Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: externe usb hd wordt niet herkent  (gelezen 698 keer)

dogan

  • Gast
externe usb hd wordt niet herkent
« Gepost op: 2008/03/28, 16:41:14 »
hallo zoals vele ben ik ook onlangs omgegaan en zit sinds kort onder linux ( ubuntu )
ik heb echter nogal was randprobleempjes zo zie ubunut de externe hd niet dit is een freecom 400Gb hd ik weet niet goed hoe alles precies werkt ( onder linux ) dus ik kan ook niet echt iets vinden waar het mis kan zijn mischien kan iemand mij helpen
m.v.g. dogan

Offline vanadium

  • Lid
externe usb hd wordt niet herkent
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/28, 17:14:44 »
Een veel voorkomende oorzaak dat een externe schijf niet automatisch gemount wordt, is dat het een ntfs schijf is, die niet "clean" is, t.t.z., niet goed afgesloten. Als je Windows hebt, moet je eens de schijf controleren onder Windows en daarna de schijf behoorlijk afkoppelen (of Windows helemaal afzetten). Daarna zal de schijf automatisch herkend worden.

dogan

  • Gast
externe usb hd wordt niet herkent
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/28, 18:53:26 »
bedankt voor de reactie
ik heb gedaan wat je zei ( ik heb ook een laptop met xp ) en de externe hd veilig verwijderd en daarna op ubunut aangesloten alleen geen resultaat nu zit hij wel in een extra externe trust hub kan dat nog wat uitmaken ?

Offline vanadium

  • Lid
externe usb hd wordt niet herkent
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/29, 16:32:50 »
Probeer hem eerst eens rechtstreeks aan te sluiten. Dan weet je meteen of dat het probleem is dan wel de schijf zelf. Om eens te zien of je systeem de schijf al dan niet herkent (zonder te mounten) voer je aan de terminal uit:

sudo fdisk -l

Dit geeft een lijst van alle schijven met de partities die door het systeem herkend worden. Als je schijf erbij zit, dan ligt het alvast niet aan de connectie.

Om dan te weten waarom hij niet wil mounten, probeer je hem best eens manueel te mounten:

sudo mkdir temp
sudo mount /dev/sd## temp

waarbij sd## staat voor de partitienaam zoals je die vind (indien herkend) in de output van het vorige commando. Uit de foutmelding van het "sudo mount" commando kan je een idee krijgen waarom de schijf niet wil mounten. Als je hulp wil, dan post je best alle output van deze commandos hier.