Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Laptop start op met blackscreen  (gelezen 1326 keer)

Offline Tod

  • Lid
Laptop start op met blackscreen
« Gepost op: 2014/02/22, 12:55:02 »
Mijn laptop start soms op met een zwart scherm op het bureaublad en als je iets wilt afsluiten bv dan sluit die niet af maar wordt die licht en hapert? Kon printscreen zo niet laten zien want afbeelding was te groot.

Re: Laptop start op met blackscreen
« Reactie #1 Gepost op: 2014/02/22, 13:19:41 »
Welke Ubuntu-versie gebruik je? En Ubuntu of een andere variant? En misschien ook handig om je videokaart te vermelden :)

Offline Tod

  • Lid
Re: Laptop start op met blackscreen
« Reactie #2 Gepost op: 2014/02/22, 13:54:29 »
Welke Ubuntu-versie gebruik je? En Ubuntu of een andere variant? En misschien ook handig om je videokaart te vermelden :)
Ubuntu 12.04 en een ATI Mobiltity Radeon HD 5470,

Offline Tod

  • Lid
Re: Laptop start op met blackscreen
« Reactie #3 Gepost op: 2014/03/04, 11:36:46 »
Op het probleem op te lossen van dat Ubuntu na inloggen opstart met zwart scherm (Bureaublad) heb ik lightdm een keer gedeïnstalleerd en vervolgens weer opnieuw geïnstalleerd maar dit hielp ook niet.

Iemand wel nog een idee waar dit aan ligt? Misschien eventueel een hardware probleem? 

Offline IHC1000

  • Lid
Re: Laptop start op met blackscreen
« Reactie #4 Gepost op: 2014/03/04, 17:25:08 »
Je kan proberen extra drivers te installeren.

Hoe dit moet kun je hier vinden https://sites.google.com/site/computertip/directdoen.

succes!

Offline Tod

  • Lid
Re: Laptop start op met blackscreen
« Reactie #5 Gepost op: 2014/03/05, 09:12:01 »
Je kan proberen extra drivers te installeren.

Hoe dit moet kun je hier vinden https://sites.google.com/site/computertip/directdoen.

succes!
Dat zal nu niet meevallen want na inloggen krijg ik blackscreen met alleen de muis cursor, lijkt wel harde schijf probleem?

Offline IHC1000

  • Lid
Re: Laptop start op met blackscreen
« Reactie #6 Gepost op: 2014/03/05, 19:24:37 »
Die harde schijf brengt je wel tot het inlogscherm, dan moet er een desktop opgebouwd worden en krijg je een knipperende cursor.

Als je de harde schijf uit wil sluiten probeer dan een live usb-cd.
Je kan dan zien of je wel beeld krijgt zonder dat de hd gebruikt wordt.

In verband met je grafische kaart zou ik wel een nieuwere kernel gebruiken 13.10 of Trusty beta.
Je hebt dan een goede kans dat de open source drivers al werken.

Op de site van AMD kan je zien welke fglrx driver zij adviseren voor je grafische kaart.



Offline Tod

  • Lid
Re: Laptop start op met blackscreen
« Reactie #7 Gepost op: 2014/03/05, 21:59:49 »
Die harde schijf brengt je wel tot het inlogscherm, dan moet er een desktop opgebouwd worden en krijg je een knipperende cursor.

Als je de harde schijf uit wil sluiten probeer dan een live usb-cd.
Je kan dan zien of je wel beeld krijgt zonder dat de hd gebruikt wordt.

In verband met je grafische kaart zou ik wel een nieuwere kernel gebruiken 13.10 of Trusty beta.
Je hebt dan een goede kans dat de open source drivers al werken.

Op de site van AMD kan je zien welke fglrx driver zij adviseren voor je grafische kaart.
Ja ik kom inderdaad wel tot het inlogscherm. Heb met knoppix al gegevens eraf gehaald. Dus moet ik nu Ubuntu 13.10 op een cd branden en proberen te booten?

Offline IHC1000

  • Lid
Re: Laptop start op met blackscreen
« Reactie #8 Gepost op: 2014/03/06, 20:23:56 »
Ja, of een opstartbare usb-stick maken, die doet het ook.

Als 13.10 het niet doet, kan je altijd nog Trusty beta proberen.

Ik gebruik altijd een usb-stick omdat je die vaker kan gebruiken, dat is beter voor het milieu.


Offline Tod

  • Lid
Re: Laptop start op met blackscreen
« Reactie #9 Gepost op: 2014/03/06, 20:47:10 »
Ja, of een opstartbare usb-stick maken, die doet het ook.

Als 13.10 het niet doet, kan je altijd nog Trusty beta proberen.

Ik gebruik altijd een usb-stick omdat je die vaker kan gebruiken, dat is beter voor het milieu.
Dan maak ik 13.10 wel even bootable op een usb-stick alleen probeerde net met live cd van ubuntu 12.04 maar dan gaat die gewoon installeren? Is dit bij 13.10 ook niet? Want is toch geen rescue cd/stick?

Offline IHC1000

  • Lid
Re: Laptop start op met blackscreen
« Reactie #10 Gepost op: 2014/03/07, 18:04:37 »
Je krijgt bij mijn weten altijd een keuze scherm met daarin  live sessie(vanaf het boot medium) of installeren.
Laat hem is doorlopen als je het installatiescherm krijgt kan je altijd nog afbreken.
Als je met 12.04 wel beeld heb kan je die ook opnieuw installeren.

Offline Tod

  • Lid
Re: Laptop start op met blackscreen
« Reactie #11 Gepost op: 2014/03/07, 18:17:04 »
Je krijgt bij mijn weten altijd een keuze scherm met daarin  live sessie(vanaf het boot medium) of installeren.
Laat hem is doorlopen als je het installatiescherm krijgt kan je altijd nog afbreken.
Als je met 12.04 wel beeld heb kan je die ook opnieuw installeren.
Heb hem opgestart met Ubuntu 12.04 en dan Ubuntu uitproberen zonder te installeren, waarbij ik vervolgens wel beeld kreeg. En vervolgens de volgende commando's uitgevoerd:
sudo apt-get install ppa-purge
sudo ppa-purge ppa:unity-team/staging

sudo apt-get update
sudo apt-get install --reinstall ubuntu-desktop
sudo apt-get install unity


Vervolgens reboot alleen dit werkt niet helaas, kon de bovenste 2 regels code niet uitvoeren,

Offline Tod

  • Lid
Re: Laptop start op met blackscreen
« Reactie #12 Gepost op: 2014/03/07, 20:07:38 »
Heb nog een heleboel handelingen geprobeerd om het probleem op te lossen alleen niks werkte, vervolgens met inloggen gekozen voor Ubuntu 2D en mijn desktop werd getoond (denk een bug dan). Bij deze kan topic op slot.

Offline IHC1000

  • Lid
Re: Laptop start op met blackscreen
« Reactie #13 Gepost op: 2014/03/08, 17:48:42 »
Mooi dat het opgelost is, zet dat nog even in de topic titel.
Er zijn de laatste tijd nogal wat verbeteringen doorgevoerd in de radeon en fglrx drivers.
Met 12.04 zal je de fglrx fabrieksdriver moeten gebruiken voor 3D, die kan je op de AMD-site vinden.
Die van Ubuntu werken af en toe niet, je weet ook nooit welke ubuntu installeert.
Met 14.04 heb je een goede kans dat 3D wel werkt met de open source drivers, die komt al in april uit.

succes!




Offline Tod

  • Lid
Re: Laptop start op met blackscreen
« Reactie #14 Gepost op: 2014/03/09, 10:38:05 »
Mooi dat het opgelost is, zet dat nog even in de topic titel.
Er zijn de laatste tijd nogal wat verbeteringen doorgevoerd in de radeon en fglrx drivers.
Met 12.04 zal je de fglrx fabrieksdriver moeten gebruiken voor 3D, die kan je op de AMD-site vinden.
Die van Ubuntu werken af en toe niet, je weet ook nooit welke ubuntu installeert.
Met 14.04 heb je een goede kans dat 3D wel werkt met de open source drivers, die komt al in april uit.

succes!
Gebruik Ubuntu 12.04 al voor een lange tijd en in begin nooit problemen gehad met met 3D en laatste tijd steeds slechter tot helemaal niet meer. Maar heb jij zo een link voor die driver zodat ik die op 2D kan installeren en dan weer 3D kan inloggen?

Offline IHC1000

  • Lid
Re: Laptop start op met blackscreen
« Reactie #15 Gepost op: 2014/03/09, 12:42:16 »
http://support.amd.com/en-us/download
kaart invoeren en beslissen.
Een goede howto:http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu even zoeken naar je distributie.

succes!

Offline Tod

  • Lid
Re: Laptop start op met blackscreen
« Reactie #16 Gepost op: 2014/03/10, 18:54:28 »
http://support.amd.com/en-us/download
kaart invoeren en beslissen.
Een goede howto:http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu even zoeken naar je distributie.

succes!
Bedankt voor de link en had hem inderdaad al gevonden. Alleen hoe verwijder ik de vorige versie of run ik met --force? En waar staat de oude dan ook?

Offline IHC1000

  • Lid
Re: Laptop start op met blackscreen
« Reactie #17 Gepost op: 2014/03/11, 19:56:57 »
Hier: cchtml.com/index.php/Ubuntu_Precise_Installation_Guide

staat: sudo apt-get remove --purge fglrx fglrx_* fglrx-amdcccle* fglrx-dev*

Als de drivers via extra stuurprogramma's geïnstallerd heb, kan je ze daar ook deïnstalleren.

succes!

Offline Tod

  • Lid
Re: Laptop start op met blackscreen
« Reactie #18 Gepost op: 2014/03/18, 19:46:08 »
Hier: cchtml.com/index.php/Ubuntu_Precise_Installation_Guide

staat: sudo apt-get remove --purge fglrx fglrx_* fglrx-amdcccle* fglrx-dev*

Als de drivers via extra stuurprogramma's geïnstallerd heb, kan je ze daar ook deïnstalleren.

succes!
Heb de (oude) driver verwijderd met het bovenstaande commando, maar krijg vervolgens als ik de nieuwe wil installeren toch nog de zelfde foutmelding van de afbeelding in de vorige post dat de oude driver nog bestaat. Want voor het 3D gedeelte heb ik niks extra's geïnstalleerd voor zover ik weet. Hij deed het gewoon in een keer niet meer.

Enig idee hoe ik zo die oude als nog kan verwijderen en wat ik nu dan verwijderd heb?