Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Fout bij het aankoppelen cdrom0  (gelezen 6577 keer)

Re: Fout bij het aankoppelen cdrom0
« Reactie #25 Gepost op: 2009/11/14, 14:51:15 »
Ja, tuurlijk, hoe konden we dit vergeten vermelden dat je dat in grub ook moet vastleggen om het definitief te maken. Sorry.

En hopelijk krijg je het goed bij elke opstart.
Probeer eens: pnp=off  erachter te zetten en zo op te starten (later kan je het nog altijd verwijderen)

Maar eigenlijk nog een vraag: waarom wil je de cdrom speler altijd zichtbaar. Als je er een cd insteekt start hij toch op en is hij zichtbaar.
En nog iets: Is hij onder Locaties/Computer wél zichtbaar?

Ik wil heb niet altijd zichtbaar, dat bedoel ik ik niet.
Als je er een cd in hebt wordt hij zichtbaar. Maar soms heb ik dus (en dan is het foutteboel) dat cdrom0 zichtbaar is terwijl er geen CD in zit en dan heeft hij dat mount probleem.

ik ga even kijken of pnp=off werkt
Draag je Linux een warm hart toe en ben je systeembeheerder of een Linux Desktop gebruiker. Voeg je dan toe de Dutch Linux Users groep op Facebook!

Re: Fout bij het aankoppelen cdrom0
« Reactie #26 Gepost op: 2009/11/15, 14:17:49 »
Nou ik snap er niks meer van, dit werkte goed tot vandaag de dag.
Nu heb ik weer het probleem.

Wat heb ik geinstalleerd in die afgelopen tijd?
- Virualbox
- Teamviewer (in Wine)
- AVG Free ( linux versie)
- Ubuntu Kubus

Iemand een idee hoe dat kan?
Draag je Linux een warm hart toe en ben je systeembeheerder of een Linux Desktop gebruiker. Voeg je dan toe de Dutch Linux Users groep op Facebook!

Re: Fout bij het aankoppelen cdrom0
« Reactie #27 Gepost op: 2009/11/16, 15:11:32 »
iemand?
Draag je Linux een warm hart toe en ben je systeembeheerder of een Linux Desktop gebruiker. Voeg je dan toe de Dutch Linux Users groep op Facebook!

Offline heir4c

  • Lid
Re: Fout bij het aankoppelen cdrom0
« Reactie #28 Gepost op: 2009/11/16, 15:25:11 »
Ik wil heb niet altijd zichtbaar, dat bedoel ik ik niet.
Als je er een cd in hebt wordt hij zichtbaar. Maar soms heb ik dus (en dan is het foutteboel) dat cdrom0 zichtbaar is terwijl er geen CD in zit en dan heeft hij dat mount probleem.


Ik begin het te begrijpen denk ik.
Als je er een cd insteekt wanneer dat icoontje er nog opstaat dan wil de cd niet starten zeker?

Wat je altijd best doet is als je een cd eruit wil halen klik je met de rechtermuisknop op het icoontje en je kiest de optie: Uitwerpen (of eject) Dan word hij daarmee ook afgekoppeld. Doe je dat niet en het icoontje blijft staan dan heb je de kans dat de volgende cd niet aankoppeld en opstart.

Heb het net zelf eens uitgeprobeerd en dat gaat dus niet als ik niet eerst uitwerpen kies.

Wat je wel kan doen als je niet direct weet welke cd het is. Klik rechts op het icoontje en dan kies je voor 'Ontkoppelen'. Zo verdwijnt het en kan je toch met de andere cd aankoppelen/opstarten.

Reden: Linux mount elk bestand aan zoals je een tak ent aan een boom. Ook de cd speler én de (bestanden op) cd. En als je die dus niet unmount dan kan je langs die weg niets anders erop mounten.

De FloppyDrive werd en word geblokkeerd als die gemount is dus kan je die er niet uithalen.

Dat kan (kon?) niet bij de cdspeler. (Tegenwoordig wel geloof ik).

Ik hoop dat het dit is. Anders weet ik het ook niet meer.

Met vriendelijke groet,
heir4c
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Fout bij het aankoppelen cdrom0
« Reactie #29 Gepost op: 2009/11/16, 15:30:07 »
Ah, ik zou eens proberen! Ik weet nog wel welke cd het was dan probeer ik dit even.
Hopelijk is dit het probleem, ik laat het zo snel mogelijk weten.

Groetjes en bedankt voor je hulp.
Draag je Linux een warm hart toe en ben je systeembeheerder of een Linux Desktop gebruiker. Voeg je dan toe de Dutch Linux Users groep op Facebook!

Re: Fout bij het aankoppelen cdrom0
« Reactie #30 Gepost op: 2009/11/16, 18:59:14 »
Nou ik heb even gekeken, maar met de cdrom die ik erin had werkte ook niet.
Umounten met rechtermuisknop werkt ook niet. Via terminal zegt hij:

umount: /media/cdrom0 is niet aangekoppeld (volgens mtab)
Draag je Linux een warm hart toe en ben je systeembeheerder of een Linux Desktop gebruiker. Voeg je dan toe de Dutch Linux Users groep op Facebook!

Re: Fout bij het aankoppelen cdrom0
« Reactie #31 Gepost op: 2009/11/17, 09:46:02 »
Voor mij een herkenbaar probleem, ik had namelijk hetzelfde in kubuntu 9.04 niet alleen met de cdrom maar ook met mijn usb sticks.
We hebben echt alles geprobeerd aan te passen fstab grub enz.

De ene dag werkte het perfect de volgende dag niet meer.

Uiteindelijk toch maar een nieuwe installatie gedaan en het is opgelost.

Re: Fout bij het aankoppelen cdrom0
« Reactie #32 Gepost op: 2009/11/18, 13:59:47 »
Ik zat nog eens na te denken, maar kan het ook zo wezen dat mijn cdrom speler nog gemount staat op /mnt ? en dat het daarom problemen oplevert? Ik heb het nog niet kunnen proberen omdat ik niet op de locatie ben waar mijn notebook staat maar wou toch graag deze gedachte delen.

Draag je Linux een warm hart toe en ben je systeembeheerder of een Linux Desktop gebruiker. Voeg je dan toe de Dutch Linux Users groep op Facebook!

Offline track

  • Lid
Re: Fout bij het aankoppelen cdrom0
« Reactie #33 Gepost op: 2009/11/18, 14:08:55 »
In ieder geval kun je duidelijk zien wat op het moment gemount is als je in de terminal een mount uitvoert.

Verder moet je even duidelijk op het onderscheid letten tussen dynamisch (=automatisch) mounten, zoals meestal bij usb,
en statisch mounten (= je moet van tevoren de mountpunt-map hebben), vaar via etc/fstab, zoals bij de interne schijven.

track
« Laatst bewerkt op: 2009/11/18, 14:10:48 door track »

Re: Fout bij het aankoppelen cdrom0
« Reactie #34 Gepost op: 2009/11/18, 19:49:40 »
fuser -km /cdrom

Dit is de oplossing voor mijn probleem!

Hij doet het weer, maar voor hoelang?

edit:

Beste mensen installeer nooit virtualbox met windows 7!!!!!
Dit is namelijk een grote boosdoener in dit probleem. Aldus mijn conclusie.

« Laatst bewerkt op: 2009/11/18, 21:34:54 door ruliezz »
Draag je Linux een warm hart toe en ben je systeembeheerder of een Linux Desktop gebruiker. Voeg je dan toe de Dutch Linux Users groep op Facebook!

Re: Fout bij het aankoppelen cdrom0
« Reactie #35 Gepost op: 2009/11/19, 08:13:47 »
 ???

Ik begrijp er geen snars meer van! Gister deed hij perfect met deze commando en nu weer niet als ik op een andere locatie ben.
Enige verschil die ik gister had was dat ik met 'een' muziek cd opstarte. Die ik nu niet bij me heb.

Wie o Wie
Draag je Linux een warm hart toe en ben je systeembeheerder of een Linux Desktop gebruiker. Voeg je dan toe de Dutch Linux Users groep op Facebook!

Offline track

  • Lid
Re: Fout bij het aankoppelen cdrom0
« Reactie #36 Gepost op: 2009/11/19, 15:50:10 »
Je bent hier op alle kanten aan het prutsen, en ik heb er ook geen overzicht meer.
Ik zie ook geen verband tussen die "fuser" en de CD eerlijk gezegd.

Mag ik je vragen om nu toch even de situatie een keer systematisch te bekijken ?

Graag zou ik willen weten (met een data-CD er in):
- wat zegt een  mount  in de terminal ?
- wat staat in de  /etc/fstab  ?
- wat levert een  ls -l /dev | grep cd  op ?
- wat zegt een   sudo lshw -C disk  ?

track