Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Qwerty vs Qwertz vs Azerty  (gelezen 4377 keer)

Qwerty vs Qwertz vs Azerty
« Gepost op: 2011/11/08, 21:35:33 »
Ik wil het nu toch eens weten: waarom die 3 verschillen? Wat voegt het überhaupt toe om keys op die manier te mappen? Azerty is de grootste verandering t.o.v. Qwerty, Qwertz is een heel klein, maar toch vreemd verschil.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Qwerty vs Qwertz vs Azerty
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/08, 21:46:10 »
Had dat niet te maken met de mechanische typemachines van vroeger? De indeling van het toetsenbord was zo gemaakt dat de hamertjes die de letters op het papier drukken minder snel elkaar in de weg zaten.
Zie verder http://nl.wikipedia.org/wiki/QWERTZ http://nl.wikipedia.org/wiki/QWERTY http://nl.wikipedia.org/wiki/AZERTY

Re: Qwerty vs Qwertz vs Azerty
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/08, 21:54:19 »
eigenlijk is het vooral handiger in sommige talen

qwertz is vooral voor duits handig, omdat die ü, ä en ö gelijk op het keyboard heeft, wat in duits vrij veel gebruikt word, ook ß en ų zitten er makkelijk bruikbaar op.
azerty is vooral in gebruik voor frans, waarvoor de daar voor veelgebruikte letters op het keyboard makkenlijker berijkbaar zijn dan met qwerty.

ik heb ooit een Toshiba laptop gehad waarvan de inverter stuk was, die had een qwertz keyboard, toch even aangesloten op los scherm, maar dat typt vrij lastig als je qwerty gewent bent.
vooral als je de y in je webnaam hebt..., en dus in je email adres, en login naam op bijna elke site...


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: Qwerty vs Qwertz vs Azerty
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/09, 09:29:41 »
heh, kan me nog een tijd herinneren (paar jaar geleden) dat ik met een qwerty toetsenbord wou inloggen op een spel, terwijl de instellingen op qwertz stonden... zat er net een y in mijn naam ;)

dacht meteen dat ik gehackt was ofzo :) (ach, lang geleden he :) )
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Re: Qwerty vs Qwertz vs Azerty
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/10, 00:24:09 »
Ik typ vloeiend Dvorak, en ik moet zeggen: het verschil is echt merkbaar :)
Tussen de Qwerty-achtige indelingen zal het verschil betreft typsnelheid of comfort erg klein zijn

Het verschilt vooral per land. Ik.geloof zelf dat het meestal een de facto standaard is, zonder diepliggende redenen. (zoals us hier standaard is, en niet Europees)
« Laatst bewerkt op: 2011/11/10, 00:25:50 door Sjoerd Broekhuijsen »
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Re: Qwerty vs Qwertz vs Azerty
« Reactie #5 Gepost op: 2011/11/10, 00:24:53 »
Dank voor de reacties, ik snap nu de verschillen inderdaad :)

@Sjoerd: Ik heb Dvorak ook nooit helemaal begrepen ;)

Re: Qwerty vs Qwertz vs Azerty
« Reactie #6 Gepost op: 2011/11/10, 00:35:38 »
Dvorak heb ik aangeleerd als experiment. (ooit toetsenbord gesloopt en toetsen geplaatst volgens de Dvorak layout.)

Het idee achter Qwerty was dat de hamertjes van de typmachines niet doorelkaar gingen. (dat het ontworpen is om langzaam te typen is dus niet waar)
Dvorak is ontworpen vanuit onderzoek om zo snel mogelijk te typen. (veel wisselen tussen linker- en rechterhand, toetsen vooral op dezelfde rij etc..)

In theorie typ je dus sneller, maar ook comfortabeler met Dvorak. :P
In praktijk is het erg verwarrend als je drie keer per dag van indeling wisselt (bijvoorbeeld op school), en als anderen je
PC gebruiken. (Vooral als er wel gewoon een qwerty-toetsenbord ligt)

In verschillende talen gebruik je overigens verschillende letters, dus de perfecte indeling verschilt nogal per taal. Vandaar dat toetsenborden inderdaad per land vaak verschillen. (Overigens zijn Qwerty en al haar varianten niet  ontworpen op typsnelheid. Met deze indeling kwamen de hamertjes van de typmachines niet doorelkaar en toen dat niet meer uitmaakte was iedereen al gewend aan qwerty.)
« Laatst bewerkt op: 2011/11/10, 12:55:03 door Sjoerd Broekhuijsen »
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Re: Qwerty vs Qwertz vs Azerty
« Reactie #7 Gepost op: 2011/11/10, 00:41:32 »
Ah zo ja. In dat geval klinkt Dvorak erg aantrekkelijk, misschien moet ik het toch maar eens gaan proberen :) Dank voor je heldere uitleg! :)

Re: Qwerty vs Qwertz vs Azerty
« Reactie #8 Gepost op: 2011/11/10, 13:30:06 »
Klikt misschien heel stom maar ik wist niet eens dat er andere soorten indelingen waren  XD

Het enige wat ik wist is dat ze in china/japan natuurlijk andere toetsenborden hadden :P

Maar hoe meer ik er over nadenk , wat is het nut van andere indelingen? , vind het Qwerty toetsenbord echt fijn , zou het niet anders kunnen voorstellen XD XD

Re: Qwerty vs Qwertz vs Azerty
« Reactie #9 Gepost op: 2011/11/10, 17:37:53 »
@Mysticmaus: In China hebben ze ook gewoon Qwerty als indeling, alleen de output van de toetsen is anders vanwege het feit dat sommige letters gecombineerd zijn (net als in het Japans).

Offline JvH

  • Lid
Re: Qwerty vs Qwertz vs Azerty
« Reactie #10 Gepost op: 2011/11/14, 14:17:41 »
Ik heb weleens Dvorak geprobeerd, maar persoonlijk vond ik die indeling alleen merkbaar handig voor Engels.
In het Nederlands heb je een aantal veelvoorkomende lettercombinaties (bijvoorbeeld ijk) die op Dvorak nogal onhandig zijn om te typen.

Re: Qwerty vs Qwertz vs Azerty
« Reactie #11 Gepost op: 2011/11/14, 20:34:00 »
Lijkt me eigenlijk irritant om over te gaan op Dvorak dat is toch iets heel anders, helemaal nu je gewent ben aan qwerty
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Qwerty vs Qwertz vs Azerty
« Reactie #12 Gepost op: 2011/11/14, 20:38:50 »
Lijkt me eigenlijk irritant om over te gaan op Dvorak dat is toch iets heel anders, helemaal nu je gewent ben aan qwerty

Dat is waarschijnlijk wat je ook dacht toen je begon aan Ubuntu maar uiteindelijk ben je ook gewend geraakt aan Ubuntu, nietwaar? ;)

Re: Qwerty vs Qwertz vs Azerty
« Reactie #13 Gepost op: 2011/11/14, 20:57:23 »
Lijkt me eigenlijk irritant om over te gaan op Dvorak dat is toch iets heel anders, helemaal nu je gewent ben aan qwerty

Dat is waarschijnlijk wat je ook dacht toen je begon aan Ubuntu maar uiteindelijk ben je ook gewend geraakt aan Ubuntu, nietwaar? ;)

Ik had KDE binnen 5 seconden onder de knie  XD
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu