Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: automount van apparaten geeft problemen  (gelezen 6245 keer)

Offline track

  • Lid
Re: automount van apparaten geeft problemen
« Reactie #25 Gepost op: 2009/03/03, 16:12:35 »
En ook weer de fstab met een knak ?

Re: automount van apparaten geeft problemen
« Reactie #26 Gepost op: 2009/03/03, 16:16:31 »
De fstab is onveranderd, open ik deze dan als beheerder zet ergens een spatie en save hem daarna, dan werkt alles weer CDrom en USB stick.
Maar na het opnieuw opstarten werkt het wederom niet meer.


??????????????????????????????????????/

Offline track

  • Lid
Re: automount van apparaten geeft problemen
« Reactie #27 Gepost op: 2009/03/03, 16:18:39 »
Wat gebeurt met de eigenaar, rechten en tijdstempel van de fstab ?


p.s. bij mij staan de rechten op eigenaar: root (rw),  groep: root (r),  anderen: (r)
      datum van october 2008
« Laatst bewerkt op: 2009/03/03, 16:22:51 door track »

Re: automount van apparaten geeft problemen
« Reactie #28 Gepost op: 2009/03/03, 16:22:37 »
Als ik de fstab bewerk doe ik dat als beheerder anders kan ik hem niet bewerken, ik kan me iets bedenken dat als de PC gewoon opstart als gebruiker de boel anders reageert.

Offline track

  • Lid
Re: automount van apparaten geeft problemen
« Reactie #29 Gepost op: 2009/03/03, 16:26:13 »
Moet je liever de rechten nog een keer controleren. (vergel. mijn voorbeld boven)

Offline vanadium

  • Lid
Re: automount van apparaten geeft problemen
« Reactie #30 Gepost op: 2009/03/03, 16:27:59 »
Je geeft vage informatie en je gaat nogal oppervlakkig over de adviezen die hier worden gegeven: zo is het helpen moeilijk.

Re: automount van apparaten geeft problemen
« Reactie #31 Gepost op: 2009/03/03, 16:30:39 »
Wat voor vage informatie geef ik dan? Als ik duidelijker moet zijn dan hoor ik dat graag want ik zou dit graag oplossen.




Offline track

  • Lid
Re: automount van apparaten geeft problemen
« Reactie #32 Gepost op: 2009/03/03, 16:37:35 »
Voorstel (een poging):

Laat hem gewoon weer opstarten (zodat het weer fout gaat) en vergelijk daarna
het bestanddatum van de /etc/fstab met het resultaat van dmesg > dmesg.txt
Sorry: je moet in /var/log/messages kijken (of [systeem]-beheer-protocol)

Misschien vind je een aanpak als je naar aanleiding van dit datum de tijdstempels bekijkt.

track
« Laatst bewerkt op: 2009/03/03, 16:41:25 door track »

Offline vanadium

  • Lid
Re: automount van apparaten geeft problemen
« Reactie #33 Gepost op: 2009/03/03, 16:49:39 »
Niet aarzelen om hier de inhoud van bestanden te plakken, en commandolijnoutput. Je hebt je /etc/fstab gewijzigd. Ben je zeker dat de wijziging OK is? Controleer alvast dat /etc/fstab foutloos is met het commando "sudo mount -a": hier mag je geen output krijgen.

Het is inderdaad niet mogelijk dat je /etc/fstab verandert, of dat die per gebruiker zou veranderen. Ook speelt de eigenaar en permissies geen rol, voorzover het bestand gelezen kan worden. Trouwens, die permissies zullen goed staan.

Als je /etc/fstab gegarandeerd in orde is, maar het probleem blijft bestaan, maak dan eens een nieuwe account aan en zie of het probleem zich daar voordoet. Indien niet, dan weten we dat een obscure gebruikersconfiguratie de oorzaak is. In dat geval kan je, bij gebrek aan een fijnere oplossing, al je configuratiebestanden (behalve misschien .evolution) weghalen uit je /home. Dan start je account terug op met fabrieksinstellingen.

Indien het probleem zich wel nog voordoet, probeer dan nog eens, zoals ik in een vorig bericht heb gesuggereerd, je /media folder op te kuisen.
« Laatst bewerkt op: 2009/03/03, 17:07:30 door vanadium »

Offline track

  • Lid
Re: automount van apparaten geeft problemen
« Reactie #34 Gepost op: 2009/03/03, 16:56:37 »
Hoi Vanadium,

wat wij hier net doen (met een zekere snelle pingpong) is gewoon het vervolg van het debuggen van eergistern en gisteren.
Als je daarbij wilt instappen zal je misschien toch even het verloop van de debug tot hier toe nagaan.

Dan kun je je voorstellen veel doeltreffender toepassen.
(op het ogenblijk vragen wij ons af hoe het kan dat de /etc/fstab na een start wéér vanzelf verandert !)

track

Offline vanadium

  • Lid
Re: automount van apparaten geeft problemen
« Reactie #35 Gepost op: 2009/03/03, 17:09:56 »
Mijn vraag is: verandert het wel degelijk? /etc/fstab verandert niet uit zichzelf (niets is onmogelijk, maar toch ...). In elk geval: die moet je eerst goed hebben voor je verder zoekt.

Ik heb het draadje wel degelijk gevolgd, en als je eens terugkijkt, zie je wel waarom ik een beetje geergerd was. /etc/fstab was duidelijk fout om te beginnen, maar als antwoord: "Ik heb inmiddels alle tips wel uitgeprobeerd" en dan toch in een volgend postje "Ik heb toch de fstab nog eens onder handen genomen volgens de tips van Vanadium...".

Eérst moeten we zeker zijn dat die /etc/fstab goed is.

Citaat van: Johan Velthuizen
De fstab is onveranderd, open ik deze dan als beheerder zet ergens een spatie en save hem daarna, dan werkt alles weer CDrom en USB stick.
De "aangepaste" fstab werd hier nog niet getoond. Is de aanpassing wel correct? Dus:
cat /etc/fstab
De tip in mijn vorig postje, "sudo mount -a", laat toe te zien of er al dan niet fouten zitten in /etc/fstab. Eérst zeker zijn dat /etc/fstab goed werd aangepast!
« Laatst bewerkt op: 2009/03/03, 17:15:39 door vanadium »

Re: automount van apparaten geeft problemen
« Reactie #36 Gepost op: 2009/03/03, 17:17:16 »
Hallo

fstab wordt zeker niet aangepast bij het opstarten, wel zat er een foutje in zoals je kan zien bij de eerste keer sudo mount -a maar na aanpassing geen melding meer.
johan@Webdesign-desktop:~$ sudo mount -a
[mntent]: waarschuwing: geen afsluitend regeleindeteken aan het eind van /etc/fstab
johan@Webdesign-desktop:~$ sudo mount -a
johan@Webdesign-desktop:~$ 

De inhoud van fstab is als volgt:

# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc /proc proc defaults 0 0
# /dev/hda1
UUID=6325c44f-8332-4ac4-81de-cd715e1ea421 / ext3 nouser,relatime,errors=remount-ro,atime,auto,rw,dev,exec,suid 0 1
# /dev/hda5
UUID=49d4b2fa-405c-4999-b68c-a0125b0065a7 none swap sw 0 0

/dev/scd0 /media/cdrom  udf,iso9660  user,noauto,exec,utf8       0  0


dmesg geeft na insteken usb stick:

[ 4555.640948] usb-storage: device scan complete
[ 4555.671627] scsi 18:0:0:0: Direct-Access              USB Flash Memory PMAP PQ: 0 ANSI: 0 CCS
[ 4555.913091] sd 18:0:0:0: [sdg] 15642624 512-byte hardware sectors (8009 MB)
[ 4555.913856] sd 18:0:0:0: [sdg] Write Protect is off
[ 4555.913863] sd 18:0:0:0: [sdg] Mode Sense: 23 00 00 00
[ 4555.913866] sd 18:0:0:0: [sdg] Assuming drive cache: write through
[ 4555.917453] sd 18:0:0:0: [sdg] 15642624 512-byte hardware sectors (8009 MB)
[ 4555.918105] sd 18:0:0:0: [sdg] Write Protect is off
[ 4555.918112] sd 18:0:0:0: [sdg] Mode Sense: 23 00 00 00
[ 4555.918114] sd 18:0:0:0: [sdg] Assuming drive cache: write through
[ 4555.918124]  sdg: sdg1
[ 4555.959875] sd 18:0:0:0: [sdg] Attached SCSI removable disk
[ 4555.959954] sd 18:0:0:0: Attached scsi generic sg7 type 0


Offline track

  • Lid
Re: automount van apparaten geeft problemen
« Reactie #37 Gepost op: 2009/03/03, 17:26:46 »
Nu snap ik het niet meer helemaal.
Was de fout gisteren niet weg nadat jij, Johan de fstab had gecorrigeerd ?

En nu zitten wij weer waar wij eergisteren al vast zaten, dat de USB wél attached, maar niet mount ?
Ik dacht dat we dat gisteren al onder de knie hadden door de fstab te repareren.

Johan, wil je misschien jouw fstab zoals die nu is even in een bijlage zetten. Dan kunnen wij die origineel bekijken.

track

Offline vanadium

  • Lid
Re: automount van apparaten geeft problemen
« Reactie #38 Gepost op: 2009/03/03, 17:33:22 »
[edit]track, ik denk dat fstab nu OK is

Dat ziet er goed uit. Je foutje was niets ergs meer, maar ondertussen heb je dat 100% voor elkaar. Kan je ook eens naar de output kijken van "ls /media -l"

Wellicht heb je, net als mij, volgende output:
vanadium@vanadium:~$ ls /media -l
total 4
lrwxrwxrwx 1 root root    6 2008-04-24 18:34 cdrom -> cdrom0
drwxr-xr-x 2 root root 4096 2008-04-24 18:34 cdrom0
en dan is het wellicht beter dat je

/dev/scd0 /media/cdrom  udf,iso9660  user,noauto,exec,utf8       0  0
vervangt door
/dev/scd0 /media/cdrom0  udf,iso9660  user,noauto,exec,utf8       0  0
(een "nul" achter cdrom).

Als je je /etc/fstab hebt bewaard, controleer dan nog eens met
cat /etc/fstab
sudo mount -a

en herstart dan volledig. Veel kans dat het opgelost is.

Re: automount van apparaten geeft problemen
« Reactie #39 Gepost op: 2009/03/03, 18:11:14 »
Hoi Vanadium

Alle bovenstaande stappen gedaan, maar helaas geen resultaat.

In de engelstalige forums komt dit probleem ook regelmatig naar voren met Kubuntu en ook daar heb ik nog geen oplossing kunnen vinden.

Offline track

  • Lid
Re: automount van apparaten geeft problemen
« Reactie #40 Gepost op: 2009/03/03, 18:21:27 »
Wat was het vanochtend dan ?

Ik heb toch de fstab nog eens onder handen genomen volgens de tips van Vanadium en alles lijkt weer te werken, ook als ik mijn usb stick plaats wordt deze weer netjes gemount en opent het scherm met de vraag wat ik wil doen.
...
Hoe was je daar gekomen ?

En de Engelse fora: heb je er soms een link ?

track

p.s. om het toch nog een keer te bekijken zou ik graag jouw fstab in een bijlage hebben. (zie "extra opties" -> [ /etc/fstab ])

Re: automount van apparaten geeft problemen
« Reactie #41 Gepost op: 2009/03/03, 18:29:39 »
Dat het werkte was nadat ik fstab had aangepast en weer had weggeschreven maar na het opnieuw starten van de machine werkte het wederom niet.

Op het moment dat je die fstab wijzigd ben je wel ROOT mogelijk dat dat er ook mee te maken heeft.


De engelse sites die ik allemaal bezocht heb ik gevonden via google, maar meestal kwam ik op launchpad terecht en daar komt deze melding regelmatig voor.


Offline track

  • Lid
Re: automount van apparaten geeft problemen
« Reactie #42 Gepost op: 2009/03/03, 18:57:54 »
Als ik jouw fstab bekijk zit er aan he eind weer geen [enter] !

Dat past bij de fout die je zoëven weer had:
Citaat
[mntent]: waarschuwing: geen afsluitend regeleindeteken aan het eind van /etc/fstab

Wil je even 2 [enter]'s er achter het eind zetten en de fstab weer opslaan ? 
(p.s. de eigenaar verandert niet als je een bestand via sudo gedit opent. Je hebt dan alleen alle rechten)
En dan opnieuw starten, de CD en USB testen, en  in de  fstab nakijken of die 2 [enter]'s er nog steeds zijn ?

track

pp.s.: en kijk aub met een rechterklik (en "eigenschappen" - "rechten") wie de eigenaar van de fstab is.

Offline vanadium

  • Lid
Re: automount van apparaten geeft problemen
« Reactie #43 Gepost op: 2009/03/03, 19:15:38 »
[edit]track, je was me weer voor. Best aanpassen inderdaad. Misschien is het ontbreken van die <enter> wel meer kritisch dan ik dacht.

In je /etc/fstab voeg je best een regeleinde toe ná de laatste regel. De witregel voor de laatste regel kan geen kwaad, maar hoeft niet.

Dat zou dan een bekende kubuntu bug zijn? In dat geval zal je niet veel meer kunnen doen, denk ik. Zou mij evenwel verwonderen dat dergelijke bug nu nog in Intrepid zou bestaan, laat staan Hardy (weet nu niet wat jij hebt).

Wat je beschrijft, nl. dat het na het editen van /etc/fstab wel gaat, verwondert mij. Dat brengt er mij toe eens te controleren bij welke groepen je allemaal behoort. Bij mij ziet het er zo uit (weliswaar gnome bij mij)
$ id
uid=1000(vanadium) gid=1000(vanadium) groups=4(adm),20(dialout),21(fax),24(cdrom),25(floppy),26(tape),29(audio),30(dip),44(video),46(plugdev),105(scanner),107(fuse),109(lpadmin),115(admin),116(pulse),117(pulse-access),118(pulse-rt),1000(vanadium)
Er is een (uiterst) miniem kansje dat het niet zou werken omdat je om één of andere reden geen lid (meer) bent van bijvoorbeeld "plugdev". "pulse-rt" zal jij niet hebben (en ook niet nodig hebben): die heb ik er zelf ooit aan toegevoegd (ergens gelezen, heeft met pulseaudio te maken).

Je kan eens testen of het bij een nieuw gebruikersaccount ook gebeurt. Die account kan je achteraf weer verwijderen.

Je ziet, we beginnen ook wat radeloos te worden ...

Re: automount van apparaten geeft problemen
« Reactie #44 Gepost op: 2009/03/04, 09:13:40 »
Dit zegt denk ik genoeg:

 Re: HAL - disable auto mount
This will stop HAL starting altogether. I use "autofs" instead:

sudo chmod ugo-rwx /usr/sbin/hald /usr/lib/libhal-storage.so.1

Here are some reasons why "autofs" is better than "hal". Autofs is
the standard UNIX way.

HAL is an extremely annoying program. It can cause non-stop mount/umount
of floppy disks, something even when no disk exists. When the CD-ROM tray
is ejected it can sometimes immediately reload and not let you put a CD.
Also for USB pens it can keep mounting making it unsafe to remove them.
This is because HAL constantly tries to detect and mount removeable media.

You are strongly encouraged to disable HAL and use "autofs" instead.
With "autofs" devices are mounted when they are used and unmounted when
finished. So you don't need to eject USB memory sticks. Also you don't
waste CPU cycles trying to detect non-existent devices.

Offline track

  • Lid
Re: automount van apparaten geeft problemen
« Reactie #45 Gepost op: 2009/03/04, 10:48:39 »
Hoi Johan,

het zou best kunnen dat er problemen met HAL zijn.  Heb je dat nader kunnen afbaken dan ?

HAL in inderdaad een ingewikkeld iets (althans voor mij).   
Dus zou ik dat het laatst veranderen.  Het is immers een heel diepgrijpend ingreep in het systeem, en je moet goed weten wat je doet.

Heb je trouwens mijn vraag / voorstel van gisteren een keer getest ?  Want als het lukt om het probleem van de praktische kant onder de knie te krijgen heb je er ook iets aan.

track

p.s.: terwille van de leesbaarheid is het beter als je de link voor zo'n tekst inplakt en niet de gehele tekst:
    ( http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=295423  #8  is voldoende)

Re: automount van apparaten geeft problemen
« Reactie #46 Gepost op: 2009/03/04, 11:02:50 »
Hoi.

Ik heb het voorlopig opgegeven, inmiddels al jullie tips uitgevoerd en gestest maar geen resultaat.

Bij systeeminstellingen->advanced->schijf & bestandssystemen zag ik dat je veel kan instellen voor diverse drives dit wordt dan weggeschreven in fstab, maar als ik daar iets wijzigd gebeuren er de meest vreemde dingen.

Ik durf ook niet al te veel te proberen want het betreffende systeem is mijn hoofdcomputer met mijn administratie en boekhouding van de zaak.
Op een andere machine kan ik wel alles proberen maar daar komt het probleem niet voor.


Offline track

  • Lid
Re: automount van apparaten geeft problemen
« Reactie #47 Gepost op: 2009/03/04, 11:12:11 »
En toch is het een ankerpunt dat jouw fstab niet wordt aangetast.  Vandaar mijn insisteren op precies dit punt.
Want zou de een of andere automatische toestand die continu blijven veranderen moeten wij dat liefst stopzetten.

track