Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: toetsenbordindeling  (gelezen 1963 keer)

Offline molly w

  • Lid
toetsenbordindeling
« Gepost op: 2014/02/25, 19:29:23 »
Onder windowsXP  had ik een toetsenbord indeling NL / EN (VS Interna) op een Toshiba Satellite pro (een oudje, dat weet ik).
Daarmee maakte ik € door ctrl-alt-5 en letters met accenten (bijv. ë) door " gevolgd door e.
Onder Linux lukt dat niet en ik kan de juiste toetsenbordindeling niet vinden. Het staat nu ingesteld op English (US) English (US, with euro on 5) of English (US) English (US, international with dead keys). Ik krijg echter geen € of ë op de getoonde manier. (Ik type dit nu op een pc met winXP, denk dus niet: het lukt je toch!)
Ik draai Linux Mint 13 LTS mate 32 bit. Welke indeling doet wat ik wil???

Offline Mikkel

  • Lid
Re: toetsenbordindeling
« Reactie #1 Gepost op: 2014/02/25, 20:35:02 »
Ik draai Ubuntu 12.04, maar dat zou niet uit mogen maken. De € krijg je met de rechter Alt-toets en de 5 (in de rij boven de letters).
Toetsenbordindeling English (US, Int. with dead keys) zou de juiste indeling moeten zijn.
Letters met accenten krijg je door eerst het accent te typen en daarna de letter.
Dus bijvoorbeeld voor een ë: dubbele aanhalingstekens gevolgd door een e
                                          á: enkel aanhalingsteken gevolgd door een a
                                          è: het teken dat op dezelfde toets staat als het tilde-teken (~) gevolgd door een e

Edit: wil je een enkel of dubbel aanhalingsteken, dan typ je eerst dat aanhalingsteken, gevolgd door een spatie.
« Laatst bewerkt op: 2014/02/25, 20:39:38 door Mikkel »

Offline aartje

  • Lid
Re: toetsenbordindeling
« Reactie #2 Gepost op: 2014/02/26, 08:49:34 »
Ik draai Ubuntu 12.04, maar dat zou niet uit mogen maken. De € krijg je met de rechter Alt-toets en de 5 (in de rij boven de letters).
Toetsenbordindeling English (US, Int. with dead keys) zou de juiste indeling moeten zijn.
Letters met accenten krijg je door eerst het accent te typen en daarna de letter.
Dus bijvoorbeeld voor een ë: dubbele aanhalingstekens gevolgd door een e
                                          á: enkel aanhalingsteken gevolgd door een a
                                          è: het teken dat op dezelfde toets staat als het tilde-teken (~) gevolgd door een e

Edit: wil je een enkel of dubbel aanhalingsteken, dan typ je eerst dat aanhalingsteken, gevolgd door een spatie.
En wil je een aanhalingsteken met een letter er achter dan tik je [aanhalingsteken][spatie][letter]

"a     en ä

Offline molly w

  • Lid
Re: toetsenbordindeling
« Reactie #3 Gepost op: 2014/02/26, 09:46:57 »
Ik draai Ubuntu 12.04, maar dat zou niet uit mogen maken. De € krijg je met de rechter Alt-toets en de 5 (in de rij boven de letters).
Toetsenbordindeling English (US, Int. with dead keys) zou de juiste indeling moeten zijn.
Letters met accenten krijg je door eerst het accent te typen en daarna de letter.
Dus bijvoorbeeld voor een ë: dubbele aanhalingstekens gevolgd door een e
                                          á: enkel aanhalingsteken gevolgd door een a
                                          è: het teken dat op dezelfde toets staat als het tilde-teken (~) gevolgd door een e

Edit: wil je een enkel of dubbel aanhalingsteken, dan typ je eerst dat aanhalingsteken, gevolgd door een spatie.
En wil je een aanhalingsteken met een letter er achter dan tik je [aanhalingsteken][spatie][letter]

"a     en ä

Dat is mij bekend en dat doe ik ook. Maar het levert niet het gewenste resultaat op. Enkel aanhalingsteken gevolgd door een a levert 'a op i.p.v. á.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: toetsenbordindeling
« Reactie #4 Gepost op: 2014/02/26, 10:10:18 »
Kijk hier eens:
https://sites.google.com/site/computertip/toetsenbord

Möet lùkkén zô.   :)

Offline molly w

  • Lid
Re: toetsenbordindeling
« Reactie #5 Gepost op: 2014/02/27, 09:49:03 »
Kijk hier eens:
https://sites.google.com/site/computertip/toetsenbord

Möet lùkkén zô.   :)

Inderdaad! Het is gelukt. Dank voor de tip. (moet er wel even aan wennen dat euroteken niet is ctrl-alt-5 maar alt(R)-5

Offline Nero

  • Lid
Re: toetsenbordindeling
« Reactie #6 Gepost op: 2014/02/27, 10:57:12 »
moet er wel even aan wennen dat euroteken niet is ctrl-alt-5 maar alt(R)-5
Dàt is nu een voordeel van het (Belgische) azerty bord: € is gewoon Alt-gr+E  ;)

Re: toetsenbordindeling
« Reactie #7 Gepost op: 2014/02/27, 12:33:32 »
Belgisch??Gewoon een Logitech met dezelfde instelling US met dead keys.Dan heb je ook AltGr en de € staat op de 5 toets.Dus maar twee toetsen.
« Laatst bewerkt op: 2014/02/27, 12:35:06 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.