Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Grub herstellen ZONDER Live CD / USB  (gelezen 2125 keer)

Offline Zippo

  • Lid
[OPGELOST] Grub herstellen ZONDER Live CD / USB
« Gepost op: 2010/02/22, 13:14:41 »
Hi

Ik heb hier een oude PIII met 2 HD's, 1 met Win Me & 1 met Xubuntu 9.10.
Om Xubuntu geïnstalleerd te krijgen, heb ik de twee schrijven aan een andere PC gehangen.
De oude PIII heeft nl problemen met opstarten vanop CD en tevens te weinig geheugen (256 MB).

Nu is Grub verdwenen, en zoek ik een manier om Grub te herstellen zonder het gebruik van Live CD of USB.

Is dit mogelijk vanop floppy ? Ik heb al 'veel' op internet gezocht, maar geen werkende oplossing gevonden (bootdisk.com, unetbootin, ...). Vanop een floppy moet toch ergens mogelijk zijn (zelfs windows kan dit).

Ik hoop dat het forum me kan helpen, zoniet moet ik weer eens de twee schijven aan mijn andere PC hangen.

Greetzzz,
Stef
« Laatst bewerkt op: 2010/02/26, 14:42:01 door Zippo »

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Grub herstellen ZONDER Live CD / USB
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/22, 15:26:16 »
Om Xubuntu geïnstalleerd te krijgen, heb ik de twee schrijven aan een andere PC gehangen.
De oude PIII heeft nl problemen met opstarten vanop CD en tevens te weinig geheugen (256 MB).
Waarom hang je de schijf voor het installeren aan een andere computer maar mag dat niet bij de installatie van Grub?

Het is mogelijk om de schijf aan een andere computer te hangen en vervolgens Grub te installeren.

Offline Zippo

  • Lid
Re: Grub herstellen ZONDER Live CD / USB
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/23, 09:48:17 »
Tja, de 2 schijven (weer eens) aan mijn andere PC hangen is natuurlijk mogelijk. Maar ik zocht juist een oplossing om dit te vermijden, dus een Live Floppy in plaats van een Live CD/USB (vermits van CD/USB opstarten problemen geeft of niet gaat).
Op die oude PIII ben ik aan het uitzoeken welk OS nog het beste werkt : (X)Ubuntu, Win95, Win98, ...(een speeltje dus).
Maar bij elke Win installatie (of crash en recovery) is mijn Grubje weer weg. Dus ik zoek een manier om Grub in 1, 2, 3 tellen te herstellen.

Re: Grub herstellen ZONDER Live CD / USB
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/23, 10:05:03 »
Met Super Grub Disk en of Ultimate Boot cd kan men ook de grub herstellen, en tevens op onderstaande manier, met een opstartdiskette van Windows.

Citaat
Voor Windows XP kan het ook met een diskette: Start uw PC op met een opstartbare DOS-diskette en voer het volgende commando uit in een DOS-venstertje:  fdisk /mbr

Let op: er staat een spatie tussen fdisk en /mbr.

http://sites.google.com/site/computertip/grub
« Laatst bewerkt op: 2010/02/23, 10:07:35 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Zippo

  • Lid
Re: [OPGELOST] Grub herstellen ZONDER Live CD / USB
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/26, 14:51:05 »
Inderdaad, Super Grub Disk doet wat de naam laat vermoeden.
Ik heb hiermee mijn Grubje terug kunnen installeren. Alhoewel de Super Grub Disk mij via de oude Grub geleid heeft.
Ofwel heb ik ergens voor of tijdens de procedure zelf de oude Grub geïnstalleerd, maar dat is niet belangrijk.
Mijn oude PIII is terug operationeel (en ik kan mijn geknoei verderzetten  =D). Als het nog eens gebeurt zal ik de procedure eens zonder ervan af te wijken uitvoeren of de Ultimate Boot CD uitproberen.

Thanxxx and Greetzzz,
Stef.