Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Het installeren in EUFI lukt niet  (gelezen 6855 keer)

Offline koelieman

  • Lid
Re: Het installeren in EUFI lukt niet
« Reactie #25 Gepost op: 2017/12/16, 06:32:14 »
Hoi Spievensterke,
Ook bedankt voor de reactie. Het zou mooi zijn als er een steunpunt in mijn buurt was; maar de dichtsbijzijnde is in Hoogezand of Groningen. Ik woon zelf in Drenthe en dat zou een te lange fietsreis worden. Maar ik heb het nu opgegeven om op deze laptop Linux te installeren. Ik had de hele schijf met G-parted geherpartitioneerd(?), daardoor was ik ook de herstel partitie van Windows kwijt. Een andere Windows-installatie wou ook niet lukken, maar gelukkig had ik al een systeemkopie gemaakt met Reflex Macrium. Deze heb ik nu teruggezet en vrouwlief kan weer met Windows werken.
Trouwens . . . mijn BIOS ziet er heel anders uit als die van jou. En de optie van CSM of Legacy heb ik helemaal niet.
Na ja . . . gelukkig heb ik nog meerdere computers.

Toch bedankt en misschien tot de volgende vraag.
Grtz, koelie.

Offline Gamer

  • Lid
Re: Het installeren in EUFI lukt niet
« Reactie #26 Gepost op: 2017/12/17, 23:09:18 »
Heb je alle partitie's verwijderd. Ook de uefi boot partitie?

Je had dan de schijf niet met G-parted moeten herpartitioneren.
Maar bij het installeren van linux, moeten kiezen om de geheele schijf te gebruiken.
Dan worden alle benodigde partitie's aangemaakt inclusief een nieuwe uefi boot partitie
En om linux in uefi modes te kunnen installeren, zit je volgends mij vast aan een 64 bit versie

Maar nu lukte de installatie zeker wel. Alleen wilde hij na de installatie niet meer opstarten. Klopt dat?
« Laatst bewerkt op: 2017/12/17, 23:17:25 door Gamer »

Offline koelieman

  • Lid
Re: Het installeren in EUFI lukt niet
« Reactie #27 Gepost op: 2017/12/18, 09:12:58 »
Hoi Gamer, leuk dat u ook reageert.
Ik heb toen met G=Parted alle partities verwijderd. Zelfs de herstelpartitie van Win10.
Ik heb daarna geen nieuwe aangemaakt, maar zoals je schrijft Linux mint 18.3 X64 het werk laten doen.
De installatie heb ik nooit volledig gekregen, want hij bevriest iedere keer op hetzelfde moment, met wat voor distro (Linux Mint 18.2  Ubuntu 16.04  Ubuntu 17.10  Linux Mint 18.3) dan ook.
Dus dan moet ik de computer eerst helemaal uit doen met de aan-uitknop. Het moment van bevriezing is zoals ik al eerder vermeld heb, als ie het pakket van grub2 gaat installeren. Dat kan ik niet beïnvloeden, want het knopje aan de rechterkant ervan met het opschrift "skip" is niet te bedienen.
Dus . . . ik kom nooit toe aan een volledige installatie.
Maar als je (of iemand anders) mij de gouden tip kan geven; heel graag. Want dan begin ik er gewoon opnieuw mee. Ik heb anders toch een systeemkopie.

Nogmaals dank en een groet, koelie.

Offline aartje

  • Lid
Re: Het installeren in EUFI lukt niet
« Reactie #28 Gepost op: 2017/12/18, 09:13:27 »
Heb je hier wat aan  ? (https://community.acer.com/en/discussion/471754/acer-aspire-es-15-es1-533-c3uw-legacy-bios-missing)



Hi

 

I have successfully installed Ubuntu 16.04.1 in my laptop ES1-533-C6C1 following Sladek90 advise.

The only drawback is that it is horribly slow (probably becouse of some bug, have tried a Live-USB with MINT and it was OK...

This is the full tested process:

 

-- Boot Ubuntu Live USB

-- open terminal

sudo -s

ubiquity -b

-- Press Continue testing after installation is over.

 

--Now we will return to the CLI (  https://wiki.debian.org/GrubEFIReinstall  )

 

sudo mount /dev/sda2 /mnt #sda2 is the root partition

sudo mkdir /mnt/boot/efi

sudo mount /dev/sda1 /mnt/boot/efi #sda1 is the efi partition

for i in /dev /dev/pts /proc /sys; do sudo mount -B $i /mnt$i; done

 

modprobe efivars # make sure this is loaded

 

-- notice the bootx64 file

efibootmgr --verbose

 

-- We will reinstall grub-install for a 64bit version

apt-get install --reinstall grub-efi-amd64

 

grub-install —no-nvram —root-directory=/mnt

chroot /mnt

update-grub

cd /boot/efi/EFI

cp -R ubuntu BOOT

cd BOOT cp grubx64.efi bootx64.efi

 

-- You are finished, reboot the system.
Pueseso
Pueseso
Posts: 2Member
January 23

BTW Looks like Ubuntu is so slow becouse it has no support for my CPu (n3350 Apollo lake) probably becouse of the GPU.

Anyway installing kernel v4.9.5 solved the problem

download the amd64 generic version from here (3 files) http://kernel.ubuntu.com/~kernel-ppa/mainline/v4.9.5/

and dpkg -i *.deb

 

and solved!!

Offline koelieman

  • Lid
Re: Het installeren in EUFI lukt niet
« Reactie #29 Gepost op: 2017/12/18, 12:13:14 »
Hoi aartje,
ik verklaar je hierbij als heilige. Als je hier tegenover mij stond, vloog ik je zeker om de hals.
Het is dus eindelijk gelukt Linux op deze laptop te krijgen. Hier heb ik nu Ubuntu 16.04.3 voor gebruikt die ik van pjotr's stekkie gedownload heb.
Je moet er maar opkomen met al die commando's.
Hartelijk bedankt, je hebt mij ontzettend blij gemaakt. :D :D :D
Groet, koelie.

ps: kun jij of iemand anders mij vertellen of ik nu de to do lijst van pjotr veilig kan toepassen? Dit in verband met de "andere manier" van installeren.

Offline aartje

  • Lid
Re: Het installeren in EUFI lukt niet
« Reactie #30 Gepost op: 2017/12/18, 12:21:46 »
Mooi, gefeliciteerd  :). Dat todo-lijstje zou ik gewoon afwerken, dat heeft, volgens mij, niets met
het opstarten te maken. Maar, misschien kan iemand anders (pjotr?) dat bevestigen.

Offline Gamer

  • Lid
Re: Het installeren in EUFI lukt niet
« Reactie #31 Gepost op: 2017/12/18, 20:42:36 »
Fijn dat het nu toch gelukt is

Offline koelieman

  • Lid
Re: Het installeren in EUFI lukt niet
« Reactie #32 Gepost op: 2017/12/18, 23:14:50 »
Fijn dat het nu toch gelukt is.

Ja, zeker. Ik ben er echt heel blij mee.
Allemaal bedankt voor het meedenken en meeleven. Prachtige forum.
Ik zal dit nu als opgelost markeren en wens aan iedereen die dit leest fijne en gezegende feestdagen toe.

Groet, koelie.

Offline eelcovv

  • Lid
Re: Het installeren in EUFI lukt niet
« Reactie #33 Gepost op: 2020/07/02, 09:45:26 »
Het is al een oude topic, maar ik heb hier ook lang mee geworsteld. Ik kreeg dezelfde foutmelding als Nassara, na de installatie eindig het met : 

"GRUB installation failed: The 'grub-efi-amd64-signed' package failed to install into / target/. "

Uiteindelijk ik het een dual boot op mijn ASUS Vivo S551 kunnen maken met linux mint 20 (gebaseerd op ubuntu 20) + windows 10

Belangrijkste punten

Voorbereiding:  maak een bootable rescue usb stick met super grub2 disk (rescatux) : https://www.supergrubdisk.org/rescatux/

In de UEFI (opstarten -> F2)
- save &  exit -> security disabled
- boot -> csm (legacy mode) disabled

tijdens install van linux

- partities aanmaken tijdens install (manual)  na de windows partities (als deze de hele schijf heeft moet je die eerst natuurlijk shrinken, dat doe je het best in windows zelf, dat is veel veiliger):
       * 1 Gb esi,
      *  20 Gb ext4 mounted op / (root)
      * 220 Gb ext4 mounted op /home
      * 12 Gb swap (zelfde grootte als RAM, zijn discussie over of het nog wel nodig is omdat ubuntu tegenwoordig swap files gebruikt, maar ik heb maar het zekere voor het onzekere genomen en wel een swap partitie toegevoegd, kan ik later altijd nog vrij geven)
     * 200 mb unallocated (dit doe je door de laatste partitie niet tot het eind door te laten lopen maar 200 mb van de grootte af te trekken bij het aanmaken)

De partitie / en /home mag je ook mergen, maar ik hou mijn home liever appart van de root zodat je later makkelijker kan upgraden

Vervolgens installeren. Dit gaat fout met bovengenoemde foutmelding. Start vervolgens weer op met de linux installatie usb.
 run het tootje: boot-repair. Als je dit niet hebt moet je het met sudo apt install installeren. Doe dan:

Boot-repair:
    * Advanced options -> grub location. Vink aan 'Seperate /boot/efi partition' en selecteer hier je efi partition (bij mij sdb1)
   * Doe 'Apply' en volg de instructie. Er worden wat sudo commando's gegeven die je in een terminal moet copy pasten en uit moet voeren

Nu is de boot gepareerd, dus kan je linux waarschijnlijk al opstarten, maar heb je nog geen grub. (opstarten kan nu vanuit F2 -> directly start)

Nu kan je dus supergrub2 usb stick gebruiken. Start Rescatux en run 'Grub: Easy Gnu/Linux Boot Fix'

Als dit goed gaat zou moet kunnen herstarten en grub zien met een windows een een linux entry. Ik had uiteindelijk wel 10 entries voor windows. Ik heb in de post install onder linux het tootl 'grub-customizer' gebruikt om de boel een beetje netje te maken zodat ik 1 windows en 1 linux entry overhield

Deze procedure (met boot-repair en rescatux) heeft bij mij geholpen. Maar het heeft me heel wat uurtjes gekost om het uit te vogelen. Aangezien er vast meer mensen zijn met deze fout melding dacht ik het maar even te posten. misschien heeft iemand er nog wat aan. Succes !
   
 



« Laatst bewerkt op: 2020/07/02, 10:03:51 door eelcovv »