Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe een geluidsbestand maken uit video?  (gelezen 4118 keer)

Hoe een geluidsbestand maken uit video?
« Gepost op: 2013/02/06, 20:04:54 »
Hoi,
Is het mogelijk om geluid uit een video te halen en als een apart geluidsbestand op te slaan?
Ik maak normaal gebruik van OpenShot, maar als het daarmee niet gaat?...

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Hoe een geluidsbestand maken uit video?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/06, 22:18:31 »
Ik deed dat destijds met de opdracht

ffmpeg -i bestandsnaam.mp4 -vn geluidsbestandsnaam.mp3
 voor een mp4 bestand als input en een mp3 bestand als output.

Nu ik verder ben gegaan met KDEnLive kan ik daarin in het programma zelf van een videoclip het geluid en beeld splitsen en de video weggooien. Dat hoeft daar dus niet afzonderlijk in een terminal.

(Ik moet wel melden dat een paar weken geleden KDEnLIve het plots vertikte te renderen. Veel gedaan, maar nooit een oplossing gevonden en teruggestapt naar OpenShot. Na een recente update draait echter KDEnLive weer subliem)

Heb je hier wat aan?

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Hoe een geluidsbestand maken uit video?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/07, 21:14:06 »
Dag Just, dat is heel goed gelukt in de terminal, met allerlei videobestanden, bedankt !
Ik ben bezig met een geluids cd'tje te maken met allerlei motorgeluiden uit video's van onze eigen motors.
Nu wil ik die geluiden aan elkaar lassen tot één groot bestand dat op cd kan gebrand worden en op een gewone cd-speler afgespeeld, dus niet allen op pc.
Met welk progje kan ik dat doen?
Met geluidsmontages heb ik nulkommanul ervaring.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe een geluidsbestand maken uit video?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/07, 21:27:37 »
Audacity dient voor geluidsmontage.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Hoe een geluidsbestand maken uit video?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/02/07, 22:59:43 »
Hoi,
Is het mogelijk om geluid uit een video te halen en als een apart geluidsbestand op te slaan?
Ik maak normaal gebruik van OpenShot, maar als het daarmee niet gaat?...

Met KDEnlive is dat in principe poepsimpel, zoals wij in Antwerpen zeggen.

Je laadt gewoon het geluid+beeldfragment binnen (vb. een youtube filmpje in mp4 formaat).
Je plaatst dan dat fragment op een spoor; in kdenlive heet dat dan een clip.
Rechtsklikken op die clip en kiezen voor "split geluid" (in de Nederlandstalige versie).

KDEnlive plaatst dan het audiospoor apart. Gooi dan het videospoor weg en bewaar heel het boeltje terug als bijvoorbeeld een mp3'tje.





Helaas gebiedt de eerlijkheid me wél erbij te vertellen dat KDEnlive nogal eens bijzonder onstabiel uit de hoek komt en crasht of niet rendert op een ogenblik dat je dat niet wil


Vreeeeeeeeeselijke naam, overigens, voor een programma. Probeer dat maar eens uit te spreken  :police:
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Hoe een geluidsbestand maken uit video?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/02/07, 23:09:19 »
Ik werk hier op Gnome en ik heb geen goede ervaringen met het gebruik van progjes die voor KDE gemaakt zijn, zeker niet als ze van zichzelf al onstabiel zijn.
De tip van Just, die was pas poepsimpel.
Misschien kan het nog sneller met een hele map?

Thx voor de audacity tip trouwens Vanadium. Zal deze eens uitspitten.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Hoe een geluidsbestand maken uit video?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/02/07, 23:26:37 »
Starterke, je hebt waarschijnlijk gelijk. Mijn methode is wat met een kanon op een mug schieten, zoals ze in Neeroeteren zeggen.

FFMPEG is een module die trouwens in KDEnlive gebruikt wordt.

En ook weer toeval of niet, maar inmiddels is, als bij wonder, mijn KDEnlive sinds enkele uren plots NIET meer onstabiel. Toch wel een wat onbetrouwbaar gegeven, maar goed.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Hoe een geluidsbestand maken uit video?
« Reactie #7 Gepost op: 2013/02/08, 07:33:20 »
Na de recente update van KDEnLive draait hij ook hier als een zonnetje! Laten we hopen dat het zo mag blijven ... . Overigens kan Openshot er ook wat van qua crashen  :-X Ik heb daar de vinger continu bij de knop "Opslaan". Het zijn beide nog behoorlijk jonge programma's, geloof ik. Video-editing is aardig ingewikkeld. Plus dat het moet draaien op gewone hardware ... .

Audacity is een fijn en oerstabiel programma, Starterke. Daarin kan je de verschillende geluiden prima monteren. Je kan ze ook erg goed bewerken. Zo zal je vermoedelijk de geluidsniveau's op gelijke sterkte willen krijgen. Geen eerst hard en dan fluisterzacht achter elkaar. Misschien ook mooi in- en uitfaden? En wellicht heb je ergens ook een mooi aanzwellend fragment.

Daarnaast is het misschien wel een goed idee om er hier en daar wat andere geluiden tussen te zetten. Om maar wat geks te noemen een kerkklok of wat achtergrond muziek. Dat laatste vind je bijvoorbeeld op http://www.jamendo.com.

Hoe je dan van die compilatie van geluiden naar een zelf afspelende schijf komt voor bijvoorbeeld in de autoradio zou ik nu niet weten. Nooit gedaan. Maar moeilijk kan dat nooit wezen  =D

Succes!!

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe een geluidsbestand maken uit video?
« Reactie #8 Gepost op: 2013/02/08, 08:46:03 »
Hoe je dan van die compilatie van geluiden naar een zelf afspelende schijf komt voor bijvoorbeeld in de autoradio zou ik nu niet weten. Nooit gedaan. Maar moeilijk kan dat nooit wezen  =D
In het audacity project mooi op CD boundaries markeringen plaatsen waar het geluid in CD tracks moet gesplitst worden, en vanuit Audacity volautomatisch uitschrijven als afzonderlijke PCM WAV 16 bit bestanden. Met een ander programma (vb. brasero) branden als een audio CD ;)

Het moeilijkste in deze oefening is goed leren werken met Audacity. Het programma is weliswaar vrij eenvoudig en heeft een gebruiksvriendelijke interface, maar het is tegelijk al behoorlijk krachtig. Je zal even de tijd moeten nemen om de principes te leren en te leren hoe het werkt. Als je al met videobewerking werkt, dan zal dat niet moeilijk zijn voor jou.

Re: Hoe een geluidsbestand maken uit video?
« Reactie #9 Gepost op: 2013/02/08, 16:16:38 »
Hoe je dan van die compilatie van geluiden naar een zelf afspelende schijf komt voor bijvoorbeeld in de autoradio ...
:o  :'( :evil:
 ;)

Bedankt nog iedereen voor de verdere commentaren. Ik heb een mooi bestand gemaakt en op cd gebrand, getest op de cd-speler hier in huis en het werkt goed. De hele kamer wordt gevuld met motorgeluid allerhande, met hier en daar nog wat grappige uitroepen ertussen van ohlala, bravo, piepende remmen, ojee, enz..., dat gaan ze hier zondag leuk vinden, of niet  :P (feestje).

groetjes,
Lieve


Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Hoe een geluidsbestand maken uit video?
« Reactie #10 Gepost op: 2013/02/08, 16:23:40 »
dat gaan ze hier zondag leuk vinden

LOL! Het is maar waar je van houdt. Zo heb ik het geluid van een mooie MZ tweetakt in mijn telefoon in de wekker app als wekgeluid. Voor normale mensen een afschuwelijke geknetter en voor mij alsof Rinkelbel uit Peter Pan voorbij komt. Uiteraard gemaakt in Linux via Audacity ... .

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Hoe een geluidsbestand maken uit video?
« Reactie #11 Gepost op: 2013/02/08, 16:49:18 »
Jij hebt op Youtube ook ergens een fotomontage staan van een kalender of zo, met aan het begin en einde ervan een prachtig MZ geknetter, allé, dat denk ik toch, is dat Krijn zijn MZ-trial?
BTW geen classic dit jaar op Europoort?

Re: Hoe een geluidsbestand maken uit video?
« Reactie #12 Gepost op: 2013/02/08, 16:53:35 »
En nog even aan iedereen hoe ik het heb gedaan.
Eerst alle video's die ik gekozen heb omgezet met ffmpeg naar .mp3, die geladen in Audacity en daar gemonteerd en opgeslagen in een .wav bestand. Dat als audio-cd gebrand met Brasero.
Volgende keer ga ik het anders doen. Dan monteer ik het eerst allemaal in OpenShot, sla het op als video en zet dat in ffmpeg om in .wav. Dat kan ik eventueel nog verbeteren in Audacity (soms zitten er vervelende tikken in van het fototoestel) en dan branden.
Zo heb ik twee identieke bestanden: eentje met en eentje zonder beeld.
« Laatst bewerkt op: 2013/02/08, 16:55:40 door Starterke »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Hoe een geluidsbestand maken uit video?
« Reactie #13 Gepost op: 2013/02/08, 20:48:01 »
Jij hebt op Youtube ook ergens een fotomontage staan van een kalender of zo, met aan het begin en einde ervan een prachtig MZ geknetter, allé, dat denk ik toch, is dat Krijn zijn MZ-trial?
BTW geen classic dit jaar op Europoort?

Ja, dat is de MZ van Krijn.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021