Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [ opgelost ] Option Globesurfer, was : Mobiel internetten met KPN usb-dongle.  (gelezen 41532 keer)

Offline KeesS

  • Lid
Ik ga tijdelijk verhuizen naar een adres waar geen vaste adsl-aansluiting mogelijk is.
Mijn XS4ALL-ADSL-ONLY kan ik dus niet meenemen.

Nu wordt mij geadviseerd om bij KPN een usb-dongle aan te schaffen voor mobiel internet.
Ik zou daarmee "overal en altijd kunnen e-mailen en internetten".

Volgens de folder van KPN is deze dongle geschikt voor Windows & Apple Mac.
De installatie-software daarvoor zit in de usb-dongle.

Ik heb geen Windows, maar werk met Ubuntu versie 8.04.

Weet iemand van U of deze KPN-dongle ook geschikt is voor Ubuntu 8.04?
Heeft iemand ervaring met deze dongle?
Hoe kan ik deze dongle installeren in Ubuntu 8.04?

Of weet iemand een andere mogelijkheid om zonder vaste aansluiting toch te kunnen internetten?


ik had bij abuis geschreven dat ik werk met Ubuntu 8.10, maar dat is een vergissing; het moet zijn versie 8.04
« Laatst bewerkt op: 2009/01/13, 16:40:17 door Arie »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Mobiel internetten met KPN usb-dongle.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/04, 22:34:26 »
Arie, dank voor je antwoord en advies om een Huawei E220 3G modem van Vodafone te gebruiken.
Maar nu is het advies wat ik kreeg, om een KPN-dongle te gebruiken, min of meer omgezet in een aanbod om mij zo'n ding te bezorgen.
Dat is natuurlijk heel prettig, maar ik wil graag zekerheid hebben dat de KPN-USB-dongle ook onder Ubuntu 8.10 werkt.
Ik wil de goede gever namelijk niet met onnodige kosten opzadelen; als het ding niet (goed) werkt in Ubuntu, is het weggegooid geld.

Dus ik herhaal mijn vraag:
Weet iemand van U of deze KPN-USB-dongle ook geschikt is voor mobiel internetten onder Ubuntu 8.04?
Heeft iemand ervaring met de KPN-dongle?
Hoe kan ik deze dongle installeren in Ubuntu 8.04?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Mobiel internetten met KPN usb-dongle.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/05, 11:16:58 »
hoi Kees,
in Ubuntu 8.10 zit een nieuwe internetbeheerder, die veel typen verbindingen kan maken, onder andere 3G. Misschien eens de beta downloaden en de live-cd draaien?

Mobiel internetten met KPN usb-dongle.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/05, 13:56:34 »
Citaat van: cumulus007
in Ubuntu 8.10 zit een nieuwe internetbeheerder, die veel typen verbindingen kan maken
Lijkt me een goede suggestie. De nieuwe Netwerkmanager (NM) heeft meer mogelijkheden, is gebruiksvriendelijker en geeft (hier althans) betere draadloze verbindingen.
Of hij met een KPN dongle overweg kan....? Helaas Keess, kan ik je niks melden over die KPN dongle, omdat ik er nog nooit een in handen heb gehad.
Heb diep respect voor je aanpak op jouw leeftijd (herinner me nog die uitgebreide verhalen van ongeveer een half jaar geleden). Ik ga eens wat googlen voor je en meld het hier als ik wat vind. Dat Engels hoeft voor jou geen probleem te zijn. Dat vertalen we voor je.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Mobiel internetten met KPN usb-dongle.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/05, 14:27:53 »
Even wat gegevens die KPN verstrekt.
Misschien kan het anderen helpen bij het vinden van een oplossing voor Keess
Citaat
Specificaties Mobiel Internet Modem 802 (ofwel: de Dongel van KPN)

Minimale systeemeisen Windows

    * Windows 2000 SP2, XP of Vista
    * 100 MB beschikbare schijfruimte
    * 256 MB RAM
    * Standaard USB-poort

Minimale systeemeisen Mac

    * Macintosh OS 10.3.9
    * 50 MB beschikbare schijfruimte
    * 256 MB RAM
    * Standaard USB-poort

 Platform en datasnelheden
(genoemde snelheden afhankelijk van netwerkondersteuning)

    * HSDPA - snelheid tot 7,2 Mbps
    * HSUPA - snelheid tot 2 Mbps
    * UMTS - snelheid tot 384 kbps
    * EDGE - snelheid tot 236 kbps
    * GPRS - snelheid tot 52 kbps
    * Automatische en onmerkbare overgang tussen de diverse netwerken
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline KeesS

  • Lid
Mobiel internetten met KPN usb-dongle.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/05, 22:44:12 »
Citaat van: cumulus007
hoi Kees,
in Ubuntu 8.10 zit een nieuwe internetbeheerder, die veel typen verbindingen kan maken, onder andere 3G. Misschien eens de beta downloaden en de live-cd draaien?
Cumulus, dank voor je antwoord.
Helaas gaat alles wat je schrijft mijn kennis van Ubuntu (linux) vér te boven; ik snap er niets van.

Voor mij is een internetbeheerder een persoon die een (groot) aantal computers beheert en/of met elkaar verbindt.

3G-verbindingen en beta downloaden zijn voor mij abacadabra.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Mobiel internetten met KPN usb-dongle.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/05, 23:50:54 »
Voor alle duidelijkheid even een aanvulling.

Wegens verbouwingswerkzaamheden ga ik tijdelijk verhuizen.
(de planning is 3 maanden, maar dat kunnen er ook zomaar 6 worden)

In ons nieuwe onderkomen is géén telefoonaansluiting en ook géén TV-kabel-aansluiting.
Ik kan mij huidige ADSL-aansluiting van XSALL dus niet meenemen of verhuizen.

Ik vrees dat in dit geval de voorgestelde "Netwerkmanager" dus weinig voor mij kan betekenen.

Om zonder een vaste aansluiting toch te kunnen internetten, wordt mij nu een KPN-dongle aangeboden voor KPN Mobiel Internet op Laptop of PC.

De folder vermeldt:
sluit het USB-modem (de dongle) aan op de USB-aansluiting van de laptop of PC. De software installeert zichzelf automatisch. Binnen 5 minuten heb je snel mobiel internet (UMTS/HSPA) via het beste mobiele netwerk van Nederland: het KPN netwerk.

Als het inderdaad allemaal zo eenvoudig is, zou dit voor mij een mooie oplossing zijn.
Het probleem is echter dat deze software geschikt is voor Windows; en mijn PC draait onder Ubuntu 8.04
De vraag is nu, of deze dongle ook onder Ubuntu 8.04 te gebruiken is.

Als laatste 'nood'-oplossing zou ik weer Windows-XP op mijn PC kunnen installeren, maar dat wil ik niet; dat voelt voor mij als verraad aan al die Ubuntu-mensen die mij helpen en geholpen hebben.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Mobiel internetten met KPN usb-dongle.
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/06, 00:38:13 »
Citaat van: Peterbeter
Lijkt me een goede suggestie. De nieuwe Netwerkmanager (NM) heeft meer mogelijkheden, is gebruiksvriendelijker en geeft (hier althans) betere draadloze verbindingen.
Peter, bedankt voor het mee-'denken'.
Het zal wel dom zijn van mij, maar ik begrijp niet wat ik met die "Netwerkmanager" zou kunnen beginnen als ik geen internetverbinding heb.

Op mijn nieuwe adres is namelijk geen vaste aansluiting (telefoon of kabel) aanwezig of mogelijk.
Hoe kan ik zonder modem en/of internetverbinding zoiets tot stand brengen?

Daarom is/was het aanbod van die KPN-dongle voor mij zo aantrekkelijk.
Voorwaarde is wél dat ik hem onder Ubuntu 8.04 aan de praat krijg.
Als uiterste "nood-oplossing" zou ik Windows XP weer op mijn PC kunnen installeren, om daarmee de dongle te kunnen gebruiken. Maar ik doe juist alles wat in mijn vermogen ligt om van dat vervl....Windows af te komen.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Mobiel internetten met KPN usb-dongle.
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/06, 00:58:17 »
Als degene die jou die dongle wil geven dat ding ook nog moet aanschaffen, zoals ik uit je post opmaak, dan kun je toch ook om Vodafone vragen? Dat is een bewezen oplossing.
Niemand hier durft je de garantie op de KPN dongle te geven, wel op die Huawei E220.
Je hebt dan internet via een andere provider. Als het echt geen optie is heb je een behoorlijk probleem lijkt me.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

KSR

  • Gast
Mobiel internetten met KPN usb-dongle.
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/06, 01:10:36 »
Citaat van: KeesS
Daarom is/was het aanbod van die KPN-dongle voor mij zo aantrekkelijk.
Zou je hem niet van iemand kunnen lenen om het zo is uit te proberen?

Dwarrel

  • Gast
Mobiel internetten met KPN usb-dongle.
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/06, 09:27:32 »
Citaat van: KeesS
Citaat van: Peterbeter
Lijkt me een goede suggestie. De nieuwe Netwerkmanager (NM) heeft meer mogelijkheden, is gebruiksvriendelijker en geeft (hier althans) betere draadloze verbindingen.
Peter, bedankt voor het mee-'denken'.
Het zal wel dom zijn van mij, maar ik begrijp niet wat ik met die "Netwerkmanager" zou kunnen beginnen als ik geen internetverbinding heb.
Een internet verbinding via een kabel of via de lucht moet altijd nog een eigen ip adres krijgen. (IP adres is het nummer waarmee een pc over het internet surft)
Zie het in deze volgorde.
De internet provider (kpn) stuurd een signaal.
De usb dongle ontvangt dat signaal en zet hem om naar "normale" internet.
Nu komt de "netwerkmanager" in actie om het internet correct te configureren. (net als bij een normaal met kabel aangesloten internet)

Mobiel internetten met KPN usb-dongle.
« Reactie #11 Gepost op: 2008/10/06, 10:32:00 »
Hallo.

Ik heb laatst een KPN dongel aangesloten op een EEEpc waar Xandros linux op draait je kan bij de netwerk verbinding kiezen voor 3G of HSDPA dat weet ik niet meer maar het werkte in ieder geval perfect.

Het lijkt mij dat je vanuit (k)ubuntu dat ding ook gewoon kan aansturen, de software in de dongel is om de verbinding op te zetten verder is het gewoon een modem.

Offline KeesS

  • Lid
Mobiel internetten met KPN usb-dongle.
« Reactie #12 Gepost op: 2008/10/07, 18:58:45 »
Beste mensen, bedankt voor al de reacties.
Sorry als ik wat laat reageer, maar dit internet-probleem moet ik even voor later bewaren.

Ik heb momenteel mijn handen méér dan vol aan de verhuizing.

Als de grootste drukte daarvan achter de rug is, pak ik het internet-probleem wel weer op.
Ik hoop dat ik tegen die tijd weer een beroep op U advies en hulp mag doen.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline Dave

  • Lid
Mobiel internetten met KPN usb-dongle.
« Reactie #13 Gepost op: 2008/10/08, 17:41:33 »
er wordt hier gesproken over een dongle
Is dat wel hetzelfde als de USB stick voor mobiel internet?

http://www.kpn.com/mobiel/internet-mobiel/mobiel-internet-laptop.htm?omn_site=1&campaignid=599&mloid=599

Deze heb ik nu net ontvangen namelijk en wil er eens mee stoeien.

Offline KeesS

  • Lid
Mobiel internetten met KPN usb-dongle.
« Reactie #14 Gepost op: 2008/10/19, 19:19:16 »
De verhuizing is gelukkig achter de rug; helaas komt dat straks nog een keer.
Omdat ik twijfelde over de bruikbaarheid van een KPN-dongle in Ubuntu, is de aanbieder ervan hier op teruggekomen; het aanbod ging over.

Om aan dat probleem een eind te maken heb ik mijn provider "XS4ALL" gevraagd naar de mogelijkheid van 'Mobiel internetten'.

XS4ALL leverde mij een "GlobeSurfer iCON HSUPA"
Dat is een (met de KPN-dongle vergelijkbare) USB-stick, waarmee ik volgens hen ook onder Ubuntu zou kunnen internetten. Er wordt geen support (ondersteuning) voor Ubuntu-Linux geleverd, maar het moest volgens de afdeling Sales heel eenvoudig zijn. Gewoon de USB-stick in de PC of Laptop steken en aanwijzingen op het scherm uitvoeren was alles, zo werd mij verzekerd.

Dat viel goed tegen. Alles, ook de "Quick Start Guide" (handleiding) en alle software is in het Engels; dus voor mij volslagen onbegrijpelijk.
Ook bleek dat de in de simkaart opgeslagen software alleen voor Windows of Mac OS geschikt is.

Ten einde raad heb ik toen met zeer grote tegenzin Windows XP maar weer op mijn PC geïnstalleerd.
Vraag me niet hoe, maar na 3 dagen knoeien en uitproberen is het gelukt; ik kan nu mobiel-internetten, maar alleen onder Windows. Grrrrrrr.

Nu dus opnieuw mijn vraag aan U; is er iemand die de "GlobeSurfer iCON HUSPA" USB-stick kent en weet hoe ik deze onder Ubuntu 8.04 kan installeren en gebruiken.
Ik heb ook geprobeerd de installatie middels "Wine" te doen, maar dat lukt me niet.
Ook daar snap ik nog te weinig van.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

carbo

  • Gast
Re: Mobiel internetten met KPN usb-dongle.
« Reactie #15 Gepost op: 2008/12/12, 16:34:46 »
Ja dat is mogelijk. KPN levert een huawei e220 als dongle. Ik werk al meer als een jaar met deze dongle probleemloos. Nu onder ubuntu 8.10 maar daarvoor ook onder 8.04 en volgens mij ook nog oudere versies. Ik ben geen linux expert en heb dan ook behoorlijk wat moeten zoeken. Ik weet zo uit mijn hoofd alleen dat het grootste probleem was om de huawei te laten schakelen tussen een storage device en een communication device. Standaard zag ubuntu namelijk alleen de dongle als storage device. Ik heb daar toen een klein programmaatje voor gevonden die de schakeling verzorgt.
Zonder dit programmaatje werkt het ook maar dan moet je de dongle er al in hebben tijdens het booten! En tja vaak ben je al bezig en heb je pas later internet nodig, vandaar het schakelen tussen de 2 modes.
Ik heb nu even geen tijd om het weer uit te zoeken, maar garandeer je dat de KPN huawei e220 werkt!  Als ik het gevonden heb, dan zal het nu nog wel te vinden zijn. Overigens ben ik sinds 1 week overgestapt naar vodafoon en daar wilde ik net naar gaan kijken om die aan de praat te krijgen. moet niet moeilijk zijn want dit is ook een huawei e220, alleen wat instellingen.
Ik weet dat ik je (nog) niet het complete antwoord hebt gegeven hoe je het doen moet, maar het antwoord op de vraag of die werkt is dus JA!

groeten Carbo

Offline KeesS

  • Lid
Re: Mobiel internetten met KPN usb-dongle.
« Reactie #16 Gepost op: 2008/12/14, 22:50:48 »
Ja dat is mogelijk. .....
Ik weet dat ik je (nog) niet het complete antwoord hebt gegeven hoe je het doen moet, maar het antwoord op de vraag of die werkt is dus JA!

groeten Carbo

Carbo,
je zou me een ontzettend groot plezier doen, als je mij/ons alsnog het complete antwoord kan geven. ;)

Ik ben al maanden bezig, maar het wil me niet lukken om de "Option GlobeSurfer iCON HSUPA" onder Ubuntu 8.04 of 8.10 werkend te krijgen.

 Noodgedwongen moet ik nu steeds voor Internet en e-mail terugvallen op Windows XP; en dat vind ik goed balen  >:( >:(
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline StefkeDB

  • Lid
Re: Mobiel internetten met KPN usb-dongle.
« Reactie #17 Gepost op: 2008/12/17, 13:52:39 »
Ik heb een andere modem van Option, ook een Globesurfer en die heb ik aan de praat gekregen
door de instructies op de volgend site te volgen. Je moet wel de gegevens van jouw provider
ingeven.  De driver van Vodafone ondersteunt namelijk nogal wat modems van Option, misschien
ook die van jou wel.  Het is even zoeken, maar het werkt wel bij mij.
Acer V3-571G laptop dualboot Win7 en Mint 17 Cinnamon
Oude Medion met W. Vista en Ubuntu 14.04 LTS
Sony Notebook met Windows7 en Lubuntu 14.04

Offline KeesS

  • Lid
Re: Mobiel internetten met KPN usb-dongle.
« Reactie #18 Gepost op: 2008/12/17, 22:56:40 »
Ik heb een andere modem van Option, ook een Globesurfer en die heb ik aan de praat gekregen
door de instructies op de volgend site te volgen. Je moet wel de gegevens van jouw provider
ingeven.  De driver van Vodafone ondersteunt namelijk nogal wat modems van Option, misschien
ook die van jou wel.  Het is even zoeken, maar het werkt wel bij mij.

Dat klinkt hoopgevend StefkeDB, maar zou je ook kunnen vertellen welke site je hier bedoeld?
Dan kan ik die mogelijkheid ook proberen; al vast bedankt!
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline Drummies

  • Lid
Re: Mobiel internetten met KPN usb-dongle.
« Reactie #19 Gepost op: 2009/01/06, 17:52:32 »
ondertussen werkt KeesS zijn Globesurfer
ik ben met KeesS via de mail verder gegaan


goed werk arie,weer een lid verder geholpen ;) ;)
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Re: [ opgelost ] Mobiel internetten met KPN usb-dongle.
« Reactie #20 Gepost op: 2009/01/09, 11:04:00 »
Grappig. Ik zat met vergelijkbaar probleem. Ik kan wel weer XS4ALL Only gebruiken maar het duurt even voordat de verhuizing van onze adsl is afgerond. In de tussentijd heb ik een heel eenvoudige manier gevonden om toch online te kunnen blijven. Daarvoor gebruik ik Ubuntu 8.10 (noodzakelijk i.v.m. nieuwe netwerkmanager) en een Nokia N95 8GB telefoon (werkt ook met andere telefoons die voorzien zijn van 3g internet).

Je sluit die telefoon aan met een usbkabeltje. De telefoon vraagt wat je wilt doen. Kies daar voor PC-Suite. Je krijgt meteen een geel ballonnetje bij netwerkmanager en met twee muisklikken heb je een prima internetverbinding van (in mijn geval) Vodafone. Snelheid valt ook niet tegen, rond de 3 Mb. Let wel op dataverkeer. Maar met internetblox van Vodafone moet je redelijk uit de voeten kunnen komen.
Linux op je desktop: Digiplace - http://www.digiplace.nl

Offline KeesS

  • Lid
Beste mensen,

zoals Arie hierboven al heeft gemeld, is het gelukt om met de Option GlobeSurfer een Mobiel Internet-verbinding tot stand te brengen.

Ik wil iedereen die mij hierbij hulp geboden heeft vriendelijk bedanken.

In het bijzonder Arie, die heel veel tijd en werk hieraan heeft besteed, en heel veel geduld met mij heeft gehad.

Het werkt, en daar ben ik heel blij mee :)
Vraag mij niet hoe, want dat kan ik U niet duidelijk maken ??? daarvoor wil ik U verwijzen naar Arie.

VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Mooi dat het is gelukt!

Als iemand de moeite wilt nemen om van dit lange, maar uiteindelijk tóch succesvolle avontuur een tutorial voor op de wiki wilt maken, dan zou dat erg fijn zijn :) Ik heb zelf geen ervaring met mobiel internet, anders had ik dat zelf wel gedaan.

ik kan wel proberen om er een tutorial van te maken
Graag :)

Offline KeesS

  • Lid
Nu alles werkt, heb ik toch nog een vraag of probleem(pje).

Als ik met de GlobeSurfer wil gaan internetten opent "Mozilla Firefox" telkens in de mode: <Offline werken>

Hoe en/of waar kan ik dat veranderen of "vast"-instellen zodat ik niet iedere keer opnieuw onder
Bestand> Offline werken> het (V) vinkje hoef je te verwijderen?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg