Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem: Draadloos Netwerk (SLEUTELS)  (gelezen 3178 keer)

barn90

  • Gast
Probleem: Draadloos Netwerk (SLEUTELS)
« Gepost op: 2008/12/21, 14:24:09 »
Hallo  =D

Sinds gisteren heb ik voor het eerst kennis mogen maken met Ubuntu. En ik moet zeggen dat alles er gelikt uit ziet in tegenstelling tot Microsoft.
Mijn vraag is het volgend:

Ik heb Ubuntu succesvol geinstalleerd op mijn Acer Aspire 5610, maar hij geeft geen draadloos netwerken weer.

Dit zijn de gegevens van de kaarten:
Atheros Communications Inc. AR242x 802.11abg Wireless PCI Express Adapter (rev 01)
Broadcom Corporation BCM4401-B0 100Base-TX (rev 02)


Hieronder zie je dat Atheros wel herkent wordt:


Maar bij Wireless staat er niks:


Ik zou het gaaf vinden als iemand mij er mee kan helpen.

Hou aub rekening met het feit dat:
- Ik nog nieuw ben met Ubuntu
- Ik geen programmeur type ben
- Mijn Engels niet zo super is


Bij voorbaat dank
« Laatst bewerkt op: 2008/12/24, 10:20:46 door barn90 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Probleem: Draadloos (welke is goed?)
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/21, 14:44:35 »
Twee draadloze kaarten? De Atheros krijg je in elk geval makkelijk aan de praat, als je deze handleiding precies toepast:
http://sites.google.com/site/computertip/atheros

barn90

  • Gast
Re: Probleem: Draadloos (welke is goed?)
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/21, 16:44:25 »
Bedankt voor het programma, ik heb overigens nog een probleem.

Hij ziet wel alle netwerken in de straat. Ik heb ook geprobeerd verbinding te maken met de NIET beveiligde netwerken, dat doet hij probleemloos (kan gewoon op internet). Maar als ik dan probeer verbinding te maken met onze eigen WLAN verbinding dan krijg ik steeds een scherm dat ik het 'wachtwoord' / 'sleutel' moet invullen.  ??? Wat ik dan ook steeds invul, maar ik krijg er geen verbinding mee.

Ik zit nu met mijn laptop bij de router, in de hoop dat de verbinding wat sterker is, maar nog geen verbinding mogelijk.

Overig informatie:

- Mijn netwerk / verbinding is beveiligt met een cijfer-sleutel (WEP).
- Er zitten nog meer laptops en computers op die verbinding
- Zone Alarm etc. staat uit


Wat is het probleem?  :rolleyes:

BVD

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Probleem: Draadloos (welke is goed?)
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/21, 16:58:31 »
Er zijn verschillende soorten WEP. 64 bit Hex, 128 bit enzovoorts.

Ubuntu herkent bij WEP helaas niet automatisch de juiste WEP-soort (dat moeten ze toch eens verbeteren!). Probeer eens wat andere WEP-soorten, wanneer Ubuntu vraagt om de sleutel? Met het pijltje kun je de voorgeselecteerde soort veranderen.

Overigens is WEP een gruwelijk veiligheidsrisico. Kijk hier eens:
http://sites.google.com/site/computertip/draadlozeveiligheid

Zone Alarm is een Windowsprogramma en dus niet van toepassing in Linux. Kijk ook hier eens:
http://sites.google.com/site/computertip/veiligheid

barn90

  • Gast
Re: Probleem: Draadloos Netwerk (SLEUTELS)
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/24, 10:25:56 »
Dat is het hem juist.

Ik heb met de sleutels lopen spelen, maar bij elke WEP verbinding doet hij het niet. IK heb hieronder een screenshot van de mogelijkheden, maar hij maakt geen verbinding met een WEP sleutel.

Nou is dit mijn laptop (mijn computer heeft geen problemen met het netwerk / internet). Op mijn vaders computer staan de instellingen etc.
Kan het zijn dat deze laptop problemen heeft met een WEP sleutel toekennen? En zoja, ligt dat aan mijn kaart en of Ubuntu? Met Microsoft (VISTA) deed draadloos netwerk het prima.

En hoe kan ik er voor zorgen dat mijn WLAN het wel goed? Nogmaals hij herkent de netwerken wel, dus dat is niet het probleem. Het maakt ook verbinding met andere netwerken (ik zit nu op een netwerk van iemand uit de straat). Het is iedere keer dat hij niet verder komt dan het sleutel scherm.

Bijvoorbaat dank =D




« Laatst bewerkt op: 2008/12/24, 10:39:00 door barn90 »

Offline mcgyver

  • Lid
Re: Probleem: Draadloos Netwerk (SLEUTELS)
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/25, 19:58:07 »
Heb je Intrepid (8.10) of Hardy (8.04) Bij Intrepid heb ik ook problemen met de sleutel van sommige netwerken. Bij 8.04 niet. Ik heb nu dus beide op mijn pc. de een om te testen (lees knoeien) en de andere om te werken.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Probleem: Draadloos Netwerk (SLEUTELS)
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/25, 20:32:35 »
Hier heb ik hetzelfde probleem zowel met 8.04 als met 8.10.
Ook in 7.10 was het al moeilijk.
Het modem staat op WPA3, maar het is van mijn buurman.
Zijn password mag ik gebruiken, maar er wordt wel verbinding gemaakt, echter zonder dat ik een IP adres krijg (aan beide kanten staat DHCP aan).
Er wordt al gesproken over een bugje in de serie.........
Gelukkig heb ik ook nog een kabeltje naar mijn eigen router (niet draadloos).
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

stien

  • Gast
Re: Probleem: Draadloos Netwerk (SLEUTELS)
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/26, 13:13:37 »
Dag barn, ik zit op dezelfde manier te klungelen met de netwerksleutels. Ik heb hem net aan de praat gekregen. Misschien helpt dit jou ook.
Ubuntu vraagt voor WEP alleen een 128bits-sleutel  (en geen 64-bits). Mijn router was beveiligd met een 64-bitskey. I
1.k heb nu de instellingen (Wireless security :WEP) in mijn router aangepast naar 128bits-encryptie; dat betekent dat de sleutel nu uit 26 tekens bestaat.
2. Voer deze sleutel in het aanmeldscherm voor de draadloze verbinding van je laptop. Bij mij lukte dat overigens niet. Ik heb toen het wachtwoord (overgenomen uit mijn router) ingetikt (de tweede mogelijkheid) en toen lukte het wel.

Nu moet ik wel alle PC's/laptops in huis opnieuw beveiligen met de nieuwe 128-bitssleutel.
(En daarna ga ik me druk maken over een beveiliging met minder risico, zie pjotr)

Succes

barn90

  • Gast
Re: Probleem: Draadloos Netwerk (SLEUTELS)
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/29, 23:47:41 »
Ik weet eindelijk wat het probleem was: router kapot
Bij Alternate nieuwe gehaald en hij draait als een tierelier! XD