Ondersteuning > Programmeren

Programmeren in Ruby

(1/2) > >>

Eider:
Ik ben vanmiddag begonnen met een simpele tutorial om Ruby te leren.
Dit lijkt me heel leuk om te gaan doen. Ik oefen nu wat via HacketyHack onder windows XP, maar ik heb liever Ubuntu :P (uiteraard). hacketyhack werkt niet onder ubuntu bij mij.

Welke programma's kan ik gebruiken om scripts te schrijven en wat heb ik nodig om deze vervolgens te draaien?

Heeft er daarnaast nog iemand wat leuke tutorials om Ruby onder de knie te krijgen?

Tukcedo:
Ben zelf een Perl hacker (hou niet zo van dat object-georienteerde), maar in principe is alles wat je nodig hebt een tekst editor als vi (voor de die-hards) of gedit en natuurlijk de Ruby interpreter zelf.

Je zou eens kunnen googlen op de combinatie "IDE" (staat dacht ik voor Integrated Development Environment) en "Ruby" en "Linux" voor de geintegreerde omgevingen die je daarvoor hebt. In zo'n IDE kan je programmeren in een teksteditor en daarbinnen meteen uitvoeren en debuggen. Ik meen zelfs dat Ruby-on-Rails zoiets heeft, maar het kan ook zijn dat dat alleen libraries zijn.

Hack ze!

Eider:
Ik vind het toch wel frustrerend dat HacketyHack niet werkt onder Linux.

Misschien kan iemand mij toch helpen.

Om het te installeren staat er dat je dit moet intypen in de terminal:

--- Code: ---sudo apt-get install libwxgtk2.8-0
cd hacketyhack-0.L                                                                                                  
LD_LIBRARY_PATH=/usr/lib/firefox:. ./hacketyhack
--- Einde van code ---
Als ik die laatste regel uitvoer krijg ik deze foutmelding:

--- Code: ---/home/bram/hacketyhack-0.L/ruby/lib/hpricot/builder.rb:193: warning: parenthesize argument(s) for future version
(eval): [BUG] Segmentation fault
ruby 1.8.5 (2006-12-25) [i686-linux]

Afgebroken (core dumped)
--- Einde van code ---
Wat is de bedoeling van die regel en weet iemand een oplossing?

Tukcedo:
Lijkt me de "./hacketyhack" op een nieuwe regel moet.

Als je dat toch gedaan hebt dan is er een vrij forse fout opgetreden, een programma-crash, waar je zo 1-2-3 niet veel aan kunt doen.

Eerst maar es naar die nieuwe regel kijken dus.

Eider:
Werkt nog niet. Krijg ik een andere foutmelding

--- Code: ---a@b:~$ cd hacketyhack-0.L
a@b:~/hacketyhack-0.L$ LD_LIBRARY_PATH=/usr/lib/firefox:.
a@b:~/hacketyhack-0.L$ ./hacketyhack
./hacketyhack: error while loading shared libraries: libruby.so.1.8: cannot open shared object file: No such file or directory
a@b:~/hacketyhack-0.L$
--- Einde van code ---

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie