de terminal en hoe linux werkt: http://tille.garrels.be/training/. "Ubuntu: Linux voor mensen" is in het Nederlands.

Verder een advies: vermijd de XY vraag: je hebt een probleem X (ik wil een backup van mijn systeem), maar je vraagt in plaats hulp omtrent een probleem Y, waarvan jij denkt dat het je zal helpen je echte probleem, X, op te lossen. Hulpverleners zitten op het verkeerde pad. Vraag hulp voor je eigenlijke probleem. Dan komen er, naast suggesties over je probleem Y, ook andere invalshoeken voor je echte probleem, die gemakkelijker en meer efficiënt kunnen zijn.

</ einde preekmodus  =D >

Re: DD commando
« Reactie #19 Gepost op: 2019/04/27, 11:39:48 »
Verdiep je in bijvoorbeeld timeshift voor het maken van back-ups.

Dank voor je suggestie, heb ik al gedaan.
Ook al een beknopte NL handleiding voor geschreven.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline h2o

  • Lid
Re: DD commando
« Reactie #20 Gepost op: 2019/04/27, 11:42:18 »
dd is an sich geen backup programma/tooltje. Met dd kun je een partitie of hele schijf klonen.
Klonen is iets anders dan een back-up maken. Daarvoor kun je beter rsync of als je het grafisch wil doen grsync gebruiken.

De werking is heel eenvoudig: Stel je hebt een partitie /dev/sdb1 en je wil dat klonen naar een externe schijf die /dev/sdc heeft.  Het commando luidt dan: sudo dd if=/dev/sdb1 of=/dev/sdc1 bs=1M

Uitleg: dd if=/dev/sdb1 is de bron
dd of=/dev/sdc1 is het doel
bs=1M zorgt ervoor dat er blokken van 1MB worden weggeschreven, anders kan het weleens heel lang gaan duren.

Wil je een hele schijf klonen, zorg er dan wel voor dat de doel schijf GROTER of minimaal even groot is als de bron schijf.

Het commando luidt dan in het voorbeeld: sudo dd if=/dev/sda of=/dev/sdc bs=1M

Als je eerst het programmaatje pv installeert dan kun je zien hoe lang het duurt. Stel dat de bron harde schijf 160 GB groot is, dan luidt het commando: sudo dd if=/dev/sda | pv -s 160G | sudo dd of=/dev/sdc bs=1M
Die | tekens zijn het pipe=symbool wat een soort doorvoorkanaal functie heeft. Vandaar dat er twee keer dd wordt aangeroepen. Je kunt dan wel ongeveer zien hoever de kloon-actie is en hoe lang het kan gaan duren. Het gedeelte pv -s 160G zorgt hiervoor

Uit de commentaren blijkt wel dat je heel goed moet weten wat je doet, maar je vraagt om een uitleg. Ik hoop deze te hebben gegeven.
« Laatst bewerkt op: 2019/04/27, 11:49:28 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Bloom

  • Lid
Re: DD commando
« Reactie #21 Gepost op: 2019/04/27, 11:44:07 »
In plaats van zelf met dd te lopen klooien, gebruik gewoon Clonezilla. Daarmee kun je veilig een kopie maken van een geïnstalleerd systeem naar een usb-schijf of zo toe.

Re: DD commando
« Reactie #22 Gepost op: 2019/04/27, 11:44:52 »
dd is an sich geen backup programma/tooltje. Met dd kun je een partitie of hele schijf klonen.
Klonen is iets anders dan een back-up maken. Daarvoor kun je beter rsync of als je het grafisch wil doen grsync gebruiken.

De werking is heel eenvoudig: Stel je hebt een partitie /dev/sdb1 en je wil dat klonen naar een externe schijf die /dev/sdc heeft.  Het commando luidt dan: sudo dd if=/dev/sdb1 of=/dev/sdc1 bs=1M

Uitleg: dd if=/dev/sdb1 is de bron
dd of=/dev/sdc1 is het doel
bs=1M zorgt ervoor dat er blokken van 1MB worden weggeschreven, anders kan het weleens heel lang gaan duren.

Wil je een hele schijf klonen, zorg er dan wel voor dat de doel schijf GROTER of minimaal even groot is als de bron schijf.

Het commando luidt dan in het voorbeeld: sudo dd if=/dev/sda of=/dev/sdc bs=1M

Als je eerst het programmaatje pv installeert dan kun je zien hoe lang het duurt. Stel dat de bron harde schijf 160 GB groot is, dan luidt het commando: sudo dd if=/dev/sda | pv -s 160G | sudo dd of=/dev/sdc bs=1M
Die | tekens zijn het pipe=symbool wat een soort dorovoorkanaal functie heeft. Vandaar dat er twee keer dd wordt aangeroepen. Je kunt dan wel ongeveer zien hoever de kloon-actie is en hoe lang het kan gaan duren.

Uit de commentaren blijkt wel dat je heel goed moet weten wat je doet, maar je vraagt om een uitleg. Ik hoop deze te hebben gegeven.

Klasse!!!  ^-^
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline HarzG

  • Lid
Re: DD commando
« Reactie #23 Gepost op: 2019/04/27, 11:52:51 »
Je kan een complete kopie ook op de volgende manier maken.
  • Start de pc/notebook op met een USB-livestick.
  • Gebruik GParted en kopieer sda1 en plak de complete partitie op de externe schijf sde.
Als je deze partitie ooit terug moet/wilt zetten, adviseer ik dat door iemand van een Ubuntu-steunpunt te laten doen (zie de link bovenaan de Ubuntu-NL Internetpagina).
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: DD commando
« Reactie #24 Gepost op: 2019/04/27, 12:38:48 »
Als je eerst het programmaatje pv installeert dan kun je zien hoe lang het duurt. Stel dat de bron harde schijf 160 GB groot is, dan luidt het commando: sudo dd if=/dev/sda | pv -s 160G | sudo dd of=/dev/sdc bs=1M
Die | tekens zijn het pipe=symbool wat een soort doorvoorkanaal functie heeft. Vandaar dat er twee keer dd wordt aangeroepen. Je kunt dan wel ongeveer zien hoever de kloon-actie is en hoe lang het kan gaan duren. Het gedeelte pv -s 160G zorgt hiervoor
Als je geen pv hebt werkt deze dd toevoeging ook (bij nieuwere kernels):
status=progress