Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Canon Pixma MP460  (gelezen 2459 keer)

Canon Pixma MP460
« Gepost op: 2008/03/10, 17:44:07 »
Beste,

Ik probeer al enige tijd een Canon Pixma MP460 aan de praat te krijgen. Scannen lukte me met bepaalde drivers van de Canon site. Printen echter nog niet. Ik heb met opensource drivers de printer wel kunnen aansturen, eerst een lege pagina met een wazige uitgerekte gekleurde tekst die altijd het zelfde is, een later blanco pagina.

Nu heb ik Turboprint gevonden, en geinstalleerd. Maar deze print het logo over mijn eigen afdruk heen. Nu vraag turboprint om een keyfile. Het probleem is dat ik geen Paypal account of credit card tot mijn beschikking heb, dus kan ik die 30 euro moeilijk betalen.

Is er misschien een andere mogelijkheid om deze printer aan de praat te krijgen?

Canon Pixma MP460
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/12, 23:42:10 »
Het is zover mensen :)

edit
De printer werkt nu perfect. De oplossing heb ik in bericht #10 gezet.

prlwgn

  • Gast
Canon Pixma MP460
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/13, 11:24:09 »
Goede morgen
Heb printer geinstalleerd en werkte meteen perfect (Canon S500) maar de scanner (Medion MD9458) wordt niet geaccepteerd, dat is wel jammer, nu moet ik hem op m'n windows laten draaien en via email het gescande overseinen naar m'n Ubuntu 7.10. Ik wil steeds minder afhankelijk worden van Windows alleen moet ik de scanner nog overzetten. Heeft iemand ervaring met dit type scanner?
Bedankt

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Canon Pixma MP460
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/13, 12:55:58 »
Doe eens dit:
Toepassingen - Hulpmiddelen - terminalvenster
tik in: gksudo xsane
druk op Enter

Helpt dat?

Canon Pixma MP460
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/13, 13:10:15 »
Hoi Pjotr,
Check jij je gastenboek even? Heb een vraagje gesteld.
Tnx
G

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Canon Pixma MP460
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/13, 13:16:53 »
Citaat van: acousticghille
Hoi Pjotr,
Check jij je gastenboek even? Heb een vraagje gesteld.
Tnx
G
Gedaan. Ik vind het prima, kopieer maar wat je wil.  :-)

Ik citeer de "licentie" op de hoofdpagina:

Licentie

Alle informatie die u aantreft op deze webstek, is vrij. U mag die dus vrijelijk overnemen, kopiëren, veranderen en aanpassen aan uw eigen wensen. Zonder bronvermelding. Mits u hetzelfde toestaat aan anderen, die deze informatie weer van u willen overnemen.

Overigens: kun je voor die cursus niet beter uitgaan van Ubuntu 8.04? Dat zal een LTS-versie worden, met drie jaar veiligheidsupdates, extra stabiel, extra betrouwbaar. En hij komt al over 11 dagen!

Ik ga m'n webstek ook deels herschrijven, zodra 8.04 in zijn finale versie beschikbaar is. Een deel van wat er nu staat, is niet meer van toepassing in 8.04.

Groet, Pjotr.

prlwgn

  • Gast
Canon Pixma MP460
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/13, 13:22:43 »
Kreeg even de schrik van de volgende boodschap Pjotr. Ik probeerde wat je voorstelde maar kreeg als boodschap

"Waarschuwing!
Je probeert XSane als ROOT te draaien. Dat is heel GEVAARLIJK! Stuur geen foutmeldingen op als je XSane als ROOT draait.
JE STAAT ER ALLEEN VOOR!".

Nou je begrijpt dat ik dit gelijk heb afgebroken, ik heb het niet zo op het terminalgebeuren, doe alles liever via Toepassingen > Installeren/Verwijderen.

Canon Pixma MP460
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/13, 13:24:27 »
Dank je voor de 'openheid'

Ik vind het geweldig dat je je webstek gaat herschrijven voor de 8.04. Ik was echter in eerste instantie van plan wat dingetjes te kopiëren van de homepage en van de voordelen van Linuxgebruik.
Voor de rest ga ik op m'n gemak nog eens kijken hoe ik het ga aanpakken en wat er reeds bestaat aan cursusmateriaal.
BEDANKT

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Canon Pixma MP460
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/13, 13:25:58 »
@prlwgn: Waarschuwing negeren. Er gebeurt niks. Je wil het als root doen, want alleen dan heb je volledig toegang tot de USB-poorten (voor "slimme" USB-randapparaten).

In Ubuntu 8.04 kun je dat straks beter regelen: dan kun je de gebruiker toevoegen aan de "scannergroep", waardoor die automatisch de benodigde USB-rechten krijgt.

@acousticghille: graag gedaan. Vrijheid blijheid!  :-)

Canon Pixma MP460
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/09, 00:02:13 »
Dit bericht is voor mensen die eventueel dezelfde printer hebben
Omdat ik het onhandig vond dat je 4 rpm paketten om moest zetten tot deb en moest installeren, heb ik alle data uit deze paketten verwerkt in slechts één DEB package.

Om te printer aan de praat te krijgen doe hetvolgende:
1) Download de deb
--> wget http://vlerkknozem.googlepages.com/mp460_0.98_i368.deb

2) Installeer de deb
-->> sudo dpkg -i mp460_0.98_i368.deb

3) Install libtiff
--> sudo ln -s /usr/lib/libtiff.so.4 /usr/lib/libtiff.so.3

4) Herstart cups
-->> sudo /etc/init.d/cupsys restart

5) Installeer de printer
--> Ga naar Systeem > Beheer > Afdrukken
--> Klik op 'Nieuwe Printer'
--> Kies voor 'Gutenprint USB printer #1 (app uri=canon:/dev/usb/lp0)
--> Klik op volgende
--> Klik op het bolletje voor 'Provide PPD file'
--> Blader naar /usr/share/cups/model/ en kies voor canonmp160.ppd
--> Klik op toepassen

Nu zou de printer moeten werken.

Re: Canon Pixma MP460
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/18, 18:47:28 »
Ik heb de deb enigzins aangepast. Rede was dat de deb niet kon installeren omdat libxml1 niet in de repo's stond. Nu heb ik even in de minihowto verwezen naar een debian repo. Misschien dat iemand een betere oplossing heeft.

De symbolic link heb ik verlopig nog in de tutorial geladen.

Ik heb een mailtje gestuurd naar Canon of ze iets met de deb package konden (zoals op hen site zetten) :) Ben benieuwd. Ik doe het nu gewoon nog even in de terminal, ook de deb packages installeren. Dan kan men meteen (beter) zien wat eventuele ontbrekende pakettenz zijn.

Misschien ga ik de howto bij de wiki's zetten als dit handiger is.

Minihowto en deb package hier te vinden: http://vidiqatch.org/koenux/Canon%20MP460/