Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: W7 (op 2epartitie) start niet op vanuit GRUB na verwijderen 1e partitie  (gelezen 3488 keer)

Re: W7 (op 2epartitie) start niet op vanuit GRUB na verwijderen 1e partitie
« Reactie #25 Gepost op: 2015/07/25, 22:31:11 »
Een BIOS Boot Partition is alleen voor GPT-schijven. Dit zijn MBR-schijven waarop bovendien (blijkens het bootinfoscript) GRUB2 al succesvol is geïnstalleerd. Zie ook regel 719 en 720 van de bootinfoscript-uitvoer.
Ik vraag me zelfs af of het verschil in startsector van sdb2 wel relevant is, aangezien het bootinfoscript er wel in is geslaagd om 'in' sdb2 te kijken (ziet /bootmgr én /Windows/system32 en alles wat daarbij hoort, dus starten zou geen probleem moeten zijn...).

@Beekhof,
Wat 'zie' je allemaal als je vanuit Linux naar de root van sdb2 kijkt? Zijn /bootmgr, /Boot en dergelijke dan ook te zien?
En staat de boot-vlag nou op sdb1? Het is toch de bedoeling de W7 op sdb2 te gebruiken?

Offline Beekhof

  • Lid
Re: W7 (op 2epartitie) start niet op vanuit GRUB na verwijderen 1e partitie
« Reactie #26 Gepost op: 2015/07/25, 23:53:49 »
De moed er in houden, morgen sda loskoppele: SATA kabel los.
En iets zetten op sdb1: ik kan er zelfs meteen "W7-Ult" proberen, wat toch doel is.
Na 29 juli gaat MS upgrade naar W10 verzorgen.

Offline Beekhof

  • Lid
Re: W7 (op 2epartitie) start niet op vanuit GRUB na verwijderen 1e partitie
« Reactie #27 Gepost op: 2015/07/26, 00:00:17 »
grizzler: ik denk dat mbr in sdb (begin van schijf) gezet is zo zag ik in boot Repair actie.

Maar dat ging allemaal wel erg snel: zag een enkel scherm langs fietsen, raar kon verder niets instellen.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: W7 (op 2epartitie) start niet op vanuit GRUB na verwijderen 1e partitie
« Reactie #28 Gepost op: 2015/07/26, 00:04:53 »
Dank je Grizzler,  wat ik zei in #24 is onjuist: het is inderdaad geen GPT indeling.

Uit het boot-repair rapport:
Citaat
Grub2 (v2.00) is installed in the MBR of /dev/sda and looks at sector 1 of the same hard drive for core.img.
core.img is at this location and looks for /boot/grub and uses an embedded config file:

    search.fs_uuid 0a06a2d4-f5ba-40af-a9b3-947e67f46cee root hd1,msdos6  set prefix=($root)'/boot/grub'

GRUB staat in sda (de data schijf). Dat is niet handig. Met twee schijven kan de boot volgorde in BIOS belangrijk zijn.

@Beekhof: Ja, nu die data schijf los is wordt het wat overzichtelijker. Nu heeft boot-repair meer kans.

De opmerkingen over W10 begrijp ik niet.
« Laatst bewerkt op: 2015/07/26, 00:06:52 door EZ-man »

Offline Beekhof

  • Lid
Re: W7 (op 2epartitie) start niet op vanuit GRUB na verwijderen 1e partitie
« Reactie #29 Gepost op: 2015/07/26, 12:37:26 »
Ez-man: Infoboot geeft dus aan Grub in sda, dat is inderdaad fout omdat Ub in sdb.
Dus is afkoppelen een excellent idee om Boot-Repair BR) die vergissing niet te laten maken.
Maar je geeft verder aan om bepaalde instellingen in BR te maken, dat lukte merkwaardig genoeg niet: alles verliep automatisch en snel.
Hoe lukt dat wel en mag je wel in BR iets aanpassen. Ik zag ook geen 5 schermen achter elkaar komen, zoals BR uitleg aangeeft?.

Vanaf 29 juni gaat MicroSoft de gebruikers van W7 in de gelegenheid brengen naar W10 te upgraden.
Dan ben je natuurlijk, denk ik, W7 kwijt wat MS ook wil wellicht, met  deze gratis actie?

Heeft iemand enig idee over al die kleuren in het Info-boot rapport: zo staat (regel 719,720) mbr in verschillende kleur (voor sda en sdb), wat kan dat betekenen?

Offline EZ-man

  • Lid
Re: W7 (op 2epartitie) start niet op vanuit GRUB na verwijderen 1e partitie
« Reactie #30 Gepost op: 2015/07/26, 12:42:02 »
Maar dat ging allemaal wel erg snel: zag een enkel scherm langs fietsen, raar kon verder niets instellen.


Boot-repair is een krachtige tool, maar je gebruikt het verkeerd. Er zijn geavanceerde opties en ik zou je willen adviseren deze eens te gaan ontdekken, je bent toch geen 8-jarige die maar wat knoppen in drukt . Neem de tijd.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: W7 (op 2epartitie) start niet op vanuit GRUB na verwijderen 1e partitie
« Reactie #31 Gepost op: 2015/07/26, 12:56:22 »
Vanaf 29 juni gaat MicroSoft de gebruikers van W7 in de gelegenheid brengen naar W10 te upgraden.
Dan ben je natuurlijk, denk ik, W7 kwijt wat MS ook wil wellicht, met  deze gratis actie?

Lulkoek. Jongen wat een paniek !!

Re: W7 (op 2epartitie) start niet op vanuit GRUB na verwijderen 1e partitie
« Reactie #32 Gepost op: 2015/07/26, 13:21:54 »
Wat je zegt.

Maar even wat anders. Er is niks mis met GRUB op elke schijf in het MBR hebben staan, zolang dat allemaal maar goed is ingesteld. Volgens de bootinfo-uitvoer van reactie 23 staat het hier prima:============================= Boot Info Summary: ===============================

 => Grub2 (v2.00) is installed in the MBR of /dev/sda and looks at sector 1 of
    the same hard drive for core.img. core.img is at this location and looks
    for /boot/grub and uses an embedded config file:
   
    ---------------------------------------------------------------------------
    search.fs_uuid 0a06a2d4-f5ba-40af-a9b3-947e67f46cee root hd1,msdos6
    set prefix=($root)'/boot/grub'
   
    ---------------------------------------------------------------------------
 => Grub2 (v2.00) is installed in the MBR of /dev/sdb and looks at sector 1 of
    the same hard drive for core.img. core.img is at this location and looks
    for (,msdos6)/boot/grub.
Die op sda verwijst netjes naar de zesde partitie op sdb en dat doet die op sdb ook. Niks mis mee. Je kunt dus beide schijven als startschijf in het BIOS hebben staan en zolang ze allebei in de machine zitten zal netjes de grub.cfg op sdb6 worden gevonden. Daar zal dus nooit verwarring ontstaan, dus waarom zou je sda loshalen?

@Beekhof,
Mijn vragen zijn niet beantwoord: is de installatie op sdb2 goed te benaderen als je er van linux uit naar kijkt en waar staat nou die boot-vlag. Als dat op sdb1 is, vind ik het niet zo gek dat W7 op sdb2 niet wil starten. Kijk daar nou eerst eens naar voor je met BootRepair gaat rommelen. Een boot-vlag weghalen/plaatsen kan je immers net zo makkelijk met GParted doen.

Teruglezend krijg ik de indruk dat je dat met die boot-vlag niet snapt. Die staat op een partitie, niet op een schijf. Bij mijn weten wil Windows die vlag zien op zijn eigen partitie. Als die vlag dus niet op sdb2 staat...

Offline EZ-man

  • Lid
Re: W7 (op 2epartitie) start niet op vanuit GRUB na verwijderen 1e partitie
« Reactie #33 Gepost op: 2015/07/26, 13:32:46 »
Grizzler, je hebt helemaal gelijk.
Ik begreep vandaag pas, dat de tool boot-repair door TS niet volledig is benut en inderdaad die boot-flag staat verkeerd. TS heeft een aardig verleden met alternatieve boot-managers  :evil:

Offline Beekhof

  • Lid
Re: W7 (op 2epartitie) start niet op vanuit GRUB na verwijderen 1e partitie
« Reactie #34 Gepost op: 2015/07/26, 16:18:26 »
EZ-man: je hebt volkomen gelijk dat ik Boot-Repair (BR) fout heb toegepast, het klopte al niet met beschrijving dat er 5 schermen zouden verschijnen, die ik niet heb zien langs komen: meer studie.

Grizler: Sorry, dat mijn antwoorden uitbleven. Welnu boot blijkt nu te staan op sdb1 (na BR), terwijl W7 op sdb2, absoluut fout dus. Hoe kan ik BR instrueren het beter te doen?
Nog nooit heb ik in gparted boot vlag verplaatst, het is een v.d. keuze na <partities> aanklikken.
Dacht er over, maar op een lege partitie lijkt mij linke soep. Toch maar wel doen, na een eventuele installatie van W7 er op te zetten?
Vanuit Ubuntu-root “zie ik” in sdb2 (waarop W7) staan: file bootmgr - 382.8 kB en folder /boot op /media/jacques/W7-Ult-UK - 4.3 GB.

Re: W7 (op 2epartitie) start niet op vanuit GRUB na verwijderen 1e partitie
« Reactie #35 Gepost op: 2015/07/26, 23:00:13 »
Nog nooit heb ik in gparted boot vlag verplaatst, het is een v.d. keuze na <partities> aanklikken.
Nee, het komt bij linux installeren nooit aan de orde omdat linux helemaal niets doet met de boot-vlag, dus je hebt er waarschijnlijk helemaal nooit iets over voorbij zien komen.

Ik krijg de indruk dat je nog steeds niet duidelijk hebt wat die boot-vlag precies is.

Start GParted eens op en selecteer de gegevens van sdb. Klik dan met rechts op de regel met de gegevens van sdb1 en kies in het menu dat dan verschijnt 'vlaggen beheren'. Je krijgt dan een klein venstertje in beeld met een reeks in te stellen vlaggen. De boot-vlag staan bovenaan. Zet die uit. Doe dan iets dergelijks voor sdb2, maar zet de vlag daar aan. Klaar.

Offline Beekhof

  • Lid
Re: W7 (op 2epartitie) start niet op vanuit GRUB na verwijderen 1e partitie
« Reactie #36 Gepost op: 2015/07/27, 12:36:13 »
Grizzler, boot verzetten lukte prima, dank voor je uitleg.
Maar w7 wilde toch nog niet opstarten, jammer, Boot-Repair (BR) nu nog eens toepassen?
EZ-man: maar hoe BR beter uitvoeren?




Re: W7 (op 2epartitie) start niet op vanuit GRUB na verwijderen 1e partitie
« Reactie #37 Gepost op: 2015/07/27, 13:05:09 »
Dan moet het verschil in startsector toch meespelen. Kan zijn dat Boot-Repair daar ook iets mee kan, maar ik heb er geen ervaring mee, dus daar mag een ander over adviseren (ik zie trouwens wel 'Restore MBR' staan in een van de screenshots dus ik denk dat het die kant uitgaat...).

Wat gebeurt er trouwens als je probeert W7 te starten? Krijg je foutmeldingen? Bluescreens? Gebeurt er helemaal niets?
« Laatst bewerkt op: 2015/07/27, 13:08:31 door grizzler »

Offline EZ-man

  • Lid
Re: W7 (op 2epartitie) start niet op vanuit GRUB na verwijderen 1e partitie
« Reactie #38 Gepost op: 2015/07/27, 14:45:33 »
Beekman,
ik zou dit topic volgen. Misschien zit er bruikbare info in.

Dit is mijn laatste bijdrage aan dit topic.
In reactie #3 heb ik al de suggestie gedaan om bootrepair te gebruiken en we zijn op dit moment meer dan 30 reacties verder nog geen steek verder. In plaats daarvan wordt de aandacht door TS steeds naar andere dingen verschoven.

Groeten

Offline Beekhof

  • Lid
Re: W7 (op 2epartitie) start niet op vanuit GRUB na verwijderen 1e partitie
« Reactie #39 Gepost op: 2015/07/27, 17:51:06 »
Grizzler: Na poging om W7 te starten verschijnt zwart scherm met enkel een liggend streepje dat blijft knipperen, links boven in het scherm.

EZ-man: Ik kan me levendig voorstellen dat het gaat irriteren.
Vandaag heb ik ter vergelijk de Boot-Info van mijn Laptop (HP-LPT) opgehaald, te vinden in: http://paste.ubuntu.com/11948429.

Daarbij merkte ik tevens mijn fout: ik had “advanced” moeten aanklikken in het Boot-repair scherm i.p.v. meteen naar “recommended repair”, dan volgen de nodige keuze schermen.

Sorry, dat gaf je precies zo aan in <dit topic> van je: “Als je boot-repair draait dan kan je geavanceerde opties selecteren (onder het logo van het openingsscherm)”.

Re: W7 (op 2epartitie) start niet op vanuit GRUB na verwijderen 1e partitie
« Reactie #40 Gepost op: 2015/07/27, 19:20:49 »
Grizzler: Na poging om W7 te starten verschijnt zwart scherm met enkel een liggend streepje dat blijft knipperen, links boven in het scherm.
Tja, dat is ook niet iets waar je veel wijzer van wordt. Ik denk dat je niet ontkomt aan een 'Restore MBR' voor sdb.