Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Make install, error 1?  (gelezen 743 keer)

PHiXioN

  • Gast
Make install, error 1?
« Gepost op: 2007/07/01, 18:27:58 »
Ik probeer tofrodos (todos, fromdos) te installeren, aangezien ik dat programma schijnbaar nodig hebt om dit probleem op te lossen. Uitpakken en compileren gaat prima, maar het make install commando laat het afweten. Het bericht dat ik krijg is ongeveer iets als "cannot create regular file", "usr /man/man1 does not exist". Ik doe precies wat in de installatie doc staat en dit is het resultaat, dus zelf kom ik er niet uit. Hulp bij dit probleem zou ik erg waarderen. Aangezien ik geen internetverbinding op die pc heb werkt 'sodu apt-get install tofrodos' ook niet.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Make install, error 1?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/01, 20:42:10 »
in Ubuntu wordt de meeste software op een andere manier geïnstalleerd. Via de pakketbeheerder Synaptic (of diens minder ingewikkelde variant bij Toepassingen -> Software installeren/verwijderen)

of via de commandline met: apt-get install

tofrodos bevindt zich in de main repository en is dus sowieso installeerbaar - natuurlijk moet je dan wel een internetverbinding hebben - is een bekabelde verbinding momenteel een mogelijkheid? Anders moet je een .deb bestandje op een schijfje of USB stick zetten - die benodigde .deb kan ik je dan wel geven.

edit: weer te snel gereageerd, maar goed, als je wel aan de tar.gz kan geraken, dan kan ik je ook wel het benodigde pakket geven wat je dan eenvoudig kan installeren zonder te hoeven compileren :)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Make install, error 1?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/01, 20:47:09 »
Dit bestandje moet je downloaden http://ftp.join.uni-muenster.de/pub/mirrors/ftp.ubuntu.com/ubuntu/pool/main/t/tofrodos/tofrodos_1.7.6-2_i386.deb en ervoor zorgen dat het op je Ubuntu computer geraakt (op dezelfde manier als dat je die tar.gz daar had kunnen krijgen :) via een cd'tje of usb stickje ofzo gok ik)

kopieer dan het .deb bestandje gewoon naar je bureaublad of je persoonlijke map ofzo..

en dan open je het terminalvenster op de ubuntu computer en typ je dit:
sudo dpkg -i ~/Desktop/tofrodos_1.7.6-2_i386.deb (als het op je desktop staat)
OF sudo dpkg -i ~/tofrodos_1.7.6-2_i386.deb (als het in je persoonlijke map staat)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

PHiXioN

  • Gast
Make install, error 1?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/01, 20:54:02 »
Bedankt voor de reactie. Synaptic heb ik inderdaad al gebruikt om een aantal pakketten van de Ubuntu cd af te halen, maar tofrodos staat er niet op, dus vandaar dat ik het maar via de command line terminal ging proberen (waar ik dus niet echt veel ervaring mee hebt). Verder heb ik inderdaad geen netwerkkabel liggen, het is nogal zuur als je een draadloze verbinding wil aanleggen om die rede, en dat je dan het internet nodig hebt.

Het klopt inderdaad dat ik die tar.gz met een usb stick heb verplaatst. Wellicht ga ik binnenkort toch maar een netwerkkabel regelen, want van dat heen en weer lopen wordt je ook niet goed. :)


Vooralsnog ga ik het eerst eens met deze tofrodos proberen.

*edit*

Je advies werkte wel, tofrodos installeerde in 1x, maar het programma helpt me helaas niet verder met de richtlijnen voor m'n andere probleem. Binnenkort maar eens opnieuw proberen mét netwerkkabel. Als ik het dan nog niet werkend krijg ben ik bang dat ik voorlopig ga bijdragen aan bug #1.