Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Wel verbinding met AT&T client maar kan niet pingen naar server van  (gelezen 4520 keer)

Offline yafuhenk

  • Lid
Onder Windows draait Lotus Notes nogal langzaam bij ons. Ik wil aantonen dat e.e.a. onder Ubuntu veel sneller loopt. Heb Lotus Notes 8.51 voor Linux al geinstalleerd. En alles werkt ook naar behoren via een vaste kabel.
Voor de mensen buiten maken we verbinding met het AT&T netwerk via de agnclient (AT&T global network client).
Ook hier heb ik een linux versie kunnen vinden en geinstalleerd. Als ik de juiste gegevens invoer maakt de client via de draadloze kaart ook verbinding met het AT&T netwerk, alleen krijg ik geen verbinding met de zaak.
Onder Windows kan ik een ping opdracht geven naar de server van de zaak en krijg ik repsons. Onder ubuntu gebeurt er niets!

Heeft iemand enig idee? (Ik heb het zowel onder 8.04 als 10.04 geprobeerd.)

Henk
« Laatst bewerkt op: 2010/08/17, 22:49:53 door yafuhenk »

Controleer nogmaals de netwerk instellingen, eg vergelijk die van windows en ubuntu eens?
Het kan zijn dat je in ubuntu de verkeerde Gateway hebt staan ?

Daarna zou je eens kunnen kijken of er niet per pc een poort open moet staan in de router.....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline yafuhenk

  • Lid
Gandyman,

bedankt voor je antwoord.

Allereerst moet ik even zeggen dat ik niet zo diep in deze materie zit, dus als ik wat domme opmerkingen plaats dan weet je waar het door komt.

Bij zowel de window als de ubuntu machine maakt ik gebruik van hetzelfde draadloze netwerk.
Deze gegevens zijn hier gelijk. Ik zie geen vreemde dingen. De gateway waar je naar vraagt is gelijk.
In windows heb ik ipconfig /all gebruikt in Ubuntu route -n

Vervolgens de AT&T client gestart.
Nu krijg ik in de ipconfig /all ook een overzicht van Ethernet adapter AGN Virtual Network Adapter.
Hier staat info over o.a. de Gateway en  de DNS servers.

Op de ubuntu machine zie ik nu dat de etc/resolv.conf is aangepast. Hierin staan nu de DNS servers zoals ik die ook zie in windows.

Type ik in de terminal nu route -n dan krijg ik een enorme waslijst.

De linux AT&T client laat zien dat ik verbonden ben met het AT&T netwerk.
Local adres is correct evenals het VPN adres.

Tenslotte nog even een vraag over jouw laatste opmerking:
Betekent dit dat ook al heb ik verbinding met het AT&T netwerk ik als nog, omdat ik op een andere PC werk, geen toegang kan krijgen tot het netwerk van de zaak?
« Laatst bewerkt op: 2010/08/13, 18:00:09 door yafuhenk »

ff stap voor stap werken...  ;)

Allereerst, wat in windows ipconfig /all is kun je in linux de ifconfig opdracht voor gebruiken.
De iwconfig is voor het draadloos gebeuren, maar dan zie je alleen wat er gebeurt bijv kwaliteit van de verbinding.
vervolgens heb je nog tpconfig....

dus op rij
ifconfig
iwconfig
tpconfig

Wat betreft mijn opmerking voor die router cq accespoint om draadloos te werken mag ik aannemen dat die zwaar beveiligt is.
ik kan me haast niet voorstellen dat je met elke willekeurige draadloze verbinding zomaar contact kan maken met jullie netwerk.
Vandaar mijn opmerking over een poort die misschien niet op zijn plaats was, had beter kunnen zeggen de beveiliging op dat draadloze netwerk.

Dus gestel alle zaken met betrekking van je netwerk staan goed ingesteld, lijkt het me dat je daarna gaat kijken of je wel zomaar toegang kan krijgen op dat netwerk.

Ik heb atm weinig tijd en zal vanavond ff kijken of ik iets meer te weten kan komen over AT&T omdat ik kennissen heb die in het netbeheer zitten bij dat bedrijf.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline yafuhenk

  • Lid
Alvast bedankt voor de tijd die je er in wilt stoppen!
Ook bedankt voor de tip om e.e.a. stap voor stap aan te pakken.
Er zitten ook al heel wat vrije uurtjes in dit gevalletje, vandaar dat ik inmiddels wat chaotisch overkom XD

De commando's  ifconfig en iwconfig ken ik en heb ik ook gebruikt.
tpconfig kende ik niet en dus heb ik maar even gegoogled.
Het schijnt te maken te hebben met het instellen van een touchpad ?!

Hierbij nog een paar printscreens zodat je ziet dat er verbinding wordt gemaakt met AT&T.










Offline rja

  • Lid
Hoe ping je die server met een naam of ip nummer ?

Wat geeft traceroute - misschien eerst installeren - voor output ?


Offline yafuhenk

  • Lid
Ik ping naar het IP adres van der server van het kantoor in Nederland

Pingen naar het VPN adres zoals vermeld in de laatste printscreen geeft resultaat
Pingen naar het IP adres van de VPN server zoals vermeld in de laatste printscreen geeft resultaat.
Pingen naar het IP adres van de server van ons kantoor in Nederland geeft geen resultaat.
(met de laptop van de zaak windows / at&T client gaat dit wel)

Heb traceroute geïnstalleerd. Heb echter geen idee hoe ik het moet gebruiken.
Doet traceroute iets dergelijks als route -n?

Ik heb helaas nog niemand gesproken....

Heb je misschien in  de tussentijd hier iets aan?
http://www.vitorrodrigues.com/blog/2008/12/08/att-global-network-client-on-ubuntu-intrepid/ij

Hij oppert dat je erst 2 andere zaken moet opstarten en dan pas de client.

After the installation is complete, we need to start the client’s daemons:

# /etc/init.d/agnclientd start
# /etc/init.d/agnLogd start

And start the client by issuing:

# /opt/agns/bin/agnclient
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline rja

  • Lid
Doet traceroute iets dergelijks als route -n?
Nee, laat zien welke routers gepasseerd worden op weg naar de bestemming.

Welke router of server de ping tegenhoudt.

Dus traceroute <ip nummer server>

man traceroute.



Offline yafuhenk

  • Lid
@Gandyman

de tip opgevolgd. Het maakt echter geen enkel verschil!
Het lijkt er op dat agnclientd en agnlogd automatisch worden gestart als het hoofdprogramma wordt gestart.
Hoe dan ook ik merk geen enkel verschil.

@rja
traceroute is interessant. Als eerste zie ik dat mijn DNS wordt gevonden. Daarna komt er een adres dat lijkt op dat van de AT&T server.
Vervolgens komt er een - wat ik aanneem - foutmelding. Er staat: "! N * *" (i.p.v. de tijden in ms in de gevallen waar wel response kwam)
« Laatst bewerkt op: 2010/08/15, 16:19:55 door yafuhenk »

Offline yafuhenk

  • Lid
hmmm vreemd.
Zag zojuist dat pingen naar het adres van de server van de zaak zowel met at&t client actief als uit hetzelfde resultaat gaf voor wat betreft de ping en traceroute commando's



Het commando route -n geeft wel verschillende outputs

Met verbinding at&t:



Zonder verbinding at&t:



Offline rja

  • Lid
Het commando route -n geeft wel verschillende outputs

Met verbinding at&t:



[/URL]
Heeft de vpn server waar je verbindingen mee maakt ook vpn verbindingen naar andere vestigingen ?

Dat zou al die entry's kunnen verklaren.

Maar ik zie 195.190.249.40 er niet tussen staan in die route tabel.


Die zou je handmatig kunnen toevoegen.

sudo route add -host 195.190.249.40  netmask 255.255.255.255 gw 192.168.2.1 wlan0

Die zou niet nodig moeten zijn volgens mij want hij vindt wel via 195.190.249.40 in de traceroute via de default route..

Je zou de output kunnen vergelijken onder Windows.

Op de commandline in Windows : route print
                                                    tracert
                                                    tracert is traceroute onder Windows.





Offline yafuhenk

  • Lid
Hier de uitvoer van tracert (windows) zonder een actieve at&t verbinding



Hier de uitvoer met een actieve at&t verbinding.
De meeste (m.u.v. tun0) IP adressen die ik onder Ubuntu met route -n te zien kreeg zie ik nu niet meer.



Onder windows wordt de Server direct gevonden.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/15, 21:20:55 door yafuhenk »

Offline rja

  • Lid
Ik was meer geïnteresseerd in de verschillen.

Wat route print onder Windows geeft.

En de route tabel in Ubuntu.

Dat tracert onder Windows andere output geeft als de Linux versie zou kunnen, traceroute onder Linux werkt met udp en tracert onder Windows met tcp icmp.



Offline yafuhenk

  • Lid
Wat het meeste opvalt is dat met een actieve at&t verbinding onder windows "route print" eindigt met een default gateway van een van onze servers op de zaak en - eveneens met een actieve at&t verbinding - "route" onder ubuntu eindigt met de default gateway van mijn draadloze router.


Offline rja

  • Lid
Stel je die toch handmatig in onder Ubuntu.

sudo route add default gw < ip nummer> wlan0

Offline yafuhenk

  • Lid
Eerst at&t verbinding gemaakt en toen jouw advies gevolgd

Krijg volgende foutmelding:


Offline yafuhenk

  • Lid
Ik doe een stapje terug.
Heb het idee dat ik door alle aanwijzingen op de goede weg zet.
Het lijkt erop dat ik routes moet toevoegen en de standaard gateway moet wijzigen.

De commando's ken ik inmiddels maar hoe weet ik welk ip adres of adressen ik in moet vullen?

Van de route -n lijst zoals onder dit topic eerder gepost kan ik een aantal ip adressen met ping niet bereiken.
Is dat een aanwijzing?

Graag jullie reacties.

Offline yafuhenk

  • Lid
Het pingen is gelukt !!!!!

Oplossing:



Gebruik het VPN adres dat onder LOCAL staat vermeld (10.XX.XX.XX)

henk@PC1:~$ sudo route add -net 10.xx.xx.0 netmask 255.255.255.0 dev wlan0
[sudo] password for henk:
henk@PC1:~$ sudo route add default gw 10.xx.xx.xx

Met dank aan iedereen die heeft meegedacht !
« Laatst bewerkt op: 2010/08/17, 22:51:19 door yafuhenk »