Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 21.10 Impish Idri  (gelezen 44318 keer)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 21.10 Impish Idri
« Reactie #50 Gepost op: 2021/09/20, 18:46:06 »
Goede vraag! Niet zo gemakkelijk te traceren! Gimp vermeldt het alvast op de website. Ook Firefox verwijst op zijn website naar Flatpak. Dat geeft niet hard aan dat ze effectief zelf publiceren, maar minstens wel dat de ontwikkelaars de flatpak versie steunen. Voor Microsoft Teams en andere programmas vermeldt Flathub soms expliciet: "NOTE: This wrapper is not verified by, affiliated with, or supported by ...". KeepassXC verwijst niet naar Flatpak, maar hier is wel een vraag voor officiële ondersteuning.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Ubuntu 21.10 Impish Idri
« Reactie #51 Gepost op: 2021/09/20, 22:04:24 »
Volgens mij wordt de snap versie van keepassXC wel ondersteunt. wat gek en de flatpak niet :'(. Deze staat ook op de officiele site van Keepass/
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 21.10 Impish Idri
« Reactie #52 Gepost op: 2021/09/25, 10:23:06 »
Download Now: Ubuntu 21.10 Beta Released, This is What’s New

In de praktijk merk ik dat de extensie Gnome-shell-integratie draait maar wordt de platform-eigen hostconnector niet gedetecteerd.

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline Rik123

  • Lid
Re: Ubuntu 21.10 Impish Idri
« Reactie #53 Gepost op: 2021/09/25, 10:52:59 »
De tussenversies zijn ook test versies, ik wacht wel op de LTS tzt. 

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu 21.10 Impish Idri
« Reactie #54 Gepost op: 2021/09/25, 12:34:39 »
Ik wacht ook op de LTS versie`s en dan nog af de punt 2 versies. 8-)
Ik ga mijn PC (hdd) niet meer opjagen voor losse tussen versies heb dat jaren gedaan ,nu is dat zero.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 21.10 Impish Idri
« Reactie #55 Gepost op: 2021/09/25, 14:06:38 »
In de praktijk merk ik dat de extensie Gnome-shell-integratie draait maar wordt de platform-eigen hostconnector niet gedetecteerd.
Dat komt omdat Firefox de Snap versie is.

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 21.10 Impish Idri
« Reactie #56 Gepost op: 2021/09/25, 20:10:46 »
Hartelijk dank, dat de firefox snap-versie de hostconnector niet ziet, zag ik niet aankomen.

Het installeren van extensies in de reguliere Firefox werkt nu wel.

Waarom dock applicaties nog niet werken? geen idee.
Ubuntu dock vind ik een ruimte verspillende applicatie (mijn mening). Slim verbergen is helaas niet mogelijk.

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline Rik123

  • Lid
Re: Ubuntu 21.10 Impish Idri
« Reactie #57 Gepost op: 2021/09/26, 10:02:38 »

Waarom dock applicaties nog niet werken? geen idee.
Ubuntu dock vind ik een ruimte verspillende applicatie (mijn mening). Slim verbergen is helaas niet mogelijk.

Welke desktop vind je wel leuk?  Want als ik je berichten lees, komt het op mij over als Ubuntu bashen.  Ik reageer niet meer op deze berichten.

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: Ubuntu 21.10 Impish Idri
« Reactie #58 Gepost op: 2021/09/26, 10:12:41 »
Waarom dock applicaties nog niet werken? geen idee.
Ubuntu dock vind ik een ruimte verspillende applicatie (mijn mening). Slim verbergen is helaas niet mogelijk.
Ubuntu dock kon je verbergen als de applicaties overlappen en dat doe je via Settings en Uiterlijk, tenzij ze het veranderd hebben door Gnome 40.X. Heb de Beta zelf nog niet getest.
« Laatst bewerkt op: 2021/09/26, 10:15:34 door M_aD »
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: Ubuntu 21.10 Impish Idri
« Reactie #59 Gepost op: 2021/09/26, 10:20:40 »

Welke desktop vind je wel leuk?  Want als ik je berichten lees, komt het op mij over als Ubuntu bashen.  Ik reageer niet meer op deze berichten.
Gezien z'n handtekening Linux Mint met de Cinnamon dekstop. Verder zie ik het niet als bashen maar als gezonde kritiek die op Ubuntu gegeven wordt.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline Rik123

  • Lid
Re: Ubuntu 21.10 Impish Idri
« Reactie #60 Gepost op: 2021/09/26, 10:39:10 »
Gezien z'n handtekening Linux Mint met de Cinnamon dekstop. Verder zie ik het niet als bashen maar als gezonde kritiek die op Ubuntu gegeven wordt.

Precies, zou een echte Ubuntu liefhebber ook experimenteren met plank als dock, Gnome extensies en ik weet niet wat met een Bèta.  Linux Mint met de Cinnamon dekstop gebruiker, die hier   :-X..  is niet promoten maar afschrikken...want potentiële Ubuntu gebruikers lezen mee

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 21.10 Impish Idri
« Reactie #61 Gepost op: 2021/09/26, 10:51:07 »
Welke desktop vind je wel leuk?  Want als ik je berichten lees, komt het op mij over als Ubuntu bashen.  Ik reageer niet meer op deze berichten

Elke Ubuntu (Gnome) tussenversie bevat zoveel veranderingen dat het bijna onmogelijk is om het bij te houden. Toekomstige LTS gebruikers krijgen het zwaar om het bij te benen.
Vandaar dat ik meerdere malen schrijf dat Ubuntu geen beginners besturingssysteem is.

Maar inderdaad, Cinnamon (zie mijn onderschrift)  heeft nu mijn voorkeur. Lang heb ik getwijfeld met Gnome, maar het is voor mij te progressief (betere omschrijving dan bashen).
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu 21.10 Impish Idri
« Reactie #62 Gepost op: 2021/09/26, 10:53:13 »
zou een echte Ubuntu liefhebber ook experimenteren met plank als dock, Gnome extensies en ik weet niet wat met een Bèta.
In Gnome veranderd er veel, gebruik je XFCE (Xubuntu dus) dan is het allemaal wat rustiger.
Voor Xubuntu heb ik een aantal aanpassingen, waardoor het een beetje lijkt op b.v. Win-98, mogelijk door mijn leeftijd bevalt dat al jaren :lol:
In 21.10 werkt bijna alles probleemloos, er is één spelletje dat niet wil (Gweled), maar dat komt (dacht ik) uit KDE.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Rik123

  • Lid
Re: Ubuntu 21.10 Impish Idri
« Reactie #63 Gepost op: 2021/09/26, 10:58:54 »
Toekomstige LTS gebruikers krijgen het zwaar om het bij te benen.
Vandaar dat ik meerdere malen schrijf dat Ubuntu geen beginners besturingssysteem is.

Maar inderdaad, Cinnamon (zie mijn onderschrift)  heeft nu mijn voorkeur. Lang heb ik getwijfeld met Gnome, maar het is voor mij te progressief (betere omschrijving dan bashen).
Ik ben het Pertinent  oneens met je,  want vergeleken met de duizelingwekkende instelmogelijkheden van  Linux Mint Chinnamon , is er geen betere, eenvoudigere  beginners distro dan Ubuntu.   Een distro kapot testen is afschrikken, niet promoten. 



Offline M_aD

  • Forumteam
Re: Ubuntu 21.10 Impish Idri
« Reactie #64 Gepost op: 2021/09/26, 11:13:45 »
Op dat gebied ben ik het eens met Rik123. Ubuntu is zo simpel als maar kan en zéér zeker geschikt voor een beginner. Verder ligt het probleem van de veranderingen niet bij Ubuntu maar bij Gnome en de Gnome ontwikkelaars met hun agressieve manier van ontwikkelen. Eén van de redenen dat verschillende Gnome extentie ontwikkelaars het bijltje erbij hebben neergegooid.

Waarom denk je dat ze met de Ubuntu 21.04 versie bij Gnome 3.38 zijn gebleven? Juist omdat de Ubuntu desktop ontwikkelaars meer tijd nodig hadden om Gnome 40.X eruit te laten zien als de huidige ubuntu desktop zoals ie is.
Dat er dan bepaalde zaken niet werken zoals het moet is te verwijten aan Gnome.
« Laatst bewerkt op: 2021/09/26, 11:15:32 door M_aD »
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 21.10 Impish Idri
« Reactie #65 Gepost op: 2021/09/26, 11:23:56 »
Ik zie het experimenteren van EvC ook niet als "bashen".  ;) Sommigen hebben een andere smaak wat betreft desktop, houden van een andere workflow. Ik ben ook geen goede Ubuntu leerling meer: ik werk al een half jaar op Gnome 40 via een PPA (foei!  :evil:) op de Gnome Shell sessie. Ik werk al lang niet meer met een dock en zelfs niet met de dash. Alleen het zwarte balkje, heel lang onderin, maar de laatste tijd bovenaan (toch een aanpassing minder), sneltoetsen om tussen veel gebruikte applicaties te wisselen dan wel op te starten, tegenwoordig (terug) Albert launcher om programma's op te starten, en Alt+tab voor al de rest. Ik zou mij trouwens ook perfect thuis voelen op een in die richting aangepaste xfce desktop.

@Evc, de Ubuntu dock is, zoals je weet, een fork van Dash to Dock en gebruikt dezelfde instellingen. Ubuntu dock verbergt (bewust) de meeste instellingsmogelijkheden, maar in dconf-editor kan je die nog allemaal aanpassen. Automatisch verbergen, slim verbergen, dock onderaan en enkel in het midden ... het is allemaal mogelijk.

Ubuntu verbergt inderdaad heel wat aanpassingsmogelijkheden - zoals ook Gnome dat doet, omdat dat in professionele omgevingen met gebruikers die niet geïnteresseerd zijn in het aanpassen van een systeem, veel beter werkt en heel wat telefoontjes naar "Ondersteuning" kan voorkomen.

Offline MKe

  • Lid
Re: Ubuntu 21.10 Impish Idri
« Reactie #66 Gepost op: 2021/09/27, 11:51:07 »
Ik zie het experimenteren van EvC ook niet als "bashen".  ;) Sommigen hebben een andere smaak wat betreft desktop, houden van een andere workflow. Ik ben ook geen goede Ubuntu leerling meer: ik werk al een half jaar op Gnome 40 via een PPA (foei!  :evil:) op de Gnome Shell sessie. Ik werk al lang niet meer met een dock en zelfs niet met de dash. Alleen het zwarte balkje, heel lang onderin, maar de laatste tijd bovenaan (toch een aanpassing minder), sneltoetsen om tussen veel gebruikte applicaties te wisselen dan wel op te starten, tegenwoordig (terug) Albert launcher om programma's op te starten, en Alt+tab voor al de rest. Ik zou mij trouwens ook perfect thuis voelen op een in die richting aangepaste xfce desktop.

@Evc, de Ubuntu dock is, zoals je weet, een fork van Dash to Dock en gebruikt dezelfde instellingen. Ubuntu dock verbergt (bewust) de meeste instellingsmogelijkheden, maar in dconf-editor kan je die nog allemaal aanpassen. Automatisch verbergen, slim verbergen, dock onderaan en enkel in het midden ... het is allemaal mogelijk.

Ubuntu verbergt inderdaad heel wat aanpassingsmogelijkheden - zoals ook Gnome dat doet, omdat dat in professionele omgevingen met gebruikers die niet geïnteresseerd zijn in het aanpassen van een systeem, veel beter werkt en heel wat telefoontjes naar "Ondersteuning" kan voorkomen.
Ik werk met DWM op Manjaro en AwesomeWM op Ubuntu. Ik ben dus ook geen goede Ubuntu leerling meer  :o

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 21.10 Impish Idri
« Reactie #67 Gepost op: 2021/10/03, 22:04:36 »
En zowaar, een enkele keer lukt het mij om een dock (Plank) werkend te zien. Daarom snel een screenshot gemaakt.
Wellicht heeft VMware nog een beetje moeite met 21.10?



Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 21.10 Impish Idri
« Reactie #68 Gepost op: 2021/10/09, 18:18:03 »
En Dash to Plank start soms op. Toegevoegde waarde van deze extensie t.o.v. van Plank zelf lijkt mij nihil.
Enige verschil is het Show Applications icoontje:





Op de achtergrond de Ubuntu 21.10 Mate wallpaper (heel prettig ogend).


Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu 21.10 Impish Idri
« Reactie #69 Gepost op: 2021/10/09, 19:49:42 »
Wat ben ik blij met Xubuntu ,geen gepruts geen configureer gewoon rustig , en toch alles bij de hand.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 21.10 Impish Idri
« Reactie #70 Gepost op: 2021/10/11, 10:47:57 »
Wat ben ik blij met Xubuntu ,geen gepruts geen configureer gewoon rustig , en toch alles bij de hand.
Ook met Ubuntu hoef je niet noodzakelijk iets te prutsen. Als je een distributie vindt, die zomaar perfect bij je past, dan is dat ideaal en gemakkelijk. Anders heb je de vrijheid zelf nog aan te passen.

Citaat van: EvC
En Dash to Plank start soms op. Toegevoegde waarde van deze extensie t.o.v. van Plank zelf lijkt mij nihil.
Wellicht is de meerwaarde dat die extensie zorgt voor een sterkere integratie van Plank in het systeem: als je in de dash in het overzicht een favoriet toevoegt, dan komt dat ook in je Dock, en omgekeerd.

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 21.10 Impish Idri
« Reactie #71 Gepost op: 2021/10/12, 22:23:02 »
Twee dagen voor het uitkomen van de final release (14 oktober) lijkt er plotseling veel mogelijk te zijn.
Dock applicaties werken nu wel. Zoals Floating Dock:

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 21.10 Impish Idri
« Reactie #73 Gepost op: 2021/10/15, 09:11:50 »
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 21.10 Impish Idri
« Reactie #74 Gepost op: 2021/10/17, 14:29:53 »
In 21.10 is het installeren van BalenaEtcher bij mij nog niet mogelijk. Aan alle afhankelijkheden wordt voldaan.
Hebben jullie betere resultaten?

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes