Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Professionele filmproductie op Ubuntu  (gelezen 153186 keer)

Offline Skyline

  • Lid
Professionele filmproductie op Ubuntu
« Gepost op: 2010/01/07, 22:00:48 »
Hallo iedereen!

Tot mijn grote vreugde kwam ik een topic tegen met de titel "Professionele muziekproductie op Ubuntu". Ik hoopte echter dat er ook 1 zou zijn voor filmproductie. Helaas. Bij deze.
Een van mijn grootste hobbies, is filmen. Ik heb samen met een kennis een filmproductiebedrijf waarbij ik naar allelei evenementen ga om een rapportage te maken. (Bij interesse mag je uiteraard de naam weten.)
Ook ik ben een tamelijk nieuwe Ubuntu gebruiker. Nu heb ik (snel stiekem) globaal al even naar de mogelijkheden gekeken.

Er zijn al genoeg topics over de betreffende paketten, maar ik dacht dat we misschien dit topic konden gebruiken om de mogelijheid tot professionele video pakketten te bespreken. (Of updates van huidige pakketten)

Mogelijkheden
Kdenlive
Openshot
Cinelerra

Als er al zo'n topic is, of de moderators denken niet nog zo 1, dan mag je uiteraard het topic verwijderen/sluiten. No hard feelings. :)

Als het een "hit" wordt, houd ik mijn eerste post bij (net als het muziekproductietopic)!

Vriendelijke groet,
Marijn

Offline Haris

  • Lid
Re: Professionele filmproductie op Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/08, 11:09:12 »
Ja, interessant, hoop dat er reacties komen van mensen met ervaring met deze of andere pakketten!


Re: Professionele filmproductie op Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/09, 20:35:35 »
Bij deze sticky gemaakt :)

Offline Haris

  • Lid
Re: Professionele filmproductie op Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/12, 12:51:52 »
Wat is dat? Sticky gemaakt?

 ???

Re: Professionele filmproductie op Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/12, 12:53:50 »
Dat het nu vanboven in het forumgedeelte vaststaat, zodat het het niet wegzakt na verloop van tijd.

Re: Professionele filmproductie op Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/12, 13:31:33 »
Mmh je verwacht nuttige info te vinden in een draadje als dit met een 'sticky'. Dat is nu geenszins het geval...

Re: Professionele filmproductie op Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/12, 20:37:22 »
Mmh je verwacht nuttige info te vinden in een draadje als dit met een 'sticky'. Dat is nu geenszins het geval...

Dat komt beste zamarano :)

Re: Professionele filmproductie op Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/12, 21:54:11 »
Mmh je verwacht nuttige info te vinden in een draadje als dit met een 'sticky'. Dat is nu geenszins het geval...

Dat komt beste zamarano :)
Nou dat wachten we maar niet af.... ;)

Enkele Artikelen in het linuxjournal:

Cinelerracv:
http://www.linuxjournal.com/content/cinelerracv-project

Openmovieeditor en Blender:
http://www.linuxjournal.com/content/openmovieeditor-and-blender-more-nle-delights

Openshot:
http://www.linuxjournal.com/content/introducing-openshot

Kdenlive:
http://www.linuxjournal.com/content/kdenlive-meets-studio-dave

Re: Professionele filmproductie op Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/12, 21:56:32 »
Stel je wilt pro-audio met pro-video combineren. Dan heb je een video editor nodig met Jack support:


Citaat van: dp
AFAIK there are currently four video utilities that sync to JACK:

xjadeo - Not an NLE but a very handy tool when working on a soundtrack in Ardour. Supports MTC and JACK very nicely.

LiVES - Supports JACK audio and transport, but I get too many xruns from the combo. Too bad, I like LiVES a lot, especially for clip edits.

OpenMovieEditor - I'll cover this one in another article coming soon, but it works very nicely with JACK. It's also a surprisingly powerful NLE.

Blender - You might already know about the (unofficial) Blender + JACK configuration. I'll review it in another article, also coming soon, but I can tell you that the combination of Blender with Ardour has inspired me to really dig into Blender.
(Blender zal in 't midden van 2010 wel Jack support hebben zo is de verwachting, werk in uitvoering)

Ardour en Xjadeo is een leuke combinatie voor soundtracks. Ardour bevat een aantal functies die het werken met audio en video makkelijk maken. Het beroemde bedrijf Harrison maakt consoles voor Hollywood met Ardour.
http://www.harrisonconsoles.com
« Laatst bewerkt op: 2010/01/12, 22:03:39 door .zamorano »

Offline DivinGGoD

  • Lid
Re: Professionele filmproductie op Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2010/01/12, 23:06:24 »
met gimp gestures maken en dan renderen in blender een idee?

Re: Professionele filmproductie op Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2010/01/13, 20:09:33 »
@.zamorano: KDenlive heeft ook Jack-support ;)

Offline Skyline

  • Lid
Re: Professionele filmproductie op Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2010/01/14, 17:48:08 »
Helaas enig oponthoud gehad deze week. Zodoende nog niet lekker kunnen testen.
Komende weken gaan ook druk worden. Maar hoop volgende week toch wel Kdenlive uit te spitten en kijken hoe dat met HD omgaat.

Jack support wist ik niet. Daar zal ik ook eens naar kijken.

Re: Professionele filmproductie op Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2010/01/14, 20:15:05 »
KDenlive heeft HD-support :)

Offline IronRain

  • Lid
Re: Professionele filmproductie op Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2010/01/24, 10:12:04 »
ik heb openshot gedownload/geinstalleerd alleen nu heb ik nog een progamma nodig waarmee ik mijn beeld kan vastleggen ;)

iemand een idee?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Professionele filmproductie op Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2010/01/24, 10:26:02 »
alleen nu heb ik nog een progamma nodig waarmee ik mijn beeld kan vastleggen ;)

http://recordmydesktop.sourceforge.net/about.php

Offline Skyline

  • Lid
Re: Professionele filmproductie op Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2010/01/29, 21:25:19 »
Poeh, de zes tentamens afgelopen week zijn voorbij... Nu even mooi de tijd om KDenlive is even uit te spitten..

Wat ik wel al heb gemerkt is dat je nou niet echt veel videoparts in de project tree kan stoppen..
Laat ik het anders zeggen...

Als ik een rapportage moet maken, kom ik uiteindelijk thuis met iets van 400 apparte (m2ts HD) files. Om deze in de project tree te stoppen, gaat nou niet echt lekker..
Wat zijn jullie ervaringen met het gebruik van vele videostukken binnen 1 project?

Gr.
Marijn

Offline Skyline

  • Lid
Re: Professionele filmproductie op Ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2010/02/02, 20:13:14 »
Ik draaide nog 0.7.5 die CONSTANT crashde...

Nu draait 0.7.6. En perfect. Nu kan ik eindelijk beginnen met het uitvogelen... (Eigenlijk officieel pas als mijn laptop-lader binnen is. :))


Re: Professionele filmproductie op Ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2010/03/01, 22:19:44 »
http://openvideoalliance.org/wiki/index.php?title=Main_Page

Een samenbindende organisatie... met heul veul info

cotcotcot

  • Gast
Re: Professionele filmproductie op Ubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2010/04/05, 08:58:32 »
In het lijstje van de eerste post ontbreekt o.a. Blender.
Blender is bekend als 3D animatie programma. Dat er een goede video editor in zit is meestal niet bekend. De editor is bijna van het niveau van Cinelerra. Handig is dat je een 3D animatie (bv. een intro) ineens in een video kunt opnemen. Zowat alle eigenschappen zijn zoals bij Cinelerra keyframable.
Bij de keuze van een editor is mijn ervaring dat je best voldoende tijd neemt om een selectie van editors op basis van de eigenschappen te maken en er eenzelfde videomontage mee te maken. Programma's zoals Cinelerra en Blender krijgen al eens ten onrechte kritiek omdat het even duurt eer je de editor onder de knie hebt, wat normaal is voor een programma met heel veel mogelijkheden.   
De beste editor is niet Cinelerra, Opneshot of Kdenlive. De beste editor is de editor die het best bij uw behoeften aansluit.

Offline Skyline

  • Lid
Re: Professionele filmproductie op Ubuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2010/04/14, 21:38:15 »
Voor de geinteresseerde; http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=ODE1MQ

Ik had mijn hoop toch op KDenlive i.s.m. 10.04, maar als ik dit zo lees ben ik toch heeel erg benieuwd...

Wel gaaf... :)


Edit: Ben via google op een reeds bestaand topic hier gekomen.. Haha sorry. :D
« Laatst bewerkt op: 2010/04/14, 21:59:29 door Skyline »

Offline Jenske

  • Lid
Re: Professionele filmproductie op Ubuntu
« Reactie #22 Gepost op: 2010/05/09, 23:45:23 »
Een beetje een detail misschien, maar ik vond de functie die muziek visualiseert in KDEnlive (en niet in OpenShot) wel erg handig, vooral als het erop aan komt om beelden te synchroniseren met "de beat" van de muziek. Heel gemakkelijk als je gewoon (in KDEnlive dus) maar effe de pieken in de grafiek moet opzoeken.

Jammer genoeg werkte KDEnlive bij mij in 9.10 absoluut niet naar behoren. Misschien probeer ik het nog eens in Ubuntu 10.04, maar ik heb echt een kater overgehouden aan de stochastische onderbrekingen van KDEnlive.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline siegi

  • Lid
Re: Professionele filmproductie op Ubuntu
« Reactie #23 Gepost op: 2010/05/10, 00:05:00 »
Voor de geinteresseerde; http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=ODE1MQ
Zo'n beslissing kunnen we alleen maar toejuichen, ik heb me alvast geregistreerd. Ik wil het zeker wel proberen.
 

Offline BlueWolf

  • Lid
Re: Professionele filmproductie op Ubuntu
« Reactie #24 Gepost op: 2010/05/10, 09:40:14 »
Een beetje een detail misschien, maar ik vond de functie die muziek visualiseert in KDEnlive (en niet in OpenShot) wel erg handig, vooral als het erop aan komt om beelden te synchroniseren met "de beat" van de muziek. Heel gemakkelijk als je gewoon (in KDEnlive dus) maar effe de pieken in de grafiek moet opzoeken.

Jammer genoeg werkte KDEnlive bij mij in 9.10 absoluut niet naar behoren. Misschien probeer ik het nog eens in Ubuntu 10.04, maar ik heb echt een kater overgehouden aan de stochastische onderbrekingen van KDEnlive.
Nou heb ik Kdenlive toch erg lang gebruikt (ben momenteel aan het overstappen naar OpenShot omdat Kdenlive zo onstabiel is op 9.10), maar deze functie ben ik nog nooit tegen gekomen, Waar staat dat dan? Ik heb de versie die in de repositorie van 9.10 staat gebruikt.