Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: een ftp locatie mount-en en in fstab zetten  (gelezen 2911 keer)

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
een ftp locatie mount-en en in fstab zetten
« Gepost op: 2017/02/21, 12:18:04 »
beste mensen,

Wie heeft er ervaring met het mounten van een ftp locatie en hoe dat te doen. Ik vond wel een beschrijving, maar die is uit 2007 of zo en leek me nogal omslachtig. Hopelijk is er inmiddels wat vereenvoudigd ;-)

Ik gebruik xubuntu 14.04

dank voor een reactie
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline vanadium

  • Lid
Re: een ftp locatie mount-en en in fstab zetten
« Reactie #1 Gepost op: 2017/02/22, 13:02:28 »
In thunar zou dat moeten lukken door in de locatiebar (Ctrl+L) je server op te geven, voorafgegaan door ftp://.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: een ftp locatie mount-en en in fstab zetten
« Reactie #2 Gepost op: 2017/02/22, 13:08:34 »
@Vanadium,
Dank je voor je reactie.
Ik heb hem in thunar wel als netwerklocatie, maar ik wil het echt mounten. Zodat ik het voor allerlei applicaties kan benaderen als lokale schijf in plaats van een netwerkschijf. Dus een mount maken in fstab.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline vanadium

  • Lid
Re: een ftp locatie mount-en en in fstab zetten
« Reactie #3 Gepost op: 2017/02/22, 13:20:58 »
Dan zijn de oude handleidingen nog van toepassing, denk ik. Je had (hebt?) ftpfs. Hier is er een handleiding  uit 2013 die gebruik maakt van curlftpfs: https://linuxconfig.org/mount-remote-ftp-directory-host-locally-into-linux-filesystem, maar ik lees bij Arch linux dat dit tegenwoordig bijzonder traag is. Plain ftp is een zeer oud protocol zonder beveiliging: mogelijk dat je daarom niet te veel dergelijke handleidingen meer vind.

Als je via thunar hebt aangekoppelt, kan je nog steeds via de terminal aan de mount: ook thunar zal wellicht gvfs gebruiken. Je vindt het aankoppelpunt van je ftp onder je gvfs folder. Vroeger was die in je home directory, tegenwoordig zit die ergens in het systeem - gebruik "locate gvfs" om de plaats te vinden.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: een ftp locatie mount-en en in fstab zetten
« Reactie #4 Gepost op: 2017/02/22, 13:42:22 »
er zijn meerdere bestanden die gvfs heten ... op verschillende locaties ....
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: een ftp locatie mount-en en in fstab zetten
« Reactie #5 Gepost op: 2017/02/22, 19:56:27 »
Hier is er een handleiding  uit 2013 die gebruik maakt van curlftpfs: https://linuxconfig.org/mount-remote-ftp-directory-host-locally-into-linux-filesystem

Deze handleiding is alleen voor een lokale ftp verbinding. Ik zoek iets voor een externe verbinding naar mijn provider. Nu blijft in ieder geval het mapje /mnt/my_ftp/ angstvallig leeg  :'(
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: een ftp locatie mount-en en in fstab zetten
« Reactie #6 Gepost op: 2017/02/22, 19:58:30 »
Ik heb deze handleiding gevonden, maar die is 10 jaar oud ... Wat denken jullie?

het programma lufs zit in ieder geval niet meer in de repo van 14.04 ...
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: een ftp locatie mount-en en in fstab zetten
« Reactie #7 Gepost op: 2017/02/22, 20:33:40 »
Nu blijft in ieder geval het mapje /mnt/my_ftp/ angstvallig leeg  :'(

Het mapje is niet leeg, maar alleen zichtbaar als ik als root de gnome-commander gebruik. Kennelijk iets met rechten. Wie weet er hoe ik de rechten correct moet instellen?
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: een ftp locatie mount-en en in fstab zetten
« Reactie #8 Gepost op: 2017/02/25, 20:56:30 »
Het is me gelukt, maar inderdaad:

maar ik lees bij Arch linux dat dit tegenwoordig bijzonder traag is.

Zijn er nog andere methoden of kan het alleen met curlftpfs?
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: een ftp locatie mount-en en in fstab zetten
« Reactie #9 Gepost op: 2017/02/28, 12:15:26 »
Niemand een idee?
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.