Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dringt Canonical snaps op in 20.04?  (gelezen 8179 keer)

Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #50 Gepost op: 2020/05/05, 14:30:55 »
Allereerst: leve Linux Ubuntu! Gratis operatiesysteem met een oneindig aantal applicaties voor niks of een vrijwillige bijdrage! Nu 20.04. Ik gebruik Ubuntu sinds 2008 en kan mij niet herinneren met zoveel problemen te zijn geconfronteerd bij het installeren van een aantal voor mij favoriete programma’s als bij deze laatste versie. Of dat komt door de snaps kan ik niet beoordelen, maar onder meer Claws-Mail werkt niet goed, Gnome-commander doet het niet, Synaptic geeft mij geen rechten (ook niet als root!) en dat zijn er slechts drie van  een stuk of zeven applicaties die niet of niet lekker functioneren. Wellicht ben ik te snel overgestapt, maar ik hoop dat de komende updates hierin verbeteringen zullen brengen.

JorisC

  • Gast
Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #51 Gepost op: 2020/05/05, 14:38:12 »
Citaat van: Nick Lamar
Synaptic geeft mij geen rechten (ook niet als root!) en dat zijn er slechts drie van  een stuk of zeven applicaties die niet of niet lekker functioneren.
SNAP is Universeel wat betekent dat je Synaptic om op debian gebasserde paketten uit te pakken niet meer nodig hebt .
rpm paketten zijn dan Red HAT pakketten en moet  de RPM pakketbeheerder ook niet meer gebruuikt worden .

Offline ajjp

  • Lid
Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #52 Gepost op: 2020/05/05, 14:42:20 »
Citaat
  ... en Canonical werkt bewust de oude vertrouwde programma's niet bij. Neem KeepassXC in 20.04 versie 2.4 (synaptic) in snap 2.5.4 en de originele met ppa 2.5.4.
Dat ligt niet aan Canonical. Het zijn de ontwikkelaars die een software-pakket aanleveren. En kennelijk lag de prioriteit bij een Snap-versie.

JorisC

  • Gast
Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #53 Gepost op: 2020/05/05, 14:43:08 »
Linux Ubuntu is openbron die je vrij mag gebruiken en bewerken maar mag niet doorverkocht worden . Als Canocical beslist je moet een vergoeding betalen voor het werk wat wij eraan doen dan is dat zo !

Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #54 Gepost op: 2020/05/05, 14:45:18 »
Snap of niet, een aantal programma's werkt niet goed of helemaal niet. En Synaptic zonder rechten heb ik niets aan.

nahjo

  • Gast
Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #55 Gepost op: 2020/05/05, 15:04:02 »
Snap of niet, een aantal programma's werkt niet goed of helemaal niet. En Synaptic zonder rechten heb ik niets aan.
Ga in je eigen topic klagen  ;) Synaptic werkt gewoon goed onder 20.04.

Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #56 Gepost op: 2020/05/05, 17:08:14 »
Snap of niet, een aantal programma's werkt niet goed of helemaal niet. En Synaptic zonder rechten heb ik niets aan.
Ga in je eigen topic klagen  ;) Synaptic werkt gewoon goed onder 20.04.
Synaptic werkt in mijn 20.04-VM ook probleemloos. Ik moet zeggen dat ik 20.04 zo snel na de officiele release boven verwachting vind draaien! En nog snel ook....en dat in een VM =D.
Een boek doet het altijd...

Offline HWE64

  • Lid
Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #57 Gepost op: 2020/05/05, 17:23:02 »
Dat ligt niet aan Canonical. Het zijn de ontwikkelaars die een software-pakket aanleveren. En kennelijk lag de prioriteit bij een Snap-versie.
Volgens mij behoeft Canonical bij een snap versie nergens meer naar om te kijken deze past zonder aanpassingen in elke distributie ( gelijk App store van Google)en een gewone versie moet per distributie aangepast worden (kost meer). De gewone versie van keepassXC ligt toch ook al klaar maar Canonical wil deze niet https://keepassxc.org/download/#linux.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #58 Gepost op: 2020/05/05, 19:14:01 »
Dat ligt niet aan Canonical. Het zijn de ontwikkelaars die een software-pakket aanleveren. En kennelijk lag de prioriteit bij een Snap-versie.
Volgens mij behoeft Canonical bij een snap versie nergens meer naar om te kijken deze past zonder aanpassingen in elke distributie ( gelijk App store van Google)en een gewone versie moet per distributie aangepast worden (kost meer). De gewone versie van keepassXC ligt toch ook al klaar maar Canonical wil deze niet https://keepassxc.org/download/#linux.

De versie van KeepassXC in de .deb-pakketbron heeft weining met beleid van Canonical te maken. Het pakket zit in Universe d.w.z. "Community-maintained free and open-source software. " (bron). Beheerd door de gemeenschap dus. Zoals je kunt zien zit de zelfde versie als in de Ubuntubron voor 20.04 ook in de Debian: https://packages.debian.org/bullseye/keepassxc (Pakketten uit de Ubuntubron hebben doorgaans Debian als oorsprong). De snap van KeepassXC is door de ontwikkelaar zelf in de snap store geplaatst zo te zien, is dus ook niet rechstreeks door Canonical gedaan. Het is denk ik goed om te beseffen dat de beheerder van een pakket vaak niet de ontwikkelaar is.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #59 Gepost op: 2020/05/05, 19:47:08 »
@erik1984, maar waarom kun je dan via synaptic Pakket: keepassxc (2.4.3+dfsg.1-1 en anderen) ophalen ??? en via de snap KeepasXC 2.5.4 :|
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #60 Gepost op: 2020/05/05, 20:25:45 »
@erik1984, maar waarom kun je dan via synaptic Pakket: keepassxc (2.4.3+dfsg.1-1 en anderen) ophalen ??? en via de snap KeepasXC 2.5.4 :|

Juist om wat ik net schreef. De pakketbeheerder (niet de programmeur van KeepassXC, het is belangrijk dat te onderscheiden) heeft gewoon simpelweg de nieuwste versie nog niet 'verpakt'. Of dat was in iedere geval de situatie toen de pakketversies voor Ubuntu 20.04 zijn bevroren. Voor het maken van een pakket moet er ook gekeken worden of voor de pakketten van de afhankelijkheden de juiste versies beschikbaar zijn, dus geen makkelijke taak.

Snaps zijn er volgens mij juist vanwege deze situatie. Dat er nu zo'n vertraging zit tussen wanneer software door de ontwikkelaar wordt opgeleverd en wanneer een pakketbeheerder het beschikbaar kan maken voor de eindgebruiker via de pakketbronnen van de distro. Wat hierin wijsheid is weet ik ook niet, het is iig een behoorlijk heet hangijzer heb ik wel gemerkt (gezien die discussies hierover o.a. op Reddit).

Offline HWE64

  • Lid
Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #61 Gepost op: 2020/05/05, 20:37:16 »
@erik1984, bedankt, helemaal duidelijk. Een ander punt; is het dan niet gevaarlijk om ppa's uit te brengen die wel dezelfde uitgave nummer hebben. Dat zal toch de distro's veel meer vervuilen omdat meer gebruikers dit zullen gaan toepassen.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline siegi

  • Lid
Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #62 Gepost op: 2020/05/05, 20:51:00 »
@erik1984, bedankt, helemaal duidelijk. Een ander punt; is het dan niet gevaarlijk om ppa's uit te brengen die wel dezelfde uitgave nummer hebben. Dat zal toch de distro's veel meer vervuilen omdat meer gebruikers dit zullen gaan toepassen.
Zolang de ppa enkel het pakket zelf update en niet teveel afhankelijkheden  zie ik geen probleem.
Zoals je kan zien op https://packages.debian.org/bullseye/keepassxc  heeft dit pakket verschillende afhankelijkheden, wanneer een ander reeds geinstalleerd pakket/programma ook diezelfde  afhankelijkhede  heeft. En jij update die vanuit de ppa naar een nieuwere versie, kan het mislopen. 
Want die combinatie is nog niet door en door getest.

Dat is net de reden van snaps, zoals al eerder aangegeven. Je kan gewoon upgraden zonder risico dat je een ander programma sloopt
Zoals ik al eerder gezegd heb, ik denk dat we gewoon met snaps moeten leren werken. Het concept is hoe dan ook de toekomst. Het kan natuurlijk dat flatpak uiteindelijk de grootste wordt.

Ik snap hier ook canonical om hun eigen ontwikkelde oplossing zoveel mogelijk naar voor te schuifen, wie het eerst groot is wint en heeft inspraak in de toekomst.

Ik heb eigenlijk nog geen echt goed argument gezien tegen snap. (buiten dan de opstartsnelheid) Veel heeft gewoon te maken met dat we moeten leren op een andere manier werken. 
De semi geavanceerde gebruikers hebben geleerd hoe alles werkt voor snap maar nu moeten ze gewoon opnieuw leren.
De standaard gebruiker heeft geen probleem want hij weet toch niet waar de config files staan :P
« Laatst bewerkt op: 2020/05/05, 21:02:45 door siegi »

Offline HWE64

  • Lid
Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #63 Gepost op: 2020/05/05, 22:27:04 »
Ik heb eigenlijk nog geen echt goed argument gezien tegen snap. (buiten dan de opstartsnelheid) Veel heeft gewoon te maken met dat we moeten leren op een andere manier werken. 
De semi geavanceerde gebruikers hebben geleerd hoe alles werkt voor snap maar nu moeten ze gewoon opnieuw leren.
De standaard gebruiker heeft geen probleem want hij weet toch niet waar de config files staan :P
@siegi, ook deze uitleg is helder. Vandaag al veel opgestoken. Zoals je al zegt, de opstarttijd is vooral de eerste keer verschrikkelijk lang en dan die verschrikkelijke muisaanwijzer. Waarom hebben ze die niet afhankelijk van de distributie gemaakt want dan blijft hij overal het zelfde. Nu is hij afhankelijk of je een snap draait of niet. b.v. snapprogramma versus bestandsbeheerder. :evil:
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

nahjo

  • Gast
Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #64 Gepost op: 2020/05/06, 07:58:16 »
Zo mijn gedachte:
Repository: beheerder heeft bron en compileert binary en stelt binary + bron beschikbaar  = veilig want binary=bron

PPA: aanbieder stelt binary en bron? beschikbaar = minder veilig want is binary ook van de bron ?

snaps: geen bron en we moeten er op vertrouwen dat snapcraft.io het checkt voor het in de winkel komt. Ervaring is dat zaken uit de android winkels pas werden weggehaald NA klachten.

AppImage: het windows systeem voor Linux. Wellicht verstandig om dan ook maar een virus- en malwarescanner te nemen.

De weerstand tegen iets kan ook komen door lessen uit het verleden. Wie die ervaringen nog niet heeft gehad zal de (kleine) weerstand dan ook niet begrijpen  ;)

Offline rico70

  • Lid
Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #65 Gepost op: 2020/05/06, 08:36:13 »
AppImage: het windows systeem voor Linux. Wellicht verstandig om dan ook maar een virus- en malwarescanner te nemen.
Appimage heeft meer overeenkomsten met .dmg bestanden die MacOS gebruikt dan met .exe  bestanden van windows

Offline HWE64

  • Lid
Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #66 Gepost op: 2020/05/06, 09:18:03 »
Als Canonical maar goed op de winkel past :police:. Niet zoals bij Android die een app van de overheid toelaat die zo lek is als een mandje (app NL-Alert). Dan komen we met de snap-store van de regen in de drup.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #67 Gepost op: 2020/05/15, 07:16:45 »
@erik1984, bedankt, helemaal duidelijk. Een ander punt; is het dan niet gevaarlijk om ppa's uit te brengen die wel dezelfde uitgave nummer hebben. Dat zal toch de distro's veel meer vervuilen omdat meer gebruikers dit zullen gaan toepassen.
Zolang de ppa enkel het pakket zelf update en niet teveel afhankelijkheden  zie ik geen probleem.
Zoals je kan zien op https://packages.debian.org/bullseye/keepassxc  heeft dit pakket verschillende afhankelijkheden, wanneer een ander reeds geinstalleerd pakket/programma ook diezelfde  afhankelijkhede  heeft. En jij update die vanuit de ppa naar een nieuwere versie, kan het mislopen. 
Want die combinatie is nog niet door en door getest.

Dat is net de reden van snaps, zoals al eerder aangegeven. Je kan gewoon upgraden zonder risico dat je een ander programma sloopt
Zoals ik al eerder gezegd heb, ik denk dat we gewoon met snaps moeten leren werken. Het concept is hoe dan ook de toekomst. Het kan natuurlijk dat flatpak uiteindelijk de grootste wordt.

Ik snap hier ook canonical om hun eigen ontwikkelde oplossing zoveel mogelijk naar voor te schuifen, wie het eerst groot is wint en heeft inspraak in de toekomst.

Ik heb eigenlijk nog geen echt goed argument gezien tegen snap. (buiten dan de opstartsnelheid) Veel heeft gewoon te maken met dat we moeten leren op een andere manier werken. 
De semi geavanceerde gebruikers hebben geleerd hoe alles werkt voor snap maar nu moeten ze gewoon opnieuw leren.
De standaard gebruiker heeft geen probleem want hij weet toch niet waar de config files staan :P
op dit moment vind ik SNAP nog niet prettig werken,en inderdaad super traag. ik denk zeker dat het goed komt
en dat we er mee moeten leren werken. voor de rest werkt alles gewoon goed. :laugh: :laugh: :laugh:
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #68 Gepost op: 2020/05/28, 22:07:40 »
Wat ook niet mooi is, is dat ze je home folder bevuilen met een "snaps" folder, die lelijk afsteekt tussen foldernamen als "Documenten", "Video's", enz. Maar door die te verbergen is dit omzeild.
Bedoel je met omzeilen door voor snap een punt te zetten zodat het een verborgen folder wordt?

Ik vraag dit omdat ik vanmorgen wat aan het testen ben geweest met snap en de map snap verborgen hebt gemaakt.

Bij het opstarten van Chromium (snap)  moest ik echter  mijn profiel van Chromium opnieuw aanmaken.

Zou dat te maken kunnen hebben dat ik er een punt voor heb gezet?
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #69 Gepost op: 2020/05/28, 22:23:26 »
Citaat
Zou dat te maken kunnen hebben dat ik er een punt voor heb gezet?
Juist ! 
~/snap of ~/.snap is een andere benadering.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #70 Gepost op: 2020/05/29, 10:02:39 »
Bedoel je met omzeilen door voor snap een punt te zetten zodat het een verborgen folder wordt?

Ik vraag dit omdat ik vanmorgen wat aan het testen ben geweest met snap en de map snap verborgen hebt gemaakt.

Bij het opstarten van Chromium (snap)  moest ik echter  mijn profiel van Chromium opnieuw aanmaken.

Zou dat te maken kunnen hebben dat ik er een punt voor heb gezet?
Inderdaad. De map moet "snap" heten. Als je de map hernoemt naar ".snap", dan zal bij een volgende opstart van een snap applicatie een nieuwe snap folder aangemaakt worden met fabrieksstandaard gebruikersconfiguratie.

Verbergen in bestandsbeheer zonder hernoemen kan je door een bestand ".hidden" aan te maken en daarin een lijn met 'snap' op te nemen.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #71 Gepost op: 2020/05/29, 13:26:31 »
Verbergen in bestandsbeheer zonder hernoemen kan je door een bestand ".hidden" aan te maken en daarin een lijn met 'snap' op te nemen.
Weer wat geleerd  :D .
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #72 Gepost op: 2020/05/30, 00:44:46 »
Ah dat is een goede tip inderdaad! Werkt ook in Dolphin.

Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #73 Gepost op: 2020/05/30, 08:31:26 »
Bij het testen ben ik tegen iets anders aangelopen.

Als je Gnome extensions gebruikt  i.c.m. de chrome-gnome-shell en een snap van Chromium of Firefox dan werkt deze integratie in zijn geheel niet.

Er zijn reeds vele bugmeldingen van gemaakt https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/chromium-browser/+bug/1741074
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #74 Gepost op: 2020/05/30, 11:00:45 »
Het is ook niet specifiek die extensie, geen enkele browserextensie die wil communiceren met een andere proces op je desktop werkt nog als de browser 'gesnapt' is ;). Qua veiligheid is daar natuurlijk veel voor te zeggen, maar dit kan voor de gebruiker zeer hinderlijk zijn.