Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bij de eerste opstart van Ubuntu 11.10 blijft het systeem hangen  (gelezen 1401 keer)

Op mijn Dell Inprion 1720 heb ik op een aparte partitie Ubuntu 11.10 geïnstalleerd (schone installatie). Na het herstarten kreeg ik de GRUB versie 1.99 te zien met de o.a. volgende optie:
1) Ubuntu, met linux 3.0.0-12-generic-pae
2) Ubuntu, met linux 3.0.0-12-generic-pae (herstelmodus)
3) Previous versions

Bij de keuze 1 (met pae)
wordt er eerst een zwart scherm gegeven en vervolgens na 25 secondes worden een aantal test uitgevoerd.
Na een aantal checks/acties stopt het systeem. Geen foutmelding,een cursor _ blijft knipperen onderaan. Netwerk lampje flikkert soms.

Onder optie Previous versions krijg is een nieuwe menu: ook GRUB  versie 1.99
4) Ubuntu, met linux 3.0.0-12-generic
5) Ubuntu, met linux 3.0.0-12-generic (herstelmodus)

Bij de keuze 4 (zonder pae)
wordt het systeem opgestart zonder zichtbare foutmelding.

Mijn vragen zijn:
1) Wat is pae
2) Heeft iemand anders ook deze situatie ondervonden? En is de oorzaak bekend?
3) Hoe kan ik het oplossen?

Alvast dank
ARHARTEN

Re: Bij de eerste opstart van Ubuntu 11.10 blijft het systeem hangen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/24, 11:25:03 »
https://help.ubuntu.com/community/EnablingPAE

Citaat
Physical Address Extension is a technology which allows 32 bit operating systems to use up to 64 Gb of memory (RAM), something which is normally achieved by switching to a 64 bit system.

Heb hier ook een PC waarop een 64 bit processor loopt en waarop 11.10 dus een PAE kernel als optie 1 instelde.
Booten vanaf die optie bleek dus niet te werken.
Daarna overgeschakeld naar de 'generic' versie, die draaide zonder problemen.

Blijkbaar is er voor gekozen om deze kernel als default te nemen, maar die werkt bij vele gebruikers niet.
Een optie is om deze kernel te verwijderen.

Nog een optie gevonden die een oplossing zou kunnen geven .. maar geen garantie:
Citaat
You need to first disable restricted driver. Install PAE kernel an d reboot. After reboot, enable restricted driver. This should fix the problem.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/24, 11:29:27 door donpedroII »
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Bij de eerste opstart van Ubuntu 11.10 blijft het systeem hangen
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/24, 11:29:28 »
Je kan ook de "echte" 64-bitversie van Ubuntu installeren. Deze versie werkt tegenwoordig zo goed dat de pae-kernel vrijwel overbodig is geworden.

Re: Bij de eerste opstart van Ubuntu 11.10 blijft het systeem hangen
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/24, 11:37:25 »
+1 ThomasN ! Je hebt gewoon de 32-bits versie geïnstalleerd, advies is: neem gewoon de 64 bits versie.

Nochtans draai ik op mijn Toshiba L500 (4 Gb Ram) de PAE-kernel en dat draait vlekkeloos. Er is een klein compromis ogv prestaties (snelheid) maar in wezen draait die laptop als een zonnetje.

Maar in jouw geval zou ik terug beginnen met een schone lei en de 64 bits installeren.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Bij de eerste opstart van Ubuntu 11.10 blijft het systeem hangen
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/27, 21:45:55 »
donpedroII dank
Mijn Dell Inprion 1720 is 32 bit. Dat is mogelijk de verklaring van het hangen.
 
Installeren van een 64 bit Ubuntu is voor mij geen oplossing.

Ik zal in Ubuntu moeten kijken op de CPU tegen de PAE optie kan met volgende commando

grep --color=always -i PAE /proc/cpuinfo

Maar daarvoor moet ik eerst weer Ubuntu 11.10 installeren.

Als ik de PAE kernel verwijderd via synaptic wordt dan de GRUB menu automatisch aangepast?

Te verwijderen pakketten:
linux-image-generic-pae  linux-image-<version number>-generic-pae linux-headers-generic-pae linux-headers-<version number>-generic-pae
 :|

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: Bij de eerste opstart van Ubuntu 11.10 blijft het systeem hangen
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/27, 22:08:14 »
bij een nieuwe installatie van 11.10 moet ik keuze 4 nemen en de video driver installeren, na herstart werkt keuze 1 wel maar heeft nu een driver met lage resolutie, na opnieuw onder keuze 1 de driver te installeren blijft 1 goed opstarten.

rommelig maar het werkt zowel bij Xubuntu als de gewone

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Bij de eerste opstart van Ubuntu 11.10 blijft het systeem hangen
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/27, 22:14:18 »
(...)
Mijn Dell Inprion 1720 is 32 bit. Dat is mogelijk de verklaring van het hangen.
(...)

Ik dacht dat in de de Inspiron 1720 de eerste reeks Core 2 duo (Merom) processors zat. Dat waren de eerste mobiele 64-bitsprocessors van Intel en in principe zou daar een 64-bitsversie van Ubuntu op moeten kunnen werken. De 32-bitsversie hoort het natuurlijk ook gewoon te doen, maar de pae-kernel geeft, zoals je merkt, soms problemen.

Re: Bij de eerste opstart van Ubuntu 11.10 blijft het systeem hangen
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/28, 21:23:40 »
ThomasN
Dank voor je antwoord. ;) Ik ben al de 64 bit aan het downloaden. ^-^ Op de computer zit een stikker van Intel Centrino. Weet jij hoe ik kan zien of de computer een 64bit of 32 bit systeem is? ::)
« Laatst bewerkt op: 2011/10/28, 21:30:28 door arharten »

Re: Bij de eerste opstart van Ubuntu 11.10 blijft het systeem hangen
« Reactie #8 Gepost op: 2011/10/30, 20:01:57 »
Heb nu op dezelfde laptop Ubuntu 11.10 32 bits draaien zonder PAE en Ubuntu 64bits. Beide draaien tot nu toe zonder problemen.
 =D