Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 20 jaar GIMP  (gelezen 1955 keer)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
20 jaar GIMP
« Gepost op: 2015/11/24, 23:46:46 »
Afgelopen zaterdag, 21 november 2015, vierde het GIMP project zijn twintigste verjaardag. Op die dag in 1995 maakte Peter Mattis het programma bekend via Usenet.

Toen bestond de Linux kernel net een paar jaar en je kan dus wel zeggen dat GIMP er vanaf het begin bij was.


Ter gelegenheid van de verjaardag komt GIMP met een nieuwe versie en een helemaal vernieuwde website . Op deze pagina  blikt men terug op het verleden  en vooruit naar de toekomst. Er staan heel wat vernieuwingen op stapel, waaronder de overstap naar de GEGL grafische engine. Daarvoor moest het programma vrijwel geheel herschreven worden of tenminste goed op de schop. Men nadert nu de voltooiing!

En dan staat er voor de verdere toekomst nog veel meer moois op stapel.

Meer over GIMP plus een jaarbundel met mijn artikelen over GIMP in de komende Nieuwsbrief  van Helpmij, verschijningsdatum zondag 6 december. Met die jaarbundel heb je twaalf cursussen GIMP in handen, compleet met alle oefenmateriaal, een mooie video en tal van interessante links. Mocht je niet zolang kunnen wachten, tot die datum is er mijn artikel over vakfotografie met opensource software te lezen naast tal van andere gevarieerde artikelen. Vast en zeker nooit weg!

Er wordt hier regelmatig gevraagd naar Nederlandstalige cursussen. Hier is er dan één voor dat mooie programma GIMP, geschreven vanuit mijn uitgebreide ervaring als trainer. Ik ben blij wat terug te kunnen doen voor al die mooie vrije software en bij Helpmij.nl vond ik een fijne plek om dat te verwezenlijken.

Veel plezier ermee!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Tom

  • Lid
Re: 20 jaar GIMP
« Reactie #1 Gepost op: 2015/11/25, 22:02:45 »
Ik zelf heb geen Gimp ,maar uw initiatief vind ik prachtig !.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: 20 jaar GIMP
« Reactie #2 Gepost op: 2015/11/25, 22:35:11 »
20 jaar, we worden oud..! ;-)

Re: 20 jaar GIMP
« Reactie #3 Gepost op: 2015/11/25, 22:52:42 »
Zelf gebruik ik maar een fractie van wat het programma kan, maar dit is zonder twijfel 1 van de paradepaardjes van de Open Source community.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline MKe

  • Lid
Re: 20 jaar GIMP
« Reactie #4 Gepost op: 2015/11/26, 06:33:17 »
Toen ik veel plaatjes manipuleerde voor zogenaamde 'Siggies' op een ander forum heb ik dit programma veel gebruikt. Ik gebruik het nu nog steeds wel naast DarkTable voor het precisie-werk. Je blijft altijd weer nieuwe dingen ontdekken. Super programma.

Re: 20 jaar GIMP
« Reactie #5 Gepost op: 2015/11/26, 13:30:45 »
Gefeliciteerd!

Mooie software welke ik graag gebruik na de nodige jaren vrij intensief met Photoshop gewerkt te hebben.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: 20 jaar GIMP
« Reactie #6 Gepost op: 2015/11/27, 15:15:48 »
Het onderwerp over GIMP in de komende nieuwsbrief ligt klaar op de plank. Ik heb er een leuke header voor gemaakt met een tikkeltje kerstsfeer erin met behulp van Scribus:


Na Sinterklaas (6 december dus) komt de nieuwe nieuwsbrief uit.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: 20 jaar GIMP
« Reactie #7 Gepost op: 2015/11/27, 15:25:30 »
Die header ziet er gelikt uit! :)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: 20 jaar GIMP
« Reactie #8 Gepost op: 2015/11/27, 18:03:08 »
Hoi Vistaus,

Dank je wel voor de lof!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: 20 jaar GIMP
« Reactie #9 Gepost op: 2015/12/06, 22:32:57 »
De laatste Nieuwsbrief van Helpmij.nl van 2015 is uit. Kijk hier: http://nieuwsbrief.helpmij.nl .

En mocht je alleen geïnteresseerd zijn in het jaarboekje over GIMP: klik dan hier http://nieuwsbrief.helpmij.nl/uploads/2015/12/Gimp-12.pdf (rechtermuisklik, kies Opslaan als)

Helemaal Nederlandstalig, met alle oefenmateriaal te downloaden en tal van handige links. Ik had op het werk een heel goede naam als  trainer. Dit boekje leert je heel veel van GIMP in een ommezien!

En mocht je nog vragen hebben, je weet me hier nou wel te vinden, hè? Wel altijd via een bericht in het Forum, niet via een persoonlijk bericht of een mail. Via het Forum leren we van elkaar en daar gaat het om!!

Veel plezier met GIMP!

Groet,

Just Vecht (aka Erik98)
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021