Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: software installatie mbt terminal  (gelezen 634 keer)

Offline Panpan

  • Lid
software installatie mbt terminal
« Gepost op: 2012/03/21, 00:10:54 »
Hi,
Ik heb grote problemen met het installeren van software.
Mbv firefox was ik slechts 1 maar in staat om de juiste file te downloaden.
Installeren mbv Ubuntu software centrum geeft problemen want Ubuntu zegt dat het niet aanwezig is.
Vervolgens mbv de terminal en deze link (http://www.liberiangeek.net/2011/08/install-adobe-flash-player-11-64-bit-in-ubuntu-11-0411-10/) het geprobeerd maar de terminal vraagt dan om mijn wachtwoord.
Echter kan ik typen wat ik wil maar de cursor in de terminal verschuift niet in regelafstand bij het typen van mijn wachtwoord.
Ik ben na 25 jaar Windows XP vd week met 1 been overgestapt naar Linux door een partitie voor Linux te hebben aangemaakt.

Vr. gr.
Pan
Ik kan niet bij sites.google.com computertips wegens mijn locatie in China zonder VPN. Compaq Presario M2000 standaard met 1 uitzondering: 750 Mb
Xubuntu 12.04 LTS i386 32 bits

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: software installatie mbt terminal
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/21, 00:54:33 »
Beste Panpan,

Je hoeft geen adobe flash player te installeren. Wat je wel moet doen, is deze site gaan bekijken: http://sites.google.com/site/computertip . Dat is de site van medeforumlid Pjotr, speciaal voor beginnende (ook voor allang begonnen) ubuntu-gebruikers. Lees vooral de gedeeltes 'Na de installatie' en 'multimedia voltooien'.
Linux werkt 'onder de motorkap' anders dan Windows. Je zal vanzelf merken dat het zelfs een heel stuk gemakkelijker is.
Bovenaan de sitepagina's zie je overigens ook staan Forumrichtlijnen | Nederlandstalige documentatie | Meehelpen aan Ubuntu . Als je op 'Nederlandstalige documentatie' klikt (ja, het is een hyperlink) kom je vanzelf op de wiki van de community. Daar vindt je evenzeer heel veel informatie.

Btw, in de terminal zie je geen tekens als je je wachtwoord intypt. Dat hoort zo en heeft een reden- dan kan iemand die over je schouders meegluurt in ieder geval niet zien uit hoeveel tekens dit bestaat.

Maar, ga eerst eens bovenstaande site lezen. Dan weet je beter wat je doet  ;)

Succes!
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Panpan

  • Lid
Re: software installatie mbt terminal
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/22, 13:34:05 »
Hi,
Ok, dat ik me eerst meer moet inlezen snap ik.
Dat advies ga ik opvolgen, maar dat blijft er nog onduidelijkheid bestaan over het wachtwoord.
Ik begrijp dat het wachtwoord niet weergegeven wordt ivm privacy, ik begrijp ook dat het zou kunnen worden weergegeven in ******* (sterretjes). Maar da's niet wat ik bedoel.
Indien ik Adobe wil installeren en er om een wachtwoord gevraagd wordt in de terminal kan ik type wat ik wil en het wachtwoord ingeven maar daarna gebeurd er helemaal niets. Zoals ik al schreef: de cursor komt vanaf dat moment niet meer van z'n plaats.

Heeft iemand een idee hoe dat komt of heb ik het nog steeds niet begrepen.

Vr gr.
Panpan
Ik kan niet bij sites.google.com computertips wegens mijn locatie in China zonder VPN. Compaq Presario M2000 standaard met 1 uitzondering: 750 Mb
Xubuntu 12.04 LTS i386 32 bits

Re: software installatie mbt terminal
« Reactie #3 Gepost op: 2012/03/22, 14:09:31 »
Citaat
Heeft iemand een idee hoe dat komt of heb ik het nog steeds niet begrepen.

Ik denk inderdaad dat je het nog steeds niet hebt begrepen, doe eens de volgende proef in een terminal:

sudo -i ( en druk op enter )
 Voer je wachtwoord 'blind' in (druk op enter)

Je zal zien dat je prompt nu is veranderd van $ in #
Dit beteken dat je nu "root" bent en nu kan je installeren/verwijderen.

Druk nu op de toetsenkombinatie: Ctrl+D en je prompt is terug een $, dus ben je terug een normale gebruiker zonder rechten om iets te installeren/verwijderen.

Normaal wordt je zo nooit root, maar doe je dit eenmalig voor elk commando via sudo ...commando waarna ook om je wachtwoord wordt gevraagd, dus weer (blind) invoeren en op enter drukken.

Als dit niet werkt, is er meer aan de hand met je systeem. Laat eens iets weten als je wil  ;)
« Laatst bewerkt op: 2012/03/22, 14:51:18 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Panpan

  • Lid
probleem opgelost
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/21, 10:37:36 »
probleem opgelost
Ik kan niet bij sites.google.com computertips wegens mijn locatie in China zonder VPN. Compaq Presario M2000 standaard met 1 uitzondering: 750 Mb
Xubuntu 12.04 LTS i386 32 bits