Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Het mag wel eens positief zijn:-)  (gelezen 1418 keer)

Offline PKing

  • Lid
Het mag wel eens positief zijn:-)
« Gepost op: 2014/04/07, 10:57:25 »
Na nogal wat  try and error met verschillende Linux distributies (Mint, Kubuntu, Xubuntu, Zorin, en een paar waar ik de naam van kwijt ben) heb ik maar eens besloten voor een compleet nieuwe installatie.

Allereerst via Hirens Boot cd met DOS een nieuwe partitie gemaakt, ja ik weet het duurt veel langer, maar is dan ook in 1x goed.

Daarna eerst Windows 8.1 geinstalleerd, en direct daarna Ubuntu 12.04 LTS ernaast gezet
Wat schetst mijn verbazing het installeren van beide OS ging in 1x goed =D

Zoals gewoonlijk was de setup voor mijn twee (ongelijke) monitors een strijd die ik na 6x opstarten gewonnen heb :|

Maar bottom line is dat deze versie van Linux voor computers met 1 monitor totaal foolproof lijkt :P

Op dit moment heb ik maar twee vragen:

1. Wat voor nut heeft het verlagen van de swapneiging met mijn computerspecs, staan in mijn handtekening.

2. Is er een manier om de fan van mijn ATI kaart automatisch op temperatuur te laten reageren, zo niet kan dat dan handmatig?
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Het mag wel eens positief zijn:-)
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/07, 11:03:40 »
Maar bottom line is dat deze versie van Linux voor computers met 1 monitor totaal foolproof lijkt :P
Leuk om te lezen!
Citaat
Op dit moment heb ik maar twee vragen:

1. Wat voor nut heeft het verlagen van de swapneiging met mijn computerspecs, staan in mijn handtekening.
Met 8 GB RAM-geheugen: geen.  :)
Citaat
2. Is er een manier om de fan van mijn ATI kaart automatisch op temperatuur te laten reageren, zo niet kan dat dan handmatig?
Ik zou het niet weten, maar wil je dat wel? Mijn ervaring met dynamische ventilatie is, dat ik het erg onrustig en hinderlijk vind. Ik heb liever een ventilator die constant draait, op een constant niveau.... Veel rustiger.

Tot slot: overweeg eens een overstap naar 14.04 LTS? Verschijnt officieel pas op 17 april, maar de bèta is nu al te installeren: http://releases.ubuntu.com/14.04/

M'n direct-doen-lijstje heb ik er al op afgestemd:
https://sites.google.com/site/computertip/directdoen

Offline PKing

  • Lid
Re: Het mag wel eens positief zijn:-)
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/07, 11:33:11 »
Ik heb begrepen dat de update min of meer automatisch gaat uiteindelijk?
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Het mag wel eens positief zijn:-)
« Reactie #3 Gepost op: 2014/04/07, 11:53:01 »
Ik heb begrepen dat de update min of meer automatisch gaat uiteindelijk?

Nuja, je krijgt een melding dat er een nieuwe LTS beschikbaar is en zodra je op Opwaarderen klikt, gaat ie opwaarderen naar 14.04 Redelijk automatisch dus.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Het mag wel eens positief zijn:-)
« Reactie #4 Gepost op: 2014/04/07, 12:02:43 »
Zoals Vistaus zegt, maar een schone opwaardering is beter dan opwaardering van een oudere versie naar een nieuwe: https://sites.google.com/site/computertip/opwaarderen

Offline PKing

  • Lid
Re: Het mag wel eens positief zijn:-)
« Reactie #5 Gepost op: 2014/04/07, 12:12:30 »
Lol ik heb nu weinig zin om weer een nieuwe install te doen, dus ik gok op het normale opwaarderen, kan ik gelijk zien of het e.e.a. werkt.

Het gezeur met mijn ATI kaart is ook altijd een crime, dus wil wel eens zien wat een upgrade doet.

Maar bedankt voor de reacties, de eigenwijsheid is gewoon zoals ik ben.
Wanneer het opwaarderen gedaan is zal ik het resultaat hier meedelen :P
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline bjeli

  • Lid
Re: Het mag wel eens positief zijn:-)
« Reactie #6 Gepost op: 2014/04/07, 18:42:42 »
Ik ben er ook erg benieuwd naar.

Het zou wel een minpunt voor Ubuntu zijn als de upgrade functionaliteit niet goed werkt. Met name voor mensen die graag nieuwste versie willen maar liever niet iedere half jaar (of zelfs twee jaar bij LTS) opnieuw willen installeren.

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Re: Het mag wel eens positief zijn:-)
« Reactie #7 Gepost op: 2014/04/08, 08:30:00 »
Ubuntu 12.04 wordt de komende 3 jaar nog ondersteunt.
Overstappen heeft dus geen haast.

Betreft de videokaart.
Ik heb geen ervaring met ATI kaarten, maar een andere driver zou kunnen helpen.
In 12.04 kan je dat doen met de tool "Extra stuurprogramma's".

Naar mijn ervaring is een dynamische ventilator regeling prettiger omdat ik de ventilator niet hoor tenzij ik de volledige capaciteit van de betreffende componenten nodig heb.

Offline PKing

  • Lid
Re: Het mag wel eens positief zijn:-)
« Reactie #8 Gepost op: 2014/04/08, 09:34:41 »
Wat ik tot nu toe gedaan heb:

De extra drivers geinstalleerd, en daarna had ik 3 keuzes, en maar 1 werkte zoals ik wilde met mijn ongelijke monitors.

Daarna met een aticonfig terminal commando eerst de kaart op Auto gezet, en daarna op 50%.
Bij wat zwaardere grafische dingen ging de ventilator wel op een hoger toerental.
ik zal vanavond na een restart eens kijken of hij dat blijft doen.....

Het tooltje AMDctrl werkt niet d.w.z. de fancontrol doet het niet.

Ik heb wat scripts langs zien komen waar je de fan met Python gelijk met de opstart goed zet, of dat er steeds gekeken wordt wat de temp is en dan een autosetting gekozen wordt, maar dat gaat echt boven mijn pet :police:
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04