Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: probleem bootloaders  (gelezen 883 keer)

probleem bootloaders
« Gepost op: 2012/05/26, 18:10:30 »
Dag iedereen,

Ik wou mijn laptop (HP EliteBook 8530p) met Windows 7 32bit eens dualbooten met Ubuntu, gewoon ik wou Ubuntu eens proberen en dan bedoel ik niet-virtueel.

Ik had mijn C volume verkleind en een nieuw FAT32 volume gemaakt. Ik stak de CD van Ubuntu 12.04 in mijn laptop en kreeg de keuze om Ubuntu naast Windows te installeren. Ik dacht dat hij wel zou begrijpen op een aparte partitie maar hij installeerde het gewoon op mijn C schijf, letterlijk naar Windows dus.

Ik start mijn laptop opnieuw op en hij geeft mij geen keuze tussen Windows 7 en Ubuntu tijdens het opstarten, maar start gewoon Windows op. Dus googlede ik naar een oplossing en kwam hier uit:

Citaat
if there was no error while installing then you can re-install your grub as following:

First,boot from live CD
second,open your terminal and write "sudo fdisk -l" to see all your partitions and exact name of your linux one (sdxy) where "x" means the hard number(a,b,c,...) and "y" the number of partition (1,2,3,4,...)
Third, after that you should write these following instructions:
sudo mkdir /media/root
sudo mount /dev/sdxy /media/root
sudo grub-install --root-directory=/media/root /dev/sdx (be aware without y number !!)
sudo update-grub

Ik volgde deze stappen, en dacht diep vanbinnen wel dat er iets niet goeds aan was, aangezien mijn Ubuntu partitie ook mijn Windows 7 bevatte.
Ik kreeg ook een error op sudo update-grub. Op de site waar ik dat vandaan had zeiden ze: probeer dan eens sudo update-grub2 en toen waren bij hun alle problemen opgelost. Bij mij gaf sudo update-grub2 ook een error.

Ik start mijn laptop opnieuw op en ik krijg zowat onmiddellijk een soort command-line interface met grub>



Als ik exit typ, krijg ik een zwart scherm met de tekst:
Non-System disk or disk error
replace and strike any key when ready

Er lijkt me iets serieus mis met mijn bootloaders! Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: probleem bootloaders
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/26, 18:46:35 »
Start je computer eens op vanaf de Ubuntu LiveCD, start dan het progje Gparted en post hier eens een schermafdruk van Gparted. Schermafdrukken kun je bijvoorbeeld plaatsen op http://imageshack.us.

Re: probleem bootloaders
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/26, 19:19:55 »
Start je computer eens op vanaf de Ubuntu LiveCD, start dan het progje Gparted en post hier eens een schermafdruk van Gparted. Schermafdrukken kun je bijvoorbeeld plaatsen op http://imageshack.us.

Bedankt voor je reactie

Hier is printscreen van GParted http://imageshack.us/photo/my-images/140/gparted.png/
sda2 is dus de C schijf waar zowel mijn windows 7 als ubuntu nu opstaan
sda3 is de partitie van diezelfde schijf waar ik ubuntu eigenlijk op wou zetten maarja dat is te laat

Nog een vraagje kan ik in de live versie geen azerty toetsenbordindeling kiezen?
printscreen toetsenbordindeling http://imageshack.us/photo/my-images/4/keyboarda.png/

Re: probleem bootloaders
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/26, 19:25:52 »
Dat is niet waar. Op sda2 staat Windows, in sda4, de extended partitie, zit in sda5 Ubuntu en sda6 Linux swap.

/dev/sda3 heb je als FAT32 geformatteerd, Ubuntu kan niet op FAT32 geïnstalleerd worden. Ubuntu gebruikt standaard ext4 als bestandssysteem. de Ubuntu-setup configureert automatisch de juiste partities voor je. Je kunt sda3 dus weer verwijderen.

Heb je met deze cd Ubuntu geïnstalleerd? Voer dan eens dit uit in een terminalvenster (ctrl+alt+t)

sudo su
mkdir /media/ubuntu
mount /dev/sda5 /media/ubuntu
cd /media/ubuntu
mount --bind /dev ./dev
mount --bind /sys ./sys
mount --bind /proc ./proc
chroot ./
sudo grub-install /dev/sda
sudo update-grub
exit
exit
exit

Heb je overigens nog meer harde schijven in je computer, of waren er harde schijven, USB-sticks, SD-kaartjes of welke soorten opslagapparaten dan ook tijdens de installatie aangekoppeld?
« Laatst bewerkt op: 2012/05/26, 19:28:44 door Cumulus007 »

Re: probleem bootloaders
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/26, 19:30:38 »
Dat is niet waar. Op sda2 staat Windows, in sda4, de extended partitie, zit in sda5 Ubuntu en sda6 Linux swap.

/dev/sda3 heb je als FAT32 geformatteerd, Ubuntu kan niet op FAT32 geïnstalleerd worden. Ubuntu gebruikt standaard ext4 als bestandssysteem. de Ubuntu-setup configureert automatisch de juiste partities voor je. Je kunt sda3 dus weer verwijderen.

Heb je met deze cd Ubuntu geïnstalleerd? Voer dan eens dit uit in een terminalvenster (ctrl+alt+t)

sudo su
mkdir /media/ubuntu
mount /dev/sda4 /media/ubuntu
cd /media/ubuntu
mount --bind /dev ./dev
mount --bind /sys ./sys
mount --bind /proc ./proc
chroot ./
sudo grub-install /dev/sda
sudo update-grub
exit
exit
exit

Heb je overigens nog meer harde schijven in je computer, of waren er harde schijven, USB-sticks, SD-kaartjes of welke soorten opslagapparaten dan ook tijdens de installatie aangekoppeld?

Ah, dat wist ik niet bedankt voor die info. Ik merkte gewoon toen in nog in Windows kon booten dat na de installatie van Ubuntu 9GB van mijn C schijf gebruikt was.

Bij de mount /dev/sda4 /media/ubuntu krijg ik de melding:
Citaat
mount: you must specify the filesystem type

edit: ik heb maar 1 HDD, en er was niets aangesloten op de laptop tijdens installatie van Ubuntu

Re: probleem bootloaders
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/26, 19:34:13 »
Een "C-schijf" is een nutteloze benaming voor wat een partitie kan zijn op schijf 1, maar ook op schijf 2. Doorgaans is C: partitie 1 op schijf 1, maar zelfs dit is in jouw geval niet waar. Een Windows-benaming waar je, als het serieus wordt, niets aan hebt.


Lees mijn post nog eens, ik heb een tikfout verwijderd.

Offline axelv

  • Lid
Re: probleem bootloaders
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/26, 19:35:22 »
Cumulus007 antwoorde voor me, maar dit kan je ook altijd overwegen:
Je hebt waarschijnlijk nog niet al te veel programma's geïnstalleerd of data gekopieerd naar de ubuntu installatie. Dus volgens mij kun je best opnieuw installeren. Omdat je anders altijd "vast" zit met de partitie op sda3 die je niet meer kan toevoegen aan sda5. Verloren ruimte dus.

Voor je de installatie opstart, wis met GParted al de partities die niet meer nodig zijn. Dit zijn bij jouw sda3, sda4, sda5 en sda6. Nu zal er normaal gezien unallocated te komen staan. Laat dit zo, formatteer niet naar fat32 of een ander bestandssysteem.
Start nu de ubuntu installatie op en kies bij het partitioneren dat ubuntu de vrije ruimte gebruikt. Hij zal normaal gezien de unallocated ruimte gebruiken om partities voor jou te creëeren.
Eventueel kan je nog handmatig partitioneren, d.w.z. in Gparted ruimte maken voor een root ("/") en een swap partitie. Tijdens de installatie moet je dan voor handmatig partitioneren kiezen. Dit is meer voor een gebruiker met al wat voorkennis...

Re: probleem bootloaders
« Reactie #7 Gepost op: 2012/05/26, 20:04:09 »
@Cumulus007
Heel hard bedankt, grub werkt en mijn dualboot werkt nu zoals ik het wou!


@axelv
Kan ik sda3 niet verwijderen en die vrije ruimte aan sda2 koppelen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: probleem bootloaders
« Reactie #8 Gepost op: 2012/05/26, 20:07:33 »
Kan ik sda3 niet verwijderen en die vrije ruimte aan sda2 koppelen?
Kan, maar dan gaat-ie sector voor sector lopen overpompen, en dat kan uren duren. Of zelfs een halve dag.... Ellendig lang, want je mag het niet onderbreken.

Ik raad daarom aan, om sda3 simpelweg te herformatteren in NTFS of zo. Dan kun je 'm gebruiken als opslagpartitie.

Re: probleem bootloaders
« Reactie #9 Gepost op: 2012/05/27, 17:32:15 »
Kan ik sda3 niet verwijderen en die vrije ruimte aan sda2 koppelen?
Kan, maar dan gaat-ie sector voor sector lopen overpompen, en dat kan uren duren. Of zelfs een halve dag.... Ellendig lang, want je mag het niet onderbreken.

Ik raad daarom aan, om sda3 simpelweg te herformatteren in NTFS of zo. Dan kun je 'm gebruiken als opslagpartitie.

En als ik het gewoon via Windows computerbeheer doe?


Trouwens, mag ik vragen wat die partities van 12,46GB en 3,96GB precies zijn?

Re: probleem bootloaders
« Reactie #10 Gepost op: 2012/05/27, 17:43:44 »
Wat wil je daar doen? De sda3 verplaatsen? Onmogelijk, dat kun je het beste doen met Gparted vanaf de live-cd van Ubuntu.

Re: probleem bootloaders
« Reactie #11 Gepost op: 2012/05/27, 18:21:32 »
Wat wil je daar doen? De sda3 verplaatsen? Onmogelijk, dat kun je het beste doen met Gparted vanaf de live-cd van Ubuntu.

De partitie UBUNTU (U:) verwijderen en die vrije ruimte plakken aan de (C:) partitie?