Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wat zijn netwerk services precies?  (gelezen 1170 keer)

Offline Ventje

  • Lid
wat zijn netwerk services precies?
« Gepost op: 2010/10/02, 11:29:44 »
op http://wiki.ubuntu-nl.org/community/VeiligheidInUbuntu lees ik:
op een standaard Ubuntu installatie zijn geen netwerk services  te bekennen. Een firewall is dus overbodig.

en op http://sites.google.com/site/computertip/veiligheid :
Standaard staat de firewall niet aan, want achter de poorten die vanaf het internet toegankelijk zijn, liggen standaard geen services te luisteren. Een aanvaller kan niks beginnen zonder een luisterende service.


Maar als je met een webbrowser een website wil bekijken, moet de browser toch ook "luisteren" tot hij de data van de website binnenkrijgt en kan tonen. Waarom is dat dan geen "netwerk service", en stelt dit geen risico?

En is het mogelijk om zelf met een linuxcommando te zien of ik per ongeluk toch geen netwerkservices geactiveerd heb?

Offline jan11000

  • Lid
Re: wat zijn netwerk services precies?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/02, 13:32:36 »
Volgens mij is dit zoiets als pc 's via internet met elkaar verbinden, dus bijv een backup op een pc bij een familie(server).
Deze dan extra beveiligen via firewall en natuurlijk wachtwoord en encryptie.

Voordat je iets doet, lees handleidingen, hier staat meestal in over beveiligen.

Zelf heb ik een aparte thuisnetwerk, dus elke pc heeft 2 netwerkkaarten, hierbij heb ik ook een firewall geinstalleerd, zodat het thuisnetwerk (en samba, sharen mappen) niet over het internet gaat.

Je kan ook de ip's beperken, bijv met samba(zie samba config file), of via firewall natuurlijk.

Je kan ook indien je iemand anders op je pc laat komen, zijn user beperken wat hij mag doen, dus geen admin.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/02, 15:30:43 door jan11000 »

Re: wat zijn netwerk services precies?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/02, 14:22:11 »
Linux is veiliger dan Windows om redenen die uitgelegd worden op de pagina's die je hebt aangegeven.

In Linux heb je daemons (vergelijkbaar met de services in Windows) die actief zijn. Een verschil tussen windows en Linux Ubuntu is dat in Ubuntu alle services die je niet perse nodig hebt uit staan. En als een service niet luistert op een poort staat de poort dicht en kun je die niet hacken.

Als je ene overzicht wil van alle poorten die openstaan en waarop Ubuntu luistert open dan een command box en gebruik de volgende commando's:

Netstat -a   -->Voor het vinden van alle open poorten

Netstat -l    -->Voor het vinden van alle poorten waarop je systeem luistert.

Succes!