Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual boot met XP op PC zonder CDdrive en niet opstartbaar van USB ?  (gelezen 4369 keer)

Offline Reijer

  • Lid
Ik probeer een buurman aan Ubuntu te krijgen Hij heeft een oude PC  met XP. De PC heeft geen CDdrive en is niet opstartbaar vanaf USB
Kan ik hiervan een dual-boot PC maken ?
Reijer

Re: Dual boot met XP op PC zonder CDdrive en niet opstartbaar van USB ?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/05, 17:17:38 »
Heeft hij wel een floppy drive in de PC?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: Dual boot met XP op PC zonder CDdrive en niet opstartbaar van USB ?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/05, 17:34:13 »
Of via een netwerk als hij wel een netwerkkaart heeft cd mounten op andere pc windows starten en dan naar de cd gaan en de cd starten installen en klaar
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline Willy4

  • Lid
Re: Dual boot met XP op PC zonder CDdrive en niet opstartbaar van USB ?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/05, 18:13:06 »
Probeer het anders met Unetbootin.
Met Unetbootin kun je ook vanuit windows werken en je kunt ermee vanaf je harddisk installeren. Ik heb wel al een aantal keren succesvol vanaf mijn harddisk een Linuxinstallatie gedaan, maar dat was vanuit een andere Linuxdistributie.
Geen Windowservaring in deze dus, maar als ik het goed begrijp zou het ook vanuit Windows kunnen.

http://articles.itecsoftware.com/linux/install-ubuntu-904-or-810-without-cd-or-usb
http://unetbootin.sourceforge.net/
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Offline Reijer

  • Lid
Re: Dual boot met XP op PC zonder CDdrive en niet opstartbaar van USB ?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/05, 19:20:32 »
Of via een netwerk als hij wel een netwerkkaart heeft cd mounten op andere pc windows starten en dan naar de cd gaan en de cd starten installen en klaar
De PC heeft een floppydrive, en hangt bij hem thuis aan internet met draadloos USB. Volgende week heb ik die PC hier thuis op m'n bureau. Dan ga ik dat mounten via m'n netwerk proberen. Ik weet nog niet precies hoe dat moet, maar daar kom ik wel achter. Evt met jullie forumhulp.
Bedankt zover.
Reijer.

Offline Reijer

  • Lid
Of via een netwerk als hij wel een netwerkkaart heeft cd mounten op andere pc windows starten en dan naar de cd gaan en de cd starten installen en klaar
De PC heeft een floppydrive, en hangt bij hem thuis aan internet met draadloos USB. Volgende week heb ik die PC hier thuis op m'n bureau. Dan ga ik dat mounten via m'n netwerk proberen. Ik weet nog niet precies hoe dat moet, maar daar kom ik wel achter. Evt met jullie forumhulp.
Bedankt zover.
Reijer.
PC opengeschroefd: gewoon een CD drive aan de tweede IDE-poort gehangen en in de BIOS de CD opstartbaar gezet.
Bedankt voor de reacties.
Reijer.

Offline Reijer

  • Lid
Ik probeer een buurman aan Ubuntu te krijgen Hij heeft een oude PC  met XP. De PC heeft geen CDdrive en is niet opstartbaar vanaf USB
Kan ik hiervan een dual-boot PC maken ?
Reijer
Kast geopend en even CD rom drive aangesloten.

Offline furioza

  • Lid
    • furioza.nl
Re: Dual boot met XP op PC zonder CDdrive en niet opstartbaar van USB ?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/10, 22:37:29 »
Misschien als mosterd na de maaltijd, maar waarom gebruik je wubi niet? Die werkt erg goed met Xp En is snel gedaan, gewoon downloaden en openen. Werkte bij mij bij veel mensen erg goed en zijn er erg tevreden mee. Keuze bij het opstarten, dus makkelijk in gebruik..... En voor de gebruiker geeft dit geen probleem met toepassingen. Voor kennismaking met Linux dus de oplossing zou ik zeggen.
MVG Rik

www.furioza.nl
Ubuntu user # 498505

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Dual boot met XP op PC zonder CDdrive en niet opstartbaar van USB ?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/13, 16:39:55 »
Misschien als mosterd na de maaltijd, maar waarom gebruik je wubi niet? Die werkt erg goed met Xp En is snel gedaan, gewoon downloaden en openen. Werkte bij mij bij veel mensen erg goed en zijn er erg tevreden mee. Keuze bij het opstarten, dus makkelijk in gebruik..... En voor de gebruiker geeft dit geen probleem met toepassingen. Voor kennismaking met Linux dus de oplossing zou ik zeggen.
Wubi? ??? We hopen natuurlijk allemaal dat buurman het vaakst Ubuntu gaat gebruiken. Hij zal dan een betere installatie nodig hebben dan 'kennismaking'. Voor 'beginners die bijna volledig Ubuntu draaien' zal een dualboot toch beter zijn.

Offline furioza

  • Lid
    • furioza.nl
Re: Dual boot met XP op PC zonder CDdrive en niet opstartbaar van USB ?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/19, 23:31:51 »
Okee,,,,

Waarom is dat beter dan? Ik heb er zelf hier in dit gezin niet zoveel problemen mee. De Windows draaien linux gewoon op wubi, snel eenvoudig en makkelijk in gebruik.

Mijn laptop heeft alleen maar Linux. En geen dual of iets dergelijks. Maar ik kan geen verschil zien hierin? Wat moet dit dan zijn, waar moet ik op letten dan.
MVG Rik

www.furioza.nl
Ubuntu user # 498505

Online Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Dual boot met XP op PC zonder CDdrive en niet opstartbaar van USB ?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/19, 23:58:01 »
Okee,,,,

Waarom is dat beter dan?

- Wubi is bestandssysteem-in-bestandssysteem, dus daardoor iets trager.

- Een Wubi-installatie is toegankelijk voor Windows. En dus ook voor Windowsprogramma's, inclusief Windowsprogjes met slechte bedoelingen....

- Een Wubi-installatie is afhankelijk van de Windows opstartlader. En dus van de Windowsinstallatie.

Kortom: een normale installatie, al dan niet tweevoudig opstartbaar met Windows, is gewoon beter.  :)

Re: Dual boot met XP op PC zonder CDdrive en niet opstartbaar van USB ?
« Reactie #11 Gepost op: 2009/09/20, 00:01:20 »
Okee,,,,

Waarom is dat beter dan?

- Wubi is bestandssysteem-in-bestandssysteem, dus daardoor iets trager.

- Een Wubi-installatie is toegankelijk voor Windows. En dus ook voor Windowsprogramma's, inclusief Windowsprogjes met slechte bedoelingen....

- Een Wubi-installatie is afhankelijk van de Windows opstartlader. En dus van de Windowsinstallatie.

Kortom: een normale installatie, al dan niet tweevoudig opstartbaar met Windows, is gewoon beter.  :)
Bestaan die dan? :o :o :o
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Online Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Dual boot met XP op PC zonder CDdrive en niet opstartbaar van USB ?
« Reactie #12 Gepost op: 2009/09/20, 00:04:19 »
Kortom: een normale installatie, al dan niet tweevoudig opstartbaar met Windows, is gewoon beter.  :)
Bestaan die dan? :o :o :o

Kom maar eens kijken op mijn computers.  :P

Re: Dual boot met XP op PC zonder CDdrive en niet opstartbaar van USB ?
« Reactie #13 Gepost op: 2009/09/20, 00:10:33 »
Zitten ze ook al op de computer? Dat wil ik wel zien. XD XD XD
Tja ik ben geen fan van Wubi, gebruik dan de live cd tot je zeker weet dat je Ubuntu als dual boot wil hebben of mooier nog geef bij installatie aan, gebruik de hele schijf. 8)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline furioza

  • Lid
    • furioza.nl
Re: Dual boot met XP op PC zonder CDdrive en niet opstartbaar van USB ?
« Reactie #14 Gepost op: 2009/09/20, 00:18:52 »
Als ik het goed begrijp voor den beginneling.....

Wubi draaid binnenin Window´s. Dus dat geeft dan het virus door dat Window´s oploopt. Daardoor is er dus toch risico voor vervelende zaken.

Het trager draaien, dat heb ik niet gemerk,,,, al heb ik niet met de stopwatch naast de laptops gezeten.

Wel dank voor de uitleg. Eens kijken of het mij gaat lukken om de dual boot te maken. Dit wil bij mij maar niet normaal lukken. Loopt steeds vast op de schijfindeling, die stopt dan, en krijg steeds foutmeldingen.  :|
MVG Rik

www.furioza.nl
Ubuntu user # 498505

Re: Dual boot met XP op PC zonder CDdrive en niet opstartbaar van USB ?
« Reactie #15 Gepost op: 2009/09/20, 00:25:26 »
Welk programma gebruik je voor de schijfindeling? Het makelijkste is gparted van de Ubuntu live cd of Gparted Live!
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline furioza

  • Lid
    • furioza.nl
Re: Dual boot met XP op PC zonder CDdrive en niet opstartbaar van USB ?
« Reactie #16 Gepost op: 2009/09/20, 00:28:21 »
Dat is gewoon die van Gparted. Dus van de live cd. Jammer is wel dat ik een origineel cd heb en het nog niet werkt. En Window´s moet nu eenmaal wel eens gebruikt worden voor school van de kids en mij. Win32 server. Dat blijkt niet samen te gaan met Linux..... Schande...  >:(
MVG Rik

www.furioza.nl
Ubuntu user # 498505

Re: Dual boot met XP op PC zonder CDdrive en niet opstartbaar van USB ?
« Reactie #17 Gepost op: 2009/09/20, 00:28:46 »
Met Wubi is Ubuntu afhankelijk van windows, dus crasht je windows heb je nix meer, omdat Ubuntu op een endles virtual disk gezet word die van windows is.

effin.....

Als je zoveel problemen hebt met partitioneren in Ubuntu dan kan je het beste Gparted downloaden en op cd branden.
Is trouwens toch nooit weg dit op cd te hebben!

Je boot van die cd en vervolgens maak je dan de windows partitie een kopje kleiner.
Als hij klaar is doe je verder nix met die partitie, dus niet formateren of anderzinds.
Rebooten Gparted cd eruit halen en de Ubuntu cd erin stoppen.

Eenmaal geboot in Ubuntu de installer starten dan ontdekt hij automagisch de legen partitie en doet dan zelf het voorstel daar Ubuntu op te zetten.

Owja niet geheel onbelangrijk ?

Verwijder eerst nu de Ubuntu installatie uit windows zodat windows weer normaal start.
Je waarschijnlijk ook de boot.ini moeten schoonmaken in windows omdat hier soms wat vuil blijft zitten.

Dan pas doe je bovenstaande handelingen.

EDIT
Windows kan je installeren in Virtualbox in Ubuntu, duszzz no worry als je perse windows nodig hebt.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Dual boot met XP op PC zonder CDdrive en niet opstartbaar van USB ?
« Reactie #18 Gepost op: 2009/09/20, 00:30:42 »
modelengeneer:

jou woonplaats is niet te gek ver weg en als je het serieus wil maar niet lukt met een dualboot wil ik wel een keer komen helpen hoor,  het zijn een paar simpele handelingen om heea goed te krijgen mbt partities oa maar echt niet moeilijk.

al zul je het met alle topics op het forum ook wel kunnen redden, info zat te vinden mbt dual boot install's.

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Dual boot met XP op PC zonder CDdrive en niet opstartbaar van USB ?
« Reactie #19 Gepost op: 2009/10/08, 07:53:29 »
Ik heb een vergelijkbaar "probleem".
Ik heb een pc gekregen die ooit in een netwerk gehangen heeft.
Ik wilde de boot volgorde in het BIOS wijzigen en zag dat ik alleen de keuze had tussen floppy en harde schijf. Er zit wel een DVD speler in de pc en er zijn een aantal USB poorten aanwezig.
Is er een mogelijkheid om de DVD speler toch in de lijst met boot opties te krijgen? Ik heb gisteren wat in het bios rondgekeken maar ben de DVD speler nergens tegen gekomen.
Is het mogelijk dat een systeembeheerder een instelling in het BIOS zet waardoor alleen de floppy en de harde schijf tot de keuzemogelijkheden behoren?
Ik wil er vanavond eens voor gaan zitten en een suggestie die ik al gekregen heb en wil proberen is de DVD en harde schijf op dezelfde IDE kabel zetten (als dit niet al het geval is) en dan de DVD als master en de harde schijf als slave in stellen.

Op zich wil ik de optie van Willy2 wel proberen, maar het booten via USB wordt niet als optie aangeboden. Daarnaast wil ik eigenlijk de live cd gebruiken zodat ik kan testen of alle hardware wel correct werkt onder Ubuntu.

Heeft er iemand andere suggesties? Ga zo meteen aan het werk en kan dus niet meteen antwoorden of testen.

Met vriendelijke groeten,
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Re: Dual boot met XP op PC zonder CDdrive en niet opstartbaar van USB ?
« Reactie #20 Gepost op: 2009/10/08, 10:59:10 »
Als Hardware of in dit geval de DVD speler niet voorkomt in de bios kan je het niet gebruiken.

Wanneer je hardware niet in de bios ziet staan is er iets goed fout.
Of de hardware is kapot,
Of de hardware is niet aangesloten,
Of de Master Slave instellingen staan niet goed.

Meer kansen heb je niet.

Meestal trekt men de voedingskabel eruit om te voorkomen dat een overlaat een cd erin stopt en iets op die pc gaat installeren.
Ik zou dus eerst bovenstaande punten nalopen en er zeker van zijn dat dit in orde is en de Bios de hardware netjes detecteerd.
Met een floppy een netinstallatie doen is ook mogelijk maar wat ingewikkelder...
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Dual boot met XP op PC zonder CDdrive en niet opstartbaar van USB ?
« Reactie #21 Gepost op: 2009/10/08, 11:50:48 »
Als ik het goed begrijp voor den beginneling.....

Wubi draaid binnenin Window´s. Dus dat geeft dan het virus door dat Window´s oploopt. Daardoor is er dus toch risico voor vervelende zaken.

Het trager draaien, dat heb ik niet gemerk,,,, al heb ik niet met de stopwatch naast de laptops gezeten.

Wel dank voor de uitleg. Eens kijken of het mij gaat lukken om de dual boot te maken. Dit wil bij mij maar niet normaal lukken. Loopt steeds vast op de schijfindeling, die stopt dan, en krijg steeds foutmeldingen.  :|
Laat je niet bang maken hoor: er zijn helemaal geen windows virussen bekend dit de (virtuele) Wubi partitie kunnen lezen laat staan beschrijven. Wubi is wat dat betreft net zo veilig.

Ook de opmerking dat je afhankelijk bent van de Windows bootloader is niet relevant. Bij een niet-Wubi installatie ben je afhankelijk van je Linux partitie om Windows nog te kunnen starten. Of je nu door de hond of door de kat gebeten wordt maakt niet zoveel uit. :)

Als er sprake zou zijn van vertraging is er iets mis. Mogelijk kan je dat met een stopwatch meten maar als je het zonder stopwatch niet eens merkt is er geen probleem toch?

Wubi geeft je net zo goed een echte dual-boot. De enige serieuze opmerkingen dit ik heb is dat je de Windows schijfpartitie regelmatig (zeker nadat het systeem is gestopt door een harde power-off) in Windows moet controleren. Dat kan Linux/Ubuntu niet.  :(

Maar kies gerust voor een niet-Wubi installatie als je dat wil. Voordeel is dat je dan hetzelfde doet als veel andere oud-gediende forumleden en dat zal dus wel goed zijn. :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Dual boot met XP op PC zonder CDdrive en niet opstartbaar van USB ?
« Reactie #22 Gepost op: 2009/10/08, 12:51:01 »
Ik heb een vergelijkbaar "probleem".
Ik heb een pc gekregen die ooit in een netwerk gehangen heeft.
Ik wilde de boot volgorde in het BIOS wijzigen en zag dat ik alleen de keuze had tussen floppy en harde schijf. Er zit wel een DVD speler in de pc en er zijn een aantal USB poorten aanwezig.
Is er een mogelijkheid om de DVD speler toch in de lijst met boot opties te krijgen? Ik heb gisteren wat in het bios rondgekeken maar ben de DVD speler nergens tegen gekomen.
Is het mogelijk dat een systeembeheerder een instelling in het BIOS zet waardoor alleen de floppy en de harde schijf tot de keuzemogelijkheden behoren?
Ik wil er vanavond eens voor gaan zitten en een suggestie die ik al gekregen heb en wil proberen is de DVD en harde schijf op dezelfde IDE kabel zetten (als dit niet al het geval is) en dan de DVD als master en de harde schijf als slave in stellen.

Op zich wil ik de optie van Willy2 wel proberen, maar het booten via USB wordt niet als optie aangeboden. Daarnaast wil ik eigenlijk de live cd gebruiken zodat ik kan testen of alle hardware wel correct werkt onder Ubuntu.

Heeft er iemand andere suggesties? Ga zo meteen aan het werk en kan dus niet meteen antwoorden of testen.

Met vriendelijke groeten,
Jeroen

Neen een floppie, ga naar mijn handtekening en download de Boot maneger.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Dual boot met XP op PC zonder CDdrive en niet opstartbaar van USB ?
« Reactie #23 Gepost op: 2009/10/08, 13:11:26 »
Op zich wil ik de optie van Willy2 wel proberen, maar het booten via USB wordt niet als optie aangeboden. Daarnaast wil ik eigenlijk de live cd gebruiken zodat ik kan testen of alle hardware wel correct werkt onder Ubuntu.
Het Wubi installatieprogramma kan de .iso zelf downloaden en installeren, er is geen cd/dvd/usb nodig. Deze installatie kan je ook gebruiken om alle hardware te controleren. Beter nog dan met de live cd want je kan nu ook extra schermdrivers gebruiken. En het zo weer gewist als alles correct blijkt te werken maar je toch iets anders wil.
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InstallatieKarmicWubi
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Dual boot met XP op PC zonder CDdrive en niet opstartbaar van USB ?
« Reactie #24 Gepost op: 2009/10/08, 18:52:51 »
allen dank voor de suggesties.
Ik ga straks aan de slag en hoop Ubuntu op deze pc aan de praat te krijgen.

Gr
Jeroen

***update***
Niet alle kabeltjes zaten goed vast.
Hierna tijdens installatie melding dat DVD speler te vuil was en dat deze gereinigd moest worden.
Lens gereinigd, opnieuw geïnstalleerd en 9.04 werkt prima. Updates worden nu geïnstalleerd.
Methode van Bobbie ga ik ook nog eens nader bekijken.

Gr
Jeroen
« Laatst bewerkt op: 2009/10/08, 23:03:25 door Pfoeh »
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.