Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: streaming mp3 over thuisnetwerk  (gelezen 2202 keer)

oasisforever

  • Gast
streaming mp3 over thuisnetwerk
« Gepost op: 2008/07/26, 18:38:48 »
hallo allen,

Ik heb een vrij oud laptopke waarmee ik over ons thuisnetwerk de mp3 verzameling zou willen afspelen die op mijn desktop staat.
Op beide systemen staat Ubuntu 8.04, en ons thuisnetwerk bestaat uit gedeelde mappen en printers in Samba (er zitten ook windows pc's tussen).

Hoe pak ik dit het beste aan? ik speel normaal gezien mijn muziek af met amarok, maar dit laat niet toe om netwerk mappen in te stellen in de collectie.

Na wat speurwerk op google kwam ik erachter dat andere programma's dat wel deden, zoals bijvoorbeeld Listen, Quod Libet, en Exaile. Enkel van dat laatste ben ik iet of wat tevreden, maar zelfs dit vind ik ondermaats. Ik zou een programma moeten hebben dat snel loopt, weinig system requirements heeft, en een grote mp3 collectie kan beheren. Al gauw kwam ik erachter dat dit met het programmake "Gmpc" (Gnome Music Player Client) mogelijk was;
Echter, de configuratie om op het netwerk te geraken krijg ik niet tegoei. Daar waar in de andere programma's mijn samba folders gewoon met een browertje aan te klikken waren, moet ik hier nu verbinding maken doormiddel van de host, poort, etc in te geven, wat mij niet lukt.

De host naam is tom-desktop, maar wanneer ik die ingeef krijg ik de boodschap dat deze host niet kan gevonden worden en geen ip adres heeft. ("error code 12: host "tom-desktop" not found: Aan hostnaam is geen adres verbonden")

Is er iemand vertrouwd met dit programma, of kan iemand een handige tip geven? alvast bedankt!

streaming mp3 over thuisnetwerk
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/26, 18:57:44 »
Ga jij dit maar eens bestuderen ?
http://3aaa.org/slimserver.html

Schijnt top of the bill te zijn om over je netwerk muziek te streamen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

oasisforever

  • Gast
streaming mp3 over thuisnetwerk
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/26, 19:11:31 »
Citaat van: Gandyman
Ga jij dit maar eens bestuderen ?
http://3aaa.org/slimserver.html

Schijnt top of the bill te zijn om over je netwerk muziek te streamen.
ziet er mooi uit!
maar ik vind ze niet terug in de synaptic pakketbeheer lijst?

oasisforever

  • Gast
streaming mp3 over thuisnetwerk
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/27, 12:37:56 »
ok het lukt gewoon niet.
Ik zoek gewoon een eenvoudig programma dat toelaat om mijn muziekverzameling over mijn lan te bereiken, zonder een ganse command line configuratie te moeten doorworstelen.

En liefst niet met http toestanden, er moet toch iets bestaan dat het mbv samba kan doen?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
streaming mp3 over thuisnetwerk
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/27, 13:45:32 »
Je kan toch de samba share (gedeelde mappen) van de ene computer koppelen op de andere computer?
Dan kan die gewoon bij de mp3tjes om ze af te spelen.

oasisforever

  • Gast
streaming mp3 over thuisnetwerk
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/27, 14:35:41 »
yep, maar dat ging véel te traag en eiste teveel van mijn oud laptopke (het is echt een grote muziek collectie).

échter, kheb denk ik een oplossing gevonden!
Gebruik makend van DAAP kan ik mijn muziekverzameling in Amarok of Rythmbox delen en openen in Amarok of rythmbox op mijn laptop; echt sjiek :)