Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu 10.04 lts en windows xp  (gelezen 811 keer)

Offline dirk71

  • Lid
ubuntu 10.04 lts en windows xp
« Gepost op: 2013/01/26, 17:16:59 »
Hallo,
Graag had ik beide systemen samen laten draaien, wat mogelijk is bij een herinstallatie, maar bij mij ligt het ietjes anders.
Ik had 2 identieke pc, waarvan eentje met ubuntu en eentje met windows xp.
Bij een van deze is een tijdje geleden het moederbord stukgegaan waardoor deze pc niet meer opstart.
Wat ik toen gedaan heb, is de HD overgezet in de andere PC en telkens ik opstart koppel ik of de ubuntu schijf los, of de windows schijf, zodat de computer dus geen dual boot heeft, maar telkens opstart vanaop 1 schijf.
Is het mogelijk om deze nadien nog samen te laten opstarten door een dual boot te maken?
Groeten,
Dirk

Re: ubuntu 10.04 lts en windows xp
« Reactie #1 Gepost op: 2013/01/26, 17:21:10 »
Probeer eens het volgende commando in de Terminal: (Ik weet niet zeker of dat werkt maar je kan het proberen)

sudo update-grub
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline dirk71

  • Lid
Re: ubuntu 10.04 lts en windows xp
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/26, 17:32:02 »
hallo,

Dus gewoon beide schijven aansluiten (1 master / 1 slave) en dan opstarten met linux cd?

mvg

Re: ubuntu 10.04 lts en windows xp
« Reactie #3 Gepost op: 2013/01/26, 18:04:58 »
Master/Slave? Zijn het nog ouderwetsche IDE schijven met jumpertjes? :P

Iig moet je bepalen welke bootloader je wilt gebruiken, GRUB of die van XP (weet niet hoe het daar gaat)? In het eerste geval kun je idd doen wat lord suggereert. Volgens mij moet dan de schijf met Ubuntu ook door de BIOS als eerste worden aangesproken bij booten. Ik neem aan dat op die Ubuntuschijf GRUB al in de MBR staat? Als de Ubuntuschijf master is zal als het goed is Ubuntu gewoon starten en kun je het GRUB-commando in die sessie uitvoeren.
« Laatst bewerkt op: 2013/01/26, 18:09:19 door erik1984 »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: ubuntu 10.04 lts en windows xp
« Reactie #4 Gepost op: 2013/01/26, 18:15:12 »
Bij sommige (oude) PC's heb je de mogelijkheid om in de BIOS op te geven van welke HD geboot moet worden.
Is dat misschien een idee ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: ubuntu 10.04 lts en windows xp
« Reactie #5 Gepost op: 2013/01/28, 18:20:22 »
Ik heb het niet zelf geprobeerd, maar een combinatie van het bovenstaande zou kunnen werken.

Sluit beide hdd aan en (indien mogelijk) laat de bios de Linux hdd als eerste pakken.
Dan Ubuntu vanaf zijn hdd starten.

In Ubuntu het update-grub commando uitvoeren.
sudo update-grub

Verder:
Waarom nog 10.04 lts? Deze is 3 jaar oud en de ondersteuning voor deze Ubuntu versie verloopt binnenkort.
Het advies is om Ubuntu 12.04 lts te installeren.
« Laatst bewerkt op: 2013/01/28, 18:25:04 door Erik Krom »

Offline Dave

  • Lid
Re: ubuntu 10.04 lts en windows xp
« Reactie #6 Gepost op: 2013/01/28, 20:45:29 »
Och als het voldoet niet wakker van liggen.

En voordeel van deze configuratie is... als je je Linux schijf/partitie verkloot haal je de stekker er uit en heb je weer gewoon alleen windows  :evil:

Primadeluxe dus.
Alleen nog even instellen dat je bij opstarten nog de keuze hebt en bij wachten automatisch Ubuntu opgestart wordt.


Offline dirk71

  • Lid
Re: ubuntu 10.04 lts en windows xp
« Reactie #7 Gepost op: 2013/01/31, 14:49:42 »
Hoi,

Sorry voor mijn late reactie, maar onverwachts enkele daagjes op verlof vertrokken.

Ga zaterdag wat tijd uittrekken om dit proberen in orde te brengen. Bedankt voor de tips alvast.

Waarom nog op ubuntu 10.04, omdat ik versie 12.04 heb geprobeerd maar deze aanzienlijk veel trager draaide dan versie 10.04 (is al vrij oude PC, en de  enige waar ik trouwens (met tegenzin) nog af en toe windows gebruik, omdat ik mijn ID-kaartlezer niet aan de praat krijg op Ubuntu, en tevens af en toe de Mio 305 Cyclo moet verbinden, want ook deze kreeg in niet aan de praat in Ubuntu).

Op mijn beide laptops draait wel vlotjes de 12.04.

Met vriendelijke groeten,

Dirk

Offline dirk71

  • Lid
Re: ubuntu 10.04 lts en windows xp
« Reactie #8 Gepost op: 2013/02/07, 14:34:45 »
Ok, bedankt!
Gelukt via 'update' grub
Mvg,
Dirk

Re: ubuntu 10.04 lts en windows xp
« Reactie #9 Gepost op: 2013/02/08, 17:13:39 »
Fijn dat het gelukt is. Dan weet ik nu ook dat het zo kan.

Verder vergeet het volgende niet:
http://forum.ubuntu-nl.org/forum/wat-doe-je-als-je-vraag-is-opgelost/