Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Webdevelopment XHTML/CSS/PHP/...  (gelezen 1855 keer)

JanC

  • Gast
Webdevelopment XHTML/CSS/PHP/...
« Gepost op: 2006/10/31, 18:09:07 »
Hoi,

Wie heeft ervaring met webdesign onder Linux? Op mijn PC gebruik ik meestal dreamweaver als IDE, alhoewel ik eigenlijk toch het merendeel op ambachtelijke wijze doe ... notepad of ultraedit. Nu ik ben overgeschakeld naar Ubuntu ben ik op zoek naar een IDE voor webontwikkeling (tooltips, eventuele toegevoegde syntax-library en dergelijke meer) ...

Iemand ervaring hiermee? Suggesties?

Het laatst las ik ergens (weet spijtig genoeg niet meer waar) dat er een tool voor Linux bestaat om CSS-en te maken. Weet iemand hier meer over? Bijvoorbeeld de naam van dit stuk software?

Alvast bedankt en cheers,
Jan.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Webdevelopment XHTML/CSS/PHP/...
« Reactie #1 Gepost op: 2006/10/31, 18:27:30 »
Ik gebruik regelmatig NVU van mozilla. is een WYSIWYG programma.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Aline

  • Gast
Webdevelopment XHTML/CSS/PHP/...
« Reactie #2 Gepost op: 2006/10/31, 21:48:24 »
Citaat van: JanC
Wie heeft ervaring met webdesign onder Linux? Op mijn PC gebruik ik meestal dreamweaver als IDE, alhoewel ik eigenlijk toch het merendeel op ambachtelijke wijze doe ... notepad of ultraedit. Nu ik ben overgeschakeld naar Ubuntu ben ik op zoek naar een IDE voor webontwikkeling (tooltips, eventuele toegevoegde syntax-library en dergelijke meer) ...

Iemand ervaring hiermee? Suggesties?

Het laatst las ik ergens (weet spijtig genoeg niet meer waar) dat er een tool voor Linux bestaat om CSS-en te maken. Weet iemand hier meer over? Bijvoorbeeld de naam van dit stuk software?

Alvast bedankt en cheers,
Jan.
Lang of kort verhaal? Kort maar even.

Onder Ubuntu 6.06 kun je gebruik maken van Quanta Plus 3.5.2 (meer volledig, benadert HomeSite 5.5 onder Windows, maar zo KDE), Bluefish 1.0.4 (super snel, echt Gnome, maar helaas iets te weinig mogelijkheden), Screem 0.16.1 (hm, niet mijn favoriet, weet niet precies waarom). Voor CSS heb je CSS Editor 0.4.0 en dat werkt heel aardig (niet zo goed als TopStyle onder Windhose, maar goed genoeg).

Ik heb het dus over (X)HTML en CSS-editors. Jij zegt IDE, maar ik gebruik zo'n woord liever alleen bij uitgebreide programmeeromgevingen. Die heb je onder Linux natuurlijk eindeloos veel.

Ik moet even tijd vinden, dan wil ik een vergelijking neerzetten van HTML-editors op basis van criteria van webmasters. Als ik uitgebreid moet zoeken en vervangen, of met vele webpagina's bezig ben, dan grijp ik toch weer naar HomeSite 5.5 onder Windows XP, ook al zou ik liever anders willen. Ik werk het liefst codegericht, maar dat had je vast al door.

Misschien kun je meteen meedenken? Aan welke criteria moet zo'n programma voor jou voldoen? Gemakkelijk meerdere bestanden kunnen openen om te bewerken kan er zo een zijn.  Maar er zijn er vele.

Bye bye

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Webdevelopment XHTML/CSS/PHP/...
« Reactie #3 Gepost op: 2006/11/01, 07:32:41 »
Ikzelf werk gewoon met een programma als gedit. Lekker eenvoudig en zeer code gericht.

JanC

  • Gast
Webdevelopment XHTML/CSS/PHP/...
« Reactie #4 Gepost op: 2006/11/01, 14:43:45 »
Dag Allemaal,

Aline (en haar tiepmasjien), bedankt voor je tips (en de rest uiteraard ook) Ik heb daarnet Bluefish en CSSed  ge

Aline

  • Gast
Webdevelopment XHTML/CSS/PHP/...
« Reactie #5 Gepost op: 2006/11/01, 17:41:52 »
Citaat van: Kiwinote
Ikzelf werk gewoon met een programma als gedit. Lekker eenvoudig en zeer code gericht.
Dat begrijp ik wel, ik heb zelf ook altijd platte tekst editors gebruikt voor van alles en dat doe ik nog. En mijn respect voor gEdit is groot. Maar het wordt toch wat masochistisch als je websites moet bouwen of beheren die uit vele honderden, in mijn geval soms duizenden webpagina's bestaan. Dan kun je simpelweg beter de juiste 'tools' gebruiken. Ik neem aan dat je dat met me eens bent.

Met een groet.

Aline

  • Gast
Webdevelopment XHTML/CSS/PHP/...
« Reactie #6 Gepost op: 2006/11/01, 17:52:33 »
Citaat van: JanC
Dag Allemaal,

Aline (en haar tiepmasjien), bedankt voor je tips (en de rest uiteraard ook) Ik heb daarnet Bluefish en CSSed  ge

JanC

  • Gast
Webdevelopment XHTML/CSS/PHP/...
« Reactie #7 Gepost op: 2006/11/01, 20:20:04 »
Hey leuk overzicht,

Ik zal mijn ervaringen met je delen. Je hebt het over websites in jouw geval van 1000-en pagina's ... Meen je dat nou echt dat je die allemaal

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Webdevelopment XHTML/CSS/PHP/...
« Reactie #8 Gepost op: 2006/11/02, 09:18:35 »
Duizenden pagina's? Dan kom je toch al gauw terecht bij omgevingen als "Zope", maar dat is meer een Content Management System: http://www.zope.org/
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl