Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (OPGELOST) Backup Firefox en Thunderbird in 10.04 plaatsen.  (gelezen 2553 keer)

Offline ilseroen

  • Lid
(OPGELOST) Backup Firefox en Thunderbird in 10.04 plaatsen.
« Gepost op: 2010/06/04, 20:45:38 »
Hallo, ik heb vandaag LL 10.04 op mijn laptop geïnstalleerd.
Uiteraard heb ik van het vorige systeem (9.10) een backup gemaakt.

Nu wil ik dus die backup files in de Firefox en Thunderbird mappen zetten.

Dit werkte prima toen ik overging van 9.04 naar 9.10, echter ik krijg nu de volgende melding:

U beschikt niet over de rechten om bestanden uit te pakken in map "file:///etc/firefox-3.0"

Wat kan ik hier aan doen? Het zou namelijk wel erg prettig zijn om mijn oude instellingen (ww'en, bookmarks, enz) weer terug te hebben.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/06, 15:48:17 door ilseroen »

Re: backup Firefox en Thunderbird in 10.04 plaatsen.
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/04, 21:09:42 »
De map etc kan je alleen met rootrechten benaderen. Bijv gksudo nautilus
In je persoonlijke map staan normaal je instellingen van Firefox en Thunderbird in een verborgen mapje. Open je persoonlijke map en druk CTRL+H tegelijk in, nu zie je mappen met een punt ervoor, bijv. .Firefox.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline ilseroen

  • Lid
Re: backup Firefox en Thunderbird in 10.04 plaatsen.
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/04, 22:38:15 »
Ok, die zie ik nu.

Alleen alles overzetten lukt niet. Ik krijg bijgevoegd schermpje te zien, waarna alles stopt.
Enig idee hoe ik mijn backups dan wel terug krijg?

Re: backup Firefox en Thunderbird in 10.04 plaatsen.
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/04, 22:42:19 »
Met welk programma heb je de backup gemaakt?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline ilseroen

  • Lid
Re: backup Firefox en Thunderbird in 10.04 plaatsen.
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/04, 22:53:17 »
Met Sbackup volgens mij.
Hij schrijft ze als volgt weg, zie bijlage.

Re: backup Firefox en Thunderbird in 10.04 plaatsen.
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/04, 23:09:25 »
Zet die map eens in je huidige persoonlijke map. Bijv met Nautilus, ga nu de map in en klik op met de rechtermuisknop, klik nu op Hier uitpakken in het menuutje. Wat krijg je te zien? Kan je daar een screenshot van plaatsen?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline HarzG

  • Lid
Re: backup Firefox en Thunderbird in 10.04 plaatsen.
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/04, 23:46:20 »
In het ingepakte sbackup-bestand staan profielen. Die zijn bijv. te vinden in:
/home/gebruikersnaam/.mozilla/firefox/gx18q5zk.default

Firefox: stap 1 -> uitpakken van de Firefox-backup naar bijv. /home/gebruikersnaam/.mozilla/firefox/gx18q5zk.default
(de letter/cijfer-combinatie is bij iedereen anders)
            stap 2 -> bestand profiles.ini bewerken met een tekstverwerker (gedit, mousepad, OOwriter) en daar een backup-profiel toevoegen

In je map /home/gebruikersnaam/.mozilla/firefox staat het bestand profiles.ini.
Daarin moet je de naam van het backup-profiel toevoegen.
[General]
StartWithLastProfile=1

[Profile0]
Name=bestaand (# dat staat al in de map)
IsRelative=1
Path=bw12v3ba.default

[Profile1]
Name=default (# dat is de backup)
IsRelative=1
Path=gx18q5zk.default

Om dat backup-profiel te benaderen, start je hierna Firefox 1 keer met de profielmanager:
Alt-F2 en dan invoegen firefox -P, hier kan je dan je backup-profiel kiezen en vastleggen als het standaard-profiel waarmee Firefox moet werken.

Voor Thunderbird kan dat op een vergelijkbare manier uitgevoerd worden.
De map waarin je profiel staat, heet bijvoorbeeld /home/gebruikersnaam/.mozilla-thunderbird/tm8r486f.default.
Ook hier moet je weer in je profiles.ini van Thunderbird de naam van de backup-map schrijven en net als met Firefox 1 keer via Alt-F2, thunderbird -P, het standaard-profiel vastleggen dat moet worden gebruikt.

Hierna kan je de normale snelkoppelingen/pictogrammen weer gebruiken om Firefox/Thunderbird te starten.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/04, 23:48:47 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline ilseroen

  • Lid
Re: backup Firefox en Thunderbird in 10.04 plaatsen.
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/05, 09:42:22 »
Thunderbird is weer als vanouds, dus dat scheelt alweer.
Alleen Firefox doet nog niet als vanouds.

Citaat
Zet die map eens in je huidige persoonlijke map.
Heb ik gedaan, die is nu aan het uitpakken, alleen duurt dat erg lang.

Citaat
Wat krijg je te zien? Kan je daar een screenshot van plaatsen?

Zie bijlage.

Offline HarzG

  • Lid
Re: backup Firefox en Thunderbird in 10.04 plaatsen.
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/05, 10:18:42 »
U beschikt niet over de rechten om bestanden uit te pakken in map "file:///etc/firefox-3.0"
Naar deze map hoeft overigens helemaal niets te worden geschreven. Daar staan Debian-instellingen voor Firefox in.
De data van het user-profiel staan altijd in de home-map en alleen die moeten worden teruggezet.
Dat het lang duurt, ligt aan de compressie (hoe groot is je backup?). Het tgz-bestand wordt volgens mij eerst uitgepakt in een temp-map voordat de bestanden gekopieerd kunnen worden.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline ilseroen

  • Lid
Re: backup Firefox en Thunderbird in 10.04 plaatsen.
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/05, 19:08:10 »
Van alles geprobeerd, alleen TB lukte direct.

@HarzG, Je eerste bericht is me niet helemaal duidelijk. Zou je me dat voor mij wat duidelijker kunnen uitleggen?

Offline elendil

  • Lid
Re: backup Firefox en Thunderbird in 10.04 plaatsen.
« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/06, 02:28:52 »
Van alles geprobeerd, alleen TB lukte direct.
Als ik je een handige tip mag geven voor als straks alles weer loopt zoals het hoort, installeer dan de add-on/extension FEBE in Firefox. Dit maakt op een makkelijke manier een back-up van je hele Firefox. Dagelijks, wekelijks, maandelijks of handmatig.
Duidelijke instructies/helpschermpjes en homepage.
Er is voor Thunderbird blijkbaar eenzelfde add-on in ontwikkeling, maar heb die op Mozilla nog niet kunnen vinden.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/06, 02:41:03 door elendil »


-=[ Not all those who wander are lost ]=-

Offline HarzG

  • Lid
Re: backup Firefox en Thunderbird in 10.04 plaatsen.
« Reactie #11 Gepost op: 2010/06/06, 11:31:28 »
@HarzG, Je eerste bericht is me niet helemaal duidelijk. Zou je me dat voor mij wat duidelijker kunnen uitleggen?
Hoe heb je de back-up van Thunderbird teruggezet?
Ik hoop dat je niet de complete back-up "gewoon" teruggeplaatst hebt. Dat zou kunnen betekenen dat je oudere instellingen van 9.10 schrijft naar een systeem dat recentere instellingen moet gebruiken om Thunderbird en Firefox correct te laten werken.


Je kan het bestand files.tgz met een archiefmanager openen en dan daarin bladeren naar de map /home/je_eigen_gebruikersnaam/.mozilla/firefox/gx18q5zk.default. Als je op deze map staat (niet openen met dubbelklik, alleen maar selecteren), dan kan je deze map incl. de submappen laten uitpakken naar je home-map.
Hiervoor moet je in de archiefmanager bladeren naar de plek waarin je wilt uitpakken of de naam van de map compleet in de adresregel intypen zoals  /home/je_eigen_gebruikersnaam/.mozilla/firefox/. Als je typt in de adresregel zie je de correcte namen al automatisch verschijnen. Let ook op de "/" aan het einde van het adres. NB: de mappen met een "." aan het begin worden niet standaard getoond, zodra je een "." typt en de eerste letter bijv. "m" dan verschijnen alle mappen die met ".m" beginnen. Daar selecteer je dan ".mozilla/" en hierna voeg je een "f" toe waardoor "firefox/" verschijnt.

Je moet incl. de submappen laten uitpakken (dat staat standaard "aan"). Als het uitpakken klaar is, moet nadien nog het bestand profiles.ini in je home-map aangepast worden. Firefox kan alleen die profielen zien die in het bestand profiles.ini worden genoemd.
In de map /home/je_eigen_gebruikersnaam/.mozilla/firefox staat het bestand profiles.ini. Hoe dat moet worden aangepast, staat in het eerdere bericht.

Omdat ik geen idee heb op welke plek van de uitleg je niet verder komt, kan je misschien beter naar de chat #ubuntu-nl gaan. Maar daarvoor zouden wij tijden moeten afspreken - ik ben niet hele dagen aan de pc   =D
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline ilseroen

  • Lid
Re: backup Firefox en Thunderbird in 10.04 plaatsen.
« Reactie #12 Gepost op: 2010/06/06, 15:01:46 »
@ HarzG: dank, toevallig de methode die ik sowieso voor TB had gedaan en ook voor FF inmiddels.

Alles werkt weer naar behoren!


@ All: bedankt voor alle tips en tools elk waren zeker nuttig.

@ elendil: FEBE wordt as we speak geïnstalleerd en lijkt mij bijzonder handig.

Paar dingen waar ik achter kwam zijn: het uitpakken van bestanden duurt erg lang, annuleren na bv een uur, betekend niet dat er niets is gebeurd.
Mijn harde schijf liep als een bezetene vol. Deze bestanden heb ik weer verwijderd, zodat mijn harde schijf weer 'gezond' is.
Ook mijn externe harde schijf had hetzelfde probleem. Ook die heb ik opgeschoond (door oude backups te verwijderen, scheelde bijna 200 gb).

Ik ga zo direct een nieuw backup van mijn systeem maken, zodat ik ook de laatste (9.10) backup kan verwijderen.

Oja, het was niet handig van me om eerst mijn bestanden (op 9.10) te kopieëren naar de externe harde schijf en dan vervolgens een backup te maken van het hele systeem. :rolleyes:
Dubbel werk.

In ieder geval: een ieder bedankt voor alle hulp!



Ik kan nu gelukkig nog even onbekommerd genieten van het weer. Cheers.

Offline HarzG

  • Lid
Re: backup Firefox en Thunderbird in 10.04 plaatsen.
« Reactie #13 Gepost op: 2010/06/06, 15:35:12 »
Gefeliciteerd met de succesvolle herstel-operatie.

Het openen van de back-up met het programma zorgt er inderdaad voor een heel grote uitpak-actie waardoor je partitie helemaal vol loopt.
Je kan de back-up-bestanden ook met de file-roller openen en niet het back-up-programma gebruiken om de bestanden te tonen. De file-roller zit onder de rechter muisknop en wordt met de naam ArchiveManager getoond. Volgens mij wordt dan nl. niet direct uitgepakt maar alleen een lijst van de inhoud gemaakt.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline ilseroen

  • Lid
Re: backup Firefox en Thunderbird in 10.04 plaatsen.
« Reactie #14 Gepost op: 2010/06/06, 15:47:16 »
Ok, bedankt voor de tip.