Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ik wil een console vanaf Windows naar mijn Ubuntu 7.10.  (gelezen 2944 keer)

jako

  • Gast
Ik wil een console vanaf Windows naar mijn Ubuntu 7.10.
« Gepost op: 2008/04/19, 10:29:40 »
Ik heb net een Ubuntu 7.10 werkstation versie op een PC geinstalleerd. Dit moet voor mij een alternatief worden van de Windows Home Server. Ik heb de werkstation versie gebruikt, omdat dat mij iets makkelijker leek dan de server versie. Ik gebruik het nu als dataserver, maar denk eraan om een webserver toe te voegen zodat ik overal in Nederland mijn documenten, foto's en filmpjes kan ophalen en presenteren.

Nu wil ik vanaf mijn laptop/vaste werkplek een console gebruiken om de meest noodzakelijke dingen op mijn Ubuntu server uit te laten voeren. Mooi zou zijn als dit een grafische versie zou zijn. Waar kan ik zo'n programma vinden om remote mijn ubuntu te onderhouden?

Graag advies en suggesties.

Ik wil een console vanaf Windows naar mijn Ubuntu 7.10.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/19, 10:51:30 »
Niet-grafisch: SSH (met Putty op Windows)
Grafisch: VNC (waarschuwing: traag!)

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

jako

  • Gast
Ik wil een console vanaf Windows naar mijn Ubuntu 7.10.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/19, 11:39:54 »
Citaat van: SeySayux
Niet-grafisch: SSH (met Putty op Windows)
Grafisch: VNC (waarschuwing: traag!)

- SeySayux
Ik kies voor vnc.

Ik heb het volgende gedaan:
Op windows het programma geïnstalleerd van  http://www.realvnc.com/

Dan moet ik op Ubuntu het volgende doen (op advies) ??
toepassingen-->internet-->terminal service client.
op vnc mode zetten , ipnummer intikken , verbinden , wachtwoord invoeren indien gevraagd en klaar

Maar wat is er nu klaar? Ik wil graag een stap voor stap instructie op zowel XP als Ubuntu. Er zijn zoveel opties, die ik als beginner absoluut niet begrijp.

Wie helpt me?

Ik wil een console vanaf Windows naar mijn Ubuntu 7.10.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/19, 12:12:23 »
Ik raad echt aan om SSH te gebruiken. Je kan gewoon grafische programma's starten via SSH (als je het echt wilt, kan je de volledige gnome-desktop starten via ssh). Het is gemakkelijker, sneller en veiliger.
Op windows installeer je Putty en XMing (google daar maar 'ns op). Op Linux openssh-server.

VNC is stukken moeilijker en je zal er gedetailleerde handleidingen voor moeten hebben, die ik helaas niet heb (maar google misschien wel)

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Ik wil een console vanaf Windows naar mijn Ubuntu 7.10.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/19, 13:54:26 »
Ik weet het niet zeker, maar het lijkt erop alsof je op de ubuntu machine een vnc client activeert. Op de ubuntu machine moet je een vncserver opstarten. Deze moet je natuurlijk wel eerst installeren.
sudo apt-get install vncserveren vervolgens opstarten.

Als ik vanuit mijn ubuntu een vncserver wil benaderen doe ik dat middels het commando

vncviewer 192.168.1.45:0waar 192.168.1.45 het adres van de server is.

Hoe je dit vanuit windows doet weet  ik niet..

(edit:   de nul achter het ipadres staat voor de sessie geloof ik)

Offline Menno_

  • Lid
Ik wil een console vanaf Windows naar mijn Ubuntu 7.10.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/19, 18:09:50 »
Volgens mij kun je beter geen vncserver op je ubuntu-machine installeren, dat is namelijk nogal dubbelop.
Ga naar je regelpaneel "systeem/vvorkeuren/bureaublad op afstand" en zet daar alles aan wat je denk nodig te hebben zoals wachtwoord beveiliging, wel of niet interactief, ssl-encryptie enz. enz.

succes, Menno
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Ik wil een console vanaf Windows naar mijn Ubuntu 7.10.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/19, 23:20:16 »
Als je het enkel doet voor de terminal (dat is toch wat je bedoeld met console veronderstel ik?) gebruik dan met alle zekerheid SSH op je Ubuntu en connecteer met putty vanuit windows! Gaat echt supersnel en je zit rechtstreeks in een console!

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Rune

  • Gast
Ik wil een console vanaf Windows naar mijn Ubuntu 7.10.
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/25, 11:42:52 »
Zoals al eerder aangeraden, raadt ik ook aan SSH te gebruikt. Sowieso is het de defacto standaard onder unix machines en zijn bepaalde taken via een shell vaak gemakkelijker te realiseren dan via de GUI.
En verder is SSH veel zuiniger voor je bandbreedte en is VNC errug traag. Dan kan je beter NX gebruiked oid.