Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] swappartitie  (gelezen 645 keer)

Offline Eller

  • Lid
[Opgelost] swappartitie
« Gepost op: 2013/11/28, 21:23:00 »
Over van XP naar Xubuntu met oudere laptop verliep met horten en stoten, maar draait inmiddels.
Om wat meer snelheid te krijgen, heb ik het geheugen verdubbeld van 512 mb, naar 1 Gb
Mijn vraag is nu:
Tijdens install wordt automatisch de grootte ingesteld van de swappartitie , afgestemd op het aanwezige geheugen. Hoe kan ik dat nastellen na upgrading? Of wordt dat een kompleet nieuwe install? GParted doet dat niet...

Moderator edit: Als opgelost gemarkeerd.
« Laatst bewerkt op: 2013/11/30, 14:14:12 door Ron »
'k Zie je weer...

Offline joop905

  • Lid
Re: swappartitie
« Reactie #1 Gepost op: 2013/11/28, 22:07:55 »
 Installatie van Ubuntu: partities handmatig instellen
https://sites.google.com/site/computertip/schijfindelen

Maak Ubuntu sneller!
https://sites.google.com/site/computertip/snelheid

Offline Eller

  • Lid
Re: swappartitie
« Reactie #2 Gepost op: 2013/11/28, 22:20:50 »
moet het allemaal effe bekijken, want het is voor mij nieuw terrein, maar je site ziet er uitgebreid uit. Bedankt voor de vlotte reactie, Joop
Site uiteraard opgeslagen...
'k Zie je weer...

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: swappartitie
« Reactie #3 Gepost op: 2013/11/28, 22:37:01 »
Je kunt een partitie niet veranderen, wanneer deze gemount is (aangekoppeld).
Doe je dit door b.v. van een CD / DVD / USB of andere partitie te booten, dan gaat het wel.

ps: Sommige mensen kom je overal tegen ..... :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline aartje

  • Lid
Re: swappartitie
« Reactie #4 Gepost op: 2013/11/29, 09:37:48 »
Als je je geheugen uitbreidt hoef je je swap niet te verhogen. Integendeel,
je hebt swap nog nauwelijks (of helemaal) niet meer nodig, tenzij je de sleepstand
gebruikt of bij een crash je geheugen laat dumpen, maar dat is alleen voor de
debuggers van je systeem interessant.

Ik heb ook een swap-device maar gebruik die eigenlijk nooit. Als ik hem
wel zou gebruiken dan weet ik dat er iets mis is met mijn systeem en hoop
dat ik (door de swap) nog tijd krijg om mijn systeem netjes plat te krijgen.

PS. 1GB vind ik eigenlijk ook nog een beetje weinig, vooral omdat er
grote kans is dat je graphics ook nog geheugenruimte afsnoept.
 In mijn netbookje heb ik gelijk 1 naar 2 GB uitgebreid (ik dacht
voor zo'n 30 euro, maar ja ik weet niet wat er voor geheugen in
jouw laptop gaat)
« Laatst bewerkt op: 2013/11/29, 15:11:57 door aartje »

Offline Eller

  • Lid
Re: swappartitie
« Reactie #5 Gepost op: 2013/11/29, 16:57:22 »
Aartje;
In een beschrijving las ik onder : " doe dit als eerste...", dat je de swap instelling moest aanpassen. Gehoorzaam type als ik ben, wilde ik dus nu de zaak aanpassen, maar zoals dat in de Linux omgeving vaak gaat: Je volgt de toverkreten en er gebeurt dan niet wat er staat.
Tja.........., geen typefouten? Nou, een keer kan, maar na enkele keren nalopen....
Ik moest de swappinness lager zetten. Voor gering geheugen op 5 of zo..
Dan moet je toverformules intypen om een of ander bestand aan te passen en de lapdoos zegt dan dat dat bestand helemaal niet bestaat... Er zou aardig winst te behalen zijn en waar dit machientje toch al zo vlot niet is, leek me dat wel wat.

Linux is als een nieuwe taal.  Ik weet nog niet of ik dit leuk ga vinden!

Geheugen:
Achteraf heb ik wel spijt niet meteen hoger gegaan te zijn, maar ik kreeg de waarschuwing dat de laptop mogelijk zoveel geheugen niet aan kon. Blijkt achteraf van wel, maar ik houd het toch hier maar op. (oud beestje)
'k Zie je weer...

Offline kuifje09

  • Lid
Re: swappartitie
« Reactie #6 Gepost op: 2013/11/29, 17:15:16 »
Linux ga je leuk vinden !
En wat het geheugen betrefd, is helemaal afhankelijk wat je gaat doen. 1 Gb is best voldoende.

Kijk af en toe met het commando free in een terminal window. Dan zie je snel genoeg of er voldoende inzit.

Offline Eller

  • Lid
Re: swappartitie
« Reactie #7 Gepost op: 2013/11/29, 22:29:51 »
Mensen, hartverwarmend dat er steeds gereageerd wordt, alleen... nou weet ik nog niet wat goed is.
Partitie aanpassen kan alleen nadat ze niet langer gekoppeld zijn. (r0n) Klinkt zo logisch dat ik er zelf op had kunnen komen...

Swappinness instellen wel of niet, is me nog niet duidelijk. Gevoelsmatig zeg ik, hoe minder geheugen, hoe meer er geswapt zal moeten worden. Lees je een andere deskundige, dan adviseert die om hem lekker standaard te laten, juist voor diegenen die niet  zo'n "dot aan ram" in hun machientje hebben.
Wat is nou wijsheid? Afblijven? In dat geval kan dit onderwerp  als "opgelost" worden gemarkeerd.
'k Zie je weer...

Offline Mikkel

  • Lid
Re: swappartitie
« Reactie #8 Gepost op: 2013/11/29, 22:40:26 »
Swappinness instellen wel of niet, is me nog niet duidelijk. Gevoelsmatig zeg ik, hoe minder geheugen, hoe meer er geswapt zal moeten worden.
Wat is nou wijsheid?

Wijsheid is: de tips op de site van Pjotr opvolgen. Dus ook die betreffende swappiness. ;)

Offline kuifje09

  • Lid
Re: swappartitie
« Reactie #9 Gepost op: 2013/11/29, 22:57:51 »
Wat ik adviseer, gewoon alles laten zoals het was. aanpassen kan altijd nog als je performance problemen krijgt.
Ga er maar vanuit dat de default instellingen voor de meeste mensen prima zijn !

Tuurlijk kan je van alles tunen, natuurlijk heeft het effect, maar neem dan een systeem met Gentoo. Dat wordt helemaal gecompileerd en geoptimaliseerd bij installatie. Maar trek er een paar dagen voor uit...

Zeker als je net start met linux, gewoon default laten. Je zal zien dat je waarschijnlijk nooit een aanpassing nodig hebt.

Ieder professioneel beheerder zal dit be-amen.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: swappartitie
« Reactie #10 Gepost op: 2013/11/29, 23:22:10 »
Volgens mij moet de swap-partitie minimaal even groot zijn als het geheugen, zodat bij een mogelijke slaap/standby stand, het gehele geheugen er in past.
Vroeger was het advies 4x de hoeveelheid geheugen (tijdens het 'werken'), maar dat is met de moderne PC's niet meer nodig, die hebben voldoende geheugen, om meerdere programma's tegelijk te kunnen gebruiken.
De praktijk is de beste leermeester :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline vanadium

  • Lid
Re: swappartitie
« Reactie #11 Gepost op: 2013/11/30, 10:11:29 »
De grootte van de swappartitie achteraf aanpassen vereist, zoals je zelf hebt gemerkt, een wijziging in de partionering.
Citaat
Wat is nou wijsheid? Afblijven?
Voor de partitiegrootte: zeker en vast.

Verlagen van de swappiness? Daar heb ik gemengde gevoelens over. Verlagen van de swappiness zal zeker (langer) de indruk geven dat je systeem responsiever is als de geheugennood nog onder je RAM, 1 GB blijft. Als je dan echter meer moet aanspreken dan 1 GB, dan zal je systeem plots minuten lang niet responsief zijn: pas als het geheugen al goed vol is, moet het systeem plots vele blokken geheugen naar de swap verplaatsen worden. Met een hogere swapwaarde begint dat proces al vroeger, en dus geleidelijker. De kans dat het systeem nu plots zeer langdurig bevriest, is kleiner.

Harde schijven blijven zeer traag, maar de hoeveelheid RAM die moet verkast worden, is nu veel groter. Swappen is derhalve extreem vertragend, en maakt het systeem praktisch onwerkbaar. De enige oplossing is voldoende ram installeren. Met 1 GB kan je wel al behoorlijk werken, maar afhankelijk van je computergebruik kan je wel nog nu en dan tegen de muur lopen.


Offline Eller

  • Lid
Re: swappartitie
« Reactie #12 Gepost op: 2013/11/30, 11:44:10 »
Zoveel hoofden zoveel zinnen en meer nog waar het opensource software betreft.
Ik laat de swappartitie zoals die automatisch werd ingesteld en volgde de aanwijzing op PjotrĊ› site.
Swappiness terug naar 10
Afwachten maar. Als het veranderd kan worden, kan het later altijd nog worden nagesteld.
Dit topic melden als opgelost.. Hoe doe je dat?
'k Zie je weer...

Offline heir4c

  • Lid
Re: swappartitie
« Reactie #13 Gepost op: 2013/11/30, 11:55:55 »
Hier is de juiste manier om het topic als opgelost te zetten.
http://forum.ubuntu-nl.org/forum/wat-doe-je-als-je-vraag-is-opgelost/

Met vriendelijke groet,
Gerolf
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: swappartitie
« Reactie #14 Gepost op: 2013/11/30, 14:14:46 »
Dit topic melden als opgelost.. Hoe doe je dat?
Heb ik al voor je gedaan :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.