Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Updates vanaf usb-stick?  (gelezen 3092 keer)

Updates vanaf usb-stick?
« Gepost op: 2009/09/30, 23:36:59 »
Hallo,

ik ga binnenkort redelijk wat Pc's van Ubuntu 9.04 voorzien.  Nu is mijn vraag: kan ik, na de installatie van Ubuntu, de updates/talenpakket vanaf een usb-stick installeren?  Dit omdat draadloos internet meestal pas werkt na de installatie van de updates.  Of weet er iemand een andere oplossing?
I know why the caged bird sings...  He sings of freedom.

Re: Updates vanaf usb-stick?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/01, 00:19:53 »
Is het dan niet handiger 1 pc volledig te installeren, en van deze install een image te maken en die op de andere HDtjes te zetten ?

Dit zou je bijv kunnen doen met "Partimage"
sudo apt-get install partimageDeze maakt een backup van een hele partitie.
« Laatst bewerkt op: 2009/10/01, 00:45:20 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Updates vanaf usb-stick?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/01, 08:00:08 »
Je kunt ook kijken of draadloos al gelijk vanaf de live-cd werkt...

Re: Updates vanaf usb-stick?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/02, 00:27:14 »
Erhh, zoals ik al aangaf: draadloos werkt dus bijna nooit.  Verder ben ik een wiskundige (=lui), dus graag een oplossing, die altijd werkt.  Netbooks hebben geen cd lezer, daarom dus usb-stick. Ik woon in België, waar bandbreedte réteduur is!  Die image oplossing klinkt veelbelovend, als ie dus ook vanaf usb kan (netbooks!).

Thx alvast voor de reacties.

jlj
I know why the caged bird sings...  He sings of freedom.

Offline track

  • Lid
Re: Updates vanaf usb-stick?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/02, 00:40:08 »
Hoi Johan,

welkom op het forum !

Volgens mij komt een verzameling van allerlei  .deb-bestanden op jouw stick het dichtst
bij wat je wil.  Maar ik zie er een probleem.  Met name bij de draadloos-toestanden
zijn de drivers óf al bij de kernel aanwezig, of je hebt dermate verschillende en rare
dingen, afhankelijk van het chipset, dat je onmogelijk alle drivers kunt verzamelen.
Je zal gegarandeerd net die driver vergeten die je absoluut nodig hebt.
Alleen al volgens de wet van Murphy.

Tenzij je hebt van tevoren een overzicht welke chipsets er kunnen komen ...

track

Re: Updates vanaf usb-stick?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/02, 22:28:11 »
Hallo,

misschien heb ik toch een oplossing gevonden op het forum hier:http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/ubuntu-8-04-desktop-i386-iso-en-updates/msg260651/#msg260651.
Is dit nog altijd zo?  Wat is de juiste werkwijze, bv.: eerst de updates downloaden, dan kopieren naar een stick en dan pas de updates installeren?  Of staan deze er nog altijd op mijn up to date systeem (en kan ik ze dus nog altijd kopieren)?  En wat bij een 'verse' installatie?  Gewoon in de juiste map zetten, updaten en hupsaké, zo simpel is dat?
I know why the caged bird sings...  He sings of freedom.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Updates vanaf usb-stick?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/02, 22:38:10 »
Als de machines softwarematig allemaal hetzelfde zijn, kan je het vrij eenvoudig doen via Synaptic.
Zorg dat je op 1 machine een goed werkende verbinding hebt (liefst met draadje, dan gaat toch echt het snelst en is betrouwbaar).
Laat hem zoeken op updates, en markeer alle nieuwe updates om geïnstalleerd te worden.
Nu moet je in plaats van op "toepassen" in het menu zoeken naar het maken van een downloadscript.
Dat script kan je uitvoeren op die computer en alle bestanden weg laten schrijven op een usb stick of cd.
Het installeren kan gewoon via de terminal: sudo dpkg -i *.deb in de goede map.

https://help.ubuntu.com/community/Synaptic/PackageDownloadScript

Re: Updates vanaf usb-stick?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/03, 00:34:31 »
Niet echt wat ik bedoelde.  Het gaat hier echt over installaties op thuiscomputers/laptops, geen netwerk ofzo.  Om de een of andere reden zijn mensen pas blij als ze over draadloos internet beschikken (beetje zoals de megapixel race bij digitale camera's?).  Maar net dat werkt dus meestal pas na de eerste update, wat dan weer niet lukt omdat dat dus niet draadloos kan...  Een catch 22 situatie?  Of gewoon een trial & error doen?  Wat was er eerst: de kip?  Of: het ei...?
I know why the caged bird sings...  He sings of freedom.

Offline track

  • Lid
Re: Updates vanaf usb-stick?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/03, 02:28:34 »
Johan, twee punten heb je nog niet door.
(je hebt nog niet de ervaring met Linux, dus kun je het niet weten)

1. Voor vele wlan-chips zijn er al drivers bij de kernel aanwezig.
   Dan dus geen ei-kip-verhaal, maar installeren en klaar.
2. Van de andere chipsets zijn er dermate veel mogelijkheden
   dat je onmogelijk voor alle gevallen een driver kunt hebben.
   Veel te veel eieren dus.  Dat had ik al geprobeerd uit te leggen. 
   Bij Win.. zou je ook niet alle maar denkbare driver-CD's meenemen toch ?

Vandaar mijn vraag: is het aantal mogelijke wlan-chips niet toch bij voorbaat
te overzien dat je een beetje doelgericht de drivers kunt bijeenzoeken ?

Begrijp je het punt ?

track
« Laatst bewerkt op: 2009/10/03, 02:30:07 door track »

Re: Updates vanaf usb-stick?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/10/03, 23:09:38 »
Beste track,

ik heb al enkele installaties van Ubuntu achter de rug, en telkens bleek dat draadloos internet niet werkt.  Dus dan toch maar even aan de kabel hangen en de updates downloaden, waarna het draadloos internet opeens wel werkt.  Is Ubuntu 9.04 nu zo slim dat het tijdens het updaten meteen de juiste driver installeert?  Of zit er een foutje in, dat via de updates wordt rechtgezet, waardoor de juiste driver uit de kernel wordt aangesproken?  Blijft het feit dat draadloze routers meestal ergens weggemoffeld staan, soms op plaatsen  die mensen als erg privé beschouwen.  Waardoor ik dan een erg rommelige installatie moet afleveren (draadloos werkt niet,taalpakket is niet volledig, etc...).  Vergeleken bij Windows ziet het er dan erg knullig uit en is dat geen aanmoediging om Ubuntu een faire kans te geven.  En dat is nou net wat ik wel wil.  Vanop een usb stick dus, want dat werkt ook op die netbookjes.
I know why the caged bird sings...  He sings of freedom.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Updates vanaf usb-stick?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/10/03, 23:30:32 »
Dan werkt de methode die ik eerder noemde waarschijnlijk prima.
Installeer thuis een nieuwe versie van Ubuntu, bijvoorbeeld in Virtualbox.
Ververs de lijst met updates en markeer alle nieuwe updates.
In plaats van die updates te installeren maak je een script die de downloads op bijvoorbeeld je usb-stick zet. Of cd.

Nu kan jij bij die mensen thuis een kale installatie doen.
Daarna de usb stick er in en alle nieuwe pakketten installeren.
Even opnieuw opstarten en er is draadloos :)

Je kan eens in de zoveel tijd de updates op de usb stick vernieuwen, zodat je altijd de laatste versies bij je hebt.

Wil je het uitgebreider doen, dan zou je kunnen kijken naar aptoncd, http://aptoncd.sourceforge.net/
Apt-medium is ook nog een optie: http://wiki.debian.org/AptMedium

En dit ziet er ook heel interessant uit: http://keryxproject.org/
Misschien wel de beste optie, al heb ik er nog niet eerder van gehoord.

Re: Updates vanaf usb-stick?
« Reactie #11 Gepost op: 2009/10/04, 00:13:35 »
Bedankt voor je suggesties Johan, zal ik zeker eens bestuderen.  Een copy-paste was misschien iets te gemakkelijk?  Ik ben dus nogal lui, mijn eerste gedachte is altijd: kan dat niet makkelijker?  Of: moet dat echt zo moeilijk? ;)
I know why the caged bird sings...  He sings of freedom.

Offline track

  • Lid
Re: Updates vanaf usb-stick?
« Reactie #12 Gepost op: 2009/10/05, 18:38:51 »
Als je het makkelijk wilt hebben bij Uby zal je (met een zekere ervaring dan) even een scriptje aanmaken
dat alles wat je nodig hebt voor je doet.  En dat zal je dan telkens weer aanklikken zoels gewensd.  ;)
(op die manier laat ik zelf b.v. de rt2870-wlan-driver compileren )

Verder zou ik zeggen: probeer het voor het eerst.  Je zal waarschijnlijk met de meeste wlan's positieve
ervaringen opdoen.  En voor de rest wordt het toch even knutselen, en dan de nodige tools op jouw stick
er bij pakken. (zoals het scriptje waar ik het over had)
Bij bepaalde chipsets kan je zoiets hebben als ik hier:  http://forum.ubuntu-nl.org/internet-en-draadloos/wlan-hulp-bij-de-tweede-stap-graag/

track

Re: Updates vanaf usb-stick?
« Reactie #13 Gepost op: 2009/10/06, 22:40:16 »
Alvast iedereen bedankt voor de reacties.  Maar er is, denk ik, een winnaar:http://keryxproject.org/!  Waarvoor extra dank aan Johan.  Dit was wat ik zocht.
Even een ander vraagje: ik was gisteren bezig wat te installeren, via de commandline.  Dat ging tot gisteren vlotjes.  Maar toen moest ik dus mijn paswoord ingeven, en toen reageerde het terminalvenster helemaal niet meer op invoer via mijn toetsenbord!  Vanalles geprobeerd: terminal afsluiten (de muis werkte dus nog wel) & heropenen, dan maar eens gereboot: allemaal noppes.  Sudo  apt etc: lukte allemaal, maar mijn paswoord: nada.  Iemand een idee?
I know why the caged bird sings...  He sings of freedom.

Re: Updates vanaf usb-stick?
« Reactie #14 Gepost op: 2009/10/07, 00:58:37 »
Dat werkt wel.
Echter je ziet niet dat je wat invoert, is een extra veiligheid voor als iemand over je schouders kijkt en het aantal sterretjes telt.

 =D =D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Updates vanaf usb-stick?
« Reactie #15 Gepost op: 2009/10/07, 23:00:48 »
Oeps,  :o
Weer wat bijgeleerd.  Was al ah denken richting eerst Writer openen, daar mijn paswoord typen, en zo via copy-paste in het terminalvenster binnen te smokkelen... Enfin: weer wat bijgeleerd.  Verder kan dit topic afgesloten worden, wegens opgelost.  Hoe doe je dat?
I know why the caged bird sings...  He sings of freedom.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Updates vanaf usb-stick?
« Reactie #16 Gepost op: 2009/10/08, 00:12:28 »
Je kan je eerste bericht bewerken en [opgelost] in de titel zetten :)

Goed dat je een oplossing hebt gevonden :)
Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen met Keryx, het ziet er veelbelovend uit.