Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Squeezebox  (gelezen 9294 keer)

Offline johande

  • Lid
Squeezebox
« Gepost op: 2011/02/09, 08:25:57 »
Heeft iemand ervaring met een squeezebox, om muziek vanop je PC te streamen naar de stereo-set op het gelijkvloers? Werkt dat goed onder Ubuntu? Heb je hiervoor een Ubuntu server nodig? werkt dat (goed) draadloos?

Hoe wordt dat juist aangesloten zo'n squeezebox, en hoeveel apparaatjes bevat zo'n systeempje?

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Squeezebox
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/09, 13:03:36 »
Ja. Ik heb 'm. Aangesloten op een Qnap TS-209 werkt 'ie prima.
Nog niet getest op een andere manier.

Offline wowo

  • Lid
Re: Squeezebox
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/09, 16:08:25 »
Wat bedoel je met Squeezebox : de Squeezebox Boom, Squeezebox Touch, Squeezebox duet of de Squeezebox radio ?

Ik heb een Squeezebox Touch en een nog een Squeezebox Classic bedraad aangesloten op mijn stereo installatie en bedraad op mijn interne netwerk.
De Squeezebox Server (= een soort muziekdatabase met webinterface) heb ik draaien op een NAS (QNAP TS-239 Pro II) (de NAS is een Linux systeem) die aangesloten is op mijn netwerk. Op deze NAS staat ook al mijn lokale muziek opgeslagen.

In principe kunnen alle apparaten zonder Squeezebox Server draaien want ze kunnen ook streamen van het internet (internet radio of betaalde muziekdiensten zoals Spotify etc)

Wil je van je lokaal opgeslagen muziek willen genieten een Squeezebox Server nodig.
Die kan je installeren op een NAS (moet wel krachtig genoeg zijn), een pc, of bv een laptop.
Op een Ubuntu pc, server of laptop, kan Squeezebox Server ook prima geïnstalleerd worden (alles kan toch met Linux  ;))

Overigens heeft de Squeezebox Touch een lichte versie van de Squeezebox Server ingebouwd zodat je deze zonder NAS, pc of laptop kan functioneren. Deze oplossing werkt alleen goed voor kleine muziekcollecties.

Alle Squeezeboxen kunnen mbv wlan prima communiceren met het internet of je interne netwerk.
Bedraad is en blijft toch nog altijd de meest stabiele oplossing en heeft altijd mijn voorkeur. Met name als je gebruik maakt van hoge bitrates (zoals bij Flac).

De Squeezebox Touch en de duet zijn eigen te beschouwen als uitstekende externe geluidskaarten met een gebruikersvriendelijke interface om van je muziek te kunnen genieten.

Er zijn ook enorm veel mogelijkheden om mbv plugins alles precies naar je zin te maken, maar daarvoor heb je de Squeezebox server voor nodig.




« Laatst bewerkt op: 2011/02/09, 16:39:18 door wowo »
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline johande

  • Lid
Re: Squeezebox
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/10, 09:57:58 »
Overigens heeft de Squeezebox Touch een lichte versie van de Squeezebox Server ingebouwd zodat je deze zonder NAS, pc of laptop kan functioneren. Deze oplossing werkt alleen goed voor kleine muziekcollecties.
bedankt voor uw uitleg... nog een paar vraagjes
hier staan de mp3 dus op de squeezebox zelf?
Hoe raken die daarop? kan dat draadloos gekopieerd worden of moet dat met een usb?
wat is een kleine collectie? 50 albums?

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Squeezebox
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/10, 10:53:37 »
Ik heb de classic, gebruik hem samen met Spotify + een lokale muziek collectie :). Werkt best goed!

Offline wowo

  • Lid
Re: Squeezebox
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/10, 11:46:15 »
Overigens heeft de Squeezebox Touch een lichte versie van de Squeezebox Server ingebouwd zodat je deze zonder NAS, pc of laptop kan functioneren. Deze oplossing werkt alleen goed voor kleine muziekcollecties.
bedankt voor uw uitleg... nog een paar vraagjes
hier staan de mp3 dus op de squeezebox zelf?
Hoe raken die daarop? kan dat draadloos gekopieerd worden of moet dat met een usb?
wat is een kleine collectie? 50 albums?
De Squeezebox Touch is te beschouwen als een zeer goede externe geluidskaart (met prima DAC) en een kleine Linux computer ineen.

Je moet geen wonderen verwachten van de afgeslankte versie van de interne Squeezebox Server software maar er valt prima mee te werken als je muziekcollectie niet al te groot is.
Op het Engelstalig Squeezebox forum waar je zeer uitgebreide informatie kan vinden, wordt gesproken van collecties tot 1000 albums.(bv http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=82070 met meer dan 5000 views !)

Andere punten ter overdenking:
- Je lokale muziek verzameling (mp3; flac etc) dient zich te bevinden op een usb-stick, externe usb schijf (pas op niet alle werken; kies voor een met externe voeding), of ergens op je netwerk (bedraad of draadloos).
- Met de normale Squeezebox Server sofware kan je de boel ook benaderen met behulp van een web-interface. Dat kan bij de ingebouwde server bv niet.
- Een hoop plugins (die je in het begin overigens zeker nog niet mist) kunnen alleen gebruikt worden met de normale Squeezebox Server sofware. Denk aan statistiek software, maken van eigen menu's, gebruik maken van zelf gemaakte tags, biografie plugin, discografie plugin etc. etc......
- Alvorens je muziek kan afspelen zal de muziek gescanned moeten worden zodat alle bestands kenmerken in de interne sql-lite database gezet worden.Daar gaat enige tijd overheen. Als je muziekcollectie niet vaak wijzigt hoeft dat echter geen probleem te zijn.
- Je muziekcollectie dient goed getagged te zijn, maar dat geldt voor elke muziekserversoftware . Verkeerde tags kunnen het scan-proces verstoren. Dat kan je verhelpen door gebruik te maken van een tag-editor.

De bottle neck bij veel van bovenstaande zaken is de cpu en het geheugen van de Touch.

Laat je echter niet afschrikken door al deze info.
Je kan op deze manier (= gebruik maken van de interne server) prima mee beginnen en als je meer wensen krijgt kan je alsnog overschakelen op de normale Squeezebox Server software die dan op een ander apparaat moet draaien (pc; laptop; krachtige nas).


Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Re: Squeezebox
« Reactie #6 Gepost op: 2011/02/10, 12:01:29 »
Ik heb de classic, gebruik hem samen met Spotify + een lokale muziek collectie :). Werkt best goed!
Ik ben ook een grote fan van Spotify. Om hem op de Squeezebox te laten draaien is echter wel de premium (=betaalde versie) nodig. De kosten zijn mi erg schappelijk. Het gemak is groot en je niet zelf te rippen en te taggen en de kwaliteit is prima (nb betaalde versie aac 320 geloof ik).

De keerzijde is dat nooit alle muziek op Spotify te vinden zal zijn.
Bepaalde muziekmaatschappijen hebben of willen geen contract met Spotify afsluiten. De combinatie van lokale muziek en een muziekstreaming service is dan ook mijn oplossing.

"Beginnelingen" in het muziek streaming gebeuren, wijs ik altijd op muziekstreaming services waar Spotify een van is.

Er zijn audiofielen die zweren bij ongecomprimeerde muziek zoals flacs (bitrates >1000). Met mijn oren en met mijn muziekinstallatie kan ik het verschil niet horen tussen mp3 CBR 320 of mp3 VBR V0 en een originele cd (dubbelblinde abx test uitgevoerd).

Er zijn mooie spotify applicaties voor de Ipad, dan heb je daar misschien ook wat aan. ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/02/10, 12:03:31 door wowo »
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline johande

  • Lid
Re: Squeezebox
« Reactie #7 Gepost op: 2011/02/10, 14:35:29 »
ik zou voor de Duet gaan...
klein kastje op de stereo keten, en alle info op de controller. Alleen dat draadloze baart mij twijfels.
Alle mp3 zouden op de PC blijven staan, later mss op een NAS

Offline wowo

  • Lid
Re: Squeezebox
« Reactie #8 Gepost op: 2011/02/10, 15:16:05 »
ik zou voor de Duet gaan...
klein kastje op de stereo keten, en alle info op de controller. Alleen dat draadloze baart mij twijfels.
Alle mp3 zouden op de PC blijven staan, later mss op een NAS
Als je voor de duet gaat heb je Squeezebox Server nodig, maar die kan op een Ubuntu of Windows pc draaien (hopelijk wel stil en snel op te starten .. ).
De info op de controler is weliswaar leuk en voldoende, maar als je een android/iphone/ipad/ipodtouch hebt kan je een applicatie krijgen waarbij je ook alles ziet en de bediening hiervan is ook uitstekend. Dat spaart geld uit en 1 "afstandsbediening" minder.
Overigens heeft de duet een minder goede DAC dan de Touch (met kleuren touch scherm) maar zolang met mp3's werkt zal je het verschil niet horen.
De duet kan draadloos (wifi) in contact staan met je netwerk waarin je pc hangt en de controler kan draadloos (wifi) via je draadloze netwerk communiceren met de duet.
Als je draadloze netwerk goed en stabiel is levert dit normaal gesproken geen problemen op. De draadloze verbindingen kan makkelijk mp3 320 aan, flac zou trouwens ook moeten kunnen. Maar 100% garantie kan ik je niet geven.
Ik geef per pm een winkel door waar je ook eens rustig kan kijken nadat je de website hebt bekeken. (nb ik heb hier geen connecties mee maar anders lijkt het reclame denk ik)
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline Patch

  • Lid
Re: Squeezebox
« Reactie #9 Gepost op: 2011/02/14, 13:45:23 »
Ik heb al bijna 3 jaar de Duet en moet zeggen dat ik de AB van de Duet nauwlijks meer gebruik sinds ik een Android phone heb. Onlangs heb ik een IPad in dienst genomen als AB, wat een heel nieuw elan aan de albumart geeft! :)
Mocht je een Android phone (of iphone of ipad) hebben zou ik je aanraden om alleen een Squeezebox Receiver te kopen. Deze koppel je aan de versterker en streamen maar!

De Squeezebox Server software draait hier vanaf een Ubuntu 10.04 servertje. De verbinding is middels Wifi G en dat is ruim voldoende voor alle denkbare muziekformaten die je ooit zou willen gaan spelen. Het grootste gedeelte van mijn collectie is in FLAC (lossless) formaat en dat geeft echt nul problemen.

Over de DAC van de Duet: die is idd ietsje minder dan die van de Touch (sample rate is 48kHz tov 96kHz) maar dan moet je wel een uber-geluidsinstallatie en hele goede oren hebben wil je dat horen.

Op mijn oude zware Denon A1D versterker (vlaggeschip van Denon anno 1999) met Audiolab Gulan speakers klinkt het in ieder geval als een klok!
Computing is not about computers any more. It is about living.

Offline johande

  • Lid
Re: Squeezebox
« Reactie #10 Gepost op: 2011/08/09, 11:58:04 »
Ik heb dus uiteindelijk een Duet aangeschaft. SB server draait op Ubuntu 10.0.4. Firmware 7.5.4 en heb volgende vraagjes:

1.   Hoe voegen jullie de track “now playing” toe aan een bestaand playlist via de AB van de Duet?
2.   Hoe verwijderen jullie de track “now playing” van een bestaand playlist via de AB van de Duet?
3.   Wanneer ik s morgens de living inkom staat de receiver Led op bauw. Nochthans had ik s avonds uitgezet mt de AB. Is dat een stand-by. Hoe voorkom ik dat de receiver aanslaat? Hoe voorkom ik dat de receiver aanslaat wanner ik op de PC bezig ben (want dat gebeurd denk ik ook)
4.   Hoe speel ik de tracks van een bestaande playlist random af?

Offline wowo

  • Lid
Re: Squeezebox
« Reactie #11 Gepost op: 2011/08/09, 18:06:44 »
Ik ben in het bezit van een Squeezebox Touch en een Classic3 deze apparaten hebben een andere afstandsbediening zodat ik helaas geen antwoorden kan geven op jouw vragen.
Als je op dit forum niet geholpen wordt kan je ook je vraag stellen op
http://forum.wifimedia.eu/index.php (Nederlandstalig) of
http://forums.slimdevices.com/ (Engelstalig forum; Logitech Squeezebox Community)
Veel plezier met je aankoop.
ps ik zou verlopig Squeezebox Server nog niet gaan upgraden naar versie 7.6 want daar zitten op dit moment nog veel bugs in. Wacht gewoon nog een tijdje tot er een versie is uitgekomen die helemaal af is. Logitech had mi deze versie nog niet "vrij" mogen geven.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS