Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welk programma kan volledig aanpasbare kalender afdrukken?  (gelezen 887 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Welk programma kan volledig aanpasbare kalender afdrukken?
« Gepost op: 2022/09/23, 17:25:40 »
Ik zoek een programma dat, gekoppeld aan mijn google calendar, een kalender kan afdrukken op een door mij te beslissen vormgeving.

Zo kan ik bv. in Outlook (op mijn werk-computer) het zeer handige "1 week over 2 A5 bladzijden" afdrukken, hetgeen onmogelijk is in Google Calendar op de website.

Maar bestaat er ook zoiets in Linux? Ik wil dus wél dat ik telkens enkele weken kan afdrukken mét evenementen die in mijn google calendar staan, maar met de mogelijkheid om er zelf nog met pen zaken bij te schrijven, bv. mijn meerdaagse planning.

Ik wil dus een programma waarmee ik een agenda kan afdrukken -- ik vind dat véél overzichtelijker dan op je computer- of GSM-scherm -- op een wijze die ik zelf kan kiezen?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline h2o

  • Lid
Re: Welk programma kan volledig aanpasbare kalender afdrukken?
« Reactie #1 Gepost op: 2022/09/23, 18:46:37 »
Voor het afdrukken van booklets kan ik boomaga aanbevelen.
Eventueel kun je gegenereerde booklets ook naar PDF exporteren.

Boomaga is een soort virtuele printer die de printopdrachten afvangt. Je kunt ook meerdere printopdrachten naar Boomaga sturen en daarna in één keer afdrukken of exporteren.

Voor mijn werk moet ik dat weleens gebruiken. Dan moeten titelbladen van rapporten met aparte gebruikers worden gegenereerd. Anders moet je bijvoorbeeld 25 keer vanuit Libreoffice een printopdracht maken, niet titelblad enz. Nu is het nieuw titelblad <CTRL><p> den <ENTER> en Boomaga vangt alles af. Daarna de echte printer instellen en alles komt in één keer eruit rollen.

In jouw situatie stuur je dus ook kalenders naar Boomaga, printer instellen en voilà.
« Laatst bewerkt op: 2022/09/23, 18:51:37 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Welk programma kan volledig aanpasbare kalender afdrukken?
« Reactie #2 Gepost op: 2022/09/24, 10:39:27 »
Voor het afdrukken van booklets kan ik boomaga aanbevelen.

Hallo, kende ik nog niet, lijkt inderdaad een praktisch programma, waarvoor dank.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Welk programma kan volledig aanpasbare kalender afdrukken?
« Reactie #3 Gepost op: 2022/09/26, 18:52:27 »
Eigenlijk zou het erg handig zijn mocht ik in een (bv. LibreOffice Calc) gegevens uit mijn google calendar kunnen invoeren (op dynamische wijze, dus niet eenmalig) én op dusdanige wijze dat niet elke dag er hetzelfde uitziet.



Ik heb nu eenmaal dagen waarop ik 8 evenementen heb en dat die dag voor mij begint om 08u30 en eindigt om 22u30. Andere dagen begin ik slechts om 10u00 en heb ik de ganse namiddag niks, maar dan weer wel een evenement van 20u00 tot 22u00. Ik wil dan niet, zoals nu bij alle kalendersystemen die ik al heb gevonden, dat mijn agenda er voor alle dagen hetzelfde moet uit zien.


Ik wil eigenlijk een soort tegel-systeem, waarvan de tegels in grootte worden aangepast naargelang de hoeveelheid evenementen (zoals sommige foto-weergaves gebeuren in Windows 10)  én ... met nog per dag wat extra lijntjes voor agenda-evenementen die ik met balpen wil aanduiden.


Of nog: bestaat er een manier om een kalender te vullen met evenementen, afkomstig uit een lijst (iCal of iets dergelijks) en waarbij een dag mooi chronologisch wordt gevuld met de evenementen van die dag ... OOK al zullen niet alle dagen evenveel evenementen bevatten?


(In het Engels vond ik hier en daar nogal zware programmeerzaken terug in Excel onder de zoekterm "how to populate a spreadsheet with calendar events?")
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Welk programma kan volledig aanpasbare kalender afdrukken?
« Reactie #4 Gepost op: 2022/09/27, 11:11:29 »
Je gebruikt Kubuntu toch? Biedt KOrganizer dan niet wat je wilt? Of de Today weergave van Kontact?

Re: Welk programma kan volledig aanpasbare kalender afdrukken?
« Reactie #5 Gepost op: 2022/09/27, 12:19:35 »
Eigenlijk zou het erg handig zijn mocht ik in een (bv. LibreOffice Calc) gegevens uit mijn google calendar kunnen invoeren (op dynamische wijze, dus niet eenmalig) én op dusdanige wijze dat niet elke dag er hetzelfde uitziet

Hallo, ik meen te begrijpen wat je wilt en als je het mij vraagt, gaat dit met reguliere software (Google agenda, LOCalc...) niet lukken. Ik zou niet weten hoe je een Google-agenda dynamisch aan een rekenvel kunt koppelen. Je kunt de kalender downloaden en in LOCalc importeren, maar dan?

Een mogelijk alternatief is het opmaakprogramma Scribus gebruiken en mbv. de kalender-wizard een enkele maand te creëren. Die dagvelden zijn in grootte aanpasbaar, maar dan zie ik weer niet hoe je het ics-bestand (de agenda) zodanig geïmporteerd krijg dat je alleen je afspraken en de tijden ziet.

Ik ben bang dat je dat ics-bestand eerst moet gaan filteren (met Perl bijvoorbeeld) zodat je alleen "di 27/9/22 10.00 Afspraak_1" overhoudt. Dat zou je dan handmatig in de Scribus-kalender kunnen plaatsen.

Dit is overigens een leuke programmeeruitdaging.

Maarre... is een papieren agenda geen optie? Ben je van al dat gedoe af!  ^-^

Offline Jenske

  • Lid
Re: Welk programma kan volledig aanpasbare kalender afdrukken?
« Reactie #6 Gepost op: 2022/10/14, 12:51:00 »
KOrganiser is niet slecht, maar Outlook bv. heeft (in mijn Windows-werkomgeving) veel meer instelmogelijkheden voor een kalender. MAARRRRR ... die Outlook kan slechts 1 agenda tegelijk afdrukken en dat wordt op heel wat fora als een serieus nadeel aanzien (daar bestaat een workaround voor, maar dat ga ik hier niet uitleggen). Dit is wat mij betreft zelfs een gigantisch tekort aan Outlook.
[/size]
[/size]En wat ik niet wil is een lege agenda. Die kan ik inderdaad wel kopen in een papierwinkel.

Ik wil om de paar weken/maanden een afdruk maken van de komende weken/maanden voor overzichtelijk gebruik tijdens vergaderingen. Al die digitale agendaweergaves -- Outlook, Googel Calendar of wat dan ook -- zijn nooit écht goed op een scherm te krijgen en daarom wil ik rustig kunnen werken op een papieren afdruk.

[/size]
[/size]Op die papieren afdruk wil ik dan met de pen opmerkingen kunnen bij schrijven, strepen trekken voor planningen en nieuwe evenementen invullen. Die laatste vul ik dan nadien, als ik wél aan mijn digitale agenda('s) zit, kunnen invoeren. Uiteindelijk moeten dus wél alle evenementen in mijn agenda verschijnen, maar ik wil er ook fysiek op kunnen kribbelen, schrappen, potlood schrijven of wat dan ook.
[/size]
[/size]
-- Concreet: ik gebruik een stuk of 7 verschillende digitale agenda's, die persoonlijk zijn, van mijn werk, van andere mensen, een agenda voor mijn wagen-reservaties (autodelen) of reservaties voor werkplekken. Het gaat allemaal om google calendars.

Ik wil dat er per dag een lijst wordt gemaakt van alle evenementen, in volgorde van beginuur, ACHTER elkaar. Ik heb in bijlage een (in LO Calc gemaakt) voorbeeldje van wat ik bedoel.

[/size]
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Welk programma kan volledig aanpasbare kalender afdrukken?
« Reactie #7 Gepost op: 2022/10/14, 14:30:10 »
Dan moet je al die kallenders delen naar 1 kalender. In die ene kalender zie je dan de gedeeld ingestelde agenda-items. Kun je dan ook nog kleurtjes geven (bv rood= priveagenda, blauw = zakelijke agenda, etc).

Dit stel je in bij google (in je agenda account instellingen -> delen met). En als ik het goed heb met de ene gedeelde google account.
Dus stel je in dat jij@google.com zijn kalender deelt met hij@google en zij@google dan zien zij vanzelf jou gedeelde afspreken en hoeven zij verder niets voor in te stellen (als ik het goed herinner).

Ik heb mijn agenda gedeeld met alle gezinsleden.
Als ik geselecteerd op mijn account ikke@google.com een afspraak invul wat voor iedereen geldt zien ze dat allemaal in hun agenda.
Gezinsleden kunnen ook een afspraak inplannen onder ikke@google.com die dan ook weer iedereen ziet.
Stel ik een item in op 'interne kalender' dan zie ik hem alleen (en gezinsleden niet).

En dat werkt dan overal door. Je kunt je google agenda ook in laten lezen in je linux pc agenda enzovoorts, waar dan ook weer het overzicht is.
In deze agenda kun je dan ook weer (gedeelde!) outlook agenda's synchroniseren, waardoor je alles bij elkaar hebt.

Calc lijstje ben ik niet in thuis, maar kun je dat dan niet exporteren uit de linux callendar? (even gekeken, maar in mijn agenda zie ik die functie nog niet) Of uit de gedeelde google account?
Alle agenda's in/naar één centrale agenda delen/sychroniseren is in elk geval je oplossing. Als je ze bij elkaar hebt kun je in elk geval een overzicht screenshot printen.

Beetje duidelijk zo? Hoop dat het je op de goede weg helpt. Ga je wel uit komen denk ik? Vraag anders maar door.

Best handig. Maar een klein attentiepuntje.
Verwijder je verlopen afspraken niet dan blijven deze járenlang in je agenda ophopen. Je kunt deze NIET met 1 klik verwijderen, maar ze moeten dan één voor één verwijderd worden (kloteklus). Advies: verwijderen bijhouden.
« Laatst bewerkt op: 2022/10/14, 14:49:35 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Jenske

  • Lid
Re: Welk programma kan volledig aanpasbare kalender afdrukken?
« Reactie #8 Gepost op: 2022/10/14, 15:23:02 »
Da's inderdaad een goede tip om tóch alle agenda's van belang te visualiseren.


Bedankt, kan ik weer mee verder.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Welk programma kan volledig aanpasbare kalender afdrukken?
« Reactie #9 Gepost op: 2022/10/15, 14:30:54 »
Mooi. Wat ik al aan probeerde te geven zitten er soms nog wel wat hiaten in (door de meerdere systemen), maar jij beschikt over genoeg vaardigheid om daar zelf verder wel de weg in te vinden zoals het voor jou werkt.
Kun je uiteindelijk ver delen en combineren om uiteindelijk in je pc agenda alles te synchroniseren.

Misschien ook nog een optie? Ik had vroeger een agenda-database in eigen beheer draaien (op eigen server).
Veel agenda's kunnen werken met een externe database. Je zou een centrale agenda-database aan kunnen leggen waar alle agenda's op synchroniseren. Is wat ik eigenlijk doe met mijn eigen google agenda als derden-optie.

Andere optie. Eigen beheer, externe server ...
Heb je een goede webspace? Met goede beveiligingen, php, sql en zo? Dan zou je daar (vrij makkelijk) een virtuele centrale agenda (sql-) database kunnen draaien in eigen beheer. Dit kan ook nog leuk zijn als service naar je klanten (met persoonlijke logins, volgsysteem opdrachten e.d.). Vraag maar als je hierover meer wilt weten.

Wat bijvoorbeeld veel mensen niet weten is dat je in office PRO de te gebruiken database in kunt stellen (incl agenda).. Je kunt dus op één (server-) pc een hoofd-database draaien, en deze in lezen met alle andere pc's in het netwerk. Hierdoor gebruikt iedereen dezelfde agenda. (intranet)
Dan kun je deze database ook weer toegankelijk maken van buitenaf, evenals van buitenaf gebruiken. (internet)
Maar office kan ook weer communiceren met andere databases, en met internet, en vice versa. En hier zitten jouw mogelijkheden.
Dit kun je uitbouwen tot een bijna professioneel intranet/internet. Zo werkt het in bedrijven ook gewoon.


Naja, je ziet maar wat voor jou werkt. Ik denk dat je genoeg opties hebt om te overwegen nu.
Succes.
« Laatst bewerkt op: 2022/10/15, 14:43:07 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore