Interactief > Algemeen
Voor welke toepassing ben ik van Windows afhankelijk?
partyrabbit:
--- Citaat van: Jenske op 2023/04/12, 10:58:21 ---Ik draai al meer dan 10 jaar op mijn thuiscomputer Linux (Ubuntu of Kubuntu) en voor mijn werk gebruik ik Windows. Ik ben nog nooit een programma tegen gekomen dat in Windows wél goed werkt en in Linux geen betrouwbaar alternatief heeft. Meer nog: er zijn zeer goede programma's die zelfs beter (of van oorsprong) onder Linux draaien en pas nadien op Windows goed zijn ontwikkeld.
--- Einde van citaat ---
Volledig eens. Kleine 15 jaar linux only hier.
Geen enkel probleem voor (uitgebreid) thuisgebruik.
Ligt er een beetje aan wat jij zoal doet.
Standaard gebruikers win proggies (surfen, email, foto, video, muziek) zijn geen enkel probleem.
Het wordt alleen wat moeilijkere als je specifieke professionele programma nodig hebt zoals autocad en zo. En helemaal als je de bestanden daarvan uit moet wisselen binnen een zakelijke omgeving van win gebruikers.
Zo is er wel een Linux AutoCAD, maar reken maar dat dit bij de machinefabriek problemen op gaat leveren, inclusief bijkomende kosten en verliezen (van partijen producten met foutjes).
Professioneel (uitwisselbaar) boekhoudsoftware is er ook zoeen. Daarmee zul je naar een online versie moeten.
Kleinschalig zakelijk (vooral binnenshuis) kom je er ook nog wel ver mee, als je stopt met denken in .doc en .xls (conversie fouten) maar in plaats daarvan bv pdf's gaat versturen.
Prive. Prima. Beter zelfs nog door het vele laagdrempelige gratis software.
Hier best serieus met muziek (en video) bezig, gratis. Hetzelfde niveau onder win zou me snel €1500 en meer gaan kosten aan software ... en dan was ik er niet eens aan begonnen.
Succes. Ga de mogelijkheid maar eens goed ontdekken.
bart85:
Besloten om Windows te laten staan.
partyrabbit:
Mag ik vragen wat de reden(en) van je keuze was? Gewoon uit interesse.
bart85:
Ik wil er alleen werk van maken als het echt nodig is. Bij Arch Linux gaat er veel tijd in zitten om het opnieuw te installeren. Het systeem werkt er zijn geen errors. De root partitie gebruikt 8gb van de 24. Dus ruimte is er nog wel alhoewel groter misschien beter is. De home partitie partitie heeft 4 gb in gebruik van de 9 gb.
Heb wel wat beters te doen dan gaan installeren. Het is mooi weer en ga liever fietsen. De lente is begonnen en ben tijd nodig voor koken. Wat ik graag mag doen.
ZijneBalorigheid:
Het mooie van -bijna- alles op Linux doen is dat je Windows-installatie zo kaal en dus zo schoon mogelijk kan blijven. Ik ben "afhankelijk" van windows voor twee dingen: microsoft teams, wat ontegenzeglijk gewoon een goed platform is, maar camera-ondersteuning in Linux is er bij mijn weten nog niet. De belangrijkste reden echter dat ik nog een windowsinstallatie onderhoud, is gaming. Wine, Playonlinux en bijvoorbeeld Lutris ten spijt, houd ik het nog altijd ¨gewoon" bij windows voor mijn favoriete games. Het zit in de lift, maar wat ik wil, is nog niet mogelijk. Buiten dat sluit ik mij aan bij enkele opmerkingen alhier in deze draad: Linux heeft alles.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie