Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mappen delen tussen XP comp en Ububtu comp. Lukt net niet. deel2  (gelezen 3222 keer)

Offline Dump

  • Lid
Hoi allen.
Ik heb 2 vragen op dit gebied maar stel ze in 2 verschillende topics omdat ik (en mogelijk u ook) anders 2 dingen door elkaar gaan halen.
Na de 8.04 update wil ik 2 mappen delen tussen mijn xp kast en mijn andere ubuntu kast.

Ik had een map aangemaakt --- downloads --- waarvan ik eerlijk gezegd niet meer weet hoe ik dit heb gedaan. Of aangemaakt in de  map --- computer --- maar ik vermoed d.m.v. r-muisknop, nieuwe map, daar de boomstructuur in de computer dit --- dump --- bureaublad --- downloads ---aan geeft. En deze wil ik gaan delen met de xp kast. En dat krijg ik dus niet voor elkaar.

Nu heb ik al het een en ander afgestruind maar duidelijker wordt het me niet. Deze link die hier in dit forum wordt gegeven --- http://www.multidesk.be/artikels/artikel/233/ ---  helpt me ook al niet.
Onder --- systeem --- beheer --- zie ik geen shared files (of zoals ik vermoed in mijn ned. versie, gedeelde bestanden) staan. Ik heb zelf samba opgezocht en geinstalleerd onder --- toepassingen --- maar niets van dat alles. Ik weet dat de map eigenlijk een smb vermelding zou moeten hebben maar ook dat is niet het geval. Wie helpt me op weg

Doei.

P.s.De kasten maken verbinding mat het internet via een router.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline Dave

  • Lid
Mappen delen tussen XP comp en Ububtu comp. Lukt net niet. deel2
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/21, 15:33:16 »
rechtsklikken op die map en naar de optie delen gaan.
Dan gaat ie nog wat installeren en klaar.
kan zijn dat in de windows computer de firewall nog dwars ligt, dat heb ik hier tenminste, die schakel ik dan even uit als nodig is maar tzal ook wel te configureren zijn. Toch niet zo belangrijk achter een router.

Offline Dump

  • Lid
Mappen delen tussen XP comp en Ububtu comp. Lukt net niet. deel2
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/21, 16:59:10 »
Hoi Dave.
Dat had ik al gedaan en dan komt bestandsbeheer erbij --- zet daar 2vinken bij --- en dan --- gedeelde bron aanpassen ---
Maar ik zou dan niet weten waar ik die in mijn xp kast kan terug vinden.
Doei, Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline schrier2

  • Lid
Mappen delen tussen XP comp en Ububtu comp. Lukt net niet. deel2
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/21, 19:50:55 »
Open een locatie in Locaties. Je bent dan in Bestandsbeheer. Klik Bestand>Open een server. Vul in bij diensttype: Windows gedeelde map en bij Server: het ip adres van je pc in het Windows netwerk.
Bij mij was dit de enige manier om de pc's in het Windows netwerk te bereiken (alsook mijn netwerkschijf).
Succes, Peter

Offline Dave

  • Lid
Mappen delen tussen XP comp en Ububtu comp. Lukt net niet. deel2
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/21, 20:18:39 »
in de windows machine moet je ook een map delen en de wizard draaien voor het netwerk meen ik te herinneren.
ergens in confuguratiescherm en netwerk kijken.

Offline elgl

  • Lid
Mappen delen tussen XP comp en Ububtu comp. Lukt net niet. deel2
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/21, 20:45:44 »
Oké, op de ubuntu machine, open een terminal en type het volgende,

eerst de samba configuratie backuppen (je weet maar nooit)

sudo cp /etc/samba/smb.conf /etc/samba/smb.conf.bakNu gaan we het samba configuratie besand bewerken
sudo gedit /etc/samba/smb.confdan start gedit en komt er een hele lap tekst,

Eerst gaan we controleren of de werkgroep op de windows machine en de ubuntu machine gelijk is

op regel 26/27 word in de samba configuratie aangegeven wat de werkgroep naam is, deze moet in windows en ubuntu gelijk zijn.

Dit ziet er als volgt uit,
# Change this to the workgroup/NT-domain name your Samba server will part of
   workgroup = WORKGROUP
In windows XP is deze terug te vinden door te met rechts te klikken op deze computer of this computer -> eigenschappen of properties -> computername of computernaam.

Terug naar ubuntu en de samba configuratie, scroll naar onder tot er verder geen tekst meer staat en voeg het volgende toe,

[sharenaam]
comment = sharenaam # dit is niet zo spannend, dit komt in windows als commentaar te staan
path = /pad/naar/de/map/die/je/wil/delen # dit is het volledige pad naar de map die je wil delen, dus begin bij /. In nautilus is dit snel terug te vinden door op dat schrijfblokje met het pennetje te drukken, dan komt er    locatie:    te staan
writeable = yes # verander in no als je niet wil dat over het netwerk iets in de map toegevoegd of gewijzigd kan worden
browsable = yes # zodat je deze gedeelde map ziet wanneer je naar //ipadres/ gaat

in jou geval zou dit dan kunnen worden,
[downloads]
comment = download map op ubuntu Hardy computer
path = /home/dump/Bureaublad/downloads
writeable = yes
browsable = no
sla nu het bestand op en sluit gedit.

vervoglens type je in het terminal venstertje,
sudo /etc/inid.d/samba restartnu wordt samba opnieuw gestart en de nieuwe configuratie geladen.

Vervolgens willen we een gebruiker toevoegen die toegang heeft tot de gedeelde mappen op je ubuntu machine
Dit kunnen we doen met het sbmpasswd programma.

sudo smbpasswd -a gebruikersnaam

-a geeft aan dat je een gebruiker wil toevoegen (denk aan engels, add)


sudo smbpasswd -a dump
dan zal er gevraagd worden een wachtwoord op te geven en een keer ter controle.

De ubuntu machine is klaar. De mappen worden gedeeld en er is een gebruiker die toegang heeft.

Nu op WindowsXP moeten we nog iets aan de firewall aanpassen om dit toe te staan.

klik op start -> configuratie scherm -> windows firewall -> uitzonderingen? (in het Engels exceptions) tabblad -> bestands- en printerdeling moet aangevinkt zijn. Klik op OK.

nu om verbinding te maken met de ubuntu machine vanuit de windows machine,
Open deze computer
in de wittebalk boven aan type je, \\ipadres van de ubuntu machine.

als je het ip adres niet weet, open een terminal in ubuntu en type
ifconfigAls alles goed gegaan is zal er op de windows machine een schermpje verschijnen dat vraagt om een gebruikersnaam en wachtwoord. Hier vul je in wat je met het smbpasswd commando hebt aangemaakt.

Je wordt ingelogd, je ziet de gedeelde mappen staan.

Offline Dave

  • Lid
Mappen delen tussen XP comp en Ububtu comp. Lukt net niet. deel2
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/21, 21:32:19 »
ik krijg gewoon de verschillende werkgroepen in beeld, heb dat in ubuntu niet aangepast.

Offline elgl

  • Lid
Mappen delen tussen XP comp en Ububtu comp. Lukt net niet. deel2
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/21, 23:46:17 »
als je shares wil benaderen over een netwerk en daar smb voor gebruikt, is het gebruikelijk de netbios workgroup naam gelijk te maken. Tussen 2 ubuntu machines heb ik met verschillen nooit rare dingen meegemaakt. Dan kan je de werkgroep opgeven waar de computer in zit waar je een share op wil benaderen. Maar met een windows machine wil het wel eens voorkomen dat je dan geen shares kan benaderen.
http://oreilly.com/catalog/samba/chapter/book/ch04_04.html

Het staat op een site van microsoft, heel klein...
Halverwege de pagina, bij punt 4. Onder Notes.
http://support.microsoft.com/kb/814003/

Offline Dave

  • Lid
Mappen delen tussen XP comp en Ububtu comp. Lukt net niet. deel2
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/22, 17:38:41 »
ik krijg zelfs de (niet gedeelde) schijven in beeld van de ikspeej machien.
Kan ze alleen niet openen (gelukkig)

Mappen delen tussen XP comp en Ububtu comp. Lukt net niet. deel2
« Reactie #9 Gepost op: 2008/07/22, 17:44:54 »
Ik heb ook sterren gezien om mappen tussen Ubuntu 8.04.1 en WinPX te delen. En dan ook nog draadloos.
Uiteindelijk is het hier gelukt met smb4K. Dat kun je met synaptic installeren.
Zie topic 26681.
Smb4K
A Samba (SMB) share advanced browser for KDE  
Smb4K is a SMB (Windows) share browser for KDE. It uses the Samba software suite to access the SMB shares of the local network neighborhood. Its purpose is to provide a program that's easy to use and has as many features as possible.

Dit programma wordt geleverd door de Ubuntu-gemeenschap.
Homepage: http://smb4k.berlios.de/
Helaas is er geen gnome variant van dit overigens prima werkend progje.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline elgl

  • Lid
Mappen delen tussen XP comp en Ububtu comp. Lukt net niet. deel2
« Reactie #10 Gepost op: 2008/07/22, 19:52:18 »
Citaat van: Dave
ik krijg zelfs de (niet gedeelde) schijven in beeld van de ikspeej machien.
Kan ze alleen niet openen (gelukkig)
Niet gedeelde mappen is dit een hele schijf of alleen een map? is dit bijvoorbeeld iets als c$? zo ja, dan kan het kloppen. Windows XP deelt alle hardeschijven standaard als verborgen share (vandaar het $ erachter). Dit wordt dan de letter met een $ erachter.

Ik pas altijd handmatig de smb.conf aan... en ook in windows gebruik ik geen wizard voor het aanmaken van gedeelde mappen. Door het handmatig te doen weet ik zeker dat alles staat zoals het moet staan. Alleen jammer dat het in de home edities van windows niet zonder wizard kan

Offline Dave

  • Lid
Mappen delen tussen XP comp en Ububtu comp. Lukt net niet. deel2
« Reactie #11 Gepost op: 2008/07/22, 22:45:39 »
neuhh mappen kun je gewoon met rechtsklik delen. (ikspeej-pro)
meen dat alleen de eerste keer de wizard gedraaid is maar was ook vanwege intenetdelen al gebveurd eigenlijk.

Inderdaad zie je die schijven op die manier, wel grappig.

Offline Dave

  • Lid
Mappen delen tussen XP comp en Ububtu comp. Lukt net niet. deel2
« Reactie #12 Gepost op: 2008/07/22, 22:47:37 »
(heb m'n dochter dan ook wijs gemaakt dat ik overal bij kan en kan zien of ze nu deelt of niet :-)  )