Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xsane scanner  (gelezen 1060 keer)

Xsane scanner
« Gepost op: 2016/02/18, 19:24:49 »
Sinds een update, enkele maanden geleden, werkt mijn XSANE Scan-programma niet naar behoren. Het programma start normaal op maar het scanner mechanisme op mijn HP ScanJet  4200C loopt niet door en blijft hangen. De scan komt dus niet aan een eind en blijft maar doormalen. Met Simple Scan lukt het wel, dus er  is geen mankement aan de scanner.  Probleem bij Simple Scan is dat de scanner enorm gaat ratelen als Simple Scan wordt afgesloten.  Iemand enig idee wat er met Xsane Scan aan de hand zou kunnen zijn?
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Re: Xsane scanner
« Reactie #1 Gepost op: 2016/02/18, 21:03:04 »
Bij Xsane moet ik de scangrootte expliciet op 'A4' zetten (is ergens een optie). Doe ik dat niet, dan blijft de lamp aan het eind hangen en keert niet meer terug naar de uitgangspositie.

(Zelf gebruik ik Xsane omdat Xsane de contrast instellingen vasthoudt.)
(Simple scan werkt in de toekomstige versie trouwens beter. - contrast instellingen blijven behouden en je kan heel makkelijk naar een pdf scannen van meerdere pagina's)

Edit: misschien moet je bij deze scanner nog libsane-extras installeren.
https://help.ubuntu.com/community/ScanningHowTo
« Laatst bewerkt op: 2016/02/18, 21:29:08 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Re: Xsane scanner
« Reactie #2 Gepost op: 2016/02/19, 12:10:46 »
Bedankt voor de tip. Precies wat je zegt: de scanner bleef onderaan staan. Het was even zoeken naar die A4 optie, maar het is gelukt. Probleem opgelost.
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Xsane scanner
« Reactie #3 Gepost op: 2016/02/19, 13:43:56 »
Bij een te hoog ingestelde resolutie begint de scanner ook voor zichzelf ;) 300=max voor deze scanner/xsane.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Xsane scanner
« Reactie #4 Gepost op: 2016/02/19, 20:59:05 »
Citaat
Bij een te hoog ingestelde resolutie begint de scanner ook voor zichzelf 300=max voor deze scanner/xsane.

Nooit last van gehad hoor, en ik scan regelmatig foto's in op 2400 dpi. Het duurt alleen een eeuwigheid voordat ie ermee klaar is...

Re: Xsane scanner
« Reactie #5 Gepost op: 2016/02/19, 21:25:45 »
Hoe het zij .... allemaal nuttige reacties. Goed als aanvulling bij de HP ScanJet 4200C Handleiding, die (natuurlijk) alleen gebaseerd is op MS Windows.  :) Nog meer tips allemaal welkom. Bij voorbaat dank.
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Re: Xsane scanner
« Reactie #6 Gepost op: 2016/02/19, 22:31:08 »
Hallo, HP is behoorlijk Linux-vriendelijk en ontwikkelt software en drivers om veel, mogelijk alle, printers via Linux aan te kunnen sturen. Doorgaans geen enkel probleem. Met scanners zou dat iets anders kunnen liggen. Heb je hplip geïnstalleerd? Zit in Synaptic/Softwarecenter.

Van de HP-site:

"Where can I find Linux software and drivers?
Go to Linux Kernel Archives (in English) for software and drivers for HP computers running Linux.
For printers, HP develops HP Linux Imaging & Printing (HPLIP) software that includes a driver, a driver installer, and a toolbox for setting up and configuring your printer. The software provides support for over 2,200 HP products and works with nearly any Linux distribution on the market today. Although HP does not ship printers with HPLIP software on the software CDs, all major Linux distributions regularly integrate HPLIP into their software releases. Go to HP Linux Imaging and Printing (in English) to download and install drivers."

Re: Xsane scanner
« Reactie #7 Gepost op: 2016/02/19, 23:00:02 »
Ik weet het! Al jaren draaien hun computers met Unix en ook op hun internet site staat het er bol van, maar de CD die ik bij mijn scanner gekregen heb is alleen voor Windows. Moet erbij zeggen dat dit een krijgertje was die niet meer werkte op Windows 7. Te oud voor dat systeem. Belachelijk! Mooi dat 'ie (zonder CD) wel werkt op Linux, maar daarvoor moest ik wel een forum raadplegen. Dat had dus beter gekund. Toch? HPLIB is er trouwens laatst (door een foutje van mij) af gegaan, maar alles werkt nog. Heb GEEN HP printer, maar een Brother HL-1110. Print perfect, maar ook met een driver vanaf de Brother-site. De bijgeleverde CD is alleen voor Windows en MAC.
« Laatst bewerkt op: 2016/02/19, 23:05:59 door Cargamel »
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Re: Xsane scanner
« Reactie #8 Gepost op: 2016/02/19, 23:50:48 »
Aha, die ScanJet van je is uitsluitend een scanner, dat had ik even niet gezien in eerste instantie. Ja, die dingen en printers worden altijd geleverd met cd's voor Mac of Windows, nooit voor Linux. Te gevarieerd voor de fabrikanten denk ik (teveel distro's en distro-specifieke bibliotheken).

Mijn persoonlijke ervaring is dat HP-printers het op Linux altijd goed doen. Mogelijk zie je geen geavanceerde functies als hoeveel inkt er nog rest, of misschien kwam dat bij mij door het gebruik van non-HP patronen. Epson-printers doen het ook altijd goed, evenals Epson-scanners (moet je soms een extra progje voor bij-installeren). Heb net een nieuw Epson all-in-one'tje gekocht voor €49 (*), Linux-ondersteuning stond daar wel bij vermeld, bij de specs.

(*) Me even publiekelijk boos maken. Ik heb een goed werkende HP Deskjet, model 6940. De twee inktpatronen zijn leeg. De aanschaf van twee nieuwe officiële HP's kostte me voorheen iets van €60, daar kon ik dan even mee vooruit, zeg ruim een jaar, voor gezinsgebruik. Inmiddels is die prijs opgelopen tot €88. Ik heb het laatste jaar niet-officiële HP-kloon patronen gebruikt (€25 of 30 of zoiets), maar die willen wel eens na twee weken de geest geven, schiet ook niet op.

Nu dus een nieuwe gekocht, ander merk, goedkopere patronen. Hoe lang die meegaan moet ik nog gaan vaststellen. Maar €88 voor twee inktpatronen terwijl een nieuwe printer inclusief patronen al minder dan €50 kost -- waar is die industrie nu mee bezig? Die hp6940 die ik al jaren heb, heeft een productieprijs in de vorm van CO2-uitstoot en watergebruik en nu word ik dus gedwongen dat ding aan de kant te zetten vanwege de hoge winstmarges op inktpatronen die oa. HP hanteert? Ecologisch gezien volstrekt fout natuurlijk...

Sorry voor deze niet ter zake doende (niet aan jouw vraag gerelateerde) uitweiding, maar wou het wel even ergens kwijt... ;-)

Re: Xsane scanner
« Reactie #9 Gepost op: 2016/02/20, 19:58:40 »
Precies de reden waarom ik ben gestopt met DeskJet printers vanwege die dure inktpatronen en/of vullingen. Overgestapt op een (Brother) toner printer. Print toch alleen zwart-wit. Ook geen last meer van ingedroogde cartridges. De verkoper wenste me nog veel succes voor het zoeken naar een driver, maar heeft kennelijk nog nooit gehoord van Linux. En die driver ..... juist, moet je vinden via internet op internet. Vreemd. 
« Laatst bewerkt op: 2016/02/20, 21:37:39 door Cargamel »
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME