Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Zolid tv-kaart (ooit van de aldi)  (gelezen 4877 keer)

Zolid tv-kaart (ooit van de aldi)
« Gepost op: 2009/01/16, 20:40:57 »
Net zoals in het verleden andere mensen had ik problemen om deze tv-kaart aan de gang te krijgen, m.b.v. dit forum ben ik een heel eindje verder gekomen.
Ik ben nu zo ver dat als ik in een terminal scherm het volgende invoer:

$ sudo rmmod saa7134_alsa
$ sudo rmmod saa7134
$ sudo modprobe saa7134 card=43 tuner=2

Dat ik dan tv kan kijken via tv-time, als ik echter de computer herstart dan zijn deze instellingen weer verdwenen.
Mijn vraag is dan ook hoe ik bovenstaande permanent maak.
Nog een vraag : als ik na het tv-kijken tv-time afsluit dan blijft het geluid gewoon doorgaan (zit via audiokabeltje van tv-kaart doorgelusd naar de lijn-ingang van de geluidskaart) hoe zorg ik ervoor dat het geluid ook stopt?

Re: Zolid tv-kaart (ooit van de aldi)
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/16, 20:51:24 »
Net zoals in het verleden andere mensen had ik problemen om deze tv-kaart aan de gang te krijgen, m.b.v. dit forum ben ik een heel eindje verder gekomen.
Ik ben nu zo ver dat als ik in een terminal scherm het volgende invoer:

$ sudo rmmod saa7134_alsa
$ sudo rmmod saa7134
$ sudo modprobe saa7134 card=43 tuner=2

Dat ik dan tv kan kijken via tv-time, als ik echter de computer herstart dan zijn deze instellingen weer verdwenen.
Mijn vraag is dan ook hoe ik bovenstaande permanent maak.
Nog een vraag : als ik na het tv-kijken tv-time afsluit dan blijft het geluid gewoon doorgaan (zit via audiokabeltje van tv-kaart doorgelusd naar de lijn-ingang van de geluidskaart) hoe zorg ik ervoor dat het geluid ook stopt?
Vrij logisch dat deze instelling verdwijnt bij een herstart.

Linux werkt met kernelmodules. Deze modules zijn uitbreidingen voor de kernel. Het zijn bijna altijd stuurprogramma's. Je videokaart wordt bijvoorbeeld door een kernelmodule aangestuurd, zo ook je TV-kaart.

rmmod is een commando om een kernelmodule uit de kernel te halen. Met modprobe voeg je er eentje toe. Dit kan gewoon als Linux draait, je hoeft hiervoor niet te rebooten.

Een hoop modules worden automatisch ingeladen bij het starten van Linux. Om een extra module in te laden, doe je dit:

- Alt + F2
- gksudo gedit /etc/rc.local
- Enter

Zet nu dit neer, boven de laatste regel:

rmmod saa7134_alsa
rmmod saa7134
modprobe saa7134 card=43 tuner=2
Sla het bestand op. Nu zou dit automatisch moeten werken bij een herstart.

Re: Zolid tv-kaart (ooit van de aldi)
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/16, 21:11:38 »
Hallo Cumulus007,

Bedankt voor de tip, het werkt perfect.

Heb je misschien ook nog een oplossing voor het geluid wat aan blijft staan?
Als ik tv-time afsluit dan blijf ik het geluid van de tv-uitzending gewoon horen.

Re: Zolid tv-kaart (ooit van de aldi)
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/16, 21:29:29 »
Ik gebruik KDETV, vind ik persoonlijk iets prettiger instellen.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Zolid tv-kaart (ooit van de aldi)
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/16, 21:38:55 »
Hallo Gijsbert,

Ik heb inmiddels KDETV geinstalleerd, het probleem met het geluid blijft, de optie geluid dempen of niet maakt geen verschil...
Het lijkt wel als de tv-tuner kaart eenmaal is gestart deze dan niet meer stopt.

Re: Zolid tv-kaart (ooit van de aldi)
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/16, 22:10:52 »
Als je het snoertje tussen tvkaart en geluidskaart verwijdert stopt dan het geluid? Of blijf je geluid houden? Dan zou nl. het geluid via het PCI slot gaan, sommige kaarten hebben dat. Je kan ook bij je geluidsmixer kijken of er een spoor niet geactiveerd is in de mixer, met spoor bedoel ik Line, microfoon, PCM etc. Kan je zien als je op Voorkeuren drukt bij de mixer.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Zolid tv-kaart (ooit van de aldi)
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/16, 22:16:48 »
Als ik het audiokabeltje uit de lijn-in haal verdwijnt het geluid.
Op het moment dat ik ubuntu opstart heb ik uiteraard geen tv-geluid, zodra ik het tv-programma start dan krijg ik tv-beeld en geluid, als ik het programma afsluit dan verwijnt het beeld het geluid echter niet, ik blijf het geluid van het laatste kanaal wat ik bekeek horen.

Re: Zolid tv-kaart (ooit van de aldi)
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/16, 22:59:52 »
Loopt je geluid in ieder geval niet via de PCI. Heb je het nog met de geluidsmixer geprobeerd? Alle geluid sporen aanvinken en een voor een uitzetten, hou je dan nog geluid? Vooral benieuwd of je Line-in het doet, als het goed is zit je tv-kaart op de line-in, blauw plugje, van je geluidskaart.

Met vriendelijke groet,

Gijs
« Laatst bewerkt op: 2009/01/16, 23:02:29 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Zolid tv-kaart (ooit van de aldi)
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/16, 23:06:46 »
Ja, als ik de line in op het mixerpaneel mute dan is het geluid weg i.d.d.
Waar het mij om gaat is dat als tv-time of kdetv het geluid kan activeren waarom schakelen deze programma's het geluid niet uit als het programma beeindigd word.

Re: Zolid tv-kaart (ooit van de aldi)
« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/17, 00:16:13 »
Ik denk dat het toch iets met de kaart is. Ik heb daar geen last van met KDETV. Het heeft weinig zin voor mij/jou om de instellingen te bekijken die ik heb nl. voor een PCTV Rave kaart. Wat me wel opvalt, is dat jij direct geluid hebt en dat het bij andere(ook bij mij was dat) net anders om is. Het enigste wat ik zo kan bedenken kijk eens in /etc/modules dit is een tekstbestand en heb ik deze drie regels ingezet:
 -r bt878 bttv
snd_bt87x   <---- Deze is voor de geluidchip van mijn tv kaart
bt878
Misschien moet jij de regels niet in rc.local zetten maar ook hier bijv.
saa7134_alsa  <---- Jou geluidchip
saa7134
saa7134 card=43 tuner=2
Het is maar een idee, proberen kan altijd.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Zolid tv-kaart (ooit van de aldi)
« Reactie #10 Gepost op: 2009/01/20, 00:14:02 »
Sorry voor mijn late reply gijsbert,

Ik zal het proberen om de instellingen op de door jou aangegeven plaatsen te veranderen, je hoort het nog of het werkt...


Re: Zolid tv-kaart (ooit van de aldi)
« Reactie #11 Gepost op: 2009/01/21, 20:11:24 »
Wat ik zo snel denk te zien is dat je andere nummers gebruikt voor de tuner/card als wat uiteindelijk in dit topic de goede combi bleek. Misschien wordt het geluid wel gestopt als je saa7134 card=63 tuner=56 gebruikt.

Het is gebruikelijk om opties voor kernel modules (de card=63 tuner=56) in te voeren in het bestand /etc/modprobe.d/options

Maak in dat bestand een nieuwe regel met
options saa7134 card=63 tuner=56.

Op deze manier wordt de kaart direct goed geladen en heb je geen rmmod/modprobe combi meer nodig in rc.local.

Edit: En voor het handmatig toevoegen van een kernel module is een aanroep van modprobe in rc.local ook niet nodig. Hiervoor is het bestand /etc/modules. Voeg hierin de naam van de module toe op een nieuwe regel.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/21, 20:13:30 door Jasper Groenewegen »

Re: Zolid tv-kaart (ooit van de aldi)
« Reactie #12 Gepost op: 2009/02/18, 19:07:42 »
Bump, ik heb deze kaart nu ook gekocht (!!) en het lukt me niet... Hij vindt geen kanalen met KDETV :(

Re: Zolid tv-kaart (ooit van de aldi)
« Reactie #13 Gepost op: 2009/02/18, 19:13:29 »
Ziet Ubuntu je kaart wel?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Zolid tv-kaart (ooit van de aldi)
« Reactie #14 Gepost op: 2009/02/18, 19:19:00 »
Jep, hij wordt gezien. Ik kan echter de kernelmodules niet opnieuw inladen, want dan krijg ik de melding dat deze in gebruik is...

Re: Zolid tv-kaart (ooit van de aldi)
« Reactie #15 Gepost op: 2009/02/18, 19:51:17 »
Er staat niet toevallig unclaimd als eerste regel van de kaart, als je lshw gebruikt?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Zolid tv-kaart (ooit van de aldi)
« Reactie #16 Gepost op: 2009/02/18, 19:55:36 »
Nee.

Re: Zolid tv-kaart (ooit van de aldi)
« Reactie #17 Gepost op: 2009/02/18, 20:55:08 »
Intussen is het gelukt om de kaart werkend te krijgen, ik zie ruis in KDETV :):):) Ik weet alleen niet de frequenties van Nederland 1,2 en 3 op de digitale TV...

Re: Zolid tv-kaart (ooit van de aldi)
« Reactie #18 Gepost op: 2009/02/18, 22:35:48 »
Intussen is het gelukt om de kaart werkend te krijgen, ik zie ruis in KDETV :):):) Ik weet alleen niet de frequenties van Nederland 1,2 en 3 op de digitale TV...
Wie verzorg de kabel bij jullie UPC? Of een ander? Meestal staat op de website van de kabel maatschappij wel een frequentie overzicht. Hier voor Amsterdam http://service.upc.nl/frequentie-overzicht-radio-tv-Amsterdam/ wat KPN betreft dat weet ik niet, de digitenne dus.
Wat KDETV betreft het instellen van de kanalen gaat het beste handmatig, KDETV>Instellingen>Kanaal bewerker>Nieuw> De juiste gegevens invullen en de volgende.
De wizzard is alleen handig om aan te geven europa-west en pal, de kanalen zoeken is niet het sterkste punt van de wizzard.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Zolid tv-kaart (ooit van de aldi)
« Reactie #19 Gepost op: 2009/02/19, 16:47:04 »
Het lukt niet, volgens mij werkt de kaart nog steeds niet. Ik zie alleen maar zwarte ruis en verder niks, welke frequentie ik ook kies, en welk programma ik ook gebruik....

Re: Zolid tv-kaart (ooit van de aldi)
« Reactie #20 Gepost op: 2009/02/19, 17:55:14 »
Je had het over digitale tv, welke heb je? Volgens mij moet je voor digitale tv een digitale tvkaart hebben, een dvb kaart.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Zolid tv-kaart (ooit van de aldi)
« Reactie #21 Gepost op: 2009/02/19, 19:37:05 »
Hij kan zowel digitaal als analoog ontvangen. Trouwens, er zit een bug in de driver sinds 2.6.11, waardoor 'ie niet werkt....

Re: Zolid tv-kaart (ooit van de aldi)
« Reactie #22 Gepost op: 2009/02/19, 22:20:04 »
Dat is mooi, ik heb alleen analoog. Kan je de driver niet verkrijgen via de backports ???

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.