Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: medion grafisch tablet  (gelezen 3150 keer)

Offline wilfried

  • Lid
medion grafisch tablet
« Gepost op: 2011/11/23, 11:19:23 »
ik heb een medion grafisch tablet p82012 maar die loopt niet lekker met Ubuntu 10.4.lts
op youtube een filmjpe gezien dat deze wel kan  draaien onder ubuntu
wie weet at ik moet doen om hem goed te laten werken  (ik heb  de paketten voor grafisch tablet en pen uit het softwarecentrum  geinstalleerd maar helpt niet echt.)
of moet ik toch een Wacom pen kopen?
al wat ik op het forum hierover kan vinden is oud
ps dit is de eerste keer dat ik mee doe met het forum dus ik moet het Forum wiel nog uitvinden.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/23, 11:21:26 door wilfried »

Re: medion grafisch tablet
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/23, 23:53:42 »
kan je hier http://www.zappodrom.de/tipps/medion-p82012-md-85637-unter-ubuntu-linux-installieren.html iets mee? als je niet weet hoe je iets moet uitvoeren, bijv. in de terminal dan schrijf je maar weer.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline wilfried

  • Lid
Re: medion grafisch tablet
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/24, 10:15:37 »

ik heb de stappen door gelopen en met kopieren en plakken in het terminal venster ingevoerd maar bij   (citaat )" In der Sektion “ServerLayout” müsst ihr noch folgenden Eintrag vornehmen

InputDevice      “Medion Grafiktablett P82012″  “SendCoreEvents”  " gaat het mis en krijg ik de melding command not found.

waneer ik nu de stappen opnieuw  van voren af aan wil invoeren geeft hij de melding al direkt in het begin bij de eerste stap :

wilfried@pcWilfried:~$ cw @ rutunga: ~ $ lsusb
Try 'cw --help' for more information.
wilfried@pcWilfried:~$ Bus 002 Device 005: ID 172f: 0034 Waltop International Corp
No command 'Bus' found, did you mean:
 Command 'bus' from package 'atm-tools' (universe)
Bus: command not found
wilfried@pcWilfried:~$

mijn Duits is mager dus begrijp ik niet goed wat ik doe . en kan nu dus ook niet verder.

« Laatst bewerkt op: 2011/11/24, 10:32:11 door wilfried »

Re: medion grafisch tablet
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/24, 10:28:26 »
Je moet

gksudo gedit /etc/X11/xorg.conf

doen.

Dan in dat bestandje onder ServerLayout (desnoods die sectie toevoegen) dat stukje van InputDevice plakken.

Offline wilfried

  • Lid
Re: medion grafisch tablet
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/24, 10:34:55 »
het klopt toch dat ik na het invoeren van het commando op enter meot drukken
hij geeft hierna steeds aan commando not found

Offline wilfried

  • Lid
Re: medion grafisch tablet
« Reactie #5 Gepost op: 2011/11/24, 11:10:22 »
ik heb het allemaal geprobeerd maar ik denk niet dat ik er uit kom.
ik vrees dat het een stap te ver voor me is
ik wil het graag begrijpen maar kom er niet uit .sorry

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: medion grafisch tablet
« Reactie #6 Gepost op: 2011/11/24, 15:30:49 »
welke versie van Ubuntu heb je? Kubuntu, Xubuntu, of puur Ubuntu. En wil je eens kopiëren/plakken wat je intikt?

Re: medion grafisch tablet
« Reactie #7 Gepost op: 2011/11/24, 18:59:49 »
Open een terminal type het eerste commando  lsusb(eerste letter is een kleine L) en geef een ENTER
Je krijgt iets soort gelijks te zien als in het stukje uit de link Bus 002 Device 005: ID 172f: 0034 Waltop International Corp kan natuurlijk iets andere waarden hebben dan bij jou.
Vervolgens ga je een bestandje aanmaken 20-medion-MD85637.rules in de map /etc/udev/rules.d/ Dat gaat als volgt
gksudo gedit /etc/udev/rules.d/20-medion-MD85637.rules  en geef een ENTER, nu je wachtwoord invoeren en geef een ENTER. Nu opent gedit een leeg bestand met de naam 20-medion-MD85637.rules Kopieer en plak de tekst uit het stukje
KERNEL==”event*”, SYSFS{idProduct}==”0034″,
SYSFS{idVendor}==”172f”, SYMLINK+=”input/tablet”

Pas de waarden 0034 en 172f aan naar de waarden die bij jou uit lsusb komen. Let goed op dat je komma's en aanhalingstekens goed overneemt.
Als je dit gedaan hebt klik je in gedit op opslaan.
Dan ga je verder met de xorg server zoals Vistaus al schreef. Onder dat stukje wat je erinplakt komt dit ook nog:
“ServerLayout”
InputDevice      “Medion Grafiktablett P82012″  “SendCoreEvents”
EndSection
Start je PC opnieuw op en niet alleen de grafische xserver, dit i.v.m. de wijziging in rules. Hierna start je Gimp op, als het goed is werkt het tablet. Krijg je een foutmelding zoals in het stukje, dan schrijf je maar. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline wilfried

  • Lid
Re: medion grafisch tablet
« Reactie #8 Gepost op: 2011/11/24, 21:52:02 »
nadat ik alles geprobeerd had wilde ubuntu niet meer opstarten
ik kreeg alleen nog maar de veilige modus  omdat er een fatale fout in de x server was
ik heb Ubuntu verwijderd en opnieuw geinstaleerd vanaf een cd
heel rigoureus  maar dat is het mooie van ubuntu het staat er ook zo weer op nog even wat in regelen  en alles is weer als nieuw
nu alleen dat tablet  maar ja die moet ik dan maar in win....dinges gebruiken gebruik nl een dualboot met win 7 .(maar wil me toe leggen op Ubuntu)
 ik ben nog niet zo bedreven in het hele gebeuren wel heel enthousiast  maar dat is natuurlijk ook gevaarlijk.
ik weet niet of ik het weer aan durf om het risico te lopen alles er weer af te moeten gooien.

er staat nu Ubuntu 10.4.lts op deze pc (nu Een jaar oud )

Offline wilfried

  • Lid
Re: medion grafisch tablet
« Reactie #9 Gepost op: 2012/05/07, 21:12:09 »
Halo ,
IK wil bij deze laten weten dat het tablet na instalatie van ubuntu 12.04 lts prima loopt
en naar behoren werkt , even als de later aangeschafte Wacom bamboo tablet.
dus het is nu mogelijk om probleemloos te tekenen  ......heerlijk ook in Gimp
dus probleem OPGELOST!!!
en ... Wat ziet de nieuwe ubuntu er fraai uit  even wennen maar prachtig !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! : :laugh: