Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Uiteindelijk: Glade2/3 GTK GUI voor Bash en Python! + GUI voor Zenity!!  (gelezen 861 keer)

Al jaren zit ik te wachten op een IDE zoals de oude KDE Kommander waarmee je gemakkelijk grafische interfaces kan maken voor Shell scripts en uiteindelijk heb ik er een gevonden!!! Helaas geen QT versie maar iig kunnen we nu vrijwel zonder beperkingen gemakkelijk grafische interfaces maken voor onze scripts.

Het werkt vrij simpel; De GUI maak je gewoon met Glade en daarbij maak je 2 scripts. Een script bevat je prog code en kan info van GTK widgets ophalen uit je GUI door deze simpelweg als variabelen te gebruiken.  De andere kant op word elke echo regel die je script produceerd weergegeven in de GUI. Het derde script is alleen voor het uitvoeren van de applicatie. Ik heb er nog niet veel mee gedaan (moet ook erg wennen aan Glade...) maar wat ik heb gezien en geprobeerd werkt zoals het hoort dus dat het stabiel is zou kunen kloppen. De Documentatie is niet helemaal klaar maar bevat alle belangrijke functies al zou het soms wat duidelijker mogen, Het project is afkomstig uit Frankrijk dus we mogen van geluk spreken dat de docu internationaal is....

Glade2Script Home @ Gcode   en Glade2script @ YannBuntu PPA

Dat laatste geld helaas niet voor de Zenity GUI....

Zenitor is een Wizard voor Zenity waarmee je gemakkelijk dialogen kan maken, nou ja.... gemakkelijk....... Als je wat woordjes Frans spreekt vast wel want de gehele interface, website en docu zijn in het Frans en de EN site lijkt me eerder Arabiers.. Gelukkig is er Gettext en heeft de developer dat mee ingebakken.  Spreek jij wel voldoende Frans om Zenitor werkbaar te maken dan maak je vast heel wat mensen erg blij. Gelukkig gebruik ik zelf al een tijdje mijn eigen oplossing; Makro's in Komodo edit wat ook erg prettig en vooral snel werkt maar toch zou ik het niet erg vinden als er snel een EN of NL versie zou verschijnen want dit is echt een handig tooltje  ;)

Zenitor Site en downloads (FR)

ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Re: Uiteindelijk: Glade2/3 GTK GUI voor Bash en Python! + GUI voor Zenity!!
« Reactie #1 Gepost op: 2012/07/24, 10:04:41 »
Coowl :P
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu