Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu installeren  (gelezen 3356 keer)

Offline harry61

  • Lid
ubuntu installeren
« Gepost op: 2020/05/27, 11:51:41 »
Wil mij Ubuntu installeren op mijn Laptop ,
maar krijg error not found te lezen als ik Ubuntu Desktop 18.04.1 LTS 64 bits wil doawloaden.
waar moet ik het zoeken / vinden om hret te downloaden.

Mvg

Offline DeBaas

  • Lid
Re: ubuntu installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2020/05/27, 12:07:39 »
https://releases.ubuntu.com/focal/ubuntu-20.04-desktop-amd64.iso
https://releases.ubuntu.com/18.04.4/ubuntu-18.04.4-desktop-amd64.iso

Die doen het nog wel. (18.04.3-2-1 is vrijwel overal weg)
Wijst zichzelf ;)
Diverse verwijzingen naar de 18.04 versie zijn op een aantal sites niet meer van toepassing omdat deze verwijzen naar weer een andere site die de 18.04 heeft vervangen door 18.04.4 of 20.04.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: ubuntu installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2020/05/27, 12:17:13 »
@harry,
Je kan het hier nog downloaden:
http://old-releases.ubuntu.com/releases/18.04.1/

Even naar beneden scrollen.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline harry61

  • Lid
Re: ubuntu installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2020/05/27, 12:22:22 »
Toppers.
dank je wel.

Mvg

Offline harry61

  • Lid
Re: ubuntu installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2020/05/27, 15:07:47 »
Heb het op een Cd gebrand.
Nu wil ik hem met een IBM Thinkpad laptop gebruiken.
Hoe nu verder ,wat moet ik doen.
Of is er ergens een topic van.

Mvg

Offline ajjp

  • Lid
Re: ubuntu installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2020/05/27, 16:08:12 »
Citaat
Of is er ergens een topic van.
Ja zeker, hier bv. https://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktop
Vergeet niet onder algemeen eerst dit te lezen (links volgen): Op deze pagina staat informatie over het maken van een DVD met UbuntuBranden

Offline harry61

  • Lid
Re: ubuntu installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2020/05/27, 17:30:30 »
ik doe de cd er in ,reageert hij niet op .
via computer open ik hem , zie ik alléén maar bestanden ,en verders doet hij niks.
Normaliter ,als je een Cd / of Dvd  er in doet ,gaat hij daarmee aan de gang (toch ?!)
nu wilde ik het in Bios openen / veranderen ,maar dar (verrekte ) Engels.
heb daar maar niks veranderd.
Wie weet raad.
Het gaat om een IBM Thinkpad laptop t40.
via Windows  werkt hij maar half ,zit nog Xp op.

Mvg

Offline Jenske

  • Lid
Re: ubuntu installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2020/05/27, 18:00:06 »
In je oorspronkelijke mail meld je dat je "Ubuntu" wil installeren.

Waarom zou je dan een oudere versie (18) willen, terwijl er zonet een prima versie is verschenen (20.04), die bovendien nog lang wordt ondersteund?

Ik stel dus voor dat je de recente 20.04 download naar een DVD of (soms nog makkelijker) naar een USB-stick. In dat laatste geval moet je, helemaal aan het begin van het opstarten van je computer een knop indrukken - gewoonlijk escape of F5, maar dat is specifiek voor jouw computer > moet je opzoeken - die het opstartmenu van je computer weergeeft. Dat opstartmenu heeft dus niks met Ubuntu of Windows te maken, maar dient gewoon om je computer te vertellen waarmee hij moet opstarten.

In dat opstartmenu van je computer moet je dan ervoor zorgen dat hij opstart vanaf de USB-stick (of de DVD, indien je dat gebruikt). Dan het boeltje opnieuw starten en dan zou Ubuntu moeten opstarten vanop de USB-stick of de DVD. Dat gaat relatief traag.

Dan is het nog een kwestie van te beslissen of je Ubuntu gewoon wil proefdraaien, dan wel wil installeren. En in dat laatste geval kan je nog eens kiezen voor een volledig propere installatie, inclusief het wissen van AL (!) je gegevens, dan wel voor een installatie met behoud van je gegevens. Je kan zelfs kiezen voor een installatie "naast" Windows. Dat noemen ze een dual boot ("dubbele opstartmogelijkheid"). Je moet dan elke ochtend, als je je pc opstart, beslissen of je met Windows dan wel Ubuntu wil gaan werken.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: ubuntu installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2020/05/27, 18:48:53 »
ik doe de cd er in ,reageert hij niet op .
via computer open ik hem , zie ik alléén maar bestanden ,en verders doet hij niks.
Normaliter ,als je een Cd / of Dvd  er in doet ,gaat hij daarmee aan de gang (toch ?!)
nu wilde ik het in Bios openen / veranderen ,maar dar (verrekte ) Engels.
heb daar maar niks veranderd.
Wie weet raad.
Het gaat om een IBM Thinkpad laptop t40.
via Windows  werkt hij maar half ,zit nog Xp op.

Mvg

Volgens mij moet je als je het thinkpad logo ziet herhaaldelijk op de F1 of F2 toets drukken om in de bios te komen.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline harry61

  • Lid
Re: ubuntu installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2020/05/27, 19:05:51 »
In je oorspronkelijke mail meld je dat je "Ubuntu" wil installeren.

Waarom zou je dan een oudere versie (18) willen, terwijl er zonet een prima versie is verschenen (20.04), die bovendien nog lang wordt ondersteund?

Ik stel dus voor dat je de recente 20.04 download naar een DVD of (soms nog makkelijker) naar een USB-stick. In dat laatste geval moet je, helemaal aan het begin van het opstarten van je computer een knop indrukken - gewoonlijk escape of F5, maar dat is specifiek voor jouw computer > moet je opzoeken - die het opstartmenu van je computer weergeeft. Dat opstartmenu heeft dus niks met Ubuntu of Windows te maken, maar dient gewoon om je computer te vertellen waarmee hij moet opstarten.

In dat opstartmenu van je computer moet je dan ervoor zorgen dat hij opstart vanaf de USB-stick (of de DVD, indien je dat gebruikt). Dan het boeltje opnieuw starten en dan zou Ubuntu moeten opstarten vanop de USB-stick of de DVD. Dat gaat relatief traag.

Dan is het nog een kwestie van te beslissen of je Ubuntu gewoon wil proefdraaien, dan wel wil installeren. En in dat laatste geval kan je nog eens kiezen voor een volledig propere installatie, inclusief het wissen van AL (!) je gegevens, dan wel voor een installatie met behoud van je gegevens. Je kan zelfs kiezen voor een installatie "naast" Windows. Dat noemen ze een dual boot ("dubbele opstartmogelijkheid"). Je moet dan elke ochtend, als je je pc opstart, beslissen of je met Windows dan wel Ubuntu wil gaan werken.

Heb versie 20.04 op de dvd-rw  gebrand.

mvg

Offline harry61

  • Lid
Re: ubuntu installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2020/05/27, 19:10:39 »
ik doe de cd er in ,reageert hij niet op .
via computer open ik hem , zie ik alléén maar bestanden ,en verders doet hij niks.
Normaliter ,als je een Cd / of Dvd  er in doet ,gaat hij daarmee aan de gang (toch ?!)
nu wilde ik het in Bios openen / veranderen ,maar dar (verrekte ) Engels.
heb daar maar niks veranderd.
Wie weet raad.
Het gaat om een IBM Thinkpad laptop t40.
via Windows  werkt hij maar half ,zit nog Xp op.

Mvg

Volgens mij moet je als je het thinkpad logo ziet herhaaldelijk op de F1 of F2 toets drukken om in de bios te komen.


als ik de Dvd in de laptop stop ,krijg ik bestanden te zien .
welk bestand moet ik hebben om Ubuntu te kunnen installeren.
En met welk programma moet ik het installeren vraagt ie ,
krijg een keuze menu;
internet explorer / kladblok / en nog wat namen.

Mvg

Re: ubuntu installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2020/05/27, 19:31:47 »
Als je in de bios ingesteld hebt dat je van dvd wil starten hoef je verder niets te doen en wordt Ubuntu automatisch gestart.
« Laatst bewerkt op: 2020/05/27, 19:55:23 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: ubuntu installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2020/05/27, 19:46:05 »
Om eerlijk te zijn ga je met deze laptop geen ubuntu 20 draaien gezien de specificaties.
Zelfs xubuntu zal moeizaam gaan.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline ajjp

  • Lid
Re: ubuntu installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2020/05/27, 20:18:19 »
Citaat
als ik de Dvd in de laptop stop ,krijg ik bestanden te zien .
Als je dat te zien krijgt, ben je eigenlijk al op de verkeerde weg, want je kunt alleen die dvd lezen als je computer al opgestart is. Maar dat moet juist niet!
Je kunt alleen Ubuntu installeren als je de computer vanaf de dvd laat opstarten (vanuit de uit-stand).
En dat kan pas weer als je in de BIOS hebt ingesteld dat de computer vanaf dvd moet opstarten, en zonder veranderingen in je BIOS zal dat niet gebeuren.
En dan nog voor de zekerheid een vraagje: heb je de dvd wel gebrand met een speciaal brandprogramma, zodat de ISO op je dvd terecht gekomen is?

Offline harry61

  • Lid
Re: ubuntu installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2020/05/27, 20:25:55 »
Citaat
als ik de Dvd in de laptop stop ,krijg ik bestanden te zien .
Als je dat te zien krijgt, ben je eigenlijk al op de verkeerde weg, want je kunt alleen die dvd lezen als je computer al opgestart is. Maar dat moet juist niet!
Je kunt alleen Ubuntu installeren als je de computer vanaf de dvd laat opstarten (vanuit de uit-stand).
En dat kan pas weer als je in de BIOS hebt ingesteld dat de computer vanaf dvd moet opstarten, en zonder veranderingen in je BIOS zal dat niet gebeuren.
En dan nog voor de zekerheid een vraagje: heb je de dvd wel gebrand met een speciaal brandprogramma, zodat de ISO op je dvd terecht gekomen is?


Euh Néé ,gewoon met de / of het standaard brandprogramma van Windows.
Zou dat dan de oorzaak zijn.?!
hoe stel ik het in dan in de Bios van mijn thinkpad.

Mvg.

Re: ubuntu installeren
« Reactie #15 Gepost op: 2020/05/27, 21:27:11 »
Citaat
als ik de Dvd in de laptop stop ,krijg ik bestanden te zien .
Als je dat te zien krijgt, ben je eigenlijk al op de verkeerde weg, want je kunt alleen die dvd lezen als je computer al opgestart is. Maar dat moet juist niet!
Je kunt alleen Ubuntu installeren als je de computer vanaf de dvd laat opstarten (vanuit de uit-stand).
En dat kan pas weer als je in de BIOS hebt ingesteld dat de computer vanaf dvd moet opstarten, en zonder veranderingen in je BIOS zal dat niet gebeuren.
En dan nog voor de zekerheid een vraagje: heb je de dvd wel gebrand met een speciaal brandprogramma, zodat de ISO op je dvd terecht gekomen is?


Euh Néé ,gewoon met de / of het standaard brandprogramma van Windows.
Zou dat dan de oorzaak zijn.?!
hoe stel ik het in dan in de Bios van mijn thinkpad.

Mvg.

Voor het branden van een opstartbare dvd staan hier de instructies https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/iso-branden-mint.html#ID2

Volgens mij moet je als je het thinkpad logo ziet herhaaldelijk op de F1 of F2 toets drukken om in de bios te komen.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline harry61

  • Lid
Re: ubuntu installeren
« Reactie #16 Gepost op: 2020/05/27, 21:53:21 »
Citaat
als ik de Dvd in de laptop stop ,krijg ik bestanden te zien .
Als je dat te zien krijgt, ben je eigenlijk al op de verkeerde weg, want je kunt alleen die dvd lezen als je computer al opgestart is. Maar dat moet juist niet!
Je kunt alleen Ubuntu installeren als je de computer vanaf de dvd laat opstarten (vanuit de uit-stand).
En dat kan pas weer als je in de BIOS hebt ingesteld dat de computer vanaf dvd moet opstarten, en zonder veranderingen in je BIOS zal dat niet gebeuren.
En dan nog voor de zekerheid een vraagje: heb je de dvd wel gebrand met een speciaal brandprogramma, zodat de ISO op je dvd terecht gekomen is?


Euh Néé ,gewoon met de / of het standaard brandprogramma van Windows.
Zou dat dan de oorzaak zijn.?!
hoe stel ik het in dan in de Bios van mijn thinkpad.

Mvg.

Voor het branden van een opstartbare dvd staan hier de instructies https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/iso-branden-mint.html#ID2

Volgens mij moet je als je het thinkpad logo ziet herhaaldelijk op de F1 of F2 toets drukken om in de bios te komen.

Hoe ik in de Bios moet komen dat weet ik wel ,dat is géén probleem.
maar welke handelingen moet ik daar zetten ,zodat hij van de dvd opstart.
Heb een dvd gebrand met infraRecorder.

Mvg

Offline Gamer

  • Lid
Re: ubuntu installeren
« Reactie #17 Gepost op: 2020/05/27, 21:59:08 »
Zoals @pederoco al aangeeft gaat unbuntu hier niet op werken.
Wat ik vind op een IBM Thinkpad T40. Is dat het gaat om een laptop met een 1.6 GHz Intel Pentium M Processor en met 512 MB tot max 2 GB geheugen.
En zo te zien een 32bit Processor gemaakt tussen 2003 en 2008

Dus dat word opzoek naar wat anders.

Re: ubuntu installeren
« Reactie #18 Gepost op: 2020/05/27, 21:59:15 »
Hoi harry61,
Brand je dvd eens met een van deze tools.

https://rufus.ie/

https://www.balena.io/etcher/
Succes...
Mvg
Ja lees nu  bericht boven mij,ja met je specs kun je indaedaad Ubuntu vergeten
« Laatst bewerkt op: 2020/05/27, 22:00:53 door rive gauche »
c'est dur la vie d'artiste

Offline harry61

  • Lid
Re: ubuntu installeren
« Reactie #19 Gepost op: 2020/05/27, 22:09:04 »
Zoals @pederoco al aangeeft gaat unbuntu hier niet op werken.
Wat ik vind op een IBM Thinkpad T40. Is dat het gaat om een laptop met een 1.6 GHz Intel Pentium M Processor en met 512 MB tot max 2 GB geheugen.
En zo te zien een 32bit Processor gemaakt tussen 2003 en 2008

Dus dat word opzoek naar wat anders.

Mint misschien ?!

Offline harry61

  • Lid
Re: ubuntu installeren
« Reactie #20 Gepost op: 2020/05/27, 22:09:36 »
Hoi harry61,
Brand je dvd eens met een van deze tools.

https://rufus.ie/

https://www.balena.io/etcher/
Succes...
Mvg
Ja lees nu  bericht boven mij,ja met je specs kun je indaedaad Ubuntu vergeten

Oké ,zal is proberen

Re: ubuntu installeren
« Reactie #21 Gepost op: 2020/05/27, 22:11:00 »
Zoals @pederoco al aangeeft gaat unbuntu hier niet op werken.
Wat ik vind op een IBM Thinkpad T40. Is dat het gaat om een laptop met een 1.6 GHz Intel Pentium M Processor en met 512 MB tot max 2 GB geheugen.
En zo te zien een 32bit Processor gemaakt tussen 2003 en 2008

Dus dat word opzoek naar wat anders.

Mint misschien ?!
Ook Mint niet!
Met deze heb je kans  https://antixlinux.com/
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Offline harry61

  • Lid
Re: ubuntu installeren
« Reactie #22 Gepost op: 2020/05/27, 22:19:54 »
Gaat erom dat ik kan surfen  op bepaalde Sites ,en dat kan ik nu (nog ) niet.
Heb hem aan de praat gekregen door firefox -setup 29.0.1 te downloaden.

Mvg

Re: ubuntu installeren
« Reactie #23 Gepost op: 2020/05/27, 22:25:14 »
Gaat erom dat ik kan surfen  op bepaalde Sites ,en dat kan ik nu (nog ) niet.
Heb hem aan de praat gekregen door firefox -setup 29.0.1 te downloaden.

Mvg

Met die firefox ja ga je echt niet vooruit geraken hoor  ;)
Ga ervan uit dat je andere pc hebt,download eens die Antix en dan branden met rufus of Etcher en hopen dat het op oud beestje lukt.En verwacht echt geen wonderen .
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

JorisC

  • Gast
Re: ubuntu installeren
« Reactie #24 Gepost op: 2020/05/28, 13:44:02 »
Citaat van: harry61
Het gaat om een IBM Thinkpad laptop t40.

Die laptop heeft nog een Pentium M processor en is alleen geschikt voor een 32-bits linux distro .
Lubuntu zou voor deze laptop nog geschikt zijn .

https://docs.lubuntu.net/lubuntu_installation_on_old_computers

Downloaden kan hier
https://lubuntu.net/downloads/

« Laatst bewerkt op: 2020/05/28, 13:54:35 door JorisC »