Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geluid wil niet afspelen van externe boxen  (gelezen 904 keer)

Geluid wil niet afspelen van externe boxen
« Gepost op: 2020/01/21, 10:49:39 »
Hallo,


ik heb Ubuntu 19.10 op de laptop. Ik heb een paar externe boxen die veel beter geluid geven dan de speakers van de laptop. Maar toen ik een paar dagen geleden een koptelefoon stak in de externe boxen en die nadien uittrok en terug het geluid gewoon uit de externe boxen wou laten komen, gebeurde dat niet.

Ik heb een schermafdruk gemaakt van wat er staat bij de geluidsinstellingen.

Weet iemand een oplossing, een magische spreuk voor de terminal ofzo om het geluid terug door de externe boxen te laten komen? Alvast bedankt.

Groetjes,

Els

Offline vanadium

  • Lid
Re: Geluid wil niet afspelen van externe boxen
« Reactie #1 Gepost op: 2020/01/21, 11:42:36 »
Ik heb dat nu precies niet meer voor, maar vroeger hielp het commando "alsactl restore" bij mij om terug geluid in de koptelefoon te krijgen.

Re: Geluid wil niet afspelen van externe boxen
« Reactie #2 Gepost op: 2020/01/21, 13:06:59 »
Bedankt voor uw antwoord, ik heb dat commando geprobeerd maar er gebeurt niks.

Misschien een beetje beter verduidelijken.

Ik heb externe boxen, en op die boxen is een aansluiting voor een koptelefoon. Daar heb ik vorige week een koptelefoon in gestoken, om te testen of het geluid dan beter is dan als ik een koptelefoon in de laptop steek.
Nadat ik de koptelefoon terug uit de externe boxen haalde, kwam het geluid niet meer door als ik de boxen op de laptop aansluit. Bij het scherm van geluid, als ik de externe boxen op de laptop heb aangesloten, blijft hij bij Geluid altijd hetgeen geven wat ik als bijlage gepost heb. Hij blijft volgens mij denken dat er een koptelefoon aangesloten is, terwijl het de externe boxen zijn die aangesloten zijn.

Normaal als ik mijn externe boxen aansluit op de laptop komt het geluid dat op de laptop afgespeeld word, direct uit de externe boxen. Maar nu na de test met de koptelefoon in de externe boxen gebeurt dat niet meer.

Re: Geluid wil niet afspelen van externe boxen
« Reactie #3 Gepost op: 2020/01/21, 13:40:30 »
Het kan zijn dat de connector in die boxen blijft hangen.
Als je de koptelefoon inplugt worden de boxen in die connector mechanisch ontkoppelt. Als dat contactje niet goed terug spring als je de koptelefoon-plug er weer uit trekt worden "de boxen niet meer terug aangezet".

Dat is iets wat wel vaker kapot gaat. Of ook omdat zo'n contactje slecht geworden is doordat het lang niet of erg weinig gebruik is (vies contact).

Test eerst eens je laptop uitgang door daar je koptelefoon in te pluggen. Als dat gewoon werkt moet je het misschien toch bij die connector gaan zoeken.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Geluid wil niet afspelen van externe boxen
« Reactie #4 Gepost op: 2020/01/21, 13:44:46 »
EDIT. Partyrabbit was me net voor.

Hallo, misschien een mechanisch probleem? Die hoofdtelefooningang op je luidsprekers heeft intern een hendeltje. Steek je de stekker van je hoofdtelefoon erin, dan wordt dan hendeltje zo opzij geduwd, dat de luidsprekers op stil gaan. Misschien is daar iets blijven hangen toen je de hoofdtelefoon weer loskoppelde? Ik zou een aantal keren die hoofdtelefoon erin prikken en weer loshalen (zonder geweld). Wie weet is het dat.

Re: Geluid wil niet afspelen van externe boxen
« Reactie #5 Gepost op: 2020/01/21, 13:50:35 »
EDIT. Partyrabbit was me net voor.

Kan gebeuren. Heb ik ook wel vaker.

Even een plaatje als voorbeeld voor de werking. Dat is toch altijd duidelijker.
Deze is mono, jouwe is uitgebreider want stereo, maar het gaat even om het werkingsprincipe.

Jij duwt je plug erin en deze komt uit bij dat blauwe deel waardoor het het ijzertje waar het op uit komt weg duwt (in de afb naar beneden).
Daardoor wordt het contactje in het rode cirkeltje ontkoppelt. Trek je de plug er weer uit dan maakt dit contactje weer contact ... als het goed is, en soms niet meer of niet goed meer. Die ijzertjes kunnen vies of lam worden (en ook breken).

Twee (eigenlijk drie) kansen.
Of je hebt een open contact als in deze afbeelding en dan kun je dit alles zien, en of het kapot of vies is. Schoonmaken is dan vrij simpel. Kapot is vervangen.
Of je hebt een dichtgewerkte waar je niets bij ziet. Dan kun je niet schoon maken maar hooguit contactspray inspuiten en hopen dat dat wat doet, en anders wordt het vervangen.
En heel soms werkt het (wat Paul ook al zei) als je de plug er een keer of 10 of zo ff wat stevig er in en uit trekt, waardoor stroeve delen weer losser komen en op hun plek schieten. Of je slechte contact gaat er helemaal aan, maar was dan toch al niet meer te redden dus niets meer verloren. Dit laatste toepassen is voor eigen risico!

Maar zoals al gezegd, test eerst je laptop-uitgang maar eens met je koptelefoon om dat uit te sluiten.
« Laatst bewerkt op: 2020/01/21, 14:03:01 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Geluid wil niet afspelen van externe boxen
« Reactie #6 Gepost op: 2020/01/21, 14:07:53 »
Ow ja. En blaas eens een keer flink in die connector (in dat gaatje) in de boxen. Misschien met behulp van een rietje of hol lollie-pijpje om goed krachtig te kunnen mikken.
Als zo'n plug vaak niet gebruikt is wil daar nog wel eens een flink portie stof in verzamelen. Wat je dan met je plug toevallig net tussen dat contactje getrokken hebt.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Geluid wil niet afspelen van externe boxen
« Reactie #7 Gepost op: 2020/01/21, 14:57:39 »
Bedankt allemaal voor de hulp! Het is gelukt, ik heb de draad verschillende keren ingestoken en terug uitgetrokken en nu werken de boxen terug. Die hebben veel stil gestaan en zijn al behoorlijk oud, er zal wel wat stof ergens in gezeten hebben.

Bedankt voor de tips, blij dat er eens iets op een gemakkelijke manier kan opgelost worden.

Re: Geluid wil niet afspelen van externe boxen
« Reactie #8 Gepost op: 2020/01/21, 17:05:22 »
Mooi. Veel plezier ermee.

Alsnog uitblazen en een beetje contactspray kan nooit kwaad. ;)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Geluid wil niet afspelen van externe boxen
« Reactie #9 Gepost op: 2020/01/21, 23:01:50 »
Mooi! Dit forum bewijst eens te meer zijn nut... ;)