Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bij instaleren werkr "schijfindeling afsluiten" niet.  (gelezen 4224 keer)

joep

  • Gast
Bij instaleren werkr "schijfindeling afsluiten" niet.
« Gepost op: 2006/02/13, 16:33:42 »
Ik probeer vandaag Ubuntu (x386) te installeren (AMD Athlon 1200 MHz) 20 Gb schijf.
Het gaat probleemloos totdat hij de schijf gaat indelen.
De schijf bevat W2000 Server en er zijn 2 oude ext2 partities waarop ik Ubuntu wil installeren.
Echter alles kan ik invullen (de basis directory, etc.) alleen verder gaan wi hij niet.
Ik werk al met Linux sinds 1992 dus en wel een beetje bekend met installeren. Echter zonder behoorlijke error meldingen kan ik niets beginnen. Weet iemand misschien waar dit op kan duiden. De partities zijn 2 logische partities (hda8 en hda9). Kan Ubuntu misschien alleen op een primary partitie installeren? (kan ik me niet indenken). Ik werk met de Nederlandse versie. Is die wellicht spaarzamer met error meldingen?
Hopelijk weet iemand een mogelijke oplossing?
Joep

Bij instaleren werkr "schijfindeling afsluiten" niet.
« Reactie #1 Gepost op: 2006/02/13, 17:13:34 »
Geeft-ie helemaal geen foutmeldingen, ook niet in de 4e console? ()

michiel

  • Gast
Bij instaleren werkr "schijfindeling afsluiten" niet.
« Reactie #2 Gepost op: 2006/02/13, 18:47:14 »
heb dat ook al voorgehad.
Bij mij lukte het wel toen ik in windows de partitie verwijderde met Partition Magic, zodat de ruimte als VRIJE RUIMTE werd aangegeven en toen werkte het als een fluitje van een cent.

joep

  • Gast
Bij instaleren werkr "schijfindeling afsluiten" niet.
« Reactie #3 Gepost op: 2006/02/14, 01:28:28 »
Sorry voor de tijd (moest werken)
Nee. in de 4e console geen bruikbare meldingen.
Probleem is dat W2000 niet meer wil opstarten (ik heb Ubunto nodig om W2000 te repareren) en bovendien wil ik zoveel mogelijk af van MS OS (buggy, insecure en kostbaar: alsof je een auto koopt waarvan de motor slechts voor 10 km werkt, de deursloten vanzelf openspringen maar de fabrieksgarantie niet de auto maar slechts het papier van de rekening betreft en bovendien jij de enige bent die er in mag rijden!).
Ik vindt het wat knullig van Ububtu dat reeds aangemaakte Ext2 ( en Swap) partities niet te gebruiken zijn.
Ik wil wel eens weten waarom de configuratie niet wegeschreven kan worden.
Joep

Bij instaleren werkr "schijfindeling afsluiten" niet.
« Reactie #4 Gepost op: 2006/02/14, 08:54:11 »
Kan het niet zo zijn dat als de partitietabel niet kan worden weggeschreven dat er iets mis is met sector 0 (bootsector) van de harde schijf? De eerste 512 bytes volgens mij zowel de bootloader alswel een partitie-indeling.

Misschien is een oplossing om via een live-cd de partitie's aan te passen c.q. te verwijderen (bahalve win2000) en het dan opnieuw te proberen....
Hmmmm. De server dappert de server-install.
In de huiskamer zijn de raampjes weer terug...

joep

  • Gast
Bij instaleren werkr "schijfindeling afsluiten" niet.
« Reactie #5 Gepost op: 2006/02/15, 09:57:24 »
Bedankt voor de suggesties. Ik denk dat er inderdaad niets anders opzit dan de ext2 partities te verwijderen en ze opnieuw te laten initializeren en formateren door Ubuntu. Ik zou echter graag de foutmelding willen zien die Ubuntu geeft zodat ik weet waar het probleem zit. De KISS aanpak (Keep It Simple and Stupid) (of MS aanpak) vind ik onjuist want je gaat er dan vanuit dat de (eind)gebruiker dom en ongeinteresseerd is en dat is in mijn ogen arrogant.
Joep

Bij instaleren werkr "schijfindeling afsluiten" niet.
« Reactie #6 Gepost op: 2006/02/15, 10:36:56 »
Mja, Ubuntu hoort ook gewoon een foutmelding te geven, als er iets fout gaat laat-ie dat echt wel merken...

joep

  • Gast
Bij instaleren werkr "schijfindeling afsluiten" niet.
« Reactie #7 Gepost op: 2006/02/15, 12:25:15 »
Probleem gevonden. Hij wilde dat ik eerst de gebruikte partities ging formatteren! Zou prettig zijn als dat ook werd aangegeven.
Iedereen bedankt. Ik ga er nu eens goed naar kijken en nagaan of het beter, even goed of minder goed is dan FC4.
Joep

joep

  • Gast
Bij instaleren werkr "schijfindeling afsluiten" niet.
« Reactie #8 Gepost op: 2006/02/15, 14:44:54 »
Nog steeds problemen bij installatie Ubuntu.
Nadat het  eerste deel van de installatie was gelukt moest het systeem opnieuw opgestart worden.
Dat ging goed totdat de installer startte met het scherm:
"Instaling Packages" met de tekst:" Preparing for installation".
Dat scherm staat er nog steeds. Ik had uiteraard eerst de CD eruit gehaald en - na opstarten - weer erin gestopt.
Verder zou het fijn zijn als Ubuntu ergens vermeldde wat het root password is. Ik kan nu niet bij de root ("ubuntu" werkt niet, "root" werkt niet, Return, spatie, werkt allemaal niet).
Heeft iemand de oplossing?
Joep

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
Bij instaleren werkr "schijfindeling afsluiten" niet.
« Reactie #9 Gepost op: 2006/02/15, 17:26:21 »
waarom heb je het root-password nodig? je kunt toch gewoon 'sudo' gebruiken om root-permissies te krijgen?

Bij instaleren werkr "schijfindeling afsluiten" niet.
« Reactie #10 Gepost op: 2006/02/15, 19:18:51 »
Er is geen root password, zie http://wiki.ubuntu.com/RootSudo

joep

  • Gast
Bij instaleren werkr "schijfindeling afsluiten" niet.
« Reactie #11 Gepost op: 2006/02/15, 23:28:41 »
Ja, onderussen had ik dat ook gevonden (ben dat bij geen andere distributie nog tegen gekomen). Het probleem van de installer die niet verder gaat heb ik nog niet opgelost. Grub is (lijkt het) goed geinstalleerd maar terminal 1 blijft op de installer staan. Wellicht is een herstart de oplossing? Ik denk dat er ergens een lock staat waarhij niet langs kan. Heb alle locks handmatig opgeheven en apt-get upgrade lijkt te werken maar de installer gaat niet verder.
Weet iemand hoe de installer gestopt en/of weer verder geholpen kan worden(er moeten nog een flink aantal pakketten waaronder X, man en info geinstalleerd worden).
Joep

Bij instaleren werkr "schijfindeling afsluiten" niet.
« Reactie #12 Gepost op: 2006/02/15, 23:39:01 »
Pakketten worden na de eerste herstart geinstalleerd :)

joep

  • Gast
Bij instaleren werkr "schijfindeling afsluiten" niet.
« Reactie #13 Gepost op: 2006/02/16, 00:23:52 »
Dennis,
Bedankt voor de snelle reactie.
Ja dat zou je verwachten. Hij doet het echter niet!
Blijft hangen op het preparatie scherm. Hoe kan je dat herstellen?
Joep

joep

  • Gast
Bij instaleren werkr "schijfindeling afsluiten" niet.
« Reactie #14 Gepost op: 2006/02/17, 00:56:06 »
Oplossing gevonden (via irc).
Het blijkt dat ubuntu een lock voor apt-get en dpkg niet closed als hij uitlogt. Heb deze met de hand verwijderd (door apt-get the killen) en - ook met de hand - de CD gemount. Toen ging hij pas verder en is de verdere installatie gelukt.
Ik ga het nu testen (als ik weer wat tijd heb).