Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: acpi problemen bij booten vanaf harddisk maar niet vanaf live cd  (gelezen 2515 keer)

Offline Mark1234

  • Lid
Hallo,

Gisteren heb ik ubuntu 9.04 geinstalleerd. Vorige versie van Ubuntu wilde niet meer opstarten. De live cd boot zonder problemen echter booten vanaf harddisk geeft acpi errors en uiteindelijk alleen maar een command prompt, Ik heb wat boot parameters geprobeerd maar zonder succes. Wat ik niet snap is dat de live cd wel boot. Het kan dus kennelijk wel ??? Is er een manier om de harddisk te laten booten zoals de live cd? Ik heb overigens een Gigabyte mobo met een bios waarin ik acpi niet kan uitschakelen.
Hopelijk is hier wat aan te doen.. heb niet veel zin om weer een nieuw moederbord aan te schaffen of erger nog een ander OS

groeten Mark.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: acpi problemen bij booten vanaf harddisk maar niet vanaf live cd
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/13, 17:04:13 »
Wat je kan proberen is om in je BIOS de instelling van je harde-schijfcontroller te veranderen in AHCI. Al is het natuurlijk wel even afwachten of je BIOS dat ondersteunt.

ACPI uitschakelen heeft ook veel nadelen, dus als het even kan zou ik het lekker aan laten staan.
De exacte foutmelding die je krijgt zou wel handig zijn, misschien zijn er wel meer mensen met hetzelfde probleem.
En welk type moederbord heb je precies?

Offline Mark1234

  • Lid
Re: acpi problemen bij booten vanaf harddisk maar niet vanaf live cd
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/13, 18:47:09 »
Mijn bIOS ondersteunt kennelijk geen AHCI. Ik heb een Gigabyte M55S-S3 moederbord.
Star ik op zonder bootparameters krijg ik de volgende meldingen:

-----------------------------------------------------------------
MP-BIOS bug: 8254 timer not connected to IO-APIC
[Frimware Bug]: powernow-k8: Your BIOS does not provide ACPI _PSS
objects in a way that Linux undestands (..)

(..)

mark-desktop login:

unable to login '/home/mark'
-----------------------------------------------------------------
Kennelijk boot ununtu wel maar krijg ik een command prompt?

Mark

Re: acpi problemen bij booten vanaf harddisk maar niet vanaf live cd
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/13, 19:05:34 »
Heb je al geprobeerd de BIOS te updaten?

Offline Mark1234

  • Lid
Re: acpi problemen bij booten vanaf harddisk maar niet vanaf live cd
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/14, 00:32:24 »
Ja heb ik gedaan maar dat heeft geen resultaat gehad.

Mark.

Offline Djeba

  • Lid
Re: acpi problemen bij booten vanaf harddisk maar niet vanaf live cd
« Reactie #5 Gepost op: 2009/06/14, 05:54:09 »
Hm, interessant. Het probleem lijkt algemener.

Ik heb een Asus M3N78 PRO moederbord in mijn nieuwe computer die ook een foutmelding geeft rondom ACPI en een Firmware Bug noemt rondom K-Powersave. Maar dat wordt dan verder door Ubuntu 9.04 genegeerd en opstarten verloopt verder zonder problemen. Ik heb nog geen verdere gevolgen ondervonden, behalve misschien dat de computer niet goed uit standby komt, maar of dat daar mee te maken heeft? Zou kunnen.

Net als jij kan ik die ACPI-instelling niet wijzigen, terwijl de documentatie zegt dat dat wel moet kunnen. Het is een Phoenix Award Bios. Is dat bij jou ook zo?

De waarheid is altijd het sterkste argument.

Offline Mark1234

  • Lid
Re: acpi problemen bij booten vanaf harddisk maar niet vanaf live cd
« Reactie #6 Gepost op: 2009/06/14, 11:36:50 »
Probleem opgelost.. het was een installatie issue. Ik heb al mijn partities geformatteerd, oude grub verwijderd en opnieuw geinstalleerd. Ik krijg dezelfde foutmeldingen maar ubuntu start wel gewoon op.

Ik heb ook een Award BIOS. ACPI problemen komen blijkbaar vaak voor bij Linux en het geruchtgaat dat Microsoft BIOS fabrikanten verzocht heeft het disabelen van ACPI onmogelijk te maken  :-X

Mark

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: acpi problemen bij booten vanaf harddisk maar niet vanaf live cd
« Reactie #7 Gepost op: 2009/06/14, 12:46:53 »
Lees even wat ACPI allemaal doet en waarom je het dus liever niet uit wil schakelen: http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Configuration_and_Power_Interface

Het probleem komt wel vaker voor, maar je computer zou wel gewoon door moeten starten:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1140659
https://bugs.launchpad.net/linux/+bug/364156
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/acpi/+bug/363868
En met Google zijn er wel meer te vinden...

Offline Tom

  • Lid
Re: acpi problemen bij booten vanaf harddisk maar niet vanaf live cd
« Reactie #8 Gepost op: 2009/06/14, 13:14:37 »
ACPI  errors staan ook in mijn logs en wel op de twee Desktops als op de laptop. ???
En wel bij Hardy als bij Jaunty.
Maar in de praktijk merk ik er totaal niets van. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.